Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  rocket mass heater-  (läst 22195 gånger)

capitan

  • Gäst
rocket mass heater-
« skrivet: 06 okt-11 kl 21:38 »
hittate det här på webben och undrar om någon har erfarenhet av en sådan - rocket mass heater

Wylliam

  • Inlägg: 9
    • Hälsingland
SV: rocket mass heater-
« Svar #1 skrivet: 28 aug-12 kl 23:09 »
Skulle också vara intresserad att veta om någon använder en sådan i Sverige.
Är det säkert? (hur sotar man en rocket mass heater?)
Vad säger myndigheterna? 

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: rocket mass heater-
« Svar #2 skrivet: 28 aug-12 kl 23:20 »
Skulle också vara intresserad att veta om någon använder en sådan i Sverige.
Är det säkert? (hur sotar man en rocket mass heater?)
Vad säger myndigheterna?


Som teoretisk kunnig på området  ;)  (självironi där) kan jag säga att en rocket mass heater får man inte bygga i ett hus och envisas man med att vilja göra det får det nog bli i lönndom. Möjligen kan jag tänka mig att man kan komma runt det genom att avsluta med en skorsten - dock ej kontrollerat.


Säker är den om den är korrekt byggd. Svaga punkter är inloppet och tunnan runt förbränningskammaren. Tunnan lär kunna rosta sönder rätt fort om man får minsta kondens i den. Har spånat på om man skulle kunna tillverka en dubbelmantlad "tunna" i syrafast stål (billigt och bra - not) och ha vatten i manteln.


Sotning har jag ingen aning om, min uppfattning (efter de de teoretiska litteraturstudierna) är att det dels blir väldigt lite sot pga hög förbränningstemperatur och torr ved samt att den aska som blir kvar kan tas ut genom inmatningshålet.


Går nån av er vidare med en sån är jag mycket intresserad av att få veta hur ni gjort och hur det gått. Jag tror att ett rör av eldfast tegel skulle fungera väldigt bra som brännkammare. Man borde också - genom att låta inloppet träffa snett in i brännkammaren - kunna få en virvelförbränning som gör förbränningen ännu effektivare. Är sjukt sugen på att bygga en.


Som ett första experiment kan man testa att göra en "rocket stove" - samma princip men utan värmeupptagande material och mycket enklare. Går att bygga med några lämpliga bitar ventilationsrör men håller i så fall inte så länge.


Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

Wylliam

  • Inlägg: 9
    • Hälsingland
SV: rocket mass heater-
« Svar #3 skrivet: 29 aug-12 kl 22:21 »
Tack Jens!

Jag var bara nyfiken och planerar inte att bygga en i närmaste framtid. Men det låter ju väldigt intressant.
Vet du om någon har forskat om "raket ugnar"? Varifrån har du fått din teoretisk kunskap?  :D

Hälsningar,
Wylliam

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: rocket mass heater-
« Svar #4 skrivet: 29 aug-12 kl 22:44 »
Jag har läst en del om dem på nätet  https://www.google.se/search?q=rocket+mass+heater&sugexp=chrome,mod=1&sourceid=chrome&ie=UTF-8 och ungarna har varit med om att bygga en rocket stove. Här har jag - om jag minns rätt - sett några av de bättre länkarna:  http://www.dinasajter.se/offgrid/wiki/doku.php?id=rocket_mass_heater


Vänligen
Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: rocket mass heater-
« Svar #5 skrivet: 10 sep-12 kl 11:23 »
Jag har kollat en hel del på dessa med.

Lyckades få tag på boken
http://www.amazon.com/Rocket-Mass-Heaters-Superefficient-Woodstoves/dp/0966373839
Och har även teoretiserat lite kring dem.

Funderar på att mura något första försök nu i höst/vinter, men det är mycket annat som måste göras också, så vet inte ännu.

Dom verkar skitbra dock!

Wylliam

  • Inlägg: 9
    • Hälsingland
SV: rocket mass heater-
« Svar #6 skrivet: 13 sep-12 kl 23:32 »
Hej Krikav!

Vad kul att du tänker göra något försök! Hoppas det blir bra och du berättar för oss hur det gick till.
Var i Hälsingland är du? Vi har planer att flytta dit och bo i en liten ekoby i Mobodarne, mellan Bollnäs och Söderhamn.

Hälsningar,
Wylliam

kbh

  • Gäst
SV: rocket mass heater-
« Svar #7 skrivet: 13 sep-12 kl 23:41 »
Lite nyfiken på va en sådan där kamin har för brinntid ?skulle va roligt att veta.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: rocket mass heater-
« Svar #8 skrivet: 14 sep-12 kl 15:52 »
De flesta har liten eldstad. Man eldar intensivt under en kortare period med klen ved men eftersom nästan all värme tas ur och lagras i mass-delen av anläggningen håller det rätt bra ändå - påstår jag ur mina teorier alltså.  ;)  Men, jag såg någon bild och beskrivning på nån som lyckats mecka ihop en med en rejälare brännare så att de kunde elda större laddningar.


/Jens
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: rocket mass heater-
« Svar #9 skrivet: 14 sep-12 kl 16:27 »
Lite nyfiken på va en sådan där kamin har för brinntid ?skulle va roligt att veta.

Beror helt på hur man bygger dem. =)
De enklaste varianterna kräver mer eller mindre konstant inmatning.
Såg att några hade byggt upp en form av tratt vid inmatningen och på så vis kunde dom ladda in lite mer.


krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: rocket mass heater-
« Svar #10 skrivet: 14 sep-12 kl 16:34 »
Hej Krikav!

Vad kul att du tänker göra något försök! Hoppas det blir bra och du berättar för oss hur det gick till.
Var i Hälsingland är du? Vi har planer att flytta dit och bo i en liten ekoby i Mobodarne, mellan Bollnäs och Söderhamn.

Hälsningar,
Wylliam

Jadå, jag ska dela med mig av spisen sedan.
Jag är fortfarande kvar i Norge, men flyttar sedan hem till ett ställe utanför Ljusdal.

Skitkul med ecoby!

joshua roxendal

  • Inlägg: 48
    • Dalarna
    • Permakultur Ihop
SV: rocket mass heater-
« Svar #11 skrivet: 16 nov-13 kl 17:37 »
Hej vill bara säga att jag är den enda i Sverige som bygger Rocket Massugnar proffossionellt. I danmark kallade "Flexovn" har de fått den godkänd gång på gång så nu har jag en workshop med en studiecirkel i Umeå till våren. Där kommer vi bjuda in en sotare som kommer kolla på den och vi kommer kunna diskutera fram en lösning för att få en godkänd. Det är inga problem att få en godkänd i sverige det som krävs är att man försöker...

Även pratat med Johannes reisterer från Svenska Jordhus och enligt honom skulle det inte vara något problem.

har byggt 7 stycken 3 i Sverige och mer hela tiden. vill ni se några kan ni kolla på min hemsida : http://permakultur.ihop.nu/

Har ni frågor skicka gärna mejl :)
Problemet är lösningen!
http://permakultur.ihop.nu/

Kavat

  • Inlägg: 200
    • Närke
    • GreenHorse
SV: rocket mass heater-
« Svar #12 skrivet: 16 nov-13 kl 18:29 »
Kul att se din hemsida och bilderna! Vilket äventyr du är med om.

Kan varmt rekommendera er andra att gå kurser för Joshua - han är bästa läraren.

Ann

vattuvarg

  • Inlägg: 1497
  • Lager på lager på lager...
    • Lappland
    • vattuvargs blog
SV: rocket mass heater-
« Svar #13 skrivet: 17 nov-13 kl 15:37 »
Hej vill bara säga att jag är den enda i Sverige som bygger Rocket Massugnar professionellt. I danmark kallade "Flexovn" har de fått den godkänd gång på gång så nu har jag en workshop med en studiecirkel i Umeå till våren. Där kommer vi bjuda in en sotare som kommer kolla på den och vi kommer kunna diskutera fram en lösning för att få en godkänd. Det är inga problem att få en godkänd i sverige det som krävs är att man försöker...

Även pratat med Johannes reisterer från Svenska Jordhus och enligt honom skulle det inte vara något problem.

Var får man veta mer om workshopen och studiecirkeln? Bor i Lycksele, men jag har åkt längre för att lära mig. ...bland annat till Stjärnsund...
Varje mänskligt samhälle ska bedömas efter hur väl det tar hand om de svaga.
vattuvargs.blogspot.se

krikav

  • Inlägg: 449
    • Hälsingland
SV: rocket mass heater-
« Svar #14 skrivet: 20 nov-13 kl 21:40 »
Var får man veta mer om workshopen och studiecirkeln? Bor i Lycksele, men jag har åkt längre för att lära mig. ...bland annat till Stjärnsund...

Jag är också intresserad av att veta mer.
Har bekanta i Umeå jag gärna hälsar på, och en rocket mass heater workshop låter som ett ypperligt skäl att ta sig dit.

Sjaunja

  • Inlägg: 5533
    • -
SV: rocket mass heater-
« Svar #15 skrivet: 20 nov-13 kl 22:15 »
Fantastiskt bra med en sån kurs här i Umeå! Jag vill gärna anmäla mig till den om det finns plats för fler.

Håning

  • Gäst
SV: rocket mass heater-
« Svar #16 skrivet: 20 nov-13 kl 22:23 »
Fantastiskt bra med en sån kurs här i Umeå! Jag vill gärna anmäla mig till den om det finns plats för fler.
Går du i tankar om att kunna bygga en i vagnen ? Skulle också vilja gå den kursen men det är så långt bort när man har djur.

joshua roxendal

  • Inlägg: 48
    • Dalarna
    • Permakultur Ihop
SV: rocket mass heater-
« Svar #17 skrivet: 21 nov-13 kl 17:48 »
http://permakultur.ihop.nu/index.php/events/event/ Här kommer jag lägga upp kursena när jag vet datum.

 Tack fina ann :)
Nån som är intresserad av att delta i Umeå så skicka mig ett e-mail så kan jag skicka vidare till annordnaren så får de svara, tror att det är nästan fullt redan... Det kommer vara en i stjärnsund under våren/sommaren också. Samma sak gäller där, skicka mejl till mig eller håll koll på min hemsida.
Skickar ni ett mejl kommer ni göra utskick med kurs info när relevant.

Kul att det finns intresse, det måst finnas fler i Sverige :)

joshua@roxendal.com


P.S. @ castro - Har nog bättre Rocket/biochar liknande varianter till vagn. En massugn är inte så praktiskt i mina ögon till vagn. Om man inte bygger en i en låda som man bara fyller med lämlipgt material när man har parkerat. En liten spis med många funktioner det är ju hela tanken med vagn så det tror jag skulle passa - varmvatten, biokol, upvärmning, matlagning mm


Problemet är lösningen!
http://permakultur.ihop.nu/


joshua roxendal

  • Inlägg: 48
    • Dalarna
    • Permakultur Ihop
SV: rocket mass heater-
« Svar #19 skrivet: 21 nov-13 kl 18:17 »
enkla lösningar som denna

Detta är ett exemple på en variant.

Har inte byggt någon vagn men när jag gör det om jag gör det så kommer jag bygga en liten pocket rocket och utveckla den så man får in de funktioner jag pratade om. Jag håller på bygga en liknande nu som producerar biokol. och varmvatten är inget problem bara att koppla till kopparrör runt skorsten.

På detta vis kan man använda varmvatten till uppvärmning eller bara varmvatten. 

pocket rocket heater stove
Problemet är lösningen!
http://permakultur.ihop.nu/


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

767 gäster, 4 användare
xaelanar, von tratt, Stybben, alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter



- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser