Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bygga om husvagn?  (läst 1264 gånger)

IkaPika

  • Gäst
Bygga om husvagn?
« skrivet: 10 jan-19 kl 15:09 »
Eftersom jag har ont i armar och händer tycker jag det är lite drygt att lyfta på "sofflocken" när jag ska hämta saker som förvaras i sofforna. Funderar på att bygga om och göra som byråar under istället, vad tror ni om det? Finns det några nackdelar?

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Bygga om husvagn?
« Svar #1 skrivet: 10 jan-19 kl 15:18 »
När man tar upp en stor öppning i framsidan av soffan, så finns det väl risk att sofflocket inte får bra stöd på mitten utan sviktar ner.

Skulle en lösning kanske kunna vara att få dit fjädrar (antingen mekaniska eller gasfjädrar) som hjälper till att lyfta sofflocken? Ungefär som fjäderbeslagen för locket på en frysbox eller bagageluckan på en bil.

IkaPika

  • Gäst
SV: Bygga om husvagn?
« Svar #2 skrivet: 10 jan-19 kl 15:20 »
När man tar upp en stor öppning i framsidan av soffan, så finns det väl risk att sofflocket inte får bra stöd på mitten utan sviktar ner.

Skulle en lösning kanske kunna vara att få dit fjädrar (antingen mekaniska eller gasfjädrar) som hjälper till att lyfta sofflocken? Ungefär som fjäderbeslagen för locket på en frysbox eller bagageluckan på en bil.

Jag tänker mig att man bygger så att det blir två "byråar" per soffa, med en avdelare i mitten,halva soffan, som bär upp. Stadiga kanter, helt enkelt. Hoppas du förstår hur jag menar.  :)

Jag skulle hellre ha lådor att dra ut, än att lyfta något. Även om lyftet skedde med hjälp så att säga. Det är mer formen på rörelsen än tyngden i den.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bygga om husvagn?
« Svar #3 skrivet: 10 jan-19 kl 16:36 »
Om det du kallar soffor består av dynor som du tar bort/viker upp och det är luckor under, så har jag skrotat en husvagn, där de tagit bort den lodräta framsidan och skjutit in lådhurtsar under sittplatsen och lagt några brädor mellan lådhurts och luckor för att staga upp det hela.

Om du har vattenburen värme med element under fönsterna, placerade i utrymmet under dynorna, så brukar det vara en luftspalt mellan golv och "soffbotten" för att luften ska dras in under soffan och upp bakom soffan vid fönsterna.
Se i så fall till att palla upp lådhurtsarna, så luften kan cirkulera.

Tänk på vikten om du ska ut och åka med vagnen.

IkaPika

  • Gäst
SV: Bygga om husvagn?
« Svar #4 skrivet: 10 jan-19 kl 19:07 »
Om det du kallar soffor består av dynor som du tar bort/viker upp och det är luckor under, så har jag skrotat en husvagn, där de tagit bort den lodräta framsidan och skjutit in lådhurtsar under sittplatsen och lagt några brädor mellan lådhurts och luckor för att staga upp det hela.

Om du har vattenburen värme med element under fönsterna, placerade i utrymmet under dynorna, så brukar det vara en luftspalt mellan golv och "soffbotten" för att luften ska dras in under soffan och upp bakom soffan vid fönsterna.
Se i så fall till att palla upp lådhurtsarna, så luften kan cirkulera.

Tänk på vikten om du ska ut och åka med vagnen.

Tack för bra och tänkvärt svar!  :)
Det är precis sådana soffor jag har. Man flyttar eller viker undan dynorna och sen är det plywood(tror jag)luckor man fäller upp.
Jag tänker mig att man helt enkelt tar bort fronpanelerna på sofforna och bygger in nån slags byråkonstruktion.

Bra påpekande om luftspalterna, det hade jag nog inte tänkt på annars. Jag har vattenburen precis så som du beskriver.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

722 gäster, 1 användare
Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser