Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Klippa eller inte klippa, skinnberedning...  (läst 1557 gånger)

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Klippa eller inte klippa, skinnberedning...
« skrivet: 02 nov-06 kl 22:19 »
Har fått så många bud om klippning. Hade fått för mig att ullen klipps i lagom längd på beredningen. Rätta mig om jag har fel, annars blir det ju för j-a svårt att klippa tex. 18 .. eller 35 mm. ???
Men så säger folk till mig att jag borde klippt dom för länge sen för att ha rätt längd på ullen om jag ska lämna in...   :-\
Vad gäller, egentligen....?
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:Klippa eller inte klippa, skinnberedning...
« Svar #1 skrivet: 02 nov-06 kl 22:27 »
Dom menar nog om du vill ha skinnen som oklippta fällar med lockarna kvar.

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Klippa eller inte klippa, skinnberedning...
« Svar #2 skrivet: 02 nov-06 kl 22:28 »
Jaa.. misstänkte det. Jag blev bara lite fundersam, det är väl olika hur man vill ha det.. Men dom som vet är ju så tvärsäkra på det dom vet... ;)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

emha10

  • Gäst
Re:Klippa eller inte klippa, skinnberedning...
« Svar #3 skrivet: 17 nov-06 kl 11:51 »
Hej!

Om man väljer att sk livklippa (dvs klippa fåren några veckor innan slakten) så får man en mycket stadigare lock på ullen. Man brukar säga att de bör klippas minst 2 veckor innan slakt för att de ska hinna växa ut lite (beroende på vilken längd du vill ha naturligtvis).

Om man istället väljer att klippa skinnen till önskad längd i samband med beredningen så förlorar locken i ullen sin "spänst" och rättar lättare ut sig efter ett tag samt att berederiet kan måsta karda ullen i samband vilket oxå kan "slita sönder" ullen.

Alltså: mycket har att göra med hur man vill att ullen ska se ut efter beredningen.
//
emha


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

465 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser