Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tillsätta nytt bagglamm i befintlig flock/grupp??  (läst 2441 gånger)

MinnieAndersson

  • Inlägg: 22
  • Höne-Minnie
    • Blekinge
Tillsätta nytt bagglamm i befintlig flock/grupp??
« skrivet: 02 maj-16 kl 09:56 »
Jag har blivit med får! Ska hämta dom nästa helg och är superpeppad!

Fråga: det är en befintlig flock jag köper med två tackor + 5 lamm, varav ett bagglamm. För att undvika inavel tänkte jag byta bagge med min bror som också har en liten skock. Kommer den nya baggen bli mobbad av den befintliga flocken? Ska jag täånka på något särskilt? Hjälp en får-newbie ;D
« Senast ändrad: 02 maj-16 kl 10:03 av MinnieAndersson »
Here I sit, broken hearted, tried to shit but only farted ;)

Bösahusarn

  • Inlägg: 1271
  • Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
SV: Tillsätta nytt bagglamm i befintlig flock/grupp??
« Svar #1 skrivet: 02 maj-16 kl 20:06 »
Han får nog räkna med ensamlek i några dagar...
Hur gamla är lammen? Man ska ju inte skilja lammen från tackorna för tidigt...så ni kan ju göra bytet till hösten om det skulle passa.
Det är aldrig för sent att ge upp.

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Tillsätta nytt bagglamm i befintlig flock/grupp??
« Svar #2 skrivet: 03 maj-16 kl 00:53 »
Är det någon annan ras än renrasiga Gutefår eller Gotlandsfår i djuren, så kan baggen/bagglammet bli fertilt redan från 3 månaders ålder (ungefär) och tacklammen eller tackorna kan börja brunsta de också mitt i sommaren i värsta fall. Så vill du inte riskera att få lamm redan före jul, så vänta med att ta dit bagglammet även av den anledningen.

Om djuren är renrasiga eller ej, kan man inte se utanpå, utan man behöver lite tydligare bevis, t.ex. en skriftlig stamtavla från Elitlamm eller liknande.

MinnieAndersson

  • Inlägg: 22
  • Höne-Minnie
    • Blekinge
SV: Tillsätta nytt bagglamm i befintlig flock/grupp??
« Svar #3 skrivet: 11 maj-16 kl 11:34 »
Lammen är 4-5 veckor gamla, blandras av texel/finull/värmlandsfår. Jag får väl äta upp honom till hösten och införa den nya baggen på senhösten då kanske?
Here I sit, broken hearted, tried to shit but only farted ;)

skogaliten

  • Inlägg: 1290
    • -
SV: Tillsätta nytt bagglamm i befintlig flock/grupp??
« Svar #4 skrivet: 11 maj-16 kl 14:55 »
Låter som en god strategi! Samtliga raser du räknar upp, kan brunsta året om.

Vi tar bort bagglammen ur flocken när dessa är 3-4 månader gamla, för att undvika små överraskningar. Men det blir ju svårt för dig att göra eftersom du endast har ett bagglamm.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

747 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser