Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Akvariefiskar  (läst 21414 gånger)

fröken rufsatufsa

  • Inlägg: 141
    • Västmanland
Akvariefiskar
« skrivet: 29 nov-12 kl 11:25 »
Håller på att starta upp ett akvarium. Har aldrig gjort det förut... Tar gärna emot tips och råd. Har fått höra att man inte ska mata ihjäl dem och det är bättre  med mycket växter. Var får man tag i växter? Vad ska man ha? Ett par malar ska jag få av en kompis och neontetror står på önskelistan hos både mig och barnen. Finns andra roliga tåliga fiskar??
Dagen idag är en märkvärdig sak- evighet fram och evighet bak :)

Malines här igen

  • Gäst
SV: Akvariefiskar
« Svar #1 skrivet: 29 nov-12 kl 11:59 »
Jag har misslyckats två gånger... Kan dela med mig av de erfarenheterna.

Det verkar vara lättare ju större vattenmängd man har. Alltså ju större akvarie man har. Med lite vatten blir temperaturväxlingarna stora (om man bor i ett vedeldat hus till exempel, som jag, där inte inomhustempen ligger konstant) och föroreningarna (om man till exempel råkar övermata, doppa fingrarna i vattnet eller ngt annat) blir stora per dl vatten.

Man börjar med att "bygga" akvariet, med bottenmaterial, växter, pump, värmare och vatten. Sen låter man det stå minst en vecka. När det stått kollar man vattnet (detta fick jag hjälp med i djuraffären så jag vet inte hur man gör själv) så att det håller rätt ph och så för fiskarna.
 
Om allt är ok slänger man i fisken.

 

 

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Akvariefiskar
« Svar #2 skrivet: 29 nov-12 kl 13:52 »
Neontetra och sebrafisk är trevliga fiskar att börja med. Det är stim-fiskar så man bör ha några stycken i grupp. Sebrafisk håller till mycket i överdelen, neontetra i mellandelen och malarna i botten, så det blir väldigt bra. Hellre större stim än många olika sorters fisk.

Malarna vill kunna gömma sig bakom och under stenar.

Det kan ta rätt lång tid innan ett nytt akvarie stabiliserar sig. Det skall byggas upp en bakterieflora i sanden och/eller filter som kan hantera avföring och urin från fiskarna. Ammonium->nitrit->nitrat. Ammonium och nitrit är giftigt för fiskarna. Det är nitrat också, men inte lika mycket. Vattenbyte och växter håller nere nitrathalten. Det är därför bra att börja med bara några få fiskar och låta växter och bakteriefloran etablera sig några veckor, innan man skaffar fler. En nackdel med det är att man varje gång man skaffar nya fiskar och växter riskerar att få in sjukdomar...

Skaffa flera olika växter, med lite tur är det någon som trivs bra. Ta sticklingar/skott och försöka föröka upp så mycket som möjligt. Att få växterna att trivas är den största utmaningen med ett nytt akvarie. Det kräver bra ljus. Lysrör. Helst med timer. Trivs växterna trivs oftast även fiskarna. Om man misslyckas med växterna så riskerar man att äckliga alger tar över. Vattenbyten kan hjälpa. Man bör helst inte skaffa fler fiskar förrän man ser att växterna trivs bra.

Känner du någon som har ett fint akvarie så har de troligen växter att ge bort ibland. När växterna trivs så måste man gallra ibland. Det är då också chans att du kan få med lite "grums" från botten som kan hjälpa till att bygga upp en bra bakterieflora i ditt akvarie.

Låna en bok på biblioteket och läs på mer den vägen. Eller be om hjälp från någon som redan har ett fint akvarie.

valleomia

  • Inlägg: 58
    • Västerbotten
SV: Akvariefiskar
« Svar #3 skrivet: 29 nov-12 kl 14:23 »
Ett varningens  litet ord, undvik att skaffa mollys fiskar, har prövat i omgångar och dom blir alltid sjuka..  Det är lite tråkigt då man tvingas medicinera och får stå ut med gult vatten ett par dagar ,så har jag i köksakvariet just nu. Har inte hjärta att spola ner mina black and silver molly men vem tusan vill ha vitluddiga fiskar ens gratis  :-\ Men annars må jag säga att akvarium är riktigt trevlig, jag har tre igång just nu för de fisk arter jag vill ha går inte att ha i samma akvarium, några olika levandefödare i köket, scalarceklider i tv rummet och koikarpar på övervåningen och det är så avslappnande att ta en paus i livet och bara studera akvarierna stund..

/Mia
I skog å mark med bössan på ryggen eller bärplockaren i näven, huvudsaken det finns kaffe, då leker livet. På gården finns höns, får,grisar, kaniner,marsvin, häst, hundar och katter.

LM

  • Inlägg: 775
  • Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
SV: Akvariefiskar
« Svar #4 skrivet: 29 nov-12 kl 15:24 »
Har haft akvarier av olika slag i ca 12 år. Det är mycket trevligt.
Ju större vattenvolym desto lättare att få balans på vattenvärdena = friska växter och fiskar.
Det finns enkla testkit att köpa så att man själv kan hålla koll på värdena, rekommenderas.
Mycket växter är absolut att rekommendera. Växter hittar du oftast i de affärer som säljer akvariefiskar och tillbehör.
Det är bra med någon snabbväxande sort till att börja med, det hämmar alger.
Tex Cerathophyllum demersum / Hornsärv. Lätt att föröka själv, bara klippa sticklingar och sticka ner.
Platy (levandefödare) är en bra nybörjarfisk som finns i många olika färger.
Några fiskråd:
Kolla upp att fiskarna har samma krav på vattenvärden och att de inte är av någon aggressiv sort.
"Överbefolka" inte akvariet. Lätt att falla för frestelsen att köpa fler fisk än vad vattenvolymen klarar och då kommer problemen.
Några växtråd:
Kolla deras krav på vattenvärden och ljus.
Använd särskild växtnäring.

Du kan få mycket hjälp från denna sida (forum, artinfo., artiklar):
http://www.zoopet.com/index.php

Lycka till !
Gotlandskaniner, genbank.

LM

  • Inlägg: 775
  • Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
SV: Akvariefiskar
« Svar #5 skrivet: 29 nov-12 kl 15:56 »
Ett varningens  litet ord, undvik att skaffa mollys fiskar, har prövat i omgångar och dom blir alltid sjuka..  Det är lite tråkigt då man tvingas medicinera och får stå ut med gult vatten ett par dagar ,så har jag i köksakvariet just nu. Har inte hjärta att spola ner mina black and silver molly men vem tusan vill ha vitluddiga fiskar ens gratis  :-\ Men annars må jag säga att akvarium är riktigt trevlig, jag har tre igång just nu för de fisk arter jag vill ha går inte att ha i samma akvarium, några olika levandefödare i köket, scalarceklider i tv rummet och koikarpar på övervåningen och det är så avslappnande att ta en paus i livet och bara studera akvarierna stund..

/Mia

Har du salt i vattnet till dina molly ? De behöver oftast ha det för att må bra (Obs! alla fisksorter tål inte det).
Gotlandskaniner, genbank.

valleomia

  • Inlägg: 58
    • Västerbotten
SV: Akvariefiskar
« Svar #6 skrivet: 29 nov-12 kl 20:07 »
Jo jag har saltat vattnet  ;D Fast nog är jag lite fundersam varför inte jag fick höra de de första 2 gångerna jag köpte dalmartiner Molly på djurbutiken.. Det var min faster som talade om det när jag klagade på mina luddiga fiskar.. Min tyvärr numera avlidna farbror Lidde var en sann akvarist som alltid hade ett gott råd så faster har motvilligt snappat upp en del under åren.. Hon berättade också att hon hade sett en som hade black Molly i rena saltvattensakvarium :-)
I skog å mark med bössan på ryggen eller bärplockaren i näven, huvudsaken det finns kaffe, då leker livet. På gården finns höns, får,grisar, kaniner,marsvin, häst, hundar och katter.

Argona

  • Inlägg: 843
  • Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
SV: Akvariefiskar
« Svar #7 skrivet: 29 nov-12 kl 20:40 »
Roligt med akvarium, jag hade tre st. igång i fallande storlek från 1000 liter en gång i tiden, har sparat 300 liters karet utifall att tiden någon gång blir tillräcklig ;D Jag hade Malawi ciklider, trevliga fiskar och roliga när de sköter om sina yngel.
Lycka till!
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

LM

  • Inlägg: 775
  • Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
SV: Akvariefiskar
« Svar #8 skrivet: 30 nov-12 kl 13:57 »
Jo jag har saltat vattnet  ;D Fast nog är jag lite fundersam varför inte jag fick höra de de första 2 gångerna jag köpte dalmartiner Molly på djurbutiken.. Det var min faster som talade om det när jag klagade på mina luddiga fiskar.. Min tyvärr numera avlidna farbror Lidde var en sann akvarist som alltid hade ett gott råd så faster har motvilligt snappat upp en del under åren.. Hon berättade också att hon hade sett en som hade black Molly i rena saltvattensakvarium :-)
De är inte alltid så kunniga som man skulle önska i djurbutikerna.
Hört att många har samma problem med molly. Hos mig har de alltid varit friska både med och utan salt.
Har funderat på hur det kommer sig, kanske beror på mina vattenvärden ? Högt (basiskt) Ph och hårt, vatten från egen brunn.
De flesta har nog mer neutralt vatten.
Gotlandskaniner, genbank.

valleomia

  • Inlägg: 58
    • Västerbotten
SV: Akvariefiskar
« Svar #9 skrivet: 30 nov-12 kl 15:28 »
Jo mitt är ganska neutralt.. Ska nog försöka höja det lite och se om dom blir bättre av det:-)
I skog å mark med bössan på ryggen eller bärplockaren i näven, huvudsaken det finns kaffe, då leker livet. På gården finns höns, får,grisar, kaniner,marsvin, häst, hundar och katter.

Leifem

  • Gäst
SV: Akvariefiskar
« Svar #10 skrivet: 30 nov-12 kl 15:36 »
Tänk bara på att INTE använda salt med tillsats av Jod !
Havssalt är perfekt. 

valleomia

  • Inlägg: 58
    • Västerbotten
SV: Akvariefiskar
« Svar #11 skrivet: 30 nov-12 kl 15:39 »
Jo det har jag fixat men jag vet inte varför man ska använda salt utan jod?
I skog å mark med bössan på ryggen eller bärplockaren i näven, huvudsaken det finns kaffe, då leker livet. På gården finns höns, får,grisar, kaniner,marsvin, häst, hundar och katter.

hajens

  • Inlägg: 545
    • Skåne
SV: Akvariefiskar
« Svar #12 skrivet: 30 nov-12 kl 15:45 »
Jo jag har saltat vattnet  ;D Fast nog är jag lite fundersam varför inte jag fick höra de de första 2 gångerna jag köpte dalmartiner Molly på djurbutiken.. Det var min faster som talade om det när jag klagade på mina luddiga fiskar.. Min tyvärr numera avlidna farbror Lidde var en sann akvarist som alltid hade ett gott råd så faster har motvilligt snappat upp en del under åren.. Hon berättade också att hon hade sett en som hade black Molly i rena saltvattensakvarium :-)

molly lever naturligt i bräckt vatten. Jag hade ett tag bräckvattenakvarium, helt klart roligast fiskar som lever i den miljön. Favoriten var Kulfiskarna, såg ut som små helikoptrar som simmade runt. Även Praktbotian är en bräckvattensfisk som alltid saluförs som sötvattenfisk.

P.S. Har du bräckvatten så är vattenväxter inte att tänka på de, de dör snabbt om du inte köper rätt tåliga. Tersta mangrov om du kan få tag i, det är det natrurliga i bräckvattenmiljöer. Köpa gärna en slamkrypare med om du törs. men glöm inte locket, så du inte vaknar med en slemmig sängkompis mitt i natten.
Svensk gul anka, hedemorahöns och kopparmaran
http://billinge22.hemsida24.se/

Leifem

  • Gäst
SV: Akvariefiskar
« Svar #13 skrivet: 30 nov-12 kl 16:21 »
Jo det har jag fixat men jag vet inte varför man ska använda salt utan jod?
Jadu.. därom har det tvistats i många år..  Men det anses att när jodhalten överstiger halten som finns i deras naturliga miljö har den en giftig påverkan. Visst varierar den naturliga jodhalten överallt, men med bordssalt i akvariet lär jodhalten bli alldeles För hög.. ???
  o jag har aldrig velat chansa på om det är en myt eller ej ::)

valleomia

  • Inlägg: 58
    • Västerbotten
SV: Akvariefiskar
« Svar #14 skrivet: 30 nov-12 kl 16:30 »
Ja då har man fått lära sig något bra i dag också, fast jag har dock lite dåligt samvete över att jg kapade någon annans tråd  :-\ Sorry  o:)
I skog å mark med bössan på ryggen eller bärplockaren i näven, huvudsaken det finns kaffe, då leker livet. På gården finns höns, får,grisar, kaniner,marsvin, häst, hundar och katter.

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Akvariefiskar
« Svar #15 skrivet: 30 nov-12 kl 17:19 »
Black molly blir ofta sjuka,.
Fiskar som är lätta för nybörjare är tex zebrafisk, platy, svärdbärare, kuli,neon och kardinaltetror, pansarmalar,hajmal,guppy,
Tigerbarb kan vara ok men de äter gärna fenor på tex guppy och kampfisk,
scalar,gurami,och många ciklider är trevliga, tänk på att mixa arter med samma krav på vattentemperatur,
Ett akvarie bör vara minst 30liter om man ska få nån slags balans,mindre duger bara till guppy,kampfisk och slöjstjärt,.
Låt akvariet stå igång med vatten i ca14dagar innan fisken släpps i, påsen med fisk läggs i vattnet och klipps upp när tempen blivit samma som i övriga akvariet,chockar man fisken blir den lättare sjuk, placera aldrig ett akvarie i solljus då får du problem med gröna alger..
Fjäderfän och kaniner

jerker_s

  • Inlägg: 472
    • Södermanland
SV: Akvariefiskar
« Svar #16 skrivet: 30 nov-12 kl 18:09 »
Byt aldrig mer än 1/3 del av vattnet åt gången, gör aldrig rent filtret under kranen utan rent i det gamla vattnet från akveriet, gör aldrig rent gruset i akvariet. Detta för att bevara bakteriefloran. Akvariet är en egen liten biotop där gruset och filter fungerar som en kompost för att bryta ner slaggprodukter till näring för växterna.

LM

  • Inlägg: 775
  • Föder upp gotlandskaniner i genbank.
    • Närke
    • Kaninhålan
SV: Akvariefiskar
« Svar #17 skrivet: 30 nov-12 kl 18:38 »
Ett akvarie bör vara minst 30liter om man ska få nån slags balans,mindre duger bara till guppy,kampfisk och slöjstjärt,.

Ha inte slöjstjärt i ett så litet akvarie. De behöver ha över 100 l. De kan bli ganska stora (ca 20 cm), breda och höga. Med rätt skötsel kan de också bli ganska gamla, över 5 år. Mycket trevliga fiskar. Tyvärr har deras tålighet gjort att de ofta hålls i alldeles för små vattenvolymer.
Gotlandskaniner, genbank.

Varg-älva

  • Inlägg: 1298
    • Finland
SV: Akvariefiskar
« Svar #18 skrivet: 30 nov-12 kl 18:54 »
Guldfiskar / karpfiskar (de enkla modellerna, inte slöjstjärtar och såna) är enkla att sköta och tål det mesta.

Enda nackdelen är att de bökar omkring, smutsar ner och äter upp alla växter de får tag på....

jerker_s

  • Inlägg: 472
    • Södermanland
SV: Akvariefiskar
« Svar #19 skrivet: 30 nov-12 kl 19:12 »
är enkla att sköta och tål det mesta.

Är inte ett argument som håller! En människa överlever ganska länge i en garderob.... och är därför enkla att sköta och tål det mesta... >:D :P ::) 8)

För att även fiskar ska få ett värdigt liv men även för att du skall få ett svårskött akvarium med övergödning, är en ganska bra tumregel en cm (fullvuxen fisk) per liter vatten:


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

535 gäster, 7 användare (2 dolda)
tuslus, von tratt, Tli, simon.arvestrand, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser