Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tingat föl, kostnader  (läst 1224 gånger)

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Tingat föl, kostnader
« skrivet: 10 aug-09 kl 09:28 »
Har tingat en fölis som är född i år.  Betalade handpeng. och leverans nov-dec.
Uppfödaren var inne på att jag skulle ta över kostnader from nu.

Funkar det så i övriga hästvärlden?

Jag sa nej. Så är inte jag van vid... man äger hästen tills den är såld...
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Uddabudda

  • Inlägg: 1327
  • Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Tingat föl, kostnader
« Svar #1 skrivet: 10 aug-09 kl 10:36 »
Det låter som ett mycket märkligt önskemål, det hade jag också sagt nej till! Orimligt att du skulle ta över kostnader som du inte har kontroll över då du inte har hästen i din vård.

Handpengen är ju bara en förskottsdelbetalning av själva köpesumman för att försäkra säljaren om att köparen är seriöst intresserad.

Har tingat en fölis som är född i år.  Betalade handpeng. och leverans nov-dec.
Uppfödaren var inne på att jag skulle ta över kostnader from nu.

Funkar det så i övriga hästvärlden?

Jag sa nej. Så är inte jag van vid... man äger hästen tills den är såld...
Självhushåll till nytta och nöje

färnevik

  • Inlägg: 2389
  • inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Tingat föl, kostnader
« Svar #2 skrivet: 10 aug-09 kl 11:48 »
Har aldrig hört att det skulle gå till så...  :-\

Om du ska betala fölets kostnader så ska du ju isf få betala ett pris som motsvarar fölets värde idag, inte som avvand om ett halvår... Hur man nu värderar det...  ??? (Och ska du betala fölets uppehälle utan att ha tillgång till det? Nej då får de väl skicka hem sto och föl till dig, och sedan betala för stoets kostnader till dig då?)
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Tingat föl, kostnader
« Svar #3 skrivet: 10 aug-09 kl 12:15 »
Det är lugnt, jag sa bara nej  ;D Fölet är ju hennes tills jag köpt det!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

färnevik

  • Inlägg: 2389
  • inte längre vingklippt
    • Västergötland
    • Älebergs lantbruk
SV: Tingat föl, kostnader
« Svar #4 skrivet: 10 aug-09 kl 12:21 »
Och det accepterades utan bekymmer? Bra isf!
"helst skulle varje människa ha en egen liten höna. en höna som tar tillvara på mat som blivit över, som ger ett ägg om dagen och gödsel till en blomsterrabatt..."

http://storaaleberg.blogspot.com

Frances

  • Inlägg: 7906
  • Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
SV: Tingat föl, kostnader
« Svar #5 skrivet: 10 aug-09 kl 12:31 »
Jaa... Hon lät lite snopen, men det gick bra  :)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

fjäderfän

  • Inlägg: 1124
SV: Tingat föl, kostnader
« Svar #6 skrivet: 10 aug-09 kl 16:00 »
du ska ju inte betala nått mer en själv fölet för priset som e vid 6 månader i ju inräknat lite foder i. låter helskumt att man skulle betala för fölet redan nu.
sambo har 2 barn Tindra och Mio.  4hästar och 4katter

winnie_poe

  • Inlägg: 90
  • Endast jag kan leva mitt liv. Lev det som varje da
    • Västerbotten
    • Lust och fagring
SV: Tingat föl, kostnader
« Svar #7 skrivet: 11 aug-09 kl 16:19 »
Min kompis hade samma erfarenhet da hon kopte ett qvarterfol, da hon skulle bet, ge handpenning tyckte de hon skulle betala forsakring och allt.. Men hon skippa, pa grund av de affaren. Jag sa jag tyckte det var helt fel av saljaren, nar du i slutandan skall kopa en sa dyr hast.. Sa nog sker det, tyvarr!! :(
Bor med mannen i en gammal Västerbottengård, har bott i skärgården ett tag.Vi har en Curly coated retriever. Vill ha tag på getter (killingar)till slutet på april början på maj..

JIMMAN

  • Inlägg: 96
  • BRUKSHÄSTEN I MITT HJÄRTA
    • www.stallargard.se
SV: Tingat föl, kostnader
« Svar #8 skrivet: 11 aug-09 kl 22:35 »
Jag har sålt många föl genom åren och jag skulle aldrig göra så,,,vad e meningen liksom,,,,det e ju dom/vi uppfödare som valt o ta föl från början eller??????.....
Har i dagarna sålt ett stoföl här(CAYLA)..Och han va beredd o betala hela summan nu men det fick han inte för som jag sa så kan allt hända.......(ang försäkringar)..När dom hämtar fölungarna här så väntar jag till dom e på plats hos köparen och då ringer jag o säjer upp försäkringen eller om dom tar över den ;)......mvh c.

 

winnie_poe

  • Inlägg: 90
  • Endast jag kan leva mitt liv. Lev det som varje da
    • Västerbotten
    • Lust och fagring
SV: Tingat föl, kostnader
« Svar #9 skrivet: 11 aug-09 kl 23:01 »
Ja de aer val meningen att det skall fungera sa ::) Men de forekommer tyvarr annat..Mvh Winnie 8)
Bor med mannen i en gammal Västerbottengård, har bott i skärgården ett tag.Vi har en Curly coated retriever. Vill ha tag på getter (killingar)till slutet på april början på maj..


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

688 gäster, 2 användare
javill, Ekman

* Forum

* Om tidningen Åter



- Senaste numret (3/19) var verkligen jätteintressant (även om alla brukar vara intressanta). Gillar artiklarna om framtiden och skulle gärna läsa mer om alternativa, positiva framtidsvisioner (det är dags att se något annat än kollapsbaserade domedagsprofetior). Vill också lära mig mer om olika toalettlösningar.
/ Hanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser