Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Jag letar efter plåtband till balkongtaket..band utan hål.  (läst 3349 gånger)

Fixasjälvkille

  • Gäst
Jag skulle fästa balkongtaket som är av plåt. Original plåtfästen med svetsad spik i har rostat sönder.

Jag köpte hålband ock bockade själv, men de är så fula. Jag skulle vilja ha stålband utan hål. borra ock bocka själv. Helst skulle man ha dem färdigmålade i vitt. Det ska vara relativt tunn plåt nästan som de där fästena till hängrännor har.De man viker runt en tunnare plåt på rännorna.


Ingen tycks ha band utan hål. Jag är dessutom inte så förtjust i galvat för färgen man målar på släpper rätt fort. Man får väl handmåla en ock en i så fall med någon bra färg. Kirjo kanske med grundfärg för galvat.


Eftersom jag måste bocka vart fäste för hand ock sen borra är det ett pillejobb.  Hade man haft stor plåtsax kunde man ju klippa band..Men jag tänkte det skulle finnas nåt enklare sätt. Nåt att köpa,kanske på rulle.


Jag får leta vidare. Svårt att hitta skruv med..jag vill ha cirka 3mm. Dessutom gillar jag torxskruv för de ramlar inte av bitsen då man står där uppe på stegen. Men jag har inte sett utomhus-torx på ca: 3mm.  Bara inomhus-torx. Eventuellt kunde man ta längre pappspik,jag har lite funderingar på det.


Men som sagt vart hittar jag band utan hål i tunnare plåt? Jula, Clas Ohlsson, Byggmax har inget. Jag har letat i hjäl mig...jag vill få det där fixat någon gång.



Fixasjälvkille

  • Gäst
SV: Jag letar efter plåtband till balkongtaket..band utan hål.
« Svar #1 skrivet: 01 jul-18 kl 09:19 »
Nu hoppade det in en ide' i huvudet. Jag ska kolla vad jag har för fönsterbleck. De är målade i tunn plåt. Om man kunde klippa snyggt med en handplåtsax möjligtvis, sen borra ett hål,böja ock passa in. Sen måla dem ock montera.
Ska kolla lite på sådana plåtar.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Jag letar efter plåtband till balkongtaket..band utan hål.
« Svar #2 skrivet: 01 jul-18 kl 09:36 »
Det stämmer att bandjärn utan hål är svårt att få tag i på vanliga byggvaruhus och liknande. Man får handla dem hos någon stålgrossist istället - här uppe Sundsvalls Handelsstål, det finns säkert någon liknande firma på din ort också. Om man letar på byggvaruhus så skulle det möjligen kunna vara större chans att hitta något på t ex Beijer, Bauhaus eller K-rauta än hos de övriga kedjorna.

Färg brukar fästa dåligt på färskt galvat stål, det blir bättre om de galvade plåtarna får sitta uppe utomhus några månader eller kanske ett år innan målning.
När det gäller grundfärg så är en tumregel att ju längre torktid grundfärgen har, desto bättre sitter den. Grundfärger som innehåller mycket flyktiga lösningsmedel och torkar på mindre än en timme, brukar flagna av lätt. Välj hellre en grundfärg som tillverkaren påstår kräver minst 6 timmar för att bli dammtorr och inte är övermålningsbar förrän efter några dygn.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Jag letar efter plåtband till balkongtaket..band utan hål.
« Svar #3 skrivet: 01 jul-18 kl 12:08 »
Plåtfirmor som håller på med plåt till hus brukar klippa till remsor av plåten de använder till tak, fönsterbleck mm. i vitt, rött svart mm.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser