Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninburar  (läst 1383 gånger)

Rep

  • Inlägg: 1
    • Södermanland
Kaninburar
« skrivet: 23 nov-23 kl 09:16 »
Hej,
Mitt första inlägg här på alternativ även fast jag läst och fått mycket hjälp av forumet under många år.

Jag funderar på att skaffa kaniner för husbehov och tycker mig fått en ganska bra bild generellt hur jag ska gå till väga. Planen till att börja med är två honor och en hanne. På sommaren får kaninerna bo i betesburar. På vintern kommer fodret mest bestå av eget hö eller ensilage.

Och det är här min fråga kommer jag har i dagsläget inga lämpliga färdiga ytor för fålldrift men dock utrymme i ouppvärmda ekonomibyggnader med jordstampat golv där jag tänker mig något bursystem som är djurvänligt och effektivt. Huvudplanen är att ta två kullar per hona och försöka pricka in utesäsongen men ändå planera för att det kanske kan bli nån kull som måste inkvarteras på vintern.
Om jag bygger en sexfackare så går två fack till honor med eller utan kull och ett till hannen, två fack till ungdjur hannar och honor samt ett extra ifall några ungdjur inte kommer överens. Borde kanske egentligen ha sjufack om honorna har kull samtidigt.
Hur stora fack skulle ni säga är djurvänligt att husera ungdjuren vintertid fram till slakt eftersom det finns ett extra fack så kan vi kanske utgå ifrån att det som mest kommer vara fyra ungdjur i ett fack?
Eller borde jag bygga 2st fyra fackare?
Som med allt brukar det mest lösa sig när man väl börjar men man vill gärna ge så bra förutsättningar som möjligt för att djuren ska ha det bra.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14456
    • Östergötland
SV: Kaninburar
« Svar #1 skrivet: 23 nov-23 kl 11:28 »
Kul att planera för kaniner, det är ett trevligt och behändigt djur.

Först bör du kolla de aktuella reglerna från Jordbruksverket så du inte får backning vid eventuellt besök.

Jag skulle byggt två rymliga burar som kommer upp i praktisk människohöjd från marken åt honorna. Hanen kan ju få en lite mindre, men behöver se de andra. De är ju sociala, men går inte så bra att ha ihop. Den bästa lösningen på ungdjuren är två boxar på golvet.

Det där var en praktisk variant, men själv är jag sugen på att testa ett relativt stort och runt hägn utomhus (mur med tak/nät över) där tre honor får ett varsitt hus så långt från varandra som möjligt. Ett hägn för hanar, ett för honor för tiden mellan avvänjning och slakt där det inte är lika många kvadratmeter per djur som i honornas hägn. En eller två kullar per sommarhalvår. Och 2 hanar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

328 gäster, 3 användare (1 dolda)
von tratt, Okulärbesiktning av Byrålåda

* Forum

* Om tidningen Åter



- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser