Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kastrering  (läst 1583 gånger)

Skogstrollet

  • Inlägg: 251
    • Skåne
Kastrering
« skrivet: 02 maj-05 kl 16:03 »
Vi har fått ett par härliga kid och vi behöver kastrera två bockar. Lyckligt ovetande ringde jag till distriktsvetrinären för att få hjälp med detta. Jag vaknade genast till liv när jag insåg att vetrinären inte visste något som helst om getter  ??? förutom att 50% brukar dö av bedövningsmedlet vid kastration  :'(
Dessutom ville samma vetrinär ha 800 kr / st för att utföra detta  >:(
Det kanske är en sanning med modifikation - jag hoppas ju på det. Vad säger ni andra därute, och hur har ni gjort ?

I@

  • Gäst
Re:Kastrering
« Svar #1 skrivet: 02 maj-05 kl 20:23 »
Låter konstigt att vetten inte visste ett dugg om getter :( Har du kontaktat en annan veterinär ??? Den kanske vet bättre ;)

Mvh Ia  :D

Krusmynta

  • Inlägg: 120
Re:Kastrering
« Svar #2 skrivet: 04 maj-05 kl 06:58 »
Hej!

Vi kastrerar våra bockar på jobbet varje år, och där har då ingen dött av de preparat som vi använder vid sedering. Prata med någon annan veterinär, den lät inge vidare förtroendeingivande.
Priset däremot lät inte helt orimligt i mina öron.

Lycka till!

Skogstrollet

  • Inlägg: 251
    • Skåne
Re:Kastrering
« Svar #3 skrivet: 04 maj-05 kl 08:41 »
Jag har kollat med några vetrinärer här omkring, men de har inte alls haft något med getter att göra. Det var därför som jag kontaktade distriktsvetrinären - trodde ju att det var "rätta stället"  :-\

Otroligt skönt att höra att deras bedömning om det stora bortfallet inte stämmer överens med alla andras, jag får leta vidare tills jag finner en vetrinär som kan getter helt enkelt...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

506 gäster, 1 användare
krikav

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser