Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Akut hjälp ang kyckling!!  (läst 1505 gånger)

Akut hjälp ang kyckling!!
« skrivet: 07 okt-18 kl 23:44 »
Lämnade hönsen själva med en ett dygn gamal kyckling. Kom ut någon timme senare och lyckades få liv i våran lilla vän.

Nu till problemet, den ligger väldigt konstigt och har huvudet på sniskan, huvudet liksom hänger nästan upp och ner.

Är det något vi kan göra för att hjälpa den??
Är rädd för att den på något sätt skadat nacken men verkar i övrigt må bra nu.

SV: Akut hjälp ang kyckling!!
« Svar #1 skrivet: 08 okt-18 kl 00:59 »
Tillägger info om att den mådde bra hos sin hönsmamma tills detta skedde. Den har gått och haft sin nacke helt normalt.

Har försiktigt vridit huvudet i ”normalläge” men nacken är som förlamad och faller ner åt ena sidan så fort man släpper.

Någon?!

Petra Källden

  • Inlägg: 319
SV: Akut hjälp ang kyckling!!
« Svar #2 skrivet: 08 okt-18 kl 14:40 »
Har ingen erfarenhet alls men läst att e-selen brist kan ge liknande symtom på kycklingar o att för mycket vete kan ge knepiga symtom på ankor...

Postat med Alternativ.nu´s app


SV: Akut hjälp ang kyckling!!
« Svar #3 skrivet: 08 okt-18 kl 18:31 »
Historien fick ett tragiskt slut. Bestämde oss för att ta stackaren till en veterinär i närheten.. dom kunde snabbt konstatera att nacken hade fått allvarliga skador :(

Den fick somna in hos veterinären.. :’(

Däremot kan varken jag eller veterinären förstå hur den kunde vara såpass pigg och livlig trots den allvarliga skadan.

Vi vet inte heller hur skadorna uppstått men jag misstänker att den på något sätt fastnat med huvudet i foderautomaten och fått en knuff av någon av de andra hönorna.

Tråkigt när ens första går bort, speciellt synd om hönan som ihärdigt ruvat på den lille.

Vila i frid lilla vän ❤️

Petra Källden

  • Inlägg: 319
SV: Akut hjälp ang kyckling!!
« Svar #4 skrivet: 08 okt-18 kl 20:32 »
Beklagar <3 skönt om den slipper lida dock men det är alltid tufft o förlora djur

Postat med Alternativ.nu´s app


Pumba

  • Inlägg: 295
    • Småland
SV: Akut hjälp ang kyckling!!
« Svar #5 skrivet: 23 okt-18 kl 21:01 »
Det är väl troligen att någon av hönorna gjort något, det är ju inte speciellt snälla djur och en liten försvarslös kyckling kan ju ligga risigt till bland en grupp vuxna hönor, det är nog mer sannolikt än att den fastnat med huvudet eller dyl.

Veterinär för en kyckling låter väldigt dyrt


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

620 gäster, 6 användare
xaelanar, Björkris, biggelina, bmr, LimJans, ktulo

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser