Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odla hampa  (läst 4507 gånger)

Birger_rödskägg

  • Inlägg: 88
    • Värmland
    • www.asenfolkets.se
Odla hampa
« skrivet: 11 nov-18 kl 17:41 »
Någon här som har odlat hampa?
Vad jag läste så verkar det inte vara några problem enligt Jordbruksverket.
Men tänkte fråga ifall någon har erfarenhet av Sveriges lagar.
Skall odla för att göra egen isolering till husets tak.
Det man sår får man skörda.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Odla hampa
« Svar #1 skrivet: 11 nov-18 kl 21:22 »
Det finns bättre material för ändamålet........ och hobbyhampaodling har en tendens att urarta till rökning och då brukar det bli klent med byggandet efter det......

Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Odla hampa
« Svar #2 skrivet: 11 nov-18 kl 21:36 »
Ska man ha fibrer till isolering eller spånad så är lin eller nässlor bättre. Bor man på ett ställe där nässlor växer som ogräs så behöver man inte ens fundera på besväret att odla.

Sjaunja

  • Inlägg: 5531
    • -
SV: Odla hampa
« Svar #3 skrivet: 11 nov-18 kl 22:19 »
Det finns bättre material för ändamålet........ och hobbyhampaodling har en tendens att urarta till rökning och då brukar det bli klent med byggandet efter det......

Industrihampa, som lämpar sig för ts ändamål, har ingen ruseffekt. 0,2 % THC.

Birger_rödskägg

  • Inlägg: 88
    • Värmland
    • www.asenfolkets.se
SV: Odla hampa
« Svar #4 skrivet: 12 nov-18 kl 07:42 »
Kan ju inte röka upp isoleringen å sen frysa på vintern, ha ha. Som man bäddar får man ligga ;).
Nässlor är bättre då, finns det någon bra statistik sida om isoleringsvärde?
Nässlor finns det överallt där.
Det man sår får man skörda.

Tjenamoss

  • Inlägg: 23
    • Bohuslän
SV: Odla hampa
« Svar #5 skrivet: 15 jan-19 kl 20:43 »

Industrihampa, som lämpar sig för ts ändamål, har ingen ruseffekt. 0,2 % THC.

säg det till de som röker..

jag har forskat lite i cannabisodling och det är väldigt många som skriver om sina odlingar och delar med sig av sina tips på olika forum. som jag kommer ihåg det, så röker de industrihampa.

jag avrekommenderar att röka, då denna drog knappast är till för vårat samhälle. eller som Jesus Kristus ska ha sagt, det som dödar hjärnceller är dåligt för barn och vuxna.
dessutom har jag själv kämpat med beroendedemoner. och blev inlåst på psyket på kuppen..
Jesus Kristus är Livet, Vägen och Sanningen. Ingen kommer till Fadern förutom genom Honom!

jag är bannad på det här forumet, kontakta mig på frankert1973@gmail.com om du vill något.

Sjaunja

  • Inlägg: 5531
    • -
SV: Odla hampa
« Svar #6 skrivet: 15 jan-19 kl 21:25 »
säg det till de som röker..

jag har forskat lite i cannabisodling och det är väldigt många som skriver om sina odlingar och delar med sig av sina tips på olika forum. som jag kommer ihåg det, så röker de industrihampa.

Industrihampa har 0.2% THC och det ger absolut ingen ruseffekt. Det krävs uppemot 20% THC för det.

Tjenamoss

  • Inlägg: 23
    • Bohuslän
SV: Odla hampa
« Svar #7 skrivet: 15 jan-19 kl 22:05 »
Industrihampa har 0.2% THC och det ger absolut ingen ruseffekt. Det krävs uppemot 20% THC för det.

vem var det som bestämde det?
Jesus Kristus är Livet, Vägen och Sanningen. Ingen kommer till Fadern förutom genom Honom!

jag är bannad på det här forumet, kontakta mig på frankert1973@gmail.com om du vill något.

Radar

  • Inlägg: 1689
    • Jämtland
SV: Odla hampa
« Svar #8 skrivet: 15 jan-19 kl 22:26 »
Biologin har bestämt det.
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Odla hampa
« Svar #9 skrivet: 15 jan-19 kl 23:22 »
Varsågod och rök så mycket ni vill, Ni lär ändå inte bli höga på industrihampa... ;)

Den går fint här, men blir inte i närheten lika hög som i sydeuropa, vet ej med säkerhet hur det är nu, men för några år sedan så var det tillåtet att odla industrihampa, men har för mig att man behövde tillstånd, men kanhända det är fritt nu, värt att kolla i allafall.

(Givetvis får man fortfarande inte odla vissa närbesläktade arter lagligt vad jag vet...  Ni (andra) kan ju prova detdär med "medicinska skäl" och skylla på huvudvärk eller något... :) )
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Odla hampa
« Svar #10 skrivet: 16 jan-19 kl 09:58 »
Jag tolkar det som att det är fritt att odla så länge man odlar någon av de sorter som är godkända enligt jbv lista. Man skall skicka in etiketterna.

Man måst även odla där man söker gårdsstöd och rita ut skfitet där man odlar hampa i sin Sam-ansökan. Det är säkert för att de ska kunna kontrollera odlingen.
Det betyder att ens totala jordbruksmark måste vara 4 hektar eftersom man inte kan få gårdsstöd för mindre arealer. Sedan kan man ju rita ut ett skifte där man odlar hampa på 100 kvadratmeter av den arealen och använda resten till vallodling exempelvis.

Jag har själv planer på att odla hampa en vacker dag. Men själva beredningen verkar jobbig, jag har inte alla verktyg än.


http://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/stod/jordbrukarstod/stodochersattningar2018/gardsstodochstodratter/markforodlingavhampa.4.4dfd5d3a1526082877ce8d7.html

Häxan & Trollgubben

  • Inlägg: 70
    • Värmland
SV: Odla hampa
« Svar #11 skrivet: 16 jan-19 kl 12:28 »
För att bli hög på industrihampa så måste man röka 5-10kg på en och samma gång.

-Livet-

  • Inlägg: 27
    • -
SV: Odla hampa
« Svar #12 skrivet: 20 jan-19 kl 12:45 »
vem var det som bestämde det?
gud ???

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Odla hampa
« Svar #13 skrivet: 20 jan-19 kl 14:41 »
Ni får hämta själva om ni vill prova...  Kanske om man spänner upp ett tält och eldar en rejäl brasa inuti tältet hela natten kan det möjligen fungera... ;D
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Odla hampa
« Svar #14 skrivet: 20 jan-19 kl 20:11 »
När jag var i moppeåldern, så odlade de äldre ligisterna, det som är rökbart.
De hade det perfekta stället att odla på som ingen kom på.

De odlade i rabatten utanför rådhuset i Umeå, mitt på torget i centrum, det var tingsrätt på den tiden.

piggetröska

  • Gäst
SV: Odla hampa
« Svar #15 skrivet: 20 jan-19 kl 20:18 »

De hade det perfekta stället att odla på som ingen kom på.

De odlade i rabatten utanför rådhuset i Umeå, mitt på torget i centrum, det var tingsrätt på den tiden.

Så polishuset hade inga rabatter?

Feministgubben

  • Gäst
SV: Odla hampa
« Svar #16 skrivet: 20 jan-19 kl 20:21 »
Min syster, som är miljöforskare, berättade att en av hennes kollegor fick i uppgift att räkna ut hur mycket industrihampa en person skulle behöva röka för att bli berusad. Hon kom ganska snabbt fram till att det är omöjligt eftersom man skulle vara tvungen att röka så mycket på så kort tid att man skulle dö långt innan man blev hög. Teoretiskt sett skulle man behöva röka en joint stor som en flaggstång på en timme för att få effekt.

Postat med Alternativ.nu´s app


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Odla hampa
« Svar #17 skrivet: 20 jan-19 kl 20:23 »
Så polishuset hade inga rabatter?

Inte som jag minns, det var nog bara trottoar ända mot väggen.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Odla hampa
« Svar #18 skrivet: 20 jan-19 kl 20:49 »
En annan händelse som många garvade åt för ca 20 år sen.

Polisen var upptagen med nått och hade varit på nyheterna och berättat att hela avdelningen skulle jobba hela sommaren med ärendet.
Det var inte narkotikaroteln.

Någon var sur på chefen för den rotel som skulle jobba hela sommaren och letade upp chefens ensligt belägna sommarstuga och drog igång en stor odling där.
På sensommaren fick narkotika roteln och media ett anonymt tips av "odlaren" om en stor odling i en stuga och gjorde ett tillslag.

Minns inte vilka nyheter det var, men det var bild på stugan och många pratade om det.
Och ryktena sa att chefen hade hört om tillslaget först och fick sen se sin stuga i media.



KP

  • Inlägg: 71
SV: Odla hampa
« Svar #19 skrivet: 03 feb-19 kl 13:28 »
Hur är det med hampaodling längre norrut i landet, för vilka användningsområden kan man odla den?
Jag vet att man odlat hampa till spånad i Västerbotten (zon 5, kanske zon 6?), men kan man tex utvinna olja också i zon 5? I mina trakter odlades mycket spånadslin fram till 60-talet, men oljelin gick inte eftersom fröna inte hann mogna, tänker att det kanske är likadant med hampa.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Odla hampa
« Svar #20 skrivet: 03 feb-19 kl 13:58 »
Jag vet inte, men där jag bor hinner vanlig industrihampa sätta frön om den står i gynnsamma lägen (eller så hade vi bara tur, jag vet inte...), men kan vara annorlunda uppe hos er, bör skilja några veckor tror jag. Dock blir den ju inte särskilt hög här.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

KP

  • Inlägg: 71
SV: Odla hampa
« Svar #21 skrivet: 03 feb-19 kl 14:10 »
Jag vet inte, men där jag bor hinner vanlig industrihampa sätta frön om den står i gynnsamma lägen (eller så hade vi bara tur, jag vet inte...), men kan vara annorlunda uppe hos er, bör skilja några veckor tror jag. Dock blir den ju inte särskilt hög här.

Odlas den till något annat än biobränsle i dina trakter?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Odla hampa
« Svar #22 skrivet: 03 feb-19 kl 14:51 »
Odlas den till något annat än biobränsle i dina trakter?

Inte vad jag vet, här odlade man ju spånadslin förr, även till rep (har någon bit båtrep kvar efter morfar, det är lin, inte hampa), jag har inte hittat någon historisk dokumentation heller över huvud taget om att man odlat hampa här förr, före modern tid.

Men, tror det borde gå, har dock bara testodlat i mycket liten skala av ren nyfikenhet, så kan inte svara på hur det skulle vara i större skala för avsalu, men jag tror att det borde gå att få ut någon meter på fibrerna, så det borde gå. Går kanske att få bättre resultat om man lär mer om växtsättet dock tror jag.

Den bör vilja ha liknande förutsättningar som nässlor tror jag, med hög fosfathalt men något högre kvävenivåer än  nässlor, den verkar också vilja ha något fetare jord verkar det som.

Tyvärr vet jag inte vilken sort som gav frö då det ursprungligen var från någon gammal batch kasserat fågelfoder redan hade hemma, jag vet inte heller om det går att få tillräckligt med utsäde i större skala på friland här.
Men skulle vilja experimentera mer med sorter som är bättre anpassade för mer nordliga klimat om får tag på frön, har för mig att man tagit fram mycket härdigare sorter idag som har kortare växtsäsong.












Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Odla hampa
« Svar #23 skrivet: 03 feb-19 kl 15:01 »
Ett klargörande här är att man odlar hampa för att få upp fibervolymen, men fibern är sämre än långfibrigt linne då den är grövre och har, tror jag, något sämre vidhäftning, dock tror jag att den absorberar något mindre mängd vätska som bindes länge jämfört med lin och därför kan vara mer hållbar mot röta oinpregnerad (lin, tex rep och drev till båtar, impregnerades med tunn trätjära då det behövde tåla fukt och väta länge, annars förlorar det ganska snabbt i hållfasthet på grund av röta).

Lin måste vattenrötas, helt under vatten för att få godtagbar kvalitet, landrötning ger undermånlig fiber.

Hampa tror jag kan extraheras mekaniskt med moderna metoder utan rötning.

Hampa för olja är kanske mer tveksamt om det går, har inte hört om det ännu i allafall häruppe, så misstänker att säsongen är för kort för oljehampa så att den inte hinner sätta frö, men jag kan ha fel här...
Hampa är ju avlägset släkt med nässlor så den är nog lättare att experimentera med tror jag än oljelin som ju tillhör en helt annan artgrupp.

(Spånadslin är ganska lätt att odla, men bör skördas för hand eller med särskilda maskiner för bäst resultat, hampa tror jag att man kan skörda med skärande maskiner, vilket man inte bör med lin.).










Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Odla hampa
« Svar #24 skrivet: 03 feb-19 kl 15:16 »
Det finns olika sorters hampa för olja och fiber. Oljehampan blir ca en meter hög och fiberhampan längre.
När hampa odlades i västerbotten förr så talades det om skörd av fiber samt frö så det borde gå att få frö långt upp om man odlar rätt sort.
Hampan är släkt med humle.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Odla hampa
« Svar #25 skrivet: 03 feb-19 kl 16:30 »
Det finns olika sorters hampa för olja och fiber. Oljehampan blir ca en meter hög och fiberhampan längre.
När hampa odlades i västerbotten förr så talades det om skörd av fiber samt frö så det borde gå att få frö långt upp om man odlar rätt sort.
Hampan är släkt med humle.

Humle växer då som ogräs i inlandet i Norra Västerbotten.
Missbruks hampa växer också vilt efter att polisen gjorde tillslag i ett hus och slängde resterna ute på gården.

KP

  • Inlägg: 71
SV: Odla hampa
« Svar #26 skrivet: 03 feb-19 kl 16:35 »
När hampa odlades i västerbotten förr så talades det om skörd av fiber samt frö så det borde gå att få frö långt upp om man odlar rätt sort.

Intressant! Jag har bara hört om hampaodling i Västerbotten för fiberns skull. Spånadslin funkade tydligen inte lika bra. Fast min enda källa är en gammal dam från Ångermanland som var med på den tiden spånadslin fortfarande odlades på var och varannan gård i mina trakter.

Jag skulle gärna odla lin då det har odlats på gården tidigare, men oljelin är ju uteslutet och spånadslin finns det knappast någon marknad för. Kanske till isolering då?


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Odla hampa
« Svar #27 skrivet: 03 feb-19 kl 16:44 »
Ah, men dåså, då var det tydligen oljehampa vi lyckades med... :)
Det var ju kul, då fungerar den väl här och blev fullstor, den stannade av när den blev drygt någon meter och gick då över i nästa växtfas.


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Odla hampa
« Svar #28 skrivet: 03 feb-19 kl 16:46 »
Humle växer då som ogräs i inlandet i Norra Västerbotten.
Missbruks hampa växer också vilt efter att polisen gjorde tillslag i ett hus och slängde resterna ute på gården.

Humle går ju ända upp till zon 8. :)

(Ja, humle hör till samma familj, även om man kanske inte tror det... Tror den är närmare släkt(?) då nässlor inte tillhör samma familj. Nässlor innehåller faktiskt också THC har jag för mig... Vet inte om man blir hög på att röka dem dock... Gemensamt har de ju dock alla att de stinker förfärligt tycker jag...  )


« Senast ändrad: 03 feb-19 kl 19:49 av The Pink SuperSheep »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Odla hampa
« Svar #29 skrivet: 03 feb-19 kl 16:53 »
Intressant! Jag har bara hört om hampaodling i Västerbotten för fiberns skull. Spånadslin funkade tydligen inte lika bra. Fast min enda källa är en gammal dam från Ångermanland som var med på den tiden spånadslin fortfarande odlades på var och varannan gård i mina trakter.

Jag skulle gärna odla lin då det har odlats på gården tidigare, men oljelin är ju uteslutet och spånadslin finns det knappast någon marknad för. Kanske till isolering då?

Det är roligt att odla lin, du kan ju göra som jag och ha litet i trädgården och repa det för hand mot hösten, om inte annat att laborera med. Fibern i sig är ju dekorativ och är det en liten mängd kan man ju testa att bereda själv, om inte annat så för att lära... :) Häcklor, kammar, bråkor och knivar och annat går att hitta mycket billigt på loppmarknader och auktioner om man letar litet. En skäktkniv är annars inte svår att tälja själv.

Det är faktiskt brist på bra spånadslin till spinnerier här idag, nästan allt är importerat.

Jag vet ej om det fanns andra sorters oljelin förr som var härdigare?


(Allt internet behöver veta är att varken jag eller någon annan på gården odlar några andra typer av hampa än industrihampa där...)





« Senast ändrad: 03 feb-19 kl 17:15 av The Pink SuperSheep »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

KP

  • Inlägg: 71
SV: Odla hampa
« Svar #30 skrivet: 03 feb-19 kl 17:30 »
Det är roligt att odla lin, du kan ju göra som jag och ha litet i trädgården och repa det för hand mot hösten, om inte annat att laborera med. Fibern i sig är ju dekorativ och är det en liten mängd kan man ju testa att bereda själv, om inte annat så för att lära... :) Häcklor, kammar, bråkor och knivar och annat går att hitta mycket billigt på loppmarknader och auktioner om man letar litet. En skäktkniv är annars inte svår att tälja själv.

Jag har odlat lite lin tidigare och har några gamla redskap hemma, men jag kom aldrig så långt som till att röta linet. Ska ta upp det igen och försöka gå igenom hela processen. Men nu klurar jag på vad jag ska göra av all åkermark som inte nyttjas annat än till lite vallodling och då räcker ju inte några kvadratmeter med lin särskilt långt.

Det är faktiskt brist på bra spånadslin till spinnerier här idag, nästan allt är importerat.

Men att den svenska produktionen lades ner handlade väl om att man inte kunde producera till konkurrenskraftiga priser? Vet inte om det är lättare idag.

Jag vet ej om det fanns andra sorters oljelin förr som var härdigare?

Det tror jag inte. Sverige började med oljelin på 20-/30-talet och de sorter som fanns då funkade ju bara i södra Sverige.


Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Odla hampa
« Svar #31 skrivet: 03 feb-19 kl 18:17 »
Bulk är knappast lönsamt att odla, men väl kanske att göra lindockor, drev, torkade buketter och skit, noga märka det med lokalodlad proveniens och kränga på marknader, slöjdbutiker, etc eller sälja till folk som har lust att göra det...


Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

KP

  • Inlägg: 71
SV: Odla hampa
« Svar #32 skrivet: 03 feb-19 kl 18:46 »
Bulk är knappast lönsamt att odla, men väl kanske att göra lindockor, drev, torkade buketter och skit, noga märka det med lokalodlad proveniens och kränga på marknader, slöjdbutiker, etc eller sälja till folk som har lust att göra det...

Nämen huga! :(
Njäe, det är inte något för mig. Hoppades mer på en marknad för drev och andra isoleringsprodukter.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Odla hampa
« Svar #33 skrivet: 03 feb-19 kl 19:26 »
Nämen huga! :(
Njäe, det är inte något för mig. Hoppades mer på en marknad för drev och andra isoleringsprodukter.

Jag har inte heller tålamod till det för att vara ärlig, dessutom tar det upp något förbaskat mycket tid att stå i butik, för en som hellre tillbringar tiden i verkstaden eller ute i skogen... :D Men det finns ju folk här som kränger smör (Jepp, vanligt jädra smör man kan visa att man skitit ihop själv i badkaret hemma för turisterna...) och honung för över 500:- kg med rätt marknadsföring, så...

Nå, jag förstår dilemmat, skall man upp till seriös nivå så behöver man som regel investera i vettig maskinpark och annat och då passerar det gränsen när det inte längre går med riktig vinst sett till arbetsinsatsen, håller med om att detdär är ett moment 22 rätt ofta...
Tveksamt om hampa är lönsamt heller på dessa breddgrader om målet inte främst är att bli självförsörjande på råvaror, skall man börja sälja bulk är tyvärr nästan inget sådanthär riktigt lönsamt sett till tid och pengar man lägger ner, tyvärr.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

KP

  • Inlägg: 71
SV: Odla hampa
« Svar #34 skrivet: 03 feb-19 kl 22:38 »
Nå, jag förstår dilemmat, skall man upp till seriös nivå så behöver man som regel investera i vettig maskinpark och annat och då passerar det gränsen när det inte längre går med riktig vinst sett till arbetsinsatsen, håller med om att detdär är ett moment 22 rätt ofta...
Tveksamt om hampa är lönsamt heller på dessa breddgrader om målet inte främst är att bli självförsörjande på råvaror, skall man börja sälja bulk är tyvärr nästan inget sådanthär riktigt lönsamt sett till tid och pengar man lägger ner, tyvärr.

Ja, det är ett moment 22. I norra halvan av landet finns sorgligt mycket outnyttjad mark, men så glest mellan potentiella producenter att det är svårt/omöjligt att gå ihop och samarbeta för att kunna investera i gemensamma anläggningar/maskinparker och själv kan man ju inte göra nödvändiga investeringar bara på chans. Det enda jag hittat hittills som inte känns helt orealistiskt är havtornsodling. Borde gå att börja med i liten skala och utöka efterhand om det finns ekonomi i det.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Odla hampa
« Svar #35 skrivet: 03 feb-19 kl 23:28 »
Kanske, dock är de ju inte roliga att plocka för hand, blir bara en kletig gegga av dem om man försöker att dra av dem... Vet inte om det går att göra som med vinbär att man gasar dem och kan skaka ned dem med maskin.
Olika om man lyckas med dem eller ej, tar de sig verkar de stå och stampa i princip för evigt på en och samma plats, men ville de inte verkar de närapå omöjliga att få att ta sig tycker jag.
Växer vilt efter kusten här på vissa fläckar som du kanske sett, dock sällsynt.

Själv har jag nog fått min livsdos av att plocka bär till bulk för hand med råge när jag var liten... Kul i början men ett jädra slavarbete med nära noll timpenning om man gör det för hand till bulk, åtminstone saker som vinbär, hallon och annat, kort sagt, lyd mitt råd och kör det i så fall helt maskinellt, eller enbart till husbehov, annars kommer du att tröttna på ett konstant plockande som aldrig vill ta slut och vara nära sammanbrott och sjukhusinläggning till hösten redan första året du skördar...  Gränsen för nära mentalt sammanbrott går enligt min erferenhet redan vid kanske 70-80 liter hallon i sträck (vid ekologisk odling såsom de flesta av oss här kör) oavsett hur entusiastisk man är och hur mycket man än tycker om att plocka bär ute i skogen, men det är inte mentalt tröttande på samma vis... :) Bara så du har en realistisk bild innan du kör igång någonting i stor skala.
Man lurar sig ofta på att bärbuskar är lätta att plantera och kräver lite skötsel de första säsongerna, men det är inte då arbetet kommer, när man tror att man gjort det tunga arbetet... :)


« Senast ändrad: 03 feb-19 kl 23:39 av The Pink SuperSheep »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

KP

  • Inlägg: 71
SV: Odla hampa
« Svar #36 skrivet: 04 feb-19 kl 08:06 »
Fast nu har jag redan havtorn, sisådär 30-40 plantor. Kommersiella sorter, alltså inte viltväxande eller trädgårdssorter. Och de växer bra, gav en tidig första skörd och har fortsatt att sätta mängder av bär. Så jag har lite koll på en havtornsbuske ser ut.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Odla hampa
« Svar #37 skrivet: 04 feb-19 kl 12:24 »
Fast nu har jag redan havtorn, sisådär 30-40 plantor. Kommersiella sorter, alltså inte viltväxande eller trädgårdssorter. Och de växer bra, gav en tidig första skörd och har fortsatt att sätta mängder av bär. Så jag har lite koll på en havtornsbuske ser ut.

En grej jag gjort är att kombinera olika saker, dels det som fanns förut sedan länge (som jag mest bara snyggat upp och pysslat om så att de repat sig och fungerar igen, mest bärbuskar), dels har jag kompletterat med tex Aronia, samt trädgårdsbär, med fält för experiment med hallonsorter, vinbär och sviskon, etc.
Aronia går ju ganska fort att plocka ihop och man kan ekneklt förädla den till halvfabrikat eller produkter för direkt avsalu, tex gele eller koncentrat som är lättsålt (sälj det som hälsokost tex, samma med havtorn).

Har du redan havtorn så skall du ju naturligtvis använda de plantorna och ta hand om dem, då kan du ju tex  kombinera så att du kan sköra olika sorters frukt och bär och andra grödor och sälja lokalt, eller sälja till någon som säljer lokalt, tex någon lokal matbutik som någon här gjorde för några år sedan, vet en person här sålde både vitlök, gele, mm som han odlat på gården via den lokala matbutiken, han lyckades till och med kränga äpplen och annat om de bara var frecha och utan märken när det var säsong för detta.

Jordgubbar är ju också rätt ok att skörda om man tänker till litet innan bara, ger ganska bra betalt om man säljer själv också, dock mer jobb med förberedelser, men trivs man med detta som livsstil och fogar in det som en del i vardagen så behöver det ju inte kännas oöverstigligt menar jag.

Jag skulle göra kallpressad havtornsaft och sälja som hälsokost om jag haft många buskar, då spelar det ju ingen roll hur bären ser ut när man skördar dem heller och man kan ju bara göra som Danskarna och repa av allt i en hink.

Vidare tror jag på saker som essenser, tex posh, mm. Du lakar ur blad eller andra växtdelar i ren alkohol, helst 95% om du kan få tag på i bulk under några veckor, sedan tappar du om det i små förpackningar med koncentrat som kunden själv kan använda efter behag, om denne vill droppa någon droppe i ett glas, eller göra en hel flaska får denne själv bestämma och själv köpa drickat på systemet och du slipper krångliga tillstånd (vad jag vet).

Varför inte naturmediciner som vänderot och annat tillredes enligt liknande princip som ovan, osv.

Kort sagt, använd din fantasi och gör saker man själv trivs med som en del av vardagen så orkar man hålla på utan att bränna ut sig mentalt och man tjänar betydligt bättre om man gör rätt, allt är som sagt att hitta rätt marknad och visa upp en snygg "förpackning" som har den rätta känslan kunden söker. :)


Jag menar, tänk dig som exempel att kunden har en romanticerad bild av din gård och odlingar, vecklar upp papperet till en liten kula fint, gult fjällsmör, visserligen kostade det 50:- "men vad härligt det doftar och vilka associationer man får... Ahh... och det är ju bra för hälsan" (får man anmoda) jämfört med om man går in på ICA och köper samma smör i en anonym plastförpackning som du kanske fått några spänn för när du lämnade in mjölken till det... Men, nu har du, som producent, plötsligt 500:- kg för samma smör.

Eller, ta en havreåker, parkera skördetröskan och leta fram farfars gamla självbindare, förse kärvarna med ett tjusigt rött band (eller hyr in den lokala scoutkåren att göra det) och sälj dem till någon som kränger dem på torget till jul, tex nu har du plötsligt ett helt annat kilopris...

Samma med bär, frukt, mm eller vad man nu önskar producera tror jag.


Edit, jordgubbar bör du dock sälja själv, tex via självbetjäning, eller ha en bra överenskommelse så att din skörd inte kontamineras av bulkimport som är nästan gratis och närapå saknar smak, det är som sagt inte det dina kunder vill ha de vill ha DINA lokalodlade "romantiska sommarjordgubbar" till tårtan ute vid stugan och är beredda att betala skäligt mer för dem om kunden får vad den söker.



 






« Senast ändrad: 04 feb-19 kl 12:35 av The Pink SuperSheep »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Tångräkan

  • Inlägg: 1967
    • Åland
SV: Odla hampa
« Svar #38 skrivet: 16 mar-19 kl 14:50 »
Jag skulle gärna odla hampa eftersom fröna anses vara väldigt nyttiga men jag har inte lyckats få dem att gro. Googlade lite och denna tråd kom upp: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=166025.20

Är det någon som lyckat odla fram frön?
Var dig själv, alla andra är redan upptagna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 3 användare
xaelanar, Palle500, Hans Hultén

* Forum

* Om tidningen Åter



- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser