Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Pyttesmå ägg - utfodringsfel ?  (läst 2074 gånger)

Simon

  • Gäst
Pyttesmå ägg - utfodringsfel ?
« skrivet: 20 feb-08 kl 15:42 »
Ju tidigare hönan kommer i värpning, ju fler små ägg värper hon! För att komma upp i normal äggvikt snabbast så ska man ligga på ca 9-10 timmar ljus/dygn till och med värpstart.. sedan ökar man med ca 1 timma/ vecka till slutliga 16 timmar är uppnådda.. Genom detta så stiger äggvikten i takt med foderkonsumtionen!

Havre höjer äggvikten hos redan värpande hönor...linolsyran gör att äggen blir större  :)

Det bör också nämnas att genuppsättningen hos föräldradjuren har stor inverkan. En avelstupp med låg genetisk äggvikt ger även avkomma med låg äggvikt trots att avelshönan värper stora ägg  :-[

mvh Simon


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

299 gäster, 2 användare (1 dolda)
eremit1

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser