Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  urholka björkknöl  (läst 5844 gånger)

Spikklubba

  • Inlägg: 42
    • -
urholka björkknöl
« skrivet: 02 feb-06 kl 19:00 »
jag ska urhoka en björkknöl. . .har hörttalas om någon vätska man kan lägga den i ett par veckor och sedan kan man sätta igång .. vet någon vad den heter och var man kan få tag på den. . tack på förhand
Biodlare, Bondeson, Trädgårdsodlare, Viltvårdare, skogshuggare, ""Botare""(Reiki bland annat),Anarkist Med stort intresse utav hälsa, läkeväxter och Naturväsen... Vill flytta ut i skogen och klara sig själv...

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:urholka björkknöl
« Svar #1 skrivet: 02 feb-06 kl 20:36 »
Känner bara till PEG - polyetylenglykol, som man brukar behandla färdiga slöjdsaker med för att dom inte ska spricka.
Tror att skeppet Vasa också är konserverad med sånt.
Dyrt som attan.
Nån som känner till billigare ersättningar för PEG?

Någon vätska att doppa virket i före bearbetning har jag inte hört talas om.
Då blir det väl bara kladdigt att slöjda?

Man skulle ju kunna tänka sig att sega vrilar blir mer lättjobbade av att ligga i varmvatten före bearbetning, men jag kan inte minnas att jag sett det beskrivet nånstans.
« Senast ändrad: 02 feb-06 kl 20:42 av zeke »
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Mullvaden

  • Inlägg: 130
Re:urholka björkknöl
« Svar #2 skrivet: 16 feb-06 kl 14:44 »
vätska?
är det en vril du pratar om ska du verkligen inte lägga den i nån vätska,poängen är ju att den ska torka.
om du inte har tid att vänta tills det är torrt går att ta flera genvägar,tex .att grovsåga utsidan å ytterkonturerna,sen borra några grunda hål där vrilen är som tjockast,sen smetar du vanligt trälim på allt ändträ och tvärved så att det inte torkar för snabbt för då spricker det,sen hänger du den ovenför spisen  dagar. väg den på en våg,kör sedan i mikron på halv effekt i 5 minuters intervaller tills den slutar lätta i vikt,då är virket så gott som torrt.

Jopeidi

  • Inlägg: 4
Re:urholka björkknöl
« Svar #3 skrivet: 22 feb-06 kl 01:54 »
Man kan snabbtorka en vril även genom att koka den i saltvatten. Då drar man ur fukten fortare. Men att alternera utsida/insida är nog så bra.
/Magnus


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

445 gäster, 1 användare
Lisa Engström Vader

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser