Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Begrava  (läst 2407 gånger)

Mammamu/78

  • Inlägg: 21
    • Västmanland
Begrava
« skrivet: 03 apr-18 kl 14:46 »
Såg tv programmet farmen igår och reagerade på att de sa att man inte får gräva ner döda höns. Försökt läsa på jordbruksverkets hemsida men blir inte klokare. Är det så att man inte får begrava en död höna på sin egen tomt? Hur gör ni andra som har höns för husbehov?  ???

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Begrava
« Svar #1 skrivet: 03 apr-18 kl 15:07 »
Du kan nog hitta svaret här http://www.jordbruksverket.se/download/18.397e79014b385e995f97ec1/1422861661769/Nedgr%C3%A4vning%20abp%20150130.pdf
Men det är inte tydligt!

Men det enklaste är väl att sluta titta på tv och istället hålla sig till sunt förnuft, har du sjuka djur bör du tänka till...
Det är aldrig för sent att ge upp.

Mammamu/78

  • Inlägg: 21
    • Västmanland
SV: Begrava
« Svar #2 skrivet: 03 apr-18 kl 17:47 »
Jag har inga höns eller andra lantbruksdjur överhuvudtaget. Hade höns för många år sedan. Ingenstans i min text står det att jag har sjuka djur. Nåja jag bara undrade om någon visste om det är en ny lag på detta. Bra att veta om man blir med höns igen i framtiden.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Begrava
« Svar #3 skrivet: 03 apr-18 kl 18:11 »
Det finns så mycket nytt så man blir mörkrädd. Och i framtiden får man bara hålla höns om man är ackrediterad, har certifikat och har veterinär knuten till verksamheten. Och så förstås betalat diverse avgifter till kommunen...

Tror att man för stunden får kompostera mindre djur som enstaka höns, men det kanske var igår :-\

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Begrava
« Svar #4 skrivet: 03 apr-18 kl 18:18 »
Om man köper en hel, fryst, höna eller liknande i affären (och då kan det vara en smittad höna från utlandet) så får man efter att ha ätit en bit kasta resterna i soptunnan. Så där kan man kasta en död höna utan att det blir smittspridning. Undrar om man kan beställa större tunna...

Skogsola

  • Gäst
SV: Begrava
« Svar #5 skrivet: 03 apr-18 kl 18:22 »
 Synd att begrava självdöda höns när det finns hungriga rävar.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Begrava
« Svar #6 skrivet: 03 apr-18 kl 20:46 »
Om man köper en hel, fryst, höna eller liknande i affären (och då kan det vara en smittad höna från utlandet) så får man efter att ha ätit en bit kasta resterna i soptunnan. Så där kan man kasta en död höna utan att det blir smittspridning. Undrar om man kan beställa större tunna...

Här läggs det inte i soptunnan utan i en brun påse som läggs i den bruna tunnan. Där läggs allt komposterbart för att återvinnas som drivmedel åt maskinparken på soptippen.

Tänk på de mjältbrandsutbrotten som var för nåt år sedan, det var gamla gravar för djur som grävdes upp. inte så trevligt för ev nya köpare av en gård som vill göra nåt åt marken om det kommer upp kadaver här och var oavsett om de var smittade med sjukdomar eller inte.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Begrava
« Svar #7 skrivet: 03 apr-18 kl 21:25 »
Tomfat med lufttillskott i botten, ordentlig eld med het glöd i och häva ned dem, problem solved?
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 8 användare (1 dolda)
skräptanten, von tratt, xaelanar, reimersro, javill, Tomas Skogstjärn, tranberga

* Forum

* Om tidningen Åter



Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser