Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lite getfrågor  (läst 2217 gånger)

ANNE-CHARLOTTE HALLBERG

  • Gäst
Lite getfrågor
« skrivet: 07 maj-17 kl 11:42 »
Jag måste få fråga er, som har getter, om ni upplever att de är "elaka"mot varandra? Jag har själv haft getter, och de var inte alltid så snälla mot varandra. jag vet att de är mycket revirhävdande, så det är väl mer det som jag syftar på elak. Pratade häromdagen, med en kvinna, och hennes getter gjorde aldrig något mot varandra, de var så gulliga och goa. Är det bara jag som råkat ut för detta? Var alltid tvungen att se till att det fanns hö på olika ställen, så att alla fick en chans att äta, mm. Har ni andra också upptäckt detta, eller är det bara jag som haft sådana djur?

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Lite getfrågor
« Svar #1 skrivet: 07 maj-17 kl 12:32 »
Det är endast människor och höns som mobbar varandra mer än vad getter gör.
Ja, jag tycker getter är ganska dumma mot varandra. Åtminstone de ranghöga är dumma mot de ranglåga och de ranglåga är aldrig dum med någon.
Att ha en grupp getter där alla är goa och snälla med varandra tror jag är unikt.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: Lite getfrågor
« Svar #2 skrivet: 07 maj-17 kl 13:27 »
Getter kan vara riktiga satmaror mot varandra. Men i en grupp som består av en stammoder med döttrar och deras döttrar är det oftast stor sammanhållning även om en viss rangordning finns.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Lite getfrågor
« Svar #3 skrivet: 10 maj-17 kl 10:20 »
illa är det inte!  Visst måste man se till att de alltid har gott om mat.  Även jag blir grinig om jag är hungrig jämt!   >:D  Men man kan avla fram en grupp av snälla getter genom att alltid ge förtur till frysen åt den individ som sätter hornen i sina medvarelser.  Jag hade god effekt redan efter tio generationer, och det stämmer med vad Hammarberg sade till mig.

  Jag skulle ha hälsat dig välkommen också, TS, om du inte redan hade hunnit avregga dig.  Hoppas du ser detta ändå!
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

403 gäster, 4 användare
von tratt, Hokuspokus, Be, skräptanten

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser