Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vilket Försäkringsbolag ska jag välja.  (läst 13590 gånger)

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
Vilket Försäkringsbolag ska jag välja.
« skrivet: 08 jun-18 kl 17:19 »
jag är inte nöjd med mitt försäkringsbolag (LF). Funderar på att byta.

Men jag vet inget om andra bolag. Är det någon som har förslag och varför just det bolaget?

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
SV: Vilket Försäkringsbolag ska jag välja.
« Svar #1 skrivet: 08 jun-18 kl 17:26 »
Jag bytte till dina försäkringar, blev billigare med likvärdiga föesäkringar. Är även typ bara dina och lf som har gårdsförsäkringar som jag förstått det.

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Vilket Försäkringsbolag ska jag välja.
« Svar #2 skrivet: 08 jun-18 kl 18:17 »
Provat att säga till Lf att du inte är nöjd? möjligen kan dom ju då göra dej nöjd. Men det är ju bara att ta in offerter från några andra så får du ju kull på priserna...om det ni inte är det finstilta du är nöjd med utan vad som står på fakturan..
Det är aldrig för sent att ge upp.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Vilket Försäkringsbolag ska jag välja.
« Svar #3 skrivet: 08 jun-18 kl 18:33 »
Ja, det är precis vad jag har börjat med där. Har bara haft bra att säga om det bolaget till för ett par månader sedan, men har bestämt mig för att det förmodligen är på handläggarnivå det brister den här gången. Skall ge dem en chans att rätta till det istället för att följa första infallet att ta allt därifrån.

Men som plan B så hänger jag på denna tråd ;D

Frun har haft tråkiga diskussioner med If när det gäller djurförsäkringar för några år sedan och innan jag bytte till LF så hade jag Folksam som var dyrare, men det var länge sedan.

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Vilket Försäkringsbolag ska jag välja.
« Svar #4 skrivet: 08 jun-18 kl 19:11 »
Jag är för liten för att få en seriös offert från något försäkringsbolag.
IF är inte den första man väljer när man har jordbruk. Min syster hade IF som visade sig vara väldigt dyrt.

av någon anledning går det inte längre att betala över internet och BankID på fil på LF längre fråga mig inte varför. innebär att jag inte kan betala med kortet på internet längre.

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1629
    • -
SV: Vilket Försäkringsbolag ska jag välja.
« Svar #5 skrivet: 08 jun-18 kl 19:14 »
Utan att rekommendera noogon, finns det jemforelsesajter po neetet!
(engelskt alfabet = urusel svenska)
G S
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Vilket Försäkringsbolag ska jag välja.
« Svar #6 skrivet: 08 jun-18 kl 20:01 »
Det blir sannerligen rörigt när man har gård, djur o bilar och kanske lite bank på det. Att man kan bli guldkund hos en innebär ju inte att man kommer undan billigare än att ha allt uppdelat. Men det kanske upplevs smidigare.

Jag hade allt hos If men valde sedan att ha Lf eftersom Gårdsförsäkring lät bra. HUnd har jag hos moderna, endast pga att dom var billigare än Agria och hon som ringde och skickade offert var väldigt trevlig i telefon. Jag vara väl bara lättlurad.

Det är aldrig för sent att ge upp.

Rassemouse

  • Inlägg: 261
    • -
SV: Vilket Försäkringsbolag ska jag välja.
« Svar #7 skrivet: 08 jun-18 kl 20:12 »
Just LF är väldig skillnad mellan olika län oxå. Hade de när vi bodde i Västerbotten och var väldigt nöjd både med försäkringar och bank. Men sen vi flytta till Västernorrland så har inget riktigt funkat så bra som tidigare, varken priser lr service. Så därför har vi bytt från de.

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Vilket Försäkringsbolag ska jag välja.
« Svar #8 skrivet: 08 jun-18 kl 20:33 »
ja det här är inte lätt. försäkringar har tidigare varit min största utgiftspost. I går satte jag mig ner och gick igenom alla försäkringar, till min häpnad kan jag ta bort flera försäkringar.
Medhjälpare, jag har inte haft hjälp på tio år så den ska bort.
olycksfall 60+ den typen är meningslös på mig över 70. Den ska bort.
Om man skär riktigt hårt så blir det Hem/villa  och bilarna kvar.
jag indrar om inte det finns fler alternativ att välja mellan när man bara blir en normal Svensson.

Trygg Hansa är det någon som vet något om dem?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Vilket Försäkringsbolag ska jag välja.
« Svar #9 skrivet: 09 jun-18 kl 08:21 »
Jag är för liten för att få en seriös offert från något försäkringsbolag.
IF är inte den första man väljer när man har jordbruk. Min syster hade IF som visade sig vara väldigt dyrt.

av någon anledning går det inte längre att betala över internet och BankID på fil på LF längre fråga mig inte varför. innebär att jag inte kan betala med kortet på internet längre.

Visst underlättar det om man har lite volym att lägga bakom, men jag har uppfattat Länsförsäkringar som intresserade av den lilla kunden också, kanske för att de vill vinna priset för årets bank, eller helt enkelt för att bra kundrelationer är bra för affärerna generellt. Idag når en liten missnöjd kund ut till stora skaror genom bloggar och forum, och ett bolag kan aldrig veta vem de trampar på.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Vilket Försäkringsbolag ska jag välja.
« Svar #10 skrivet: 09 jun-18 kl 08:33 »
Lf har precis ändrat så att man behöver mobilt bankID för att logga in med mobilen, kan ju blivit något fel i samband med det. Eller så har något av det du använder blivit för gammalt. För några år sedan hade jag en för gammal telefon (fastän den var smart) som ställde till det. Rätt arg innan jag kom på vad det var som strulade...

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Vilket Försäkringsbolag ska jag välja.
« Svar #11 skrivet: 09 jun-18 kl 12:27 »
jag har bytt från Lf. jag var helkund men tröttnade på att premierna bara steg. finns ju flera prisjämförelsesajter att gå in på. mitt val blev nu Dina. Betydligt lägre premier  dock lite sämre villkor på villan. eftersom det är ett timmerhus vill de ha ett fast belopp vid ersättning då det enligt dem inte går att återuppbygga ett timmerhus till rimlig kostnad.
funderade på det innan jag tecknade och läste ju även igenom mina tidigare villkor hos Lf. de lovade visserligen att bygga upp ett hus vid totalskada men preciserar inte hur. de har ju också åldersavdrag vilket inte finns vid ett fast belopp. Så det blev Dina på villa/hem,olycksförsäkring och 1 bil. 1 bil kvarstår tills vidare hos Lf. sammanlagt betalar jag hos Dina samma premie för alla försäkringar som jag gjorde hos Lf enbart för villaförsäkringen. så mer klirr i plånboken.
du får helt enkelt begära en offet på de bolag du är intresserad av men läs också villkoren.

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Vilket Försäkringsbolag ska jag välja.
« Svar #12 skrivet: 09 jun-18 kl 14:53 »
ja det är just det som retar mig. LF har infört BankID knutet till mobilen. Tydligen har man tagit bort BankID på fil som var knutet till din stationära dator.(fungerar ej hos mig trots att jag påtalat det flera gånger och laddat ner ny programvara.) Mitt problem är att jag har ingen mobil, det finns ingen täckning där jag bor. Att BankID på fil inte fungerar irriterar mig.

Sparbanken lockar mig, här på Gotland är det sju små lokala banker som gått ihop.
När det gäller försäkringar låter "Dina Försäkringar" intressant. Båda har sitt ursprung från lokala för hållanden. Kanske något att tänka på.

Problemet är att jag gärna vill ha ett Valutakonto, det har bara de stora affärsbankerna och då måste jag vara helkund.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Vilket Försäkringsbolag ska jag välja.
« Svar #13 skrivet: 09 jun-18 kl 17:26 »
Kan inte se att bankID på datorn skall tas bort. Jag hade lite problem med mitt när jag hade flera bankID som blivit för gamla, de spärrade det nya. Det verkar vara lite krångel med just bankID, och det känns inte som att man får tag på någon på banken som förstår problemet. Men med lite omstarter, radera gamla bankID, byta telefon (och SIM-kort), så har jag fått det att fungera här i stort sett själv (gick åt lite ramsor som kunde tolkas som avgudadyrkan). Mobilen fungerar som backup, därför har jag mobilt bankID i den. Loggar inte in med den, för täckningen är dålig här också.

CottageGardener

  • Inlägg: 1
    • Småland
SV: Vilket Försäkringsbolag ska jag välja.
« Svar #14 skrivet: 09 jun-18 kl 20:47 »
ja det är just det som retar mig. LF har infört BankID knutet till mobilen. Tydligen har man tagit bort BankID på fil som var knutet till din stationära dator.(fungerar ej hos mig trots att jag påtalat det flera gånger och laddat ner ny programvara.) Mitt problem är att jag har ingen mobil, det finns ingen täckning där jag bor. Att BankID på fil inte fungerar irriterar mig.

Sparbanken lockar mig, här på Gotland är det sju små lokala banker som gått ihop.
När det gäller försäkringar låter "Dina Försäkringar" intressant. Båda har sitt ursprung från lokala för hållanden. Kanske något att tänka på.

Problemet är att jag gärna vill ha ett Valutakonto, det har bara de stora affärsbankerna och då måste jag vara helkund.

Skandia Banken är mycket bra. Mycket bra och snabb service har aldrig haft problem med dem.  (skandia.se)

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Vilket Försäkringsbolag ska jag välja.
« Svar #15 skrivet: 13 jun-18 kl 18:43 »
Nu har jag undersökt fyra försäkringsbolag, Dina, Trygg Hansa, IF och Folksam. för bilarna en Caddy och en Hilux båda från 07 ligger priserna väldigt nära.
Villa/hemförsäkring ligger priserna nära för tre av dem. för IF lyckades jag inte få fram någon försäkring för villa Hem
för den typen av försäkringar får man tydligen välja efter andra kriterier.
Jag tror jag tar Dina, två personer på kontoret, öppet fyra dagar i veckan, ingen konst på väggen.

Bank är svårare. jag har lyckats komma fram till tre villkor som måste uppfyllas.
1. betala/verifiera utan mobiltelefon över internet
2. Valutakonto
3. Visakort



torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vilket Försäkringsbolag ska jag välja.
« Svar #16 skrivet: 13 jun-18 kl 19:36 »
Bank är svårare. jag har lyckats komma fram till tre villkor som måste uppfyllas.
1. betala/verifiera utan mobiltelefon över internet
2. Valutakonto
3. Visakort

Ta en titt på SEB. Jag har lönekonto och kort (tidigare Visa, men härom året fick de för sig att byta ut alla sina kort mot Mastercard) där utan att vara någon slags "helkund".

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Vilket Försäkringsbolag ska jag välja.
« Svar #17 skrivet: 13 jun-18 kl 19:44 »
Jag prövade SE banken och Handelsbanken. Båda har bara Master card, inget Visa. Jag är utomlands mycket och i många länder fungerar inte Master Card bara Visa

Klasb

  • Inlägg: 536
    • Gotland
SV: Vilket Försäkringsbolag ska jag välja.
« Svar #18 skrivet: 27 jun-18 kl 21:28 »
det blev Nordea trots flytten till Finland, det var den enda banken kvar som klarade mina krav, dosa med kort i stället för BankId, utlandskonto och Visa kort. även Swebank klarade kraven  men när jag fick vänta trots att jag hade tid gick jag. Det tog två besök för att få en tid som banken sedan inte passade, sådan kränkande behandling tål jag inte.

För försäkringarna blir det Dina. för mig som är så liten är det ingen större skillnad på försäkringsbolagen. det som avgjorde var att Dina hade väldigt små lokaler och lite personal.

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Vilket Försäkringsbolag ska jag välja.
« Svar #19 skrivet: 28 jun-18 kl 14:25 »
Det är inte självklart att små omkostnader pga lite personal är till fördel när det gäller ett försäkringsbolag. Den dag man väl råkar ut för en skada - och i synnerhet om det är många skador samtidigt (t ex som följd av någon slags oväder) - så är det bra om försäkringsbolaget har gott om resurser för skaderegleringen så man inte behöver vänta flera månader på att ens få kontakt med en skadereglerare. Jag har en gång fått en bil påkörd av en gubbe som hade sin trafikförsäkring i något obskyrt bolag som det visade sig bara hade en enda kringresande skadereglerare för hela Norrland. Det tog närmare ett halvår innan den saken var utredd.

Man ska inte heller stirra sig blind på lägsta möjliga premie utan att ha lusläst försäkringsvillkoren och jämfört dem med dyrare bolag. Ofta är det så att de bolag som har de lägsta premierna, också har mycket snålare villkor än de andra - det är fler slags skador som är undantagna osv. Väljer man ett sådant bolag kanske man själv måste lägga pengar varje månaden motsvarande skillnaden till det dyra bolagets premie, för att bygga upp en egen fond som kan täcka sånt som den "billiga" försäkringen inte täcker.

msand

  • Inlägg: 105
  • Mjukvaruutvecklare och gårdsägare
    • Uppland
SV: Vilket Försäkringsbolag ska jag välja.
« Svar #20 skrivet: 28 jun-18 kl 16:50 »
Har Gårdsförsäkring (skog, ekonomi- och mangårdsbyggnad, traktor) från LF Stockholm.
Var väldigt nöjd med min tidigare personliga kontaktperson som tyvärr gick i pension nyligen.
Vår nya kontaktperson är inte lika lätt att få tag i och hon är ej heller lika proaktiv i kontakten eller kunskapen.
Känns som hon är mest på genomresa på LF Lantbruk och vi snart kommer att få en ny.
Jaja... Håller tummarna.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

600 gäster, 8 användare (1 dolda)
xaelanar, långfot, Esajanne, LimJans, von tratt, beekeepern, Tiomilaskogen

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser