Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninunge plötslig död  (läst 3321 gånger)

Daniel Schander

  • Inlägg: 1
Kaninunge plötslig död
« skrivet: 22 dec-18 kl 07:02 »
Hej, för ca 8 veckor sedan fick våra kaniner en liten kull på 2 kaniner. Ungarna och mamman har bott ihop sedan dess i en separat bur från pappan. De får se varandra dagligen.

Inatt när vi matade honan och ungarna märkte vi direkt att den ena ungen inte hoppade upp på plattformen där matskålen ligger. De andra kaninerna var där direkt men den låg alldeles stilla på magen. Så jag plockade upp den och märkte direkt att något var fel, trodde först att den redan var död. Men märkte fort att den levde då den andades och spände ut benen. Den verkade ha tappat sinnet om vad som var upp och ner då den vred sig åt sidan på ett jättekonstigt vis fast den nedre delen utav kroppen var alldeles stilla. Vi var väldigt försiktiga med den och virade in den i en handduk för att stödja sig och se om den ville ha mat och vatten samtidigt som min sambo ringde efter veterinärer om råd (kl. 04.00). Ingen svarade så min sambo fortsatte ringa samtidigt som jag försökte hålla kaninungen lugn genom att klappa försiktigt och försöka hålla den varm.

Den gled enkelt ner på sidan eller ryggen, och då spände den ut benen och såg ut som den försökte springa/hoppa. Kom även några svaga pip-ljud. Straxt efter spände den hela kroppen och öppnade munnen likt en gäsp och sedan var den livlös.

Tidigare under dagen tappade min sambo ungen när den skulle tillbaka in i buren efter en snabbtitt på hur den mår. Kaninen tappades från runt 80cm avstånd ner i spånet i buren. (Den var ivrig på att komma ner och äta förmodligen och gjorde ett plötsligt ryck). Vi tog upp kaninen försiktigt direkt och lät den hoppa runt i sängen en snabbis för att se om allt gick bra och den var lika nyfiken som alltid och hoppade runt helt normalt.

Inget ovanligt tecken har märkts på kaninen innan, kvällen innan lät vi den hoppa omkring lite i soffan. Kan inte heller se något tecken på kaninen nu som tex. de visuella sakerna man kan se på kaniner som haft gulsot.

Som jag har förstått så är det med störst sannolikhet någonting med ryggraden som är orsaken till detta. Tror ni det kan vara fysisk skada utav fallet eller någon sjukdom? Buren är nu skapligt rengjord men ska rengöras rejält under dagen, (klockan är nu 07.00 och jag har fortfarande inte sovit än pga. detta).

Tack…

Blåsippan

  • Inlägg: 142
  • Alla ska vinna! Alla ska bidra!
    • Uppland
SV: Kaninunge plötslig död
« Svar #1 skrivet: 24 dec-18 kl 16:40 »
Inre blödning?
Vi är ett syskonpar som har var sin gård, 40 mil från varandra.  Vi vill gärna samarbeta med andra, på båda gårdarna.  Alla ska vinna, och alla ska också bidra!  Vad vill du vinna?  Vad vill och kan du bidra med?  Skriv helst i PM!

Samuel1234

  • Inlägg: 15
SV: Kaninunge plötslig död
« Svar #2 skrivet: 30 dec-18 kl 14:21 »
Inte blödning inte helt otroligt
Med fött fel som triggades av fallet

Man får aldrig veta. Men sånt händer. Hur synd det än kan vara så måste man gå vidare och man kan inte skylla på sig själv.

Kan vara lika dant bland hönsen när någon blir hackad. Så känner man dig dålig för det kanske inte skulle gått så långt om man hade gått ut och tittat till de en timme tidigare eller liknande. <3


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Karin Karin

  • Inlägg: 2
SV: Kaninunge plötslig död
« Svar #3 skrivet: 02 jan-19 kl 13:39 »
Troligen bakbensförlamning pga fallet, rätt vanligt. Dessutom, utifrån vad du beskriver: Kramp med tillhörande bakåtdragning av nacke/huvud är vanligt i dödsögonblicket (oavsett dödsorsak), likaså dödsskrik (i det här fallet pip iom att det var en unge).


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 2 användare
xaelanar, Sjul

* Forum

* Om tidningen Åter



- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser