Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Grisar med andra djur  (läst 3477 gånger)

juliaaa

  • Inlägg: 3
    • Östergötland
Grisar med andra djur
« skrivet: 15 feb-16 kl 15:30 »
Hej! En fråga angående delad hage för olika djurslag. Just nu har vi höns och ankor men under våren kommer vi att införskaffa getter (2-3 st) och eventuellt grisar. Och det är där skon klämmer då min kunskap om grisar är väldigt begränsad, än så länge! Alla djurslag ska få ha varsina hus inne i stallet, men kan de gå tillsammans utomhus i en stor hage? (Ska ha en sommarhage där i alla fall getterna ska få gå och beta). Nu går hönsen och ankorna i en hönsgård men släpps ibland ut där den stora hagen senare kommer vara. Och då är frågan kommer getterna och grisarna lämna dem ifred? Hönsen lägger äggen inne och getterna ska inte få några killingar (har blivit varnad för att grisar annars kan ge sig på det).

Vad mer kan man tänka på om grisar? Är de svåra att hålla inne i hagen? Kan de gå i samma hage hela tiden (ska nog skaffa dem nu i vår och slakta dem till vintern)? Vilken ras kan vara bäst för mig?  ???

kretslopp

  • Inlägg: 2246
  • mindre gård, nästan självförsörjande, pensionär.
    • Småland
SV: Grisar med andra djur
« Svar #1 skrivet: 15 feb-16 kl 16:25 »
En gång för 40 år sen, såg jag två suggor som gick och betade tillsammans med kalvar. För att dom inte skulle böka hade man satt trynring på dom. Det hade alltså gjorts ett hål i mellanväggen i trynet. Lantbrukaren hade fem modersuggor som hela sommaren gick och betade med ungdjuren. Dom fick bara ett litet tillskott med potatis och gröpe.
kretslopp

Grå

  • Inlägg: 7
    • Dalarna
SV: Grisar med andra djur
« Svar #2 skrivet: 05 mar-16 kl 15:32 »
Mina höns, ankor och gäss trampade gärna in till linderödarna i somras och det var inga problem

Roblil

  • Inlägg: 69
    • Södermanland
SV: Grisar med andra djur
« Svar #3 skrivet: 05 mar-16 kl 22:30 »
Sedan förra sommaren har vi tre linderödsgyltor och galt som går tillsammans med tre kvigor på drygt 2 sedan länge orörda hektar. Kvigorna hade initialt stor respekt för grisarna men nu har de blivit kaxigare och tar även för sig av grismaten. Med så stor areal per gris hinner de aldrig göra månlandskap och de gillar att beta halvlångt gräs men det blir naturligtvis en avsevärd reduktion av betesproduktionen. Som du tänkt måste man se till att grisarna inte tar hand om äggen. Vår ankor går än så länge i en fålla bredvid så om grisarna ger sig på dem vet jag ej men vi skall testa.
En gris som inte har respekt för elstängslet är omöjligt att hålla inne om man inte har stängt ordentligt med nät eller staket men får de först lära sig är de nästan löjligt lätta att stänga med el, men räkna med en inkörningsperiod.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: Grisar med andra djur
« Svar #4 skrivet: 06 mar-16 kl 08:57 »
Om grisen uppfattar de andra djuren som flockmedlemmar så går det bra.  Men en som inte tillhör "familjen" kan man ju äta upp, eller hur?  Det har jag sett flera gånger, så jag litar inte längre på grisar tillsammans med andra djur.  Grisar är mycket mäktiga djur.

  Du får nog svårare att hålla getterna instängda, om grisarna har lärt sig hur elstängslet fungerar.  Men varje individ måste lära sig.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

451 gäster, 2 användare (1 dolda)
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser