Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  2 snabba frågor  (läst 2016 gånger)

roggster

  • Gäst
2 snabba frågor
« skrivet: 28 jun-06 kl 08:34 »
1.Behöver man ge getter hö på sommaren när dom går på utebete för
   att magen ska funka bra (som på hästar)?

2.Försvinner lukten från en bock när man än kastrerar den,eller måste man
   göra det när den är killing?


Tacksam för svar


manna

  • Inlägg: 3788
    • -
Re:2 snabba svar
« Svar #1 skrivet: 28 jun-06 kl 09:07 »
1.Behöver man ge getter hö på sommaren när dom går på utebete för
   att magen ska funka bra (som på hästar)?

2.Försvinner lukten från en bock när man än kastrerar den,eller måste man
   göra det när den är killing?

1. Våra getter har tillgång till hö alltid.
2. Bocken Bub luktar gott! Kanske är jag av annan åsikt när geten brunstar och bocken ska parfymera sig, men det var i alla fall inga oangenäma lukter i bilen när getterna åkte med hem till oss. Det luktade get, helt enkelt.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Lisasgården

  • Inlägg: 274
  • lisasgarden.se
    • Dalarna
    • Lisasgården
Re:2 snabba frågor
« Svar #2 skrivet: 28 jun-06 kl 09:12 »
Nääääää inte behövs det hö på sommaren heller.
Inte om man har tillräckligt med bete i hagen.
 
Men en balja mineraler kan vara bra, samma sort som man har till får.
Bor på en solig gård ute på landet tillsammans med bonde, dotter och massor av husdjur. Hundar, kattor, höns, gotlandsfår, kaniner för produktion. Har jordbruk med inriktning på kött och spannmål. Både KRAV och konventionellt.
www.lisasgardens.blogspot.com
Kaninproducent på Lisasgarden.se

Bondmoran

  • Inlägg: 485
Re:2 snabba frågor
« Svar #3 skrivet: 28 jun-06 kl 14:43 »
Mina getter vill ha lite hö på sommaren också. Och jag kan inte motstå deras finurligt tiggande ögon  :-[ :P

Slickbalja ( mineral) och saltsten har de året om.

Men som svar 1. Nej magarna funkar utmärkt på bete/sly,
2. Kastrerad bock luktar inte lika starkt som en fertil bock när det är dax för betäckning. Bocken vill ju lukta gott för sina vackra damer  8) och pinkar på sig under magen och ansiktet.

Hälsar
Bondmoran
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
Re:2 snabba frågor
« Svar #4 skrivet: 02 mar-07 kl 04:04 »
Ja, bockens lukt kan delas upp i hans personliga lukt, som du kan kolla in genom att gnugga honom i gropen som finns strax bakom och lite innanför varje horn (motsvarande plats på ett djur utan horn) och sedan lukta på fingertopparna..  Denna lukt finns även på resten av kroppen samt hos getterna, fast i mindre grad.  Och så spermalukten, som är så att vem som helst kan trilla baklänges, ja, av oss människor.

Hö på sommaren?  Jo, mina ville ha om det regnade mycket.  Då kunde magen bli för våt, och lite hö kunde torka upp.

Mineralbaljorna hette på min tid (fortfarande?) Betesbalja, och det var en passande benämning.  Mina fick året runt av så många sorter jag kunde hitta, så att de skulle kunna välja, och betesbaljorna var orörda hela vintern, men när det började bli grönt ute, då gick de åt.

Att kastrera tycker jag numera är djurplågeri; de blir så ledsna.  Hela livet.  Om du inte är intresserad av reproduktion, kan du inte ha bara flickor?

« Senast ändrad: 02 mar-07 kl 04:10 av Trollmor »
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, skräptanten, von tratt, reimersro, javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser