Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Algmjöl till getter?  (läst 1840 gånger)

Bluelady

  • Inlägg: 101
    • Dalarna
    • Mitt sekelskifteshus
Algmjöl till getter?
« skrivet: 11 dec-07 kl 14:16 »
Hej!
Istället för mineraler tänkte jag ge algmjöl + foderkalk. jag har sett det rek. någonstans, minns inte var. Men var köper jag det?
Islandshästar, Blekingeanka och Hedemorahöns i genbank, Bichon Bolognese och bondkatter.
Ekologisk gård med turridning, odling och framåtskridande självhushållning.
Skriver blogg om alltihop och om renoveringen av ett sekelskifteshus.

sivan48

  • Inlägg: 516
    • Uppland
Re:Algmjöl till getter?
« Svar #1 skrivet: 11 dec-07 kl 14:55 »
Algomin används som jordförbättringmedel inom ekojord-bruket,men tvivlar på att det skulle kunna konsumeras direkt...
Kanske plöja ner det där deras mat växer?
Finns säkert algtabletter till djur oxå(det finns ju till människor)
Katter är tokiga i torkad småfisk...Tror det finns i zoo-affärer.
I Asien  äter folk det oxå,friterat...

 

Marrann

  • Inlägg: 5
Re:Algmjöl till getter?
« Svar #2 skrivet: 11 dec-07 kl 16:14 »
Hej!

Ny här. Vi använder alger från AlgBörje och kalk som mineraltillskott till hästarna.Har använt det i många år.
 Även getterna (2 angoragetter)
fick det förra vintern. Nu har dom en mineralbalja som jag köpte av getuppfödaren.

Suzniz

  • Inlägg: 175
Re:Algmjöl till getter?
« Svar #3 skrivet: 12 dec-07 kl 13:16 »
Jag skulle tro att det går utmärkt. Min mamma använder det till sina hönor.
Min get fick upp lukten efter angtabletter i mammas väska i bilen en dag. Han blev helt tokig och bara skulle ha. Vi gav honom och vad han åt. Kände väl att det var något han behövde. Han tom klättrade in i bilen. Djuren är betydligt smartare än oss människor och känner vad de behöver. Äter inte skräpmat  :). En granne som gav alger till sina hästar sa att den ena hästen alltid åt det medans den andra ratade det. Förmodligen kände den hästen att den inte behövde det som tillskott. Smart.
Söker mig ut till djur och natur när livet tränger på. Har en underbar familj: Make och två tjejer på 3 ½ och 6 år. 4 gossiga getter, 3 katter, myskankor, dvärg kochin, påfågelduvor, kaniner och marsvinet Knasper.

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
Re:Algmjöl till getter?
« Svar #4 skrivet: 12 dec-07 kl 14:33 »
Men hur var det nu med det där.... ?

Det var väl så att djur inte alls är säkert att dom äter det dom har behov av, har det visat sig.  ::)
Utan dom äter det som dom tycker är gott  ;D
Och kan smaska i sig direkt hälsovådliga saker....som balplast...balsnöre...blysalt...
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Bluelady

  • Inlägg: 101
    • Dalarna
    • Mitt sekelskifteshus
Re:Algmjöl till getter?
« Svar #5 skrivet: 12 dec-07 kl 21:31 »
Hej!

Ny här. Vi använder alger från AlgBörje och kalk som mineraltillskott till hästarna.Har använt det i många år.
 Även getterna (2 angoragetter)
fick det förra vintern. Nu har dom en mineralbalja som jag köpte av getuppfödaren.
Ok, var inne på deras sida och såg att det fanns finmalet och grovmalet...vilket är bäst?
Islandshästar, Blekingeanka och Hedemorahöns i genbank, Bichon Bolognese och bondkatter.
Ekologisk gård med turridning, odling och framåtskridande självhushållning.
Skriver blogg om alltihop och om renoveringen av ett sekelskifteshus.

Marrann

  • Inlägg: 5
Re:Algmjöl till getter?
« Svar #6 skrivet: 13 dec-07 kl 09:20 »
Hej
På AlgBörjes hemsida , kolla under "Till Djuren" och på fodertillskott. Det finns 25 kilos och 9 kilos. Det är bara 1 "malning"! :)Där står också rek.mängd om du klickar på varan.

ManiacDarling

  • Inlägg: 227
    • Västergötland
Re:Algmjöl till getter?
« Svar #7 skrivet: 14 dec-07 kl 06:49 »
Jag har tidigare köpt fårmineraler till mina 2 getter, men de äter inte särskilt mycket av det, är inte så intresserade. När jag märkte att de var mer intresserade av hästens alger, så började jag att ge även getterna dessa alger också och det tyckte de var smaskens. Den ena geten är betydligt mer förtjust i algerna, och den andra geten var också betydligt mer förtjust i fårmineralerna till skillnad från den andra, men båda två tyckte faktiskt att algerna var överlag bättre. Så, nu får de bara alger och kalk :-)
Algerna köper jag på en foderbutik på Backaplan i Göteborg som heter Naturnära och ligger precis mittemot Biltema. De säljer brunalger från AlgBörje i små påsar, det är som ett torrt grönt pulver. Jag brukar inte blöta algerna innan utfodring. Brukar ni göra det?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

626 gäster, 1 användare
skogskälla

* Forum

* Om tidningen Åter



- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser