Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sågen läcker olja  (läst 726 gånger)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
Sågen läcker olja
« skrivet: 03 mar-18 kl 19:46 »
Som sagt, sågen läcker olja, kedjeolja. Det beror på att svärdet kommer för långt ut så änden på oljekanalen kommer utanför kanten. Först trodde jag det var för att kedjan sträckt sig av någon anledning, så jag köpte ny samt nytt svärd. Men det kom också långt fram, först var det tillräckligt långt bak så jag kunde köra men så fort kedjan blivit lite inkörd och jag måste spänna så var problemet där igen.

Vad gör att svärdet kommer för långt fram? Jag kan inte direkt se något på drevet, visst finns det slitage men inte tillräckligt för att svärdet skall komma minst 5mm för långt fram. Kan inte känna något större glapp i lagret bakom heller, och det är väl vevlagret så då borde jag ha märkt att sågen gick illa? Centrifugalkopplingen kanske, den har en del spel men inte mer än att den fortfarande gör sitt jobb och greppar som den skall.

Sågen är en cirka 10 år gammal Husqvarna 455. Börjar väl bli sliten men har alltid fungerat bra.

Någon som har varit med om detta problem tidigare.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

436 gäster, 3 användare
Wes Jr, Niklas Nyström, Anders Flix

* Forum

* Om tidningen Åter



- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser