Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Använda motor + generator ur litet inverterelverk?  (läst 1105 gånger)

JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
Använda motor + generator ur litet inverterelverk?
« skrivet: 06 jan-19 kl 22:54 »
Någon som vet närmare hur ett inverterelverk fungerar, främst vad generatorn brukar ha för egenskaper? Synkrongenerator? Permanentmagneter?

Jag fick ett "mejdinnshajna" inverterelverk på sopstationen och det sades gå fint i motorn men inte ge någon ström. Nyss i strömavbrottsdesperationen efter stormen kom jag mig äntligen för att ta en titt på elverket, och konstaterade då att invertern sannolikt är ohjälpligt förstörd, eventuellt av överhettning pga att lufthålen i elverkets botten var så illa formsprutade i plasten att de knappt släppt in någon luft. Elektroniken är ingjuten i ett aluminiumtråg med kylflänsar i botten, och gjutmassan har spruckit överallt på grund av krympning.

Motorn hoppade igång tidigare i veckan och gick fint en stund tills gnistan plötsligt försvann. Gaspådraget regleras elektroniskt med en servomotor i förgasaren, och denna del av systemet tycks fungera. På ett eller annat sätt får jag säkert igång motorn igen, men frågan är om generatorn går att använda till något annat när nu invertern tycks vara blåst/bränd? Eftersom jag inte får igång motorn vet jag inte vad för spänning generatorn ger, men jag gissar det kan vara en spänning som ligger ganska nära nätspänningsnivå, men är oreglerad och säkert även högre i frekvens än de 50 Hz man brukar vilja ha. För att driva värmeelement, värmekablar och lampor spelar detta dock mindre roll.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

exile

  • Inlägg: 6
    • Jämtland
SV: Använda motor + generator ur litet inverterelverk?
« Svar #1 skrivet: 07 jan-19 kl 22:14 »
Av de jag har sett så har de Permanentmagneter och är trefas, jag skulle tro att spänningen likriktad ligger på ca 340-400volt. Frekvens skulle jag tro runt 400hz (typ +/-200hz).
Utan "inverterdelen" är den ganska oanvändbar.

Dock är väl en fungerande ottomotor vilket går att använda i små projekt  :)

Eller se om du kan få tag på en ny "inverterdelen"



 


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

353 gäster, 7 användare (3 dolda)
Anders Flix, addebadde, köksträdgård, TindraTyra

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser