Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Krav på elbelysning i hönshus.  (läst 10455 gånger)

Missen

  • Inlägg: 64
    • Västergötland
SV: Krav på elbelysning i hönshus.
« Svar #20 skrivet: 16 jul-17 kl 20:14 »
Jag har rensat bort sly och putsat fönstren på hönshuset för att släppa in mer ljus, sen har de fri tillgång till höndgård dagtid också.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Krav på elbelysning i hönshus.
« Svar #21 skrivet: 16 jul-17 kl 21:08 »
Jaha då blir det till att dra el till hönshuset. Har tre nyinskaffade hönor och hade väl tänkt att dra dit el till hösten ändå men nu får jag prioritera upp det. Förstår varför det kan behövas lite tillskottsljus här i mörka norden men måste ändå medge att jag tycker det är märkligt att det inte finns något krav på att höns MÅSTE få tillgång till dagsljus. Att se dagen gry och skymma främjar ju deras naturliga beteende.
Funderar hur de som har hönsen i vagnar/hönstraktorer löser belysningsbiten. Tex Mandelmanns. Har sett exempel på hönstraktorer som fått godkänt vid djurskyddsinspektion trots att de saknade belysning. Kanske bara gäller permanentbostad och inte tillfällig sommarbostad?

Såhär står det på jordbruksverkets hemsida.
"Ljus i stallet
Fjäderfästallar ska ha fönster eller andra ljusinsläpp för dagsljus. Har du ett stall som du började använda redan före den 1 januari 1994 och som saknar fönster eller andra ljusinsläpp för dagsljus behöver du inte sätta in fönster. Om du däremot gör en ombyggnad eller tillbyggnad där det behövs att du gör en förprövning så måste du installera fönster eller annat ljusinsläpp för dagsljus."

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Krav på elbelysning i hönshus.
« Svar #22 skrivet: 16 jul-17 kl 21:10 »
Rimligtvis kan du ju inte behöva ha extrabelysning om dagsljuset räcker till, och det gör det ju definitivt under sommarhalvåret.

Sedan ÄR det faktiskt konstiga lagar kring djurhållningen. Höns och kaniner är typexempel på särbehandling om de är i produktion eller i hobby/sällskapskategorin.

Höns tillhör ju mig veterligen alltid kategorin "produktionsdjur" iaf är det det regelverket som gäller.

Har jag fel?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Krav på elbelysning i hönshus.
« Svar #23 skrivet: 16 jul-17 kl 21:13 »
Det är så enkelt så att koppla in ström.

Elektriker är sällan längre bort än ett telefonsamtal.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Missen

  • Inlägg: 64
    • Västergötland
SV: Krav på elbelysning i hönshus.
« Svar #24 skrivet: 16 jul-17 kl 22:21 »
Det är så enkelt så att koppla in ström.

Elektriker är sällan längre bort än ett telefonsamtal.

Så sant! Det som tar tid är att dra elen fram till hönshuset. Det blir grävning genom skog bla.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Krav på elbelysning i hönshus.
« Svar #25 skrivet: 16 jul-17 kl 22:28 »
Så sant! Det som tar tid är att dra elen fram till hönshuset. Det blir grävning genom skog bla.

Med dagens diodlampor så kan du faktiskt köra med en 12 voltsanläggning med solfångare och möjligheten att ha extra batter till laddning hemma.
Då slipper man en hel del jobb.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Missen

  • Inlägg: 64
    • Västergötland
SV: Krav på elbelysning i hönshus.
« Svar #26 skrivet: 16 jul-17 kl 22:39 »
Det låter ju helt klart som ett inressant alternativ med solfångare. Läste att belysningen behöver kunna dimras med timer, funkar det med ledlampor?

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Krav på elbelysning i hönshus.
« Svar #27 skrivet: 16 jul-17 kl 23:00 »
Det låter ju helt klart som ett inressant alternativ med solfångare. Läste att belysningen behöver kunna dimras med timer, funkar det med ledlampor?

Det finns dimbara men det är smartare att ha väldigt svaga som nattbelysning och under den tiden då dom behöver mer så tänder man upp några fler som lyser starkare.
Då kan man helt enkelt köra en enkel tidstyrningsautomatik.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Missen

  • Inlägg: 64
    • Västergötland
SV: Krav på elbelysning i hönshus.
« Svar #28 skrivet: 17 jul-17 kl 00:03 »
Det finns dimbara men det är smartare att ha väldigt svaga som nattbelysning och under den tiden då dom behöver mer så tänder man upp några fler som lyser starkare.
Då kan man helt enkelt köra en enkel tidstyrningsautomatik.

Tack för bra tips Skogsvilde!

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Krav på elbelysning i hönshus.
« Svar #29 skrivet: 17 jul-17 kl 00:12 »
Höns tillhör ju mig veterligen alltid kategorin "produktionsdjur" iaf är det det regelverket som gäller.

Har jag fel?

Ja du, du kanske har rätt. Men det är skillnad på om du har fler eller färre än 350 höns, så reglerna är inte samma i alla fall.


Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Krav på elbelysning i hönshus.
« Svar #30 skrivet: 17 jul-17 kl 00:24 »
Lagen gäller ju förstås för alla oavsett om du har 2 hönor eller 1000.
Annars vore ett en konstig lag.

För sällskapsdjur gäller annat.


Det vill jag se svart på vitt på om det gäller några hobbyhöns...Dom där länkarna handlar om hönsfabriker som av naturliga skäl har stora problem med sin djurhållning... http://svenskaagg.se/?p=19922

Här står det inget om ljus...Hmmm...mockning en gång om året... http://www.lansstyrelsen.se/VastraGotaland/Sv/djur-och-natur/djurskydd/skotselrad-for-dina-djur/Pages/mindre-honsbesattningar.aspx

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Krav på elbelysning i hönshus.
« Svar #31 skrivet: 17 jul-17 kl 09:50 »
...Funderar hur de som har hönsen i vagnar/hönstraktorer löser belysningsbiten...
Jag gissar att många som har sådana lösningar gör som vi, vi har dem inne i stallet (med belysning) från mitten av november till mitten av april. Det växer inget grönt i naturen då ändå och är mest lerigt där vi bor på vintern.

olof

  • Inlägg: 2715
    • Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
SV: Krav på elbelysning i hönshus.
« Svar #32 skrivet: 17 jul-17 kl 09:54 »
Det vill jag se svart på vitt på om det gäller några hobbyhöns...Dom där länkarna handlar om hönsfabriker som av naturliga skäl har stora problem med sin djurhållning...
Lagarna är skapade av lobbyorganisationerna och hobbyfolket har ingen lobby. Så i princip alla regler som finns är skrivna för djurfabriker. Jag hade hoppats att ett parti som miljöpartiet skulle tillvarata hobbyfolkets intressen men istället har de valt att stå på veganmaffians sida med försvårande av all djurhållning istället och det drabbar de små hårdast.

Missen

  • Inlägg: 64
    • Västergötland
SV: Krav på elbelysning i hönshus.
« Svar #33 skrivet: 17 jul-17 kl 09:56 »
Jag gissar att många som har sådana lösningar gör som vi, vi har dem inne i stallet (med belysning) från mitten av november till mitten av april. Det växer inget grönt i naturen då ändå och är mest lerigt där vi bor på vintern.
Ah, på så vis.

Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Krav på elbelysning i hönshus.
« Svar #34 skrivet: 17 jul-17 kl 11:38 »
Det vill jag se svart på vitt på om det gäller några hobbyhöns...Dom där länkarna handlar om hönsfabriker som av naturliga skäl har stora problem med sin djurhållning... http://svenskaagg.se/?p=19922

Här står det inget om ljus...Hmmm...mockning en gång om året... http://www.lansstyrelsen.se/VastraGotaland/Sv/djur-och-natur/djurskydd/skotselrad-for-dina-djur/Pages/mindre-honsbesattningar.aspx


Du bör ju iaf söka information hos den som utfärdat bestämmelserna (jordbruksverket).

Lise

  • Inlägg: 355
    • Värmland
SV: Krav på elbelysning i hönshus.
« Svar #35 skrivet: 17 jul-17 kl 15:20 »
Djurskyddslagarna är till stor del anpassade till industri men också skrivit utifrån djuren behov. Om en höna behöver x antal timmars ljus/dag med aktivitet flr att få i sig nog med nat för att inte frysa och för att må bra i januari i Svenskt klimat, då gäller det även hönan hos hobby/självhushållaren.

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Krav på elbelysning i hönshus.
« Svar #36 skrivet: 17 jul-17 kl 16:05 »
Om lagarna skulle vara anpassade efter djurens behov....Då skulle väl hönseriernas ägare sitta i fängelse eller bli dömda att aldrig mer ha höns...

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14448
    • Östergötland
SV: Krav på elbelysning i hönshus.
« Svar #37 skrivet: 17 jul-17 kl 17:18 »
Ja, man kan ju t ex se på hur länge en höna lever i marknadskrafternas läger kontra hemma hos självhushållaren. Här har vi haft förrymda tuppar som sovit i träden mitt i vintern och ätit bara den tid som dagsljuset medgav. De for definitivt inte illa och när jag till slut slaktade dem så var de vid gott hull. Det är mer än man kan säga om de höns som kamrater tagit hand om från industrin, men de har faktiskt i många fall hämtat sig och blivit fina djur när de fått springa fritt och vara höns. Även om de saknat elektriskt ljus i sitt hus.


Permission

  • Inlägg: 1004
    • Uppland
SV: Krav på elbelysning i hönshus.
« Svar #38 skrivet: 17 jul-17 kl 20:58 »
Om lagarna skulle vara anpassade efter djurens behov....Då skulle väl hönseriernas ägare sitta i fängelse eller bli dömda att aldrig mer ha höns...

De följer ju lagen, och är utsatta för stränga kontroller så nä du.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16935
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Krav på elbelysning i hönshus.
« Svar #39 skrivet: 17 jul-17 kl 21:01 »
De följer ju lagen, och är utsatta för stränga kontroller så nä du.

Dessutom så anger lagstiftning minimikravet i det flesta fall.
Vilket innebär att om man inte är enormt vinstfixerad så kan man öka på.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

428 gäster, 5 användare (3 dolda)
Emil i backen, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser