Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Luftspalt under travad ved inomhus?  (läst 3218 gånger)

Gurkmeja

  • Gäst
Luftspalt under travad ved inomhus?
« skrivet: 01 aug-18 kl 11:54 »
Brukar ni ha luftspalt när ni staplar veden i förråd/vedbod?
Ska trava i magasin med timmergolv. Hade helst velat lägga lastpallar i botten först, men har inga här. Är det bättre eller sämre än inget, att lägga ut kartong som botten?

Postat med Alternativ.nu´s app


Gurkmeja

  • Gäst
SV: Luftspalt under travad ved inomhus?
« Svar #1 skrivet: 01 aug-18 kl 11:56 »
Den är "torr" alltså..att användas i vinter. Men finns ju alltid viss fuktprocent kvar.

Postat med Alternativ.nu´s app


Skogsvilde

  • Inlägg: 16954
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Luftspalt under travad ved inomhus?
« Svar #2 skrivet: 01 aug-18 kl 12:00 »
Det är alltid klokt att få upp veden från golvet.
Men, går det inte så kör man på ändå.
Du kan om du har lägga ut brädor.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Luftspalt under travad ved inomhus?
« Svar #3 skrivet: 01 aug-18 kl 12:03 »
Brukar ni ha luftspalt när ni staplar veden i förråd/vedbod?
Ska trava i magasin med timmergolv. Hade helst velat lägga lastpallar i botten först, men har inga här. Är det bättre eller sämre än inget, att lägga ut kartong som botten?
I det läget spelar det nog ingen roll. Om du kan hitta bitar med grov bark kan du ju lägga den nedåt, annars går det nog bra ändå. Det är värre med helt färsk ved som har mängder med fukt som måste bort

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Luftspalt under travad ved inomhus?
« Svar #4 skrivet: 01 aug-18 kl 12:19 »
Brädor har jag att lägga under...
Men är det sämre eller bättre att även lägga kartong innan brädorna...suger de istället till sig fukten underifrån kanske?

Postat med Alternativ.nu´s app


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Luftspalt under travad ved inomhus?
« Svar #5 skrivet: 01 aug-18 kl 12:30 »
Jag tror inte kartongen gör någon större nytta, om något kan den förhindra eventuella luftflöden

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Luftspalt under travad ved inomhus?
« Svar #6 skrivet: 01 aug-18 kl 12:41 »
Övre plan på magasinet har två rum. I det ena finns 2 "sektioner" med höga kanter. Jag antar att de förr förvarat spannmål där. Timret är rejält & stabilt. Funderar på om jag ska ösa i veden där...vad ska jag annars använda utrymmet till? Är det lönt utrymmesmässigt att stapla den [emoji6] jag antar att ni svarar ja på den [emoji38]

Postat med Alternativ.nu´s app


Skogsola

  • Gäst
SV: Luftspalt under travad ved inomhus?
« Svar #7 skrivet: 01 aug-18 kl 12:52 »
Stapla veden annars så ryms där knappt nåt. Luftspalt under är bra om du befarar översvämning. Annars inte.

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Luftspalt under travad ved inomhus?
« Svar #8 skrivet: 01 aug-18 kl 12:53 »
Hihi...ok då [emoji6]

Postat med Alternativ.nu´s app


Gurkmeja

  • Gäst
SV: Luftspalt under travad ved inomhus?
« Svar #9 skrivet: 01 aug-18 kl 12:56 »
Vad hade ni använt det där utrymmet till? Kommer jag inte på ngt annat, så fyller jag väl hela rummet med ved..trots att det är en trappa upp?

Postat med Alternativ.nu´s app


Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Luftspalt under travad ved inomhus?
« Svar #10 skrivet: 01 aug-18 kl 13:00 »
Att stapla veden är platseffektivt men det tar mycket tid och den torkar bättre när den ligger i hög. På så vis är det faktiskt bättre att kasta in veden där uppe.

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Luftspalt under travad ved inomhus?
« Svar #11 skrivet: 01 aug-18 kl 13:23 »
Att stapla veden är platseffektivt men det tar mycket tid och den torkar bättre när den ligger i hög. På så vis är det faktiskt bättre att kasta in veden där uppe.
Kanske gör jag en kombo..kastar löst däri och även travar upp längs med väggarna utanför [emoji848] Tack för era tankar [emoji4]

Postat med Alternativ.nu´s app


Skogsola

  • Gäst
SV: Luftspalt under travad ved inomhus?
« Svar #12 skrivet: 01 aug-18 kl 15:20 »
Fast det känns lite sådär att bära ved upp och ner för trappor. :(

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Luftspalt under travad ved inomhus?
« Svar #13 skrivet: 01 aug-18 kl 19:39 »
Fast det känns lite sådär att bära ved upp och ner för trappor. :(
Ja, jag vet...
men jag vet inte vad jag ska nyttja det utrymmet till annars.. Tänkte även ha en vägg på bottenplan..

Postat med Alternativ.nu´s app


Anders G.

  • Inlägg: 1040
    • -
SV: Luftspalt under travad ved inomhus?
« Svar #14 skrivet: 02 aug-18 kl 09:35 »
Ved lagras med fördel på gamla lastpallar. Gärna dubbla lager, ety det understa ruttnar så snabbt bort. (Det visar hur "torrt" det är inne i uthusens jordgolv).

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14450
    • Östergötland
SV: Luftspalt under travad ved inomhus?
« Svar #15 skrivet: 02 aug-18 kl 09:53 »
I vedbod med timmergolv (som var frågan) skulle jag trava det som vanligt, och om det var lite fuktigt så skulle jag inte lägga de klabbarna först. Är det blandved så kan man lägga barrveden i botten. Sedan är det bra att inte få med jord in när man lagrar på trägolv.


Gurkmeja

  • Gäst
SV: Luftspalt under travad ved inomhus?
« Svar #16 skrivet: 02 aug-18 kl 11:21 »
Nej nej. Ingen jord på veden. Bara björkved i denna omgång.
Pallar blir det absolut vid en framtida förvaring i vedbod. Nu får veden "finförvaring" pga vedbodens skick. Borde funka fint ändå. Allt annat har ju klarat sig där inne, så jag är väl lite fånig oroa mig för veden [emoji85]
Hade inte upptäckt att de ändrat solprognosen till kraftigt åskväder och regn i natt, var ju ingen höjdare ränna ut vid 02 och leta efter pressen i åskväder för att täcka 8 kubik. Nackdelen med gigantiska träd vid stugan och enbart en väg ur skogen om den brinner, gjorde sig rätt påmind i natt [emoji85]

Postat med Alternativ.nu´s app


ärt

  • Inlägg: 832
    • Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Luftspalt under travad ved inomhus?
« Svar #17 skrivet: 02 aug-18 kl 11:23 »
 Lägg två bitar på längden med avstånd som längden på vedstyckena. Då blir där en luftspalt. Handlar det inte här om att bevara golvet?
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Luftspalt under travad ved inomhus?
« Svar #18 skrivet: 02 aug-18 kl 12:15 »
Lägg två bitar på längden med avstånd som längden på vedstyckena. Då blir där en luftspalt. Handlar det inte här om att bevara golvet?
Haha..där var ju en sann tanke...här har jag mest tänkt på den där veden [emoji85] men fina plankgolvet.. ja, nu handlar det om att bevara golvet minsann [emoji6] tack för påminnelsen ärt [emoji16]

Postat med Alternativ.nu´s app


Kastanjegården Ekosmåbruk

  • Inlägg: 98
    • Skåne
SV: Luftspalt under travad ved inomhus?
« Svar #19 skrivet: 02 aug-18 kl 12:54 »
Det kanske inte är aktuellt för dig. Men på mitt forna spannmålsloft förvarar jag olika former av virke och annat som kan komma till nytta vid framtida renoveringar eller projekt. Finns allt ifrån gamla bjälkar till nya reglar, fönster och dörrar som jag samlat på mig vid bortskänkes, utförsäljning eller överblivet.

Postat med Alternativ.nu´s app

Carpe Diem - Gör din grej och var en medmänniska att räkna med! Alla människor upptäcker förr eller senare att de är sin egen själs trädgårdsmästare och regissör för sitt eget liv.

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Luftspalt under travad ved inomhus?
« Svar #20 skrivet: 02 aug-18 kl 14:51 »
Jag staplar på dubbla lager lastpallar. Klart det gör skillnad med luft under.
Använder en del ved till min keramikugn där jag ska upp till 1300 grader vilket kräver lite böttre kvalité på ved än för att elda för uppvärmning.

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Luftspalt under travad ved inomhus?
« Svar #21 skrivet: 02 aug-18 kl 18:32 »
Det kanske inte är aktuellt för dig. Men på mitt forna spannmålsloft förvarar jag olika former av virke och annat som kan komma till nytta vid framtida renoveringar eller projekt. Finns allt ifrån gamla bjälkar till nya reglar, fönster och dörrar som jag samlat på mig vid bortskänkes, utförsäljning eller överblivet.

Postat med Alternativ.nu´s app
Det finns där uppe också..i andra rummet nu [emoji16]

Postat med Alternativ.nu´s app


Gurkmeja

  • Gäst
SV: Luftspalt under travad ved inomhus?
« Svar #22 skrivet: 02 aug-18 kl 18:34 »
Jag staplar på dubbla lager lastpallar. Klart det gör skillnad med luft under.
Använder en del ved till min keramikugn där jag ska upp till 1300 grader vilket kräver lite böttre kvalité på ved än för att elda för uppvärmning.
Men har du dubbla pallar även "inomhus" dvs med ett tjockt timmergolv som botten? Eller menar du när du staplar i vedbod?

Postat med Alternativ.nu´s app


torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: Luftspalt under travad ved inomhus?
« Svar #23 skrivet: 02 aug-18 kl 20:06 »
Är veden så torr den kan bli redan nu eller förväntas den få torka ytterligare under förvaringen inomhus?

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Luftspalt under travad ved inomhus?
« Svar #24 skrivet: 02 aug-18 kl 22:17 »
Är veden så torr den kan bli redan nu eller förväntas den få torka ytterligare under förvaringen inomhus?
Veden är huggen förra året och skall vara torr och redo för eldningssäsongen. Inomhus torkar den väl ytterligare ngn procent ändå? Jag har börjat staplingen. Magasin bottenplan med timmergolv, där grundade jag med kartong, sedan två linjer längsmedgående vedträn, över det vanlig stapling. Magasin övervåning i sädes-
 "förvaringen", grundade jag med kartong, och där slängs i huller om buller..

Postat med Alternativ.nu´s app


Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Luftspalt under travad ved inomhus?
« Svar #25 skrivet: 02 aug-18 kl 22:47 »
Men har du dubbla pallar även "inomhus" dvs med ett tjockt timmergolv som botten? Eller menar du när du staplar i vedbod?

Postat med Alternativ.nu´s app

Under tak fast "golvet" är bara singel.

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Luftspalt under travad ved inomhus?
« Svar #26 skrivet: 03 aug-18 kl 00:47 »
Under tak fast "golvet" är bara singel.
Aha [emoji4]

Postat med Alternativ.nu´s app



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

522 gäster, 3 användare (1 dolda)
Hans Hultén, Carl Olofson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser