Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Spara energi, skaffa inte djur.  (läst 4679 gånger)

  • Gäst
Spara energi, skaffa inte djur.
« skrivet: 09 jul-17 kl 09:51 »
Varför man inte bor skaffa djur.

För att dom äter mycket mer än vad som sägs, så dom sen ska kunna säga, du ska inte ha djur.

En häst äter till exempel runt 10 kilo hö om dagen och nära 10 liter krossad havre.

Räkna det på ett år, och få energibesparingar.

10x365 dagar = 3,650 kg hö plus 3,650 liter havre om året.
Det är en jäkla massa energi det.
« Senast ändrad: 09 jul-17 kl 17:48 av köttkyckling »

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Spara energi, skaffa inte djur.
« Svar #1 skrivet: 09 jul-17 kl 10:03 »
Kan inte nån ansvarsfull människa sparka ut denna köttkyckling snart?
det va kul ett tag att läsa trollingen men nu börjar det bli tröttsamt.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Spara energi, skaffa inte djur.
« Svar #2 skrivet: 09 jul-17 kl 10:55 »
tror det är ett troll som går igen. nicken Bo skrev ju också för att provocera,försvann när samhällstavlan slogs igen. köttkyckling är nyligen registrerad och ämnena är ju totalt meninglösa han lägger in.


köttkyckling

  • Gäst
SV: Spara energi, skaffa inte djur.
« Svar #3 skrivet: 09 jul-17 kl 10:59 »
Det jag säger är ren fakta och gäller en unghäst.
Som väger runt 300-350 kg, och är utan fysisk ansträngning.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Spara energi, skaffa inte djur.
« Svar #4 skrivet: 09 jul-17 kl 11:03 »
Det jag säger är ren fakta och gäller en unghäst.
Som väger runt 300-350 kg, och är utan fysisk ansträngning.

Om du skrotar din moped och inte kör mer så slipper du köpa bensin .
också fakta och lika ointressant.

testa seriösa inlägg så blir du nog mer långvarig här

köttkyckling

  • Gäst
SV: Spara energi, skaffa inte djur.
« Svar #5 skrivet: 09 jul-17 kl 11:04 »
Tyvärr finns ingen här att prata fakta med som det verkar.

köttkyckling

  • Gäst
SV: Spara energi, skaffa inte djur.
« Svar #6 skrivet: 09 jul-17 kl 11:09 »
Om du skrotar din moped och inte kör mer så slipper du köpa bensin .
också fakta och lika ointressant.

testa seriösa inlägg så blir du nog mer långvarig här

Dom intressen som du syftar på är samma sort som tjuvaktiga skator har.
Och det är inget jag vill befatta mig med.

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Spara energi, skaffa inte djur.
« Svar #7 skrivet: 09 jul-17 kl 12:10 »
Tyvärr finns ingen här att prata fakta med som det verkar.
kan bero på att det är du som inte lyssnar på fakta utan hittar på själv. blir rätt meningslösa diskussioner ...

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Spara energi, skaffa inte djur.
« Svar #8 skrivet: 09 jul-17 kl 12:38 »
Dom intressen som du syftar på är samma sort som tjuvaktiga skator har.
Och det är inget jag vill befatta mig med.

intressen av seriösa inlägg?

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Spara energi, skaffa inte djur.
« Svar #9 skrivet: 09 jul-17 kl 13:36 »
Hans dator och det den gör i hela kedjan lär väl dra mer ström när han skriver och använder internet än han säger sig spara...

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Spara energi, skaffa inte djur.
« Svar #10 skrivet: 09 jul-17 kl 13:48 »
Om jag kommer ihåg rätt så genererar EN höna värme motsvarande en 25 W glödlampa. Dvs att ha djur GER Energi. Man skulle alltså kunna ha hönor som ett värmeverk om man har tillräckligt många :P. Ett värmeverk som drivs med allt som hönor äter och samtidigt som det ger värme även ger gödsel till att odla med,  fjädrar att stoppa täcken och kuddar med, ägg och kött. Samt faktumet att hönor är jätteroliga djur att gå och pyssla med.

« Senast ändrad: 09 jul-17 kl 13:55 av KungTulle »
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

KungTulle

  • Inlägg: 1199
    • Skåne
    • Mörkmårdens Minigrisar
SV: Spara energi, skaffa inte djur.
« Svar #11 skrivet: 09 jul-17 kl 13:50 »
Om en häst äter tio kilo krossad havre om dagen blir det högst troligen apsjuk och får kolik.

Möjligen att en kapplöpningshäst i full träning äter motsvarande eller en verkligt stor arbetshäst typ shire som går i hårt jordbruksarbete.

Våra nordsvenskar är feta som grisar på bete sommartid, och hösilage vintertid. Kraftfoder får de närapå aldrig. Det är inte förrän de börjar bli gamla och får svårt att äta nog av hösilage för att hålla vikten som vi ger tillskott av kraftfoder.
Mörkmårdens Minigrisar
http://minigrisar.n.nu/
Vi har nordsvenskar, myskankor, minigrisar, katter, sköldpaddor och akvariefiskar.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Spara energi, skaffa inte djur.
« Svar #12 skrivet: 09 jul-17 kl 13:56 »
Ja, och ett får tex skall knappt ens ha en näve, vilket är mindre än en människa.

Nyttan djuren gör är att de kan processa gröda som är oätlig för oss men som kan odlas utan att utarma jorden, de förvandlar sedan merparten av grönmassan till gödning som hjälper till att återställa balansen i naturen i form av ämnen som växterna kan ta upp snabbare igen, återfört kväve som annars kulle hinna dunsta innan det hann återgå, osv, kort sagt jorden blir med tiden rikare.

Odlar man bara grödor som är anpassade att tillfredsställa en modern människa utarmas jorden mycket snabbt, man skapar i praktiken dessutom monokulturer, vilket öppnar portarna för sjukdomar och användning av mer och mer aggressiva kemikalier för att hålla sjukdomarna stångna, osv, kort sagt är det en nedåtgående spiral som skövlar och suger ut jorden med tiden.

En ko förbrukar mindre än en häst då de har effektivare matsmältnings system om man inte sätter dem i hårdproduktion.

Våra ideer med ständig tillgång till färska grönsaker, varor som skall importeras långväga från, spannmål till livsmedel för människor, mm är inte hållbart, det är just detta som har förgiftat jorden, skapat resistenta sjukdomar, mm när vi börjat odla och leva på sätt som går emot naturens förutsättningar.
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

kentaur47

  • Inlägg: 85
    • Dalsland
SV: Spara energi, skaffa inte djur.
« Svar #13 skrivet: 09 jul-17 kl 14:12 »
10 kilo havre . Skojar du eller???


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu
Finns på gård med förhoppningen att bli allt mindre beroende, och allt mer självförsörjande. Har en go gubbe och
4  biologiska barn( varav två utflugna), samt flera andra ungar som står mitt hjärta nära. Djur och odling för eget bruk.

simon.arvestrand

  • Inlägg: 777
    • Östergötland
SV: Spara energi, skaffa inte djur.
« Svar #14 skrivet: 09 jul-17 kl 14:14 »
Ganska säker på att trollkyckling hämtar sin fakta ur sin egenskrivna faktabok.
han är rätt bra på att verka tro på sin egen fakta iallafall.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14412
    • Östergötland
SV: Spara energi, skaffa inte djur.
« Svar #15 skrivet: 09 jul-17 kl 14:31 »
tror det är ett troll som går igen. nicken Bo skrev ju också för att provocera,försvann när samhällstavlan slogs igen. köttkyckling är nyligen registrerad och ämnena är ju totalt meninglösa han lägger in.

Bo hade väl en annan stil? Är det inte Slaveboy som bytt namn? Kluddade även under ett annat namn som jag glömt nu. Kaniner i källaren och enögd höna ::)

Men det går inte att hålla koll på alla vilsna hjärnor...

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: Spara energi, skaffa inte djur.
« Svar #16 skrivet: 09 jul-17 kl 17:36 »
Jo,bo hade en annan stil så det är långsökt att koppla dessa två till samma skribent.
men logiken har de gemensamt,dvs att passar inte verkligheten ihop med ens åsikt så tillverkar man egen fakta.
intressant är också att man så tvärsäkert skriver uppgifter som är felaktiga och så lätt kan kollas upp även för den som saknar kunskaper i ämnet.
Själv har jag aldrig haft/jobbat med hästar eller höns eller andra djur på lantbruk. Alltså saknar jag kunskaper i ämnet och skulle aldrig tvärsäkert yttra mig om varken skötsel eller foder,särskilt inte i ett forum där det finns kunskap om detta hos många av deltagarna.tyder ju på att något väsentligt saknas.
min enda kontakt med höns  är från barndomen (farfar hade en flock) och att jag brukar besöka fjäderfäutställningen på Huseby. Skulle gärna ha men inser att tid saknas.
Dock har jag börjat fundera på bin då alla runtomkring pga ålder lagt av med bihållning. saknar surret i trädgården....

  • Gäst
SV: Spara energi, skaffa inte djur.
« Svar #17 skrivet: 09 jul-17 kl 17:44 »
10 kilo havre . Skojar du eller???


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu

Tag av glasögonen och prova läs igen.
Upp emot 9 liter ska det vara.
Men jag lade på en liter, för han äter mer när han blir större.

Hur som helst är det förbannat mycket mat.


« Senast ändrad: 09 jul-17 kl 17:52 av köttkyckling »

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Spara energi, skaffa inte djur.
« Svar #18 skrivet: 09 jul-17 kl 18:28 »
Nu är ju dock hästar ganska inneffektiva när det gäller matsmälting och annat.

Jag vet inte hur du gör, men ingen av våra har varit nära den förbrukningen som dagsgiva, de kan bli sjuka av för mycket spannmål, bara så du vet.
Spannmål skall inte var a basen i fodret.

Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

köttkyckling

  • Gäst
SV: Spara energi, skaffa inte djur.
« Svar #19 skrivet: 10 jul-17 kl 10:39 »
Det är den inte heller, 9 liter krossad havre väger inte 10 kilo.

10 kilo väger hö, vilket är basen.
Uppskattad vikt på hästen är 360-370 kilo.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Spara energi, skaffa inte djur.
« Svar #20 skrivet: 10 jul-17 kl 10:44 »
---  :)
« Senast ändrad: 10 jul-17 kl 18:04 av mizzarrogh »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

Nordic Vargtand

  • Inlägg: 3645
    • Hälsingland
SV: Spara energi, skaffa inte djur.
« Svar #21 skrivet: 10 jul-17 kl 18:10 »
Nå, men för att återgå till ämnet, jag undrar om du tänkt såhär:

"kan man utnyttja jorden här mer effektivt?"

Medan din fråga uppfattades i stil med:

"De förespråkar djurhållning är dåliga människor som förstör miljön"
Vilket kanske inte var din avsikt.


Då blir ju frågan genast mer intressant.

Jag vet inte om du har läst John Seymours böcker om självhushållning?
Han hade en heldel nyttigt att säga kring detta om hur man optimerar odlings arealen, hur man kan skiftesodla olika typer av ätliga grönsaker så att de inte tar ut varandra, när man kan överväga att skaffa en ko, osv.

Så, svaret är, att om man vill maximera odling av ätbara växter som kan konsumeras direkt eller lagras så är detta möjligt och även rekommendabelt om man har en begränsad yta till förfogande, men det kräver en del arbete och planering om det skall hålla utan gifter och syntetisk gödning, men det går.

Har du däremot mer än areal X så kan du förbättra produktionen över tid samt utöka med andra typer av produkter du själv kan producera om du håller rätt djurslag och följer de riktlinjer naturen satt upp. Men det går även bra utan djur om man inte kan hålla djur, fast då kräver det mer jobb och planering i och med att jorden då behöver odlas betydligt mer intensivt och därmed behöver mer skötsel, produktionen blir dock i slutänden ungefär densamma när man summerar ihop det.

Men har du mindre än areal X så är det svårt att sluta cykeln med att försörja djuren med mat och då är det mer fördelaktigt att enbart odla växter för att maximera utbytet.


Edit, en viktig grej här är detta, för att du skall kunna ha en häst på ägorna så behöver du däremot, till skillnad mot kon, ha motsvarande överproduktion då din häst enbart kan bistå dig med arbetskraft att bruka markerna.

Förr var antalet hästar man kunde hålla ibland ett tecken på status och hur mycket markerna kunde ge stabilt över tid, eftersom alla kände till att dessa var en "belastning" som du säger och krävde motsvarande överskott i jordbruket.

Hästens intåg på bredare front som man ofta tänker sig livet förr, är egentligen ett ganska sent inslag, den kom stort först i och med skogsbruket i slutet på 1800 talet och början av 1900 talet då man behövde extrem muskelkraft i skogen och därigenom kunde köpa sig säkerhet mot svält, samt kanske även andra artiklar, man var heller inte låst till jordbruket på samma vis som förr då man kunde leva av andra saker stora delar av året och i stället köpa mat även ute på landsbygden (och inte längre var låst till det gamla systemets slutna gillen för hantverk, nu kunde vem som helst jobba i skogen eller annat och ändå tjäna reda pengar), osv.














« Senast ändrad: 10 jul-17 kl 18:18 av mizzarrogh »
Слава Україні! Героям слава!

Förenklar man någonting för mycket så blir det till slut helt obegripligt.

eka

  • Inlägg: 1616
    • Värmland
SV: Spara energi, skaffa inte djur.
« Svar #22 skrivet: 10 jul-17 kl 21:46 »
Har inget med alternativ energi att göra Stängs   Eka
Alla söker Nyckeln till lycka, men det kanske inte är låst!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

539 gäster, 9 användare (4 dolda)
xaelanar, Trolle_85, Caroline Carlsson, Besksöta, Vanerpaddel

* Forum

* Om tidningen Åter



- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser