Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vattnet blivit någon "bismak"  (läst 1392 gånger)

Brockjim

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
Vattnet blivit någon "bismak"
« skrivet: 04 nov-18 kl 11:24 »
Rörmokaren bytte ut min gamla ejektorpump som var lite trött i trycket fick bara upp till 2 bar innan den la av och man fick starta om. Sänkte ner en djupvattenpump i borrhålet och nya slangar och trycktank osv. Nu är trycket kanon dock är det bismak på vattnet ungarna säger det smakar vindruva och ja tycker nog åt plasthållet, är också en lukt när man spolar som är lite metalliskt som försvinner efter några sekunder. Detta är inte kul då vattnet innan varit kanon och inte smakat något och ej heller någon lukt. Rörmokaren förstår inte varför men kollar ja runt så menar en del att pumpen kanske är för långt ner eller långt upp, vad tror ni nån som har någon erfarenhet? En månad sedan som jobbet gjordes det kanske blir bättre med tiden, har gjort en vattenanalys och blev påpekande att det var lite högt med kolsyra och koppar och det kan synas genom missfärgningar i toalettstol handfat osv, dock syns det ej något i mitt fall (svårt o veta om det går o lita på analysföretaget) dom hade givetvis en lösning och ett filter för 18tusen gjorde susen.
Borrhålet är på 42 meter och den gamla slangen var på 38 meters djup och den nya slangen tar på 32meters djup kan detta göra att det blivit någon annan smak, kan det vara olika kvalitet på vattnet beroende på var i borrhålet det tas ifrån?
Sitter numera en liten trycktank på 10bar i fotbollsstorlek innan var det en hydropresstank, kanske blev någon avluftning av vattnet med den gamla hydropresstanken?!
Mvh Jimmy.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Vattnet blivit någon "bismak"
« Svar #1 skrivet: 04 nov-18 kl 11:33 »
Tror det är nya slangen som är största boven. Har en grannes sommarstuga på gångavstånd där de tycker vattnet smakar pepparkaka och är såå gott.
De är i stugan mindre än en vecka per år så blir inte mycket vatten genom ledningen. Förövrigt samma vatten som i min mer välanvända kran utan pepparkakssmak

Brockjim

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
SV: Vattnet blivit någon "bismak"
« Svar #2 skrivet: 04 nov-18 kl 16:53 »
Karlsdotter ja det var min första tanke oxå är ju trots allt en industri tillverkad slang som sänks ner i brunnen. Jag gjorde ett test med att ta en bit av slangen som blev över och la den i en tillbringare med vatten från annat ställe och lät stå i någon dag för att se om det blev nån smak av den, men kände inget alls. Det är en slang från mouvitech med blå linje på så den ska vara drickvattenklassad. 

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Vattnet blivit någon "bismak"
« Svar #3 skrivet: 04 nov-18 kl 21:07 »
Skulle snarare tro att det är trycktanken (membranet i den) som ger smaken. Men det kan också vara elkabeln som går ned till pumpen, eller om den dränkbara pumpen är otät och läcker. Är det en godkänd pump eller en från Jula?

Metallsmaken kan komma från kranen. Om vindruvesmaken kommer från ett ämne som löser ut metall ur kranen.

torbjorn

  • Inlägg: 13744
    • Medelpad
SV: Vattnet blivit någon "bismak"
« Svar #4 skrivet: 04 nov-18 kl 21:37 »
Det är  bara alltför vanligt att dränkpumpar installeras med första bästa gummikabel som varken är dricksvattengodkänd eller ens garanterad att tåla långvarig nedsänkning i vatten.
Ett tips är att titta närmare på kabeln, se om det går att hitta firmamärke och typbeteckning på den, sedan googla fram kabeltillverkarens datablad för den och se vad som står där.

Härom året fiskade jag upp en ca 30 år gammal dränkpump ur en grävd brunn.  Kabeln till den var en vanlig svart gummikabel enligt dåtida svensk standard, kan ha hetat REVE eller något liknande. Men pumpleverantören hade målat kabeln blå och stämplat den med sitt firmamärke på varje meter.  På den del som hade legat under vattnet, hade dock blåfärgen lösts upp så att den ursprungliga kabelmärkningen gick att läsa!

Brockjim

  • Inlägg: 3
    • Västergötland
SV: Vattnet blivit någon "bismak"
« Svar #5 skrivet: 05 nov-18 kl 04:58 »
Är en Grundfoss SQ pump med tillhörande pumppaket och elkabeln är en blå variant så det bör va i sin ordning. Men funderar om det kan vara nåt med den nya trycktanken, ska nog be dom o koppla in den gamla well mate glasfibertanken o se om det blir skillnad.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Vattnet blivit någon "bismak"
« Svar #6 skrivet: 05 nov-18 kl 09:27 »
Ja, det känns som att det bara är den kvar som kan vara boven.


Det här med att vattnet kan innehålla olika mängder och sorters föroreningar på olika djup stämmer, men hålet är grunt och skillnaden i insugsplacering verkar vara så litet att det knappast kan ge någon större skillnad. Då skulle ni märkt något vid olika grundvattennivåer under årens växlingar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

731 gäster, 3 användare (2 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser