Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Importera köpa tiny house från utlandet  (läst 8735 gånger)

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Importera köpa tiny house från utlandet
« Svar #20 skrivet: 19 dec-19 kl 17:16 »
Det där gäller företag. Om TS som privatperson köper ett tiny house i ett annat EU-land är det väl inget att hålla på och krångla med momsen om?

Jo, det gäller alla. Det är svensk moms jag skriver om, medan du verkar skriva om utländsk moms. När jag handlat från exempelvis Uk har de tagit bort den brittiska momsen då jag uppgett mitt momsregistreringsnummer. Annars får man ju betala brittisk moms också.

Men om du trycker på länken som jag skickar står det ju att företagare som importerar betalar sin moms till skatteverket, och sen får man ju igen samma moms i deklaration.

Privatpersoner däremot får betala sin moms till tullverket. Och den får de aldrig igen.
Nu är det ju inte alla paket som fastnar i tullen heller, så det är inte säkert man behöver betala någon svensk moms när man beställer saker på nätet.

Det är ju samma sak när man är utomlands och handlar grejor. Jag köpte en dator en gång när jag var utomlands och skulle egentligen ha sagt något om det i tullen och betalat svensk moms på den när jag kom till Sverige.

olivia.k

  • Inlägg: 1455
    • Jämtland
SV: Importera köpa tiny house från utlandet
« Svar #21 skrivet: 19 dec-19 kl 17:33 »
En husvagn med tillgång till vatten/el måste iallafall debiteras med runt 2500-3000 i månaden när det gäller åretruntboende. Tillgång till wc o dusch bör öka på den summan.

Ja, det var i den prisklassen jag också tänkte mig att det bör kosta. Man skulle ju kunna jämföra det med ett markarrende av en tomt, och de brukar gå på omkring 10 tusen per år och då är inget inkluderat.

Det är lite lustigt som du säger att det finns folk som faktiskt tro att man kan campa permanent på andras marker, för jag har svårt att tro att trådskaparen inte förstår att all mark ägs av någon. Undra hur dessa tänker om de läser artiklar om bärplockare som campar i skogen, de måste ju tycka detta är helt normalt då, medan vi andra som själva är markägare förfasas över tillståndet. Det kanske är så att de precis som bärplockarna tror att det hör till allemansrätten att bosätta sig var som helst.

Det finns ju gott om artiklar i ämnet så jag har svårt att förstå hur det kan ha undgått någon. Denna exempelvis: https://www.op.se/artikel/barplockarna-avhyses-for-andra-gangen

Vedklyvaren

  • Inlägg: 151
    • Värmland
SV: Importera köpa tiny house från utlandet
« Svar #22 skrivet: 19 dec-19 kl 19:54 »
Kan ju passa på att kapa tråden för att undra om någon har koll: Vad kostar det i runda slängar att ställa en vagn på en camping för långtidsboende under lågsäsong? Borde väl bli något humanare än enstaka nätter under semestertid?

 

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Importera köpa tiny house från utlandet
« Svar #23 skrivet: 19 dec-19 kl 20:59 »
Sofielund utanför Silvergruvan i Sala kostade runt 2700 per månad eller något liknande när man delade upp hela säsong hyran. En kompis hade en vagn uppställt där för ett tag sedan. De har webbplats så kan man kolla om samma priser som gäller fortfarande. Då ingick allt dusch/tvätt/kök/plats i kylskåp etc.
« Senast ändrad: 19 dec-19 kl 21:27 av Vasa »

Skogsvilde

  • Inlägg: 16889
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Importera köpa tiny house från utlandet
« Svar #24 skrivet: 19 dec-19 kl 21:19 »
Det där gäller företag. Om TS som privatperson köper ett tiny house i ett annat EU-land är det väl inget att hålla på och krångla med momsen om?

Köper man som privatperson från ett annat EU-land betalar man moms i inköpslandet.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16889
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Importera köpa tiny house från utlandet
« Svar #25 skrivet: 19 dec-19 kl 21:26 »
Innan du ens tänker vidare så fundera på vikter.
För att få ett väl isolerat tinyhouse som funkar i vårt klimat så behövs det bra isolering.
Och allt sådant drar iväg vikten.
Det kan bli för tungt att ens koppla lagligt bakom en personbil eller att regga det.
Det finns många som har problem med vikterna på husvagnar.
Allt för ofta så får man lasta 100kg i vagnen när man hämtar den hos säljaren.
Och så hystar man in porslin, ett par flak pilsner, käk.
Sängkläder, kläder osv osv
Och då drar snabbt vikterna i väg.
Och med en tillåten lastvikt på 100 kg så har man snabbt kommit upp i rejäla överklass för ganska lite prylar.

Och 400 000:- får du ett hus för i ganska bebodda trakter.
Söker du dig norröver kan du få riktigt rejäla hus.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Vedklyvaren

  • Inlägg: 151
    • Värmland
SV: Importera köpa tiny house från utlandet
« Svar #26 skrivet: 19 dec-19 kl 21:36 »
Sofielund utanför Silvergruvan i Sala kostade runt 2700 per månad eller något liknande när man delade upp hela säsong hyran. En kompis hade en vagn uppställt där för ett tag sedan. De har webbplats så kan man kolla om samma priser som gäller fortfarande. Då ingick allt dusch/tvätt/kök/plats i kylskåp etc.

Borde vara den absolut bästa lösningen om man vill ha ett alternativt och samtidigt mobilt liv

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Importera köpa tiny house från utlandet
« Svar #27 skrivet: 19 dec-19 kl 21:42 »

 Allt detta faller på markägaren och  individer som  illegalt ockuperar en markplätt och lämnar efter sig en soptipp (finns gott om exempel) är bara parasiter.


Kan inte se i något inlägg att  TS har uttryckt en avsikt att 'ockupera' eller 'bo gratis'  !?!

Så hur kan detta då plötsligt bli en trådsanning (målarmäster, olivia k, skogaliten)

Citat från: skogaliten
link=topic=195644.msg1819732#msg1819732 date=1576749274


Om de ser förfallna ut, och inte verkar användas, så prova att anmäla dem som olaglig nedskräpning till kommunens miljönämnd.


9 av 10 av dessa kasserade husvagnar/arbetsbodar har inte rört sig på många, många år.
Kan inte komma på någon anledning varför jag skulle bry mig att anmäla dom till kommunen. De skitar ju inte ner. Naturen bryr sig inte om utseendet.

Om du orkar läsa hela texten du länkar till, så ser du att det är kommunen som avgör om det krävs bygglov för långtidsuppställning av husvagnar m.m., och att det alltid krävs inom detaljplanerat område.  De där formuleringarna på byråkratisvenska  om "utökad bygglovsplikt inom detaljplanerat område", betyder just att det krävs alltid krävs bygglov inom detaljplanerat område.



Ja. Och vad är konsekvensen av detta? Ca 3% av landets yta är bebyggt och bör där rimligtvis vara detaljplanerat område. Nu verkar det inte som TS har för avsikt att sätta sin vagn i något villaområde. Utan i en skog. 70% av landets yta utgörs av skog, som mig veterligen inte är detaljplanerad.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16889
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Importera köpa tiny house från utlandet
« Svar #28 skrivet: 19 dec-19 kl 22:10 »
Kan inte se i något inlägg att  TS har uttryckt en avsikt att 'ockupera' eller 'bo gratis'  !?!

Så hur kan detta då plötsligt bli en trådsanning (målarmäster, olivia k, skogaliten)

9 av 10 av dessa kasserade husvagnar/arbetsbodar har inte rört sig på många, många år.
Kan inte komma på någon anledning varför jag skulle bry mig att anmäla dom till kommunen. De skitar ju inte ner. Naturen bryr sig inte om utseendet.
Ja. Och vad är konsekvensen av detta? Ca 3% av landets yta är bebyggt och bör där rimligtvis vara detaljplanerat område. Nu verkar det inte som TS har för avsikt att sätta sin vagn i något villaområde. Utan i en skog. 70% av landets yta utgörs av skog, som mig veterligen inte är detaljplanerad.

Ska man bosätta sig någonstans så krävs det faktiskt bygglov även utanför detaljplanerat område.
Dvs vill man ställa upp en husvagn permanent så är det nödvändigt om man inte vill riskera att skaffa sig problem.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Vasa

  • Inlägg: 318
    • -
SV: Importera köpa tiny house från utlandet
« Svar #29 skrivet: 19 dec-19 kl 22:14 »
Borde vara den absolut bästa lösningen om man vill ha ett alternativt och samtidigt mobilt liv
Inga krångel alls och dessutom hela Europa kan bli ens hem. En hade en vanlig husvagn gjort om med liten vedspis och skorsten och handikapp ramp på bak gaveln, enligt denne var den till och med besiktad.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Importera köpa tiny house från utlandet
« Svar #30 skrivet: 19 dec-19 kl 22:45 »
Kan inte se i något inlägg att  TS har uttryckt en avsikt att 'ockupera' eller 'bo gratis'  !?!

Så hur kan detta då plötsligt bli en trådsanning (målarmäster, olivia k, skogaliten)

9 av 10 av dessa kasserade husvagnar/arbetsbodar har inte rört sig på många, många år.
Kan inte komma på någon anledning varför jag skulle bry mig att anmäla dom till kommunen. De skitar ju inte ner. Naturen bryr sig inte om utseendet.
Ja. Och vad är konsekvensen av detta? Ca 3% av landets yta är bebyggt och bör där rimligtvis vara detaljplanerat område. Nu verkar det inte som TS har för avsikt att sätta sin vagn i något villaområde. Utan i en skog. 70% av landets yta utgörs av skog, som mig veterligen inte är detaljplanerad.


All skog och mark har en ägare. Ofta är det vanligt folk som äger "en bit skog", i synnerhet i Götaland, ibland äger, kyrkan, kommuner eller skogsbolag marken. Sedan så finns det lite special varianter i form av t.ex. mark som disponeras av samebyar, men det tror jag vi kan lämna därhän.

Jo, TS har uttryckt avsikten att flytta "längre in skogen" om hen blir bortkörd. Vilket liknar att "ockupera" en plats utan markägares tillstånd, och där placera en byggnad som saknar både bygglov och tillstånd från markägaren.

Utanför detaljplanerat område, så krävs det alltid bygglov, utom för vissa komplement byggnader (som friggebod, attefallshus) på redan bebyggda, tomter med bostadshus på.

Att bara bosätta sig i någons skog sådär, är ungefär som att en främling skulle bosätta sig på soffan i en främlings lägenhet ungefär.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Importera köpa tiny house från utlandet
« Svar #31 skrivet: 19 dec-19 kl 22:47 »
Ska man bosätta sig någonstans så krävs det faktiskt bygglov även utanför detaljplanerat område.
Dvs vill man ställa upp en husvagn permanent så är det nödvändigt om man inte vill riskera att skaffa sig problem.

Ja, kanske. Men frågan är för vem.

1885 års lösdriverilag avskaffades formellt genom 1982 års socialtjänstreform. Men mentalt verkar den fortfarande finnas kvar på sina ställen.


skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Importera köpa tiny house från utlandet
« Svar #32 skrivet: 19 dec-19 kl 22:49 »
Inga krångel alls och dessutom hela Europa kan bli ens hem. En hade en vanlig husvagn gjort om med liten vedspis och skorsten och handikapp ramp på bak gaveln, enligt denne var den till och med besiktad.

Javisst är det en enkel och antagligen prisvärd lösning att ha en (hus)vagn, och bo på en trevlig campingplats, där all infrastruktur finns på plats!

Och eftersom det finns campingplatser lite överallt, så är det också enkelt att flytta när man vill.


skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Importera köpa tiny house från utlandet
« Svar #33 skrivet: 19 dec-19 kl 22:54 »
Ja, kanske. Men frågan är för vem.

1885 års lösdriverilag avskaffades formellt genom 1982 års socialtjänstreform. Men mentalt verkar den fortfarande finnas kvar på sina ställen.



Menar du alltså att markägare ska ta betala viten för nerskräpning och svartbyggen, för att någon olovligen ockuperar en del av deras mark?

Eller mera att markägare är skyldiga att mot sin vilja ta emot folk som vill ställa upp vagnar eller kanske bygga små hus på deras mark och fixa både bygglov, ordna sophämtning, vatten och el till ockupanterna?

Jag förstår inte till fullo hur du menar.

Är det kanske så att du inte accepterar att all mark är ägd av någon, utan att det ska var och en fritt att disponera mark, helt utan att det ska finnas några regelverk som styr hur och vad man får göra?

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Importera köpa tiny house från utlandet
« Svar #34 skrivet: 19 dec-19 kl 23:19 »
Menar du alltså att markägare ska ta betala viten för nerskräpning och svartbyggen, för att någon olovligen ockuperar en del av deras mark?

Eller mera att markägare är skyldiga att mot sin vilja ta emot folk som vill ställa upp vagnar eller kanske bygga små hus på deras mark och fixa både bygglov, ordna sophämtning, vatten och el till ockupanterna?

Jag förstår inte till fullo hur du menar.

Är det kanske så att du inte accepterar att all mark är ägd av någon, utan att det ska var och en fritt att disponera mark, helt utan att det ska finnas några regelverk som styr hur och vad man får göra?

Resonemanget i den här tråden har inte gjort någon skillnad på om vagnen står olovandes på annans mark eller på mark tillhörande vagnens ägare. Resonemanget i den här tråden tar det för självklart att i båda fallen uppstår per automatik nedskräpning och förstörelse. Det är det jag vänder mig emot, därav referensen till 1800talets lösdriverilag.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Importera köpa tiny house från utlandet
« Svar #35 skrivet: 19 dec-19 kl 23:33 »
Resonemanget i den här tråden har inte gjort någon skillnad på om vagnen står olovandes på annans mark eller på mark tillhörande vagnens ägare. Resonemanget i den här tråden tar det för självklart att i båda fallen uppstår per automatik nedskräpning och förstörelse. Det är det jag vänder mig emot, därav referensen till 1800talets lösdriverilag.

Eftersom TS redan i första inlägget, och även i senare inlägg, utgick ifrån att hen skulle ställa upp en vagn, för att inte vare sig behöva köpa en fastighet eller behöva hyra en lägenhet, och för att lätt och snabbt kunna flytta, så är det rätt självklart att resonemanget utgår ifrån "vagnar som ställs upp på annans mark".

Och man får fortfarande inte ställa upp en vagn utan bygglov, även om man äger en tomt.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Importera köpa tiny house från utlandet
« Svar #36 skrivet: 20 dec-19 kl 01:35 »

Och man får fortfarande inte ställa upp en vagn utan bygglov, även om man äger en tomt.


Hur är det nu egentligen med det?  Jag tittar igen i PBL som jag refererade till i inlägg nr8. Tycker mig inte hitta några klara paragrafer. Men, om man tänker i banorna 'att allt som inte är tillåtet är förbjudet', ja då är det förbjudet.

Lösdriverilagen från 1885 kom allt eftersom att 19talet framskred att tillämpas allt mindre.

Ett försök att uppdatera den gjordes 1964, då blev namnet asocialitetslagen.

Vad kan vara mer socialt accepterat idag, att bo i vagn lantligt på liten plätt, odla grönsaker och jobba lite i stan eller på internet,

kontra

vara inne i karriärlivet i stan, lägenhetsamorteringar, CSN återbetalningar, projektanställningar, trötthetskonsumtion?

För de som trivs i det senare behövs inget forum som det här.

Kan tänka mig att man 1885 stiftade lösdriverilagen då jordbrukets arbetsvandringar var i avtagande och myndigheterna nu ville styra arbetskraften mot de  framväxande industrierna/konsumtionen i staden.

Idag kan myndigheterna nog tycka det är praktiskt att  ha lite luddig lagstiftning, så att man kan se genom fingrarna med en hel del jaktstugor och en del vagnsboende. Ifall endera kvantiteten ökar kan man ändra sig. Mitt intryck är att myndigheterna fortfarande vill ha majoriteten av folket boendes i städer. Där kan de ha bra koll på oss, levnadssättet främjar efterfrågan, konsumtion och därmed välstånd.

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Importera köpa tiny house från utlandet
« Svar #37 skrivet: 20 dec-19 kl 02:19 »
Vad har lösdriverilagen att göra med eventuell uppställning av vagnar, eller för den delen bygglov?

Återigen, all mark är ägd av någon, och rimligtvis, om vi accepterar "äganderätt" som företeelse alls, så har markägaren rätt att bestämma om någon extern part ska få bosätta sig på markägarens mark.

Är det äganderätt du inte accepterar?

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Importera köpa tiny house från utlandet
« Svar #38 skrivet: 20 dec-19 kl 02:58 »

Är det äganderätt du inte accepterar?


Tvärtom. Jag hävdar att om du äger en bit mark så borde du rimligtvis ha rätt att ställa  en vagn där. Sedan hur mycket du vistas i den och hur länge den står där borde inte myndigheterna lägga sig i.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16889
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Importera köpa tiny house från utlandet
« Svar #39 skrivet: 20 dec-19 kl 11:05 »
Tvärtom. Jag hävdar att om du äger en bit mark så borde du rimligtvis ha rätt att ställa  en vagn där. Sedan hur mycket du vistas i den och hur länge den står där borde inte myndigheterna lägga sig i.

Det kan dom göra.
Och dom har laglig grund till det.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

635 gäster, 4 användare (1 dolda)
xaelanar, ärt, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser