Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hur varmt vatten i kranen?  (läst 5562 gånger)

lillatorpet

  • Inlägg: 255
    • Jämtland
Hur varmt vatten i kranen?
« skrivet: 29 dec-18 kl 14:28 »
Som frågan lyder hur varmt vatten ska man ha i kranen? Märkt att i duschen är det termostat så där är det 40 grader cirka. I övriga kranar 60 grader. Jag har ju rätt mycket kalk i vattnet- och märkt att vvberedaren låter rätt högt närmare jag spolat 60 grader i kökskranen. Men inget alls (trots att den slår igång) när jag använder duschen. Borde jag ändra på blandningsventilen så att det bara är runt 40 grader även i andra kranar? Eller är det för lågt- vid tex diskning

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Hur varmt vatten i kranen?
« Svar #1 skrivet: 29 dec-18 kl 14:38 »
Tror inte vattnet ska vara för kallt ffa inte i duschen eftersom
"Legionellabakterier växer till i en vattentemperatur mellan 18 och 45 grader Celsius. Genom att hålla vattentemperaturen i ledningssystem och tankar vid minst 60 grader Celsius minskar risken för smitta." (1177)
« Senast ändrad: 29 dec-18 kl 14:53 av christelle »
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Hur varmt vatten i kranen?
« Svar #2 skrivet: 29 dec-18 kl 14:39 »
För diskning mm är det bra att ha tillgång till så hett varmvatten som möjligt, men man brukar nöja sig med 60-65 °C för att minska risken för skållning, undvika att krankäglor av gummi blir hårda i förtid osv. Har man barn hemma som är i den åldern att de kan tänkas göra dumheter med vattenkranar ska man kanske nöja sig med 40 °C.
Vill man vara helt säker på att inte legionellabakterier ska kunna växa i varmvattnet så bör temperaturen gå upp till minst 55 °C. Inte nödvändigtvis ständigt och jämnt, men åtminstone någon gång i månaden.

lillatorpet

  • Inlägg: 255
    • Jämtland
SV: Hur varmt vatten i kranen?
« Svar #3 skrivet: 29 dec-18 kl 14:51 »
Nu testat & kör 52 grader i vattnet. Hur varmt har ni? Tror att det är minst 50 jag ska ha enligt Boverkets rekommendationer
« Senast ändrad: 29 dec-18 kl 15:24 av lillatorpet »

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Hur varmt vatten i kranen?
« Svar #4 skrivet: 29 dec-18 kl 15:48 »
60-70 grader, men ibland när jag eldar så är det hetare.

lillatorpet

  • Inlägg: 255
    • Jämtland
SV: Hur varmt vatten i kranen?
« Svar #5 skrivet: 30 dec-18 kl 10:05 »
En fundering. Nu är det 52-53 grader som varmast i kranen. I varmvattenberedaren 60 grader. För att vvberedaren ska jobba så lite som möjligt- så få gånger och behöva värma upp kortare tid är det då bättre att ha högre värme i vvberedaren typ 70 grader eller är det lägre typ 60 jag ska ha.

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Hur varmt vatten i kranen?
« Svar #6 skrivet: 30 dec-18 kl 10:17 »
Ur den synpunkten spelar det ingen större roll. Vattnets värmekapacitivitet ändras ju inte med temperaturen, så elpatronens effekt värmer vattnet lika många grader per minut oavsett om du håller dig kring 60 eller kring 70 grader.
Men ju högre temperatur du har i beredaren desto längre räcker varmvattnet (då ser ju blandningsventilen att spä ut det med en större andel kallt vatten), så det kan vara en fördel om beredaren är i minsta laget och det händer t ex att folk duschar slut på varmvatten.
Om vattenkvaliteten är sådan att den har tendens att ge pannsten (t ex hårt, järn- eller kloridhaltigt vatten), så kan det bli större problem med avlagringar i beredaren ju högre temperatur du har i den, så det skulle kunna vara ett skäl till att ha termostaten relativt lågt ställd.
Värmeförlusterna från beredaren till omgivningen blir ju också större vid högre temperatur i beredaren, men det spelar inte så stor roll om den sitter i ett rum som ändå ska värmas upp, åtminstone inte på vintern.

lillatorpet

  • Inlägg: 255
    • Jämtland
SV: Hur varmt vatten i kranen?
« Svar #7 skrivet: 30 dec-18 kl 10:51 »
Oki. Det är bådekalk och mycket järn i vattnet så då höjer jag inte temperaturen. Men 60 är det lägsta jag kan i vvberedaren för bakterier mm? Eller kan jag ha 50 där med?

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Hur varmt vatten i kranen?
« Svar #8 skrivet: 30 dec-18 kl 12:37 »
I värmepumpsammanhang (där arbetar man ju gärna med så låg varmvattentemperatur som möjligt) så brukar man säga att 55 °C är gränsen för att slippa legionellaproblem. Där är det vanligt att man håller en lägre temp på varmvattnet i vanliga fall men har automatik som höjer till 55 eller 60 grader några timmar t ex en gång varannan vecka.

vasterbys

  • Inlägg: 65
    • Gotland
SV: Hur varmt vatten i kranen?
« Svar #9 skrivet: 31 dec-18 kl 08:09 »
Vad du har för vattentemp på blandningsventilen spelar ingen roll. Det är det lagrade vattnet i beredaren som skall vara inställd på minst 55 grader. 

Postat med Alternativ.nu´s app


JohnA

  • Inlägg: 1090
  • Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
SV: Hur varmt vatten i kranen?
« Svar #10 skrivet: 10 jan-19 kl 23:28 »
I min dröm om off-grid funderar jag mycket på tekniken som ska göra vardagen lättare, och det där med vattenförsörjningen känns lite läskigt med tanke på både legionella i varmvattnet och grodor i färskvattentanken. Jag har fastnat för genomströmningsberedarens princip där färskvattnet endast passerar genom en smal rörledning kring vilken värme tillförs, antingen från en gaslåga (sommartid och komplement vintertid) eller inbäddad i toppen på en ackumulatortank (främst vintertid). Eliminerar detta risken för legionellabakterier? Ackumulatortankens temperatur kommer variera väldigt mycket och vissa tider på året kanske den håller enbart 30-40 grader under ganska lång tid, medan en mycket liten färskvattenvolym står stilla inuti genomströmningsberedaren/värmeväxlarröret. Så snart man tappar varmvatten kommer dock hela vattenvolymen omedelbart att ersättas.

Med en gasoldriven genomströmningsberedare omedelbart efter rörslingan i ackumulatortanken kan man förstås höja temperaturen ordentligt, men det kanske behövs längre tid för legionellaeliminering än de sekunder det tar från uppvärmningen till tappstället?

Hur länge kan man förresten ha filtrerat färskvatten i en sluten kallvattentank av polyeten eller rostfritt stål i rumstemperatur och våga lita på att det är tjänligt som dricksvatten?
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

779 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser