Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Att inte lönearbeta  (läst 24598 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Att inte lönearbeta
« skrivet: 13 sep-03 kl 23:46 »
Angela
 Posted on Wednesday, August 23, 2000 - 7:32 pm:  
--------------------------------------------------------------------------------
Hej!
Jag har funderat på de negativa konsekvenser att inte lönearbeta får, dvs den uteblivna pensionen.
Även om man idag kan välja bort systemet med lönearbete och kommersialism så kommer ju den dag då man inte klarar sig själv längre. Hur tänker ni? Ska man "gå tillbaka" till att man tar hand om de gamla i varje familj? För mig känns inte det så tilltalande. Hur planerar ni er framtid, ni som lever utan lönearbete idag? Räknar ni med att få ett visst mått av garantipension? Med de högervindar som alltjämt blåser känns det för mig som en ganska osäker framtid.

hälsningar Angela  


Carina
 Posted on Thursday, August 24, 2000 - 9:45 am:    
--------------------------------------------------------------------------------
Hej,
Jag har samma funderingar som Angela (och säkert många fler), så ni som inte lönearbetar, skriv och dela med er av hur ni planerar för er ålderdom.
/Carina  


Lillbacka Gård
 Posted on Wednesday, October 11, 2000 - 10:02 pm:    
--------------------------------------------------------------------------------
Hej!
Jag heter Kenneth och har under ganska lång tid stått
utanför den ordinarie arbetsmarknaden har varit arbetslös,
drivet eget och hankat mig fram på olika projekt. Jag är
lokalombud för JAK och har intresserat mig för bygdefonder,
bytesringar med fler modeller. Givetvis finns det en viss
risk med att försöka ställa sig utanför det etablerade
ekonomiska systemet men som jag ser det är det ännu värre om
alla stannar inom det. Jag är inte alls övertygad om att min
ålderdom skulle vara tryggad bara för att jag pensionssparar
e t c. Som jag ser det är den "vanliga"
ekonomin på väg mot en total kollaps. Börsvärden och
penningmängden i världen skenar och blir allt större medans
de reella resurserna som odlingsbar mark minskar. Skillnaden
mellan penningvärden och verkliga värden är enorm och
ekonomin liknar allt mer ett kedjebrev där det inte finns
några riktiga vinnare. Grundproblemet är att pengarna
istället för att vara en ett effektivt bytesmedel övergått
till att vara handelsvara. Det vill säga det går att tjäna
pengar på pengar. Det leder till att de som har riktigt
mycket pengar hela tiden kan samla på sig mer pengar och om
de "fattiga" som hela
tiden får betala till de rika (i form av räntor och
avgifter) ska få några pengar över alls måste hela
tiden arbeta allt mer och ta ut allt mer resurser ur vår
jord. Alla som inte äger ett antal miljoner förlorar på
räntesystemet även om de gör klipp på börsen så motsvaras
inte det av den fördyring av varor/tjänster som räntesystemt
leder till. För när du betalar en vara/tjänst så betalar du
även ränta till de lån som företagen/företagarna har tagit
för att kunna producera varan. Med ränta menar jag det som
banker och finansinstitut tar ut utöver deras egentliga
kostnader.

Det blev en lång utläggning men jag tror den var nödvändig
om man ska förstå hur man kan välja att stå utanför den
ordinarie ekonomin. Min egen slutsats av ovan förda
resonemng är att den vanliga ekonomin kommer att braka ihop
och när den gör det så kommer kunskap om alternativa system
och självhållning att vara den allra bästa
pensionsförsäkringen. Det är föstås möjligt att den här
kollapsen inte inträffar under min livstid men för mig är
detta så ideologiskt viktigt så jag är villig att ta den
risken. Med tanke på min syn på dagens ekonomi så förstår ni
säkert också att jag inte alls är övertygad om att jag
kommer att få tillbaka det jag sätter in i systemet. Då
känns det betyddligt säkrare att jag kommer att få behålla
den kunskap jag förvärvar inom självhushållning.

För alla Er som läser detta och inte begriper ett smack av
vad jag pratar om hör av så ska jag försöka vara lite
tydligare.

Med vänliga hälsningar
Kenneth  


Carina
 Posted on Wednesday, October 11, 2000 - 10:10 pm:    
--------------------------------------------------------------------------------
Jag förstår vad du menar (och håller med dig i det
du skriver).
Sköta en gård med självhushåll kräver en hel del fysisk
prestation och planering/framförhållning.
Vad händer när man blir så gammal att man inte klarar av det
längre. Hur tänker du att det ska lösa sig för dig?

 
Lillbacka Gård
 Posted on Wednesday, October 11, 2000 - 10:15 pm:    
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Carina!

Jag hoppas att de kunskaper jag förvärvat är tillräckligt
viktiga och att jag kan förmedla dem till andra och på det
sättet förjäna mitt uppehälle även om jag inte längre är
lika fysiskt stark. Kanske är jag helt galen men det känns
ändå helt rätt för mig. Men tro för all del inte att jag
inte tvivlar till och från men inte tillräckligt för att
ändra mig.

Lev väl!
Kenneth  


Carina
 Posted on Wednesday, October 11, 2000 - 10:16 pm:    
--------------------------------------------------------------------------------
Beundrar dig som vågat ta steget som jag skulle vilja ta
med inte vågar (än).
Jag hoppas (och tror) att det kommer att
gå bra för dig!
/Carina  


Lillbacka Gård
 Posted on Wednesday, October 11, 2000 - 10:18 pm:    
--------------------------------------------------------------------------------
Hej igen Carina!

Roligt att du tror på det vi försöker göra. Men jag vill
gärna betona att det än så länge mest är försök vi är
fortfarande till stor del, delaktig i det
"vanliga" samhället med allt vad det
innebär.
För att verkligen lyckas med att ställa sig utanför de
ordinarie systemen krävs det att man är många fler som har
samma uppfattning och vilja. Ingen människa, eller familj,
kan vara en ö. Och det är ju inte heller något att sträva
efter,

Allt gott/
Kenneth  


Linda
 Posted on Wednesday, October 11, 2000 - 10:19 pm:  
--------------------------------------------------------------------------------
Hej!

Intressant disskussion om pensioner.

Jag har en fråga till dig Kenneth som ombud för JAK. Jag
vill gärna löearbeta, trots att jag är starkt emot dagens
ekonomiska system och intresserad av självförsörjning.
Därför undrar jag om man kan välja att pensionsspara i JAK?
Det går väl förstås att spara helt privat. Men den delen av
lönen som man måste välja fond till nu i höst, har man
möjlighet att sätta den i JAK? Om man inte kan det, vet du
då något alternativ till alla fonder som skor sig på
vapenproduktion, porr och allmänn världsförsämring?

Jag vill också lyckönska dig (och alla
andra) som valt att helt ställa er vid sidan av det
ordinarie systemet!

Linda  


användarnamn
 Posted on Thursday, October 12, 2000 - 8:07 am:  
--------------------------------------------------------------------------------
Kenneth!
Håller med dig till 100 % och försöker göra samma sak. Känner mig mycket ensam om dessa tankar. Vill gärna veta: hur många är ni, var finns ni, hur långt har ni kommit?
Magdalena  


Susanne
 Posted on Friday, October 13, 2000 - 8:19 pm:    
--------------------------------------------------------------------------------
Hej
a propos att göra sitt tvungna
pensionssparande i
JAK så går det inte. Jag tycker det hade varit
schysst om det funnits ett alternativ, även om
det hela mest är båg och bara ytterligare ett
sätt att lära oss svenskar att aktier och fonder
är det som gäller - och det är det inte!

Susanne  


Lillbacka Gård
 Posted on Saturday, October 14, 2000 - 7:32 pm:    
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Susanne!

Håller fullständigt med dig. Synd att det inte finns några alternativ. En sak man dock kan göra är att gå in på JAK:s hemsida och skriva under deras upprop. Gör det vetja och alla ni andra som läser detta.

Kenneth  


Helull
 Posted on Tuesday, October 17, 2000 - 10:30 am:    
--------------------------------------------------------------------------------
Hej!

Sveriges naturskyddsförening har granskat en del pensionsfonder och kommit fram till att de minst dåliga var KPA:s etiska fonder (3 olika), Robur Miljöfond, Folksams Globala Miljöfond och Salus Ansvar Öhman Resurs- och miljöfond. Mer info finns på hemsidan www.sverigesnatur.snf.se. Kom ihåg att även om var och en har lite pengar så får vi en enorm kraft tillsammans!!!  


ClaesC
 Posted on Saturday, November 11, 2000 - 5:02 pm:  
--------------------------------------------------------------------------------
Hej!

Angående SNF:s granskning, så redovisar den de fem fonder som uppfyller tidningen Sveriges Naturs urvalskriterier. Ett av kriterierna gäller att fonden ska marknadsföras som miljöfond på den svenska marknaden. Det verkar alltså inte vara alls säkert att tidningen publicerar de ur miljösynpunkt bästa fonderna.

Tidningen skriver själv att det kan ingå aktier i företag med miljömässigt kontroversiell verksamhet. I Folksams Globala Miljöfond är för närvarande Shell och BP Amoco(British Pretolium) det största respektive tredje största aktieinnehavet på 6,4 resp. 5,1 %. Det tycker jag är trist.

Claes  


ClaesC
 Posted on Saturday, November 11, 2000 - 5:04 pm:  
--------------------------------------------------------------------------------
Antalet granskade fonder är ju sex stycken.

Beklagar felräkningen
Claes  


Angela
 Posted on Tuesday, November 14, 2000 - 3:11 pm:    
--------------------------------------------------------------------------------
Hej!
Till Kenneth och/eller den det berör:
Jag inbillar mig att om jag föröker att i princip bli helt självförsörjande så kommer jag inte ha tid för något annat, tex så vill jag utveckla någon form av författarskap som når ut till en bredare publik. Finns det någon som vill berätta hur era liv ser ut med fritid odyl? Kan ni tex resa någonstans? Hur klarar man räkningar så som telefon?

hjärtliga hälsningar Angela  


Jens
 Posted on Thursday, February 1, 2001 - 4:48 pm:    
--------------------------------------------------------------------------------
Jag oroar mig inte ett dugg för pensionen. Jag satsar på att leva enkelt, och då kommer det inte att kosta mycket mer när jag blir äldre heller hoppas jag. Livet är till för att levas väl, då ska man inte låta sig hindras av civilisationens tvångstankar (= du måste jobba heltid, spara pension, vara likadan som svensson osv)

Utgifter för mat kan väl uppgå till ett par hundra i månaden (direkt från ekologisk bonde). Boende nästan gratis då jag räknar med att ha byggt mitt eget hus utan energislukande system.

Nu jobbar jag i genomsnitt 20% eller 2 mån/år. Åttio procent av lönen sparar jag för framtida utgifter (köpa gård/skog mm). Jag har tagit ut en del A-kassa under vissa perioder men tänker inte hålla på med det för mycket, inte så länge man kan få nåt skitjobb nånstans istället.

Receptet på en god privatekonomi är att aldrig köpa något onödigt (typ kemikalier, kläder, onödiga byggmaterial osv.) utan använda biliga och naturliga basvaror/naturvaror och återanvända saker. Och har man intresse av att åka till staden och roa sig (bio,pub etc) eller köpa kapitalvaror - stereo, TV, Video, DAtor, bil ... så förstör man ju helt ekonomin (och miljön). Men såna prylar är ju ointressanta om man trivs bäst i naturen och vill leva enkelt...

Klarar man sig inte på under 2-3000 / mån får man nog fundera på vad man gör av alla pengar...  


Jens
 Posted on Thursday, February 1, 2001 - 5:00 pm:    
--------------------------------------------------------------------------------
Vad betyder egentligen självförsörjning för de flesta av er?

För mig betyder det att man producerar vad man själv behöver. DVS om du inte kan tillverka en bil och egen besin kan du aldrig vara självförsörjande om du är beroende av bil. Att sälja varor är inte självförsörjning. Det är småföretagande. (ingen negativ värdering i det - men det är något annat)

Så länge man har stor omsättning (mycket kostnad för redskap, utsäde, foder, transport, drivmedel etc.) kan det vara mycket svårt att bli självförsörjande, men man kanske klarar det genom att komma på nån smart produkt att sälja. Bättre att verkligen hitta råvarorna i naturen där man står och med sin fantasi omvandla det till bostad, möbler, redskap, foder, mat...

Själv väljer jag minsta möjliga omsättning genom enkla ofta hemmagjorda verktyg etc. Det ger mer glädje dessutom, mer oberoende.

Nu är sanningen den att jag pga. brist på bra mark och skog inte är så väldigt självförsörjande just nu, men genom min låga utgiftsnivå känns livet ändå naturligt. Jag behöver inte köpa mycket.

 
Carina
 Posted on Friday, February 2, 2001 - 11:06 am:    
--------------------------------------------------------------------------------
Ja, du Jens!
Vad ska jag säga!
Helt plötsligt känner jag mig inte ett dugg duktig eller självförsörjande längre. (Inte för att jag någonsin försökt göra sken av att vara självförsörjande).

För mig betyder nog också självförsörjning egentligen att man producerar allt man behöver själv, men den typen av självförsörjning är någonting jag aldrig kommer att uppnå så därför har jag nog gjort en egen liten modifikation av ordet självförsörjning till att innefatta att man producerar det man själv kan inom "rimliga gränser", utövar byteshandel med andra och har en viss småskalig försäljning.
Jag kommer aldrig att kunna producera all min mat, tillverka alla mina kläder från grunden, inte heller kommer jag att kunna tillverka alla mina hygienartiklar, verktyg, färgpigment mm.
Jag försöker dock att köpa kött av bekanta som föder upp egna djur, eller i gårdsbutik.
Jag tar ved ur "egen" skog, safta och sylta bär mm.

Men, jag är bara i början av mitt nyupptäckta liv, och hoppas därför att med tiden upptäcka fler vägar att bli självförsörjande på.
Sen har jag, icke att förglömma, en sambo att ta hänsyn till. Han tycker inte att alla mina ideer är så lockande.

Hursomhelst så tycker jag att detta disskusionsforum är ett alldeles utmärkt redskap (trots att man måste använda sig av dator, elektricitet osv) för att få inspiration att utveckla mitt självförsörjande.
Jag ser mycket fram emot att fortsätta disskutera detta med er alla här på alternativ.nu

Hoppas att du Jens, och alla ni andra, vill dela med er av tips och erfarenheter som gör att vi alla kommer närmare våra personliga mål.
Bara en sån sak som att känna att men inte är ensam tycer jag är värt mycket.

Jens, jag blev nyfiken på det du skrev om att man får fundera vart man gör av sina pengar om man inte klarar sig med mindre än 2-3000 kr/mån.
(Antar att du menar lön efter skatt).
Oavsett om man bor i stan eller på landet så är det väl svårt att hitta någon bostad att hyra för under 1500kr/mån, snarare brukar väl en mindre lägenhet alt. hus ha en hyra på minst 3000kr.
Ska man då bo, äta och samtidigt spara pengar till ett framtida eget boende så blir det så lite pengar kvar att man inte inom rimlig framtid kan köpa tillräckligt med mark för att vara självförsörjande.
Kanske har jag helt missförstått det du skrev, men förklara gärna lite närmare i så fall.

Att klara sig med mat för ett par hundra i månaden låter också helt fantastiskt!
Vi betalde drygt 800kr för en halv gris innan jul och den har vi kvar lite av än, fast det är ju inte det enda vi ätit. Vi lagar middag en gång per dag och gör så mycket att vi får rester med oss till jobbet dagen efter (=2 lagade mål mat/dag). Sen äter vi frukost och mellanmål också.
Skulle gissa att vårt matkonto ligger på runt 2000kr/mån för två personer.

Sen stiger mina kostnader i höjden också pga att jag har en hel del djur som jag inte producerar något eget foder till.  


Angela
 Posted on Saturday, February 10, 2001 - 10:41 am:    
--------------------------------------------------------------------------------
Hej!
Jag undrar hur ni som vill vara eller är självförsörjande, dvs inte lönearbetar och betalar skatt, ser på sjukvård och omsorg. Är ni berättigande till samhällets tjänster när ni inte bidrar till det? Annars, hur löser ni det om ni blir sjuka? Tänker ni vara självförsörjande på medicin, operationer etc. För mig är detta ett starkt argument emot att bli självförsörjande enligt Jens definition. Ingen människa är en ö, vi behöver varandra och kan inte klara oss helt själva. Varför inte hjälpa varandra med arbetsdelning, byteshandel etc. (under vilka former är förståss en annan fråga)

hälsningar Angela  


Jens
 Posted on Wednesday, February 14, 2001 - 7:06 pm:    
--------------------------------------------------------------------------------
Angående matkostnad kan jag väl säga att jag försöker att hålla en vegansk kost och att jag tillsammans med andra gör gemensamma beställningar direkt från producent/grossist. Bönor,linser,mjöl, gryn, potatis, grönsaker etc.
Att vara helt självförsörjande är ju som du säger en utopi - och är inte heller nödvändigt för att vi ska må bra (varför?). En stor orsak till att jag vill dra ner min materiella konsumtion är för att jordens råvaror inte räcker till om alla skulle leva som vi. Jag har bott i latinamerika hos bönder som odlar bönor och sorgum, där lever man på en standard som ligger på 1/20 av våran. Ändå trivdes vi och ingen var olycklig för det. Det är det livet som jag eftersträvar även här. Fritt och lyckligt utan onödiga prylar. Vi borde dra ner vår konsumtion av "hårda" produkter till 1/10 av medelsvensken. Med "Hårda" menar jag metaller ur jordskorpan (bilar etc.), ändliga energikällor (kol, olja, kärnkraft) samt t.ex importerade skogs- och jordbruksprodukter från tredje världen. Det är min drivkraft. Jag ser hur planeten förgiftas - och jag vill inte vara delaktig i förstörelsen...  


Jens
 Posted on Wednesday, February 14, 2001 - 7:23 pm:    
--------------------------------------------------------------------------------
angående sjukvård....
Det är en mycket svår och komplex fråga. Givetvis måste vi bygga alternativ till det nuvarande systemet (med ständigt ökad konsumtion som drivkraft). I dag är folk sjukare än nånsin, och om gift/stress-samhället forsätter i samma takt får vi alla snart bo på vårdhem och sjukhus. Det är den klart stärsta orsaken till sjukdomar - det är jag övertygad om. att öka (eller bibehålla) standarden på bekostnad av hälsan skapar i framtiden ett gigantiskt hälsoproblem. Genom en förändrad livsstil kan vi minska sjukdomarna med 90% och därmed sjukvårdskostnaderna. Detta är givetvis teoretiskt - det finns inga tecken på att något sånt kommer att hända. Men OM vi levde likt hunzafolket - ett oexploaterat naturfolk - hade vi inte behövt nån sjukvård alls. En läkare på 14000 personer bodde där i 7 år. Han fick inte en enda sjukdom att behandla under den tiden! Jag tror på att vi ska utnyttja vår fritid som vi får till att utbilda oss till alternativ-läkare. Jag studerar själv alternativmedicin. Och det är också nästan gratis. Varför stora dyra universitetsbyggnader till något som man kan lära från person till person - likt mästare och lärling? Det är ju så vi lär oss att odla mm... Jag är FÖR skatter i det nuvarande systemet, men det ska vara progressivt för att stödja minskad konsumtion.  


Marina
 Posted on Tuesday, February 20, 2001 - 1:26 pm:    
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Jens ! Var finns du ? Jag håller på att hoppa av ekorrhjulet,och söker kontakt med likasinnade.  


analgetikum
 Posted on Tuesday, February 20, 2001 - 2:58 pm:    
--------------------------------------------------------------------------------
Jag oroar mej inte för att stå utanför arbetsmarknaden eftersom det är ett självmördarsystem som dödar oss alla om vi inte hoppar av karusellen. (visst känns det läskigt att säga såhär...*ler*) Tyvärr är det inte så enkelt..men jag känner så o vet att den känslan förtär mej inifrån om jag inte lyssnar till hjärtats röst. Nu har vi sagt upp vår lägenhet, sålt det mesta vi äger o sticker till Sunne för att gå en självhushållningskurs. Det är jag och min levnadsvän som är trötta på att vara en del av detta ohållbara system. Hon har sagt upp sej från sitt välbetalda jobb o vi vet inte var vi skall bo eller hur vi skall leva när kursen är över. Förhoppningen är att det finns människor som behöver oss därute i stugorna...så som vi behöver dom. Att vi kan bo o arbeta med alternativa metoder o lära oss sjävhushållnihg o ett solidariskt leverne, Inte bara snacka om det utan göra något också. Det är kul att göra sånt som skrämmer skiten ur våra mönster...=)
Hoppas vi blir fler som lämnar otryggheten o vanvården bakom oss o ser att alla tomma löften bara gör de rika rikare o orättvisorna större.

NO PASARAN!  


analgetikum
 Posted on Tuesday, February 20, 2001 - 3:28 pm:    
--------------------------------------------------------------------------------
All min kärlek till dej Jens!
O alla andra som vägrar anpassning o slavmentalitet. Det är inte pengar vi vill ha.
Dom går inte ens att äta.
Jag vill inte leva i frihet utan vänner att dela den med.

R.I.P: Petter L.

"Världen är "fucked". Det vet du lika väl som jag."

Även jag blundade. Din dröm brinner i mitt hjärta!

Saknaden är stor.
Kärlek från din vän, mattias  


jens
 Posted on Wednesday, February 21, 2001 - 7:21 pm:  
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Mattias.
det var längesen. Din kärlek värmer! Mycket kärlek tillbaks! Och Marina - Jag bor utanför Borås, skicka gärna ett mail till mig yehala@yahoo.com eller så titta på http://www.geocities.com/yehala
kram på er alla!


Carina
 Posted on Tuesday, March 13, 2001 - 1:31 pm:    
--------------------------------------------------------------------------------
analgetikum-Mattias!
Vad menar du med "R.I.P: Petter L."???
Vaddå? Vilken Petter? "Åter-Petter"?!?
Snälla svara....man blir ju orolig!  


analgetikum
 Posted on Wednesday, March 14, 2001 - 8:39 pm:    
--------------------------------------------------------------------------------
Nej inte Petter B."Åter-Petter". Utan en vän som skrivit för åter och som gick bort för ett tag sedan. Elis skrev om hans begravning i Åter. Jag saknar honom.  


Carina
 Posted on Thursday, March 15, 2001 - 7:32 am:    
--------------------------------------------------------------------------------
Tack för förklaringen. Nu när du säger det så minns jag att jag läste artikeln i Åter, men jag hade glömt namnet.
Beklagar sorgen  


K.A.J.
 Posted on Saturday, March 17, 2001 - 8:33 pm:    
--------------------------------------------------------------------------------
Oj, oj, oj, vilken diskussionssida! Man blir ju helt till sej när man kommer in och får se allt detta på en gång.

Är också JAK-ombud och detta i Hässleholm i Skåne. Jag tror inte hellre på pensionsystemet. Har fördelen att vara hälftendelägare i en skogsgård med c:a 15 ha åker av växlande beskaffenhet. Mina funderingar går ut på att göra gården till ett "överlevnadscentrum" om sammhället kraschar. Där skall vänner och likasinnade kunna komma och hjälpas åt att bygga upp ett centrum för överlevande av viktiga kunskaper, bevarande av viktigt växt och djurmaterial (gener dock inte modifierade)samt av naturvänliga tekniska kunskaper. Som tillvara-tagandet av sol (har gått en kurs i hembyggnad av solfångare i vinter)och vindenergi, ombyggnad av bil och tracktormotorer till vätgasdrift och hur man själv kan alstra och lagra vätgas. Desutom ett kommunikationscentrum för kontakter och utbyte med andra liknande centrum.(Vill inte tillbaks till stenåldern, men vill att "försiktighetsprincipen" skall gälla i allra högsta grad!) Är vegetarian sedan c:a fyrtio år, av för mej tre goda själ: 1 Om man ser till livsmedelsförsörjningen i världen. 2 Av hänsyn till djuren. 3 Skulle man sedan må bra på kuppen så gör det ju ingenting! Enligt vissa teorier skulle jag ju varit "försvunnen" 5-6 gånger om vid det här laget, men bevisligen sitter jag nu här och skriver så det är nog inte så farligt.

Puh det blev visst mycket det här också.

Hälsningar till alla trevliga intressanta människor!

Kurth Johansson  


Carina
 Posted on Monday, March 19, 2001 - 7:28 am:
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Kurth, och välkommen i "gänget"  


Karl
 Posted on Monday, March 19, 2001 - 11:33 pm:    
--------------------------------------------------------------------------------
Hej på er!

Jag har just läst igenom diskussionen kring "Att inte lönearbeta" och de flesta tycka här vara rörande eniga om att det ideala målet måste vara att vara helt självförsörjande (sedan är det en annan femma att vissa inte nått så långt).

Jag håller inte med riktigt :-) Jag vill gärna ha mina hönor för ägg och kyckling, några får för päls och kött med gott samvete, bin till honung och mjöd samt ett rejält grönsaksland. Kunna tälja mig en liten kåsa, lära mig smide. Men jag trivs på jobbet och med mina vänner där och med att ha lite pengar - jag skäms inte ens för det ;-)

Däremot vill jag helst inte jobba 100%, kanske 50-70%, för att få tid till livets verkliga väsentligheter. Jag tror det är omöjligt och knappast önskvärt att alla blir självförsörjande (nu talar jag i samhällstermer, inte på individuell nivå).

Det skulle kräva en gigantiskt samhällsomvandling som förmodligen, liksom alla andra medvetna försök att styra kollektivet, skulle sluta i katastrof. Vad som jag däremot tycker vore bra är om fler vanliga svenssons börjar källsortera, leva efter naturens villkor, köpa ekologisk och lokalproducerad mat. DET är realistiskt och gynnsamt för både kropp, själ och miljö.

Jag vill inte blir fullständig självförsörjare - framförallt inte av ideologiska skäl. Jag är uppvuxen på en gård, lönearbetar idag och trivs med det men vill helst ägna lika mycket tid åt sköta om lite djur och odla min trädgård. Ideologin följer då liksom med på köpet istället för att styra mitt handlande.

Sunt (månskens)bondförnuft är något eftersträvansvärt tycker jag. Hoppas detta förvirrade inlägg gav någon något.

Äring och frid

/Karl  


Carina
 Posted on Tuesday, March 20, 2001 - 1:53 pm:    
--------------------------------------------------------------------------------
50% lönearbete - Ja tack!  
Problemet för mig är att på det företaget jag jobbar är allt under 100% odisskutabelt såvida man inte har små barn, och det har inte jag. Mer än 100% går däremot alldeles utmärkt  
De dagar jag är spyless på jobbet försöker jag tänka på att jag i alla fall jobbar i varma ljusa lokaler.
Jag är alldeles för bekväm, lat, slö och feg för att kasta mig ut i det okända så jag antar att jag blir kvar här tills de sparkar ut mig.
Men min dröm om viss självförsörjning, ett deltidasarbete eller en liten egen verksamhet behåller jag som en "reservplan" om det skiter sig med det jobb jag har.  


Angela
 Posted on Wednesday, March 28, 2001 - 8:48 pm:    
--------------------------------------------------------------------------------
Oavsett vad man har för ideal beträffade
självförsörjning kan man väl ändå krasst konstatera att det är en praktisk omöjlighet för
alla idag levande människor att leva så. Jordens resurser räcker inte till även om alla blev vegetarianer. Jag menar, sprid ut hela sveriges befokning och tilldela dem exakt lika mýcket land (449964 km2/ 9 000 000 inv), det skulle ge 0.05 km2 per person.

Jag håller med om en lösning på 50% lönearbete 50% självförsörjning

Angela  


Henrik
 Posted on Friday, May 4, 2001 - 10:17 am:    
--------------------------------------------------------------------------------
Det jag tycker är gemensamt för alla som deltar i den här typen av diskussionen är er otroliga egoism. Ni talar bara om hur bekvämt och skönt det vore att inte lönearbeta. Ja vem skulle inte tycka det? Men tala då också om hur vi ska behålla välfärden. Skolor, sjukhus, pensioner etc kostar pengar och de betalas med skatter av de som lönearbetar. För att rättfärdiga era egon skyller ni på diffusa saker som "kapitalism" och "samhället". Strunta gärna i att arbeta men kom inte sedan och begär sjukvård och pension utan klara er själva. Ni kan säkert koka lite örter när ni är sjuka. Parasiter!  


Sven Bergersjö
 Posted on Friday, May 4, 2001 - 11:23 am:    
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Henrik!
Ja, egoism kan man ju definiera på flera olika sätt... För min del tycker jag det är egoistiskt att kräva att andra människor ska stå för mitt välbefinnande genom att tvinga dem till att betala skatt. DET är parasiterande. Och som dagens samhälle är uppbyggt så har vi inte fått lära oss att klara oss på egen hand. Dagens samhälle är inte naturligt. Människor är inte myror!  


Carina
 Posted on Saturday, May 5, 2001 - 11:11 am:  

--------------------------------------------------------------------------------
Hej Henrik!

Tycker du att det är egoistiskt att gå ner i arbetstid till 50% och därmed minska sina inkomster samt minska sin materiella livsstil med lika mycket, och därigenom ge arbetslösa människor en möjlighet att slippa vara bidragsberoende?
Det som staten förlorar i skatteintäkter från någon som arbetar 50% vinner den på att någon annan som annars varit tvungen att leva på bidrag istället får ett jobb och kan betala skatt. Totalt sett får staten alltså in lika mycket skatt men behöver inte betala ut lika mycket bidragspengar = MER pengar till sjukvård, skolor, pensioner mm.

Det finns väl ingen här som pratar om att strunta i att arbeta!
Att minska lönearbetet gör att man får mer tid till ANNAT arbete. Det liggger mycket hårt arbete bakom att odla och bruka en bit mark.
Startar man dessutom en egen liten rörelse så betalar man dessutom skatt för det man säljer, och den rörelsen lär väl inte heller sköta sig själv utan kräver hårt arbete.

Varje dag slutar ett antal svenska bönder med sitt jordbruk pga att de tvingas till att bli allt större för att få det att gå runt ekonomiskt. Är det rätt att vi ska plantera igen hela sverige med skog och istället köpa in mat från andra sidan jordklotet?

En mycket stor del av jordens befolkning behöver dramatiskt ändra sitt sätt att tänka och leva om vi ska ha en frisk jord att lämna över till kommande generationer. Är det egoistiskt att tänka så??!!

Jag tror tvärtom mot dig - Anledningen till att så många inkl mig själv sitter kvar med sina heltidsarbeten är egoism och lathet. Alternativet innebär nämligen ännu mer arbete.  
Sven Bergersjö
 Posted on Monday, May 7, 2001 - 9:29 am:  
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Carina- ett bra inlägg!
Fast jag tror varken du är egoistisk eller lat, och det gäller nog de flesta. Däremot kanske rädd att ta det stora steget?
Sven  


Anders
 Posted on Thursday, May 10, 2001 - 11:16 am:    
--------------------------------------------------------------------------------
Även studielånssystemet kan vara ett problem om man strävar efter en ökad grad av självförsörjning. Med de nya reglerna som införts så måste lånet vara helt tillbakabetalat inom 25 år. Tidigare behövde man bara betala en viss procent av sin inkomst.

Personligen så kommer jag sträva efter att lönearbeta så lite som möjligt, vilket skulle kunna leda till att kronofogden dyker upp på min femtioårsdag och tar min arbetshäst....Därför skall jag försöka undvika att ta några mer lån och försöka jobba ihop lite pengar istället.  


Pher
 Posted on Sunday, May 13, 2001 - 12:40 am:    
--------------------------------------------------------------------------------
Hej Henrik

Tankarna för mig går åt att försöka bygga ett bättre samhälle (ett samhälle som inte tär så mycket på moder jord, och inte är så förbannat stressigt och upphypad.
Människan har i alla tider försökt sträva efter att förbättra saker och ting. Dock tycker jag inte dagens kapitalistiska värld går åt rätt håll. Det är pengar och själviskhet som styr.

Visst vi har det enormt bra om man jämför med andra delar av världen,, men det stoppar inte mig att försöka åstadkomma något bättre.

Jag vill nog gärna fortsätta arbeta på något sätt, men inte lika mycket som idag.. kanske hälften skulle räcka... Tro mig jag producerar "tjänster" som egentligen inte skulle behövas,,,, visst jag vet jag är feg som inte vågar hoppa av. Men det måste till någon radikal samhälle förändring tror jag.. Den kommer men det tar lite för lång tid.

Globalt välde...?
Det är en intressant tanke... Har funderat en del på detta och undrar om det inte vore en så dum ide? Någonting vi kanske borde sträva efter...

Med en global styrande vettig regering (kalla det vad du vill) skulle man kunna åstadkomma en mycket bättre värld enligt mina ögon( åtminstone i teorin).
Jag vet det löses inte på ett kick men tycker man borde börja fundera i de tankarna...Ganska stora omvälningar skulle det innebära som säkert skulle motsträvas av många i det "gamla" gardet.

Som det är våran värld idag finns det många nackdelar...Länder konkurrear med varandra, den som tillverkar/producerar bäst produkter/tjänster drar in pengar till landet, vilket är positivt för det land som det går bra för. Det blir sämre ställt för de land som inte lyckas lika bra.
Detta gör att tempot hela tiden trissas upp för att göra bättre saker än konkurrenten.
För att vår kapitalistiska värld ska gå runt och fungera,(som den är uppbyggd idag) måste pengar användas och spenderas. Det måste produceras en massa överflödiga prylar och tjänster. Som vi "bara" måste ha!(ironi)

Detta sliter givetvis på vår moder jord, som vi bör vara mycket rädd om...

Idag är regeln att "stå på dig, annars gör någon annan det". Det blir en allt mer självisk värld där alla tänker på sitt och de sina.


Jag förespråkar en värld där det fanns mer tid för att umgås med varandra och inte konkurrera med varandra. Leva enkelt och resurs snålt.

Ett globalt styrande...visst skulle det kännas lite strypande...men om rätt ideal och sunda förnuft fick styra skulle vi kunna skapa en mycket bättre värld? Samma språk överallt, Visst skulle vi fortfarande få jobba en del med försörjning och diverse övrig sysselsättning som behövs för att ha ett bra samhälle som inte tär speciellt på moder jord. Dock skulle vi inte behöva jobba lika mycket som idag, med all stress som det kan innebära.

Finns säkert många som inte gillar det jag förespråkar och är "inne" i sin värld och trivs som fisken i vattnet. Men det är nog bara att inse - vi är nog lite olika...

Med det överflöd av konsumering som pågår för att vi kunna göra ditt eller datt och som "egentligen" inte behövs...jaja har själv en j-vla massa onödiga prylar, mest för att hänga med liksom...i konkurrensen...

Kortfattat menar jag, producera det som behövs, använd smidiga hjälpmedel där det inte tär på naturen resurser eller skapar en massa avfall. Låt människan få mer tid för att umgås,
Visst...kanske fick man införa vissa begränsande åtgärder för att vi inte ska bli överbefolkade mm. Men i det stora hela borde världen bli bättre.

Jag personligen blir inte gladare av massa konsumtions grejer och vara inne och hipp, kanske första timmen när man köpt något "roligt" men sen lägger sig det hela. Visst är pengar roligt när man har dem, framför allt trygghet. Men återigen, oftast umgås man då med samma typ av människor, avundsjuka uppstår och troligen blir du inge lyckligare för att du har pengar.
Ibland kan prylar ge mer problem än nytta.

Viktigast är att få vara frisk och trygg och ha frihet.

Detta är givetvis mycket svårt att få ur sig på ett vettigt förklarande sätt utan att skriv 30000 rader,,,

Är jag helt ute och cyklar?

Mvh  


Anna
 Posted on Sunday, May 13, 2001 - 9:26 pm:  
--------------------------------------------------------------------------------
Att vara helt självförsörjande ser jag som en utopi. När jag var yngre och radikal satt jag och räknade efter hur många koftor som gick på ett får osv men det är ett stadium som jag gått ifrån nu när jag lärt mig karda och spinna ! Nu är det mer fråga om en balansgång mellan självförsörjning och att få inkomst på annat sätt. Många bäckar små. Just nu bor vi inhyrda på en gård, vi odlar vår mat, arbetar sporadiskt och har små utgifter samtidigt som vi sparar pengar för att köpa något ställe i framtiden.
Det är många lantbruk som får lägga ner nu men jag tror att man kan kombinera sitt "självhushåll" med jordbruk(kommersiellt) i mindre skala. Får, en bigård, lite uthyrning på sommaren m.m. Visst är det mycket jobb och lägre levnadsstandard men man orkar ju så mycket mer när man själv rår över sin arbetsdag och kan planera det man ska göra.
På så sätt får man också pengar till att t.e.x betala lån på huset, köpa djur m.m. Visst kan man skära ner sin levnadsstandard till nära nog noll men man måste ju få leva lite också och det mesta kostar pengar. Man får inte glömma att man ska trivas med sin vardag.  


Karl
 Posted on Monday, May 21, 2001 - 1:21 pm:    
--------------------------------------------------------------------------------
Väl talat Anna. Ordet "lagom" är ett svenskt och ett ofta alldeles för underskattat begrepp :-)

Man behöver inte vara svart eller vit (ens i diskussioner). Varför välja mellan att käka stressat industrikött och bli rabiat vegan när man i kropp och själ mår bäst av hälsosam blandkost med grönt och djur som behandlats väl och med respekt? Varför måste man välja mellan att bli fet olycklig materialistkapitalist och mager "lycklig" självförsörjare när det finns mellanting?

Schabloner är trist och det är ännu tristare när de används som en ideologiska stämpelar. Börja i det lilla och utifrån dig själv, inte från storslagna visioner som är sprött som glas. Bara så tror jag vi långsamt kan få människor och därmed visioner att förändras i det stora.

Att börja köpa KRAV-märkt är ett stort steg för många. Nästa kan vara att skaffa lite höns eller börja källsortera. Efter en tag känner man sig redo att gå ner lite i lön/arbetstid... och så vidare. Men ett samhälle där alla är självförsörjande ser jag som en ganska luddig och i värsta fall klart förfelande ideologi - liksom alla ideologier som förutsätter att människan är en alltigenom god och logiskt handlande varelse.

Äring och frid! Mvh,  


Johann
 Posted on Tuesday, June 5, 2001 - 9:17 pm:
--------------------------------------------------------------------------------
Henrik!
Vadå välfärd? Din tanke är säkert god år 1940!
Och du tycker "samhället" funkar? Bull....

Med De Vänligaste Hälsningar
Johann  


analgetikum
 Posted on Wednesday, June 6, 2001 - 6:27 pm:    
--------------------------------------------------------------------------------
I högkonjunkturens USA tas 270000-300000 jobb bort i veckan. God ekonomi är ingen garanti för din personliga profit. 1999 varslades dubbelt så många arbetare i Sverige som året innan, trots att ekonomin gick bättre än på länge. Har du ett arbete? "Downsizing", "outsourcing", "just in time", "day-traders". Nästan en miljard människor är fortfarande analfabeter. 840 miljoner människor lider brist på mat varje dag. Under 80-talet fick ca 100 nationer lägre eller stagnerade inkomster. De rikaste 20% i världen svarar för 86% av all konsumtion. 60 000 multinationella företag i världen svarar tillsammans för en fjärdedel av världens BNP. 1/10 av svenskarna mellan 1986 och 1996 svarade för 97% av av alla direktägda aktier,kallas det demokrati? Samma tiondel ägde under denna tid 80% av allemansfonderna. Bara varannan svensk har råd att spara. Den förhärskande marknadsutopin har tydliga likheter med kommunismen. Förnuft, effektivitet, historielöshet,"doxa", förakt för fattigdom, slutenhet. Planhushållningen idag styrs globalt av de 300 största företag som äger 25% av världens produktiva tillgångar.
Är det dags för lite anarki? Dags för det jordlösa proletariatet att befria moder jord, fader himmel, syster sol, broder ande och alla andra från "ägande", detta sjuka begrepp som är legitimerad stöld. Att fria dem från rovdrift, utsugning, industrialism, kapitalism, profit, räntekapitalism, asfalt, metaller, militanta köttätare, väpnade galningar i uniformer och såna som tror de kan bestämma över livet självt. Är det dags att äntligen ta ansvar för alla dina handlingar? Utan möjligheten att köpa dej fri från skuld med pengar. Visst vore det skönt?
"Detta är det enklaste. Sen måste vi avvänja alla missbrukare. De som tror på konkurrens, profit och rätten att bestämma över andra människor inklusive barn, djur och naturtillgångar. De som äter giftig föda som transporteras över halva jorden. De som håller djur fångna i små utrymmen för att sedan frakta dem till gigantiska utrotningsläger där de slaktas och säljs som varor. De som vill åka i giftspridande metalllådor i hög hastighet på asfalterade vägar som skär som sår genom landskapet. Bilar som "avrättar" tusentals människor varje dag i olyckor. (Bara för att kunna hinna hem till en TV som visar propagandistisk skit 24 timmar om dygnet.) De som tror att man måste jobba för att kunna äta. De som inte älskar sej själva eller andra. De som hatar jämlikhet, respekt, frihet, samarbete, och sina egna liv. De som älskar makt, nationsbyggande, poliser, militärer, privat ägande, segrigering, motorsport, löneslaveri och porr" Alla dessa skadade människor måste vi avvänja, avgifta, visa förståelse för och omsorg om innan vi kan anse oss ha lyckats.
Kom ihåg, alla missbrukare är inte narkomaner!
Eller som vi anarkister uttrycker det: " All makt åt helvete!"
Vi ses i Göteborg.
Folkets vilja är min!  


Björn Mellgren
 Posted on Thursday, June 21, 2001 - 12:22 am:    
--------------------------------------------------------------------------------
Att vara självförsörjande på allt är inte praktiskt möjligt i vårt land. Jag måste ha en hacka för att bruka jorden och för att få ut järnet ur malmen är det helt enkelt en jävla massa jobb. Kort sagt kan man säga att industrisamhället är både en förbannelse och en välsignelse. Jag behöver pengar, men hur får jag tag på sådana om jag inte överlever själsligt av att ha ett "nio till fem jobb”? Lösningen, min vän, heter egen firma! Det är skitenkelt! Eller i alla fall inte ursvårt. Många som inte har någon erfarenhet av företagande har mycket vaga bilder av vad det innebär eller också så tror du kanske att man har någon sorts lokal och skriver papper. Men faktum är att företagande kan vara precis vad som helst. Vad vill du göra? Renovera möbler, odla kravmärkta kryddor, berätta lokalhistoria för turister, rödfärgsmåla sommarstugeägarnas uthus, hyra ut lillstugan till tyska turister, bygga hästkärror, odla och sälja snus över nätet, renovera fönster med traditionella material, bygga hemsidor eller göra jättegod fårost? Du kommer att jobba mycket mer än om du går på a-kassa och du kommer också att känna en mycket större tillfredställelse med dig själv för du kan nämligen bli självförsörjande på pengar! Även om du har egen firma så kan du fortfarande ta ett vanligt lönearbete så du behöver alltså inte kasta dej från en värld till en annan. Om du vill kan du glida lugnt och stilla från löneslav till egenfirmaslav. Med det vill jag mena att det inte bara är saft och bullar att vara egen, men din svett och din ångest kommer att vara lättförståelig för dej och bara det är ju värt, mycket eller hur?
Man kan naturligtvis strunta i att starta eget och göra alla arbeten helt svart men det innebär ju faktiskt att man inte har någon moralisk rättighet till sjukvård, bibliotek och sådana saker. Och om man betalar skatt så bidrar man också till att andra människor kan gå på a-kassa och få tid att tänka. Av en del personer får du också en del respekt när du säger att du har företag, dom tar dej på allvar och vill att du ska utföra jobb åt dom som du förhoppningsvis är kapabel till. När några nyinflyttade i byn bad mig att renovera deras hus så sa jag ja på stubben, så nu har jag fått lära mig att lägga golv! Och dessutom fått bra betalt för det. (Självklart överdriver jag lite). Så tänk inte på vad du måste göra eller inte vill göra eller inte kan göra eller inte vågar göra, utan fundera på vad du har lust att göra. Det ska vara roligt att leva!

Önskar Björn ; )  


Gunnar
 Posted on Sunday, July 22, 2001 - 11:50 pm:    
--------------------------------------------------------------------------------
Det är många goda tankar i den diskussionen. Många är tydligen gamla "grönavågare". Att våga grönt, det är det svåra !

Jag känner igen debatten , det samma som på sjuttiotalet. Folkhemmet gav oss utrymme till det. Men möjligheten att förverkliga tankarna fanns ej. Och det samma gäller idag. Sverige är ett av de länder som ligger främst i kampen för en globalisering av världsekonomin. Vad innebär det för oss vanliga medborgare ?

1. Det främsta ekonomiska motivet för självhushållning är att minska sina livsmedelskostnader. - I en totalglobaliserad ekonomi kommer svenskens livsmedelskostnader att sänkas ytterligare. Att odla sin egen mat blir bara en dyr hobby !
2. Med en förlängning av nuvarande trender inom samhällsservicen, kommer varje medborgare att själv få stå för sina kostnader inom skola, dagis, sjukvård, pensioner, begravning,m.m. Dessa behov kostar pengar, - som man måste ha själv.
3. Den enda sektor i samhället som fortfarande fungerar hyfsat är "den offentliga sektorn". Älskad och hatad. Men ändå "den enda". Alla andra sektorer i samhället har plundrats för att hålla den offentliga sektorn vid gott mod. Och de konkurrerar på en "fri" marknad.

Själv har jag utifrån dessa något negativa tankegångar försökt att finna min egen väg mellan "rural poverty", som fattig u-landsbonde i välfärdsstaten Sverige och aktiebörsberoende löntagarslav. Att driva eget företag som rekommenderas så glatt, kan vara en katastrof. Men om man väljer att vara aktiv företagare inom "den offentliga sektorns ansvarsområde" så kan det fungera bra.

Någon här i debatten har nosat på sanningen, - ty den lyder sålunda: Alla måste vi bidraga till "offentliga sektorns" vällevnad, annars är man en parasit.

Lev väl  


cattis
 Posted on Thursday, November 1, 2001 - 7:53 pm:    
--------------------------------------------------------------------------------
hej

går det att ha en alternativ ekonomi, att stå utanför samhällsekonomin? jag vill inte leva i ekorrhjulet längre ,men har svårt att hitta alterntiven,och hur de ska genomföras.  


Jens
 Posted on Friday, March 22, 2002 - 4:39 pm:    
--------------------------------------------------------------------------------
Att bryta den gamla vanan att leva som Svensson är otroligt svårt. Det bästa är nog en chockterapi - 1) säg upp lägenheten - 2) spara t.ex 20.000 kr 2) säg upp jobbet - skaffa en jurta och börja tälja prylar i trä. Vad som än händer så blir det ett äventyr. Du kommer att ha den lyckligaste perioden i ditt liv, du kommer att träffa massor av lyckliga och fantastiska människor och du har hoppat av ekorrhjulet. Ekonomin löser sig alltid. Även om du kommer att ta jobb ibland, eller måste gå och stämpla så tror jag att har man upplevt denna glädjen att leva i frihet så går man aldrig tillbaks till Svenssonlivet.

Varning! Man måste vara psykiskt stark för att göra det här. Inga orostankar om misslyckande! Men det fungerar.  


Förvånad
 Posted on Wednesday, November 13, 2002 - 1:38 pm:  
--------------------------------------------------------------------------------
Förvånad läser jag inläggen. Jag blir dock glad att se att det finns de som är beredda att söka alternativ. Det är utvecklande för de själva och oss alla andra.

Min Svåger ville segla jorden runt. Han ändrade livsstil och satsade allt på detta. I mina långa samtal med honom sa han något mycket klokt som svar på varför han var glad för att han var "annorlunda". Han sa; "-Alla kan inte segla jorden runt, det skulle inte finnas plats i hamnarna."

Så sant. Avstå gärna från lönearbete. Vi andra kan stanna hemma "på landbacken" och generera resurser för vård, skola och omsorg. Kom bara inte seglande tillbaka när någon på båten är sjuk för att utnyttja vårt kunnande i medicin.

Har någon tänkt tanken på vad som händer om alla slutade lönearbeta och övergå till självhushåll och byteshandel?

Hur många år skulle ta innan vi skulle se grossister i handarbeten som samlade ihop varma vantar som stickas i Norr för at sen säljas (bytas dyrt) i söder.
Tillgång efterfrågan. Historien går igen. Bakåtsträvare har aldrig varit överlevare i evolutionen. De har dött ut.....!  


Kurth Johansson
 Posted on Tuesday, November 19, 2002 - 10:47 pm:    
--------------------------------------------------------------------------------
Varför menar du att alternativare är bakåtsträvare? De som söker andra vägar än flertalet är lika mycket nydanare. Edinsson (han med glödlampan)gjorde 999 försök innan det tusende lyckades och han ansåg absolut inte de var misslyckade!

Såg vetenskapens värld häromkvällen om Mayafolket som hade en mycket högtstående civilisation som överlevt omkring tusen år men gick totalt under på grund av några års torka! En tankeställare! Vad har vi för nytta av ett överteknokratiserat samhälle om vi förstör livsförutsättningarna och "lever över tillgångarna"?

Jag vill inte tillbaka till stenåldern men vi måste arbeta med naturen inte mot den.

Lite funderingar
Kurth Johansson  


bakåframskor
 Posted on Tuesday, November 19, 2002 - 11:33 pm:    
--------------------------------------------------------------------------------
hej alla kära "bakåtsträvare" det är ni som är framtiden förståss, jag menar, vad jorden annars är på väg emot är väl snarare en jättekatastrof. det är tur att det finns folk som vill ändra på det här och försöka rädda och bevara kunskaperna om självförsörjning vidare jag är säker på att det är jätteviktigt och kommer alldeles säkert till stor användning i framtiden.
För övrigt så tro jag att ha en bostad som är färdigbetald är en av de viktigaste pensionsförsäkringarna. Ha det jättebra och sträva vidare.  


ulrike m.
 Posted on Thursday, November 21, 2002 - 2:36 pm:    
--------------------------------------------------------------------------------
man måste vara rik för att ha råd att vara fattig. så känns det nu iaf. Om jag hade pengar skulle jag kunna fixa nått bra ställe att bo på, och sen försöka bli självförsörjande. om jag hade pengar hade jag en nödlösning om det gick åt helvette. men utan pengar kan det bli farligt. livsfarligt.  


Monika
 Posted on Monday, November 25, 2002 - 4:45 pm:    
--------------------------------------------------------------------------------
Man måste inte vara så kategorisk tycker jag! Snacket om parasiter och "Hur skulle det gå för samhället om alla valde att inte lönearbeta?" är bara bra dumt - för det kommer inte att hända. Låt olika människors olika livsstilar berika och komplettera varandra istället.
Det finns många sätt att ligga samhället till last, i meningen att kosta samhället mer pengar än man bidrar med, och detta accepteras helt och fullt av de flesta. Vi tycker att det är självklart att hjälpa mindre lyckligt lottade medmänniskor. Vissa perioder av livet kan vi inte bidra, t ex när vi är barn eller blir sjuka. Andra perioder kan vi bidra desto mer. Några bidrar så mycket att de går sönder! för att sedan kosta pengar att få på fötter igen...
Den lilla skara som vill leva nära naturen och vara mer eller mindre självförsörjande bidrar med mindre pengar till den offentliga sektorn, men bevarar och förvaltar en kunskapsskatt (och kulturskatt) som är värdefull idag och kanske livsnödvändig i framtiden. Dessutom tillhör dessa människor sannolikt samhällets "budgetskikt" då de inte begär särskilt mycket av de gemensamma resurserna.
Skulle väldigt många följa i spåret och välja en resurssnålare livsstil kommer naturligtvis samhället att påverkas, man det kommer knappast att leda till någon ekonomisk katastrof.
Det nuvarande dominerande levnadssättet kan däremot leda till katastrofer i framtiden (redan nu har mänskligheten en och annan naturkatastrof på sitt samvete), varför någon typ av ekologisk anpassning är nödvändig.
Jag tycker att "alternativarna" kan ses som inspiratörer, kunskapsbevarare/förvaltare/utvecklare och visionärer.
Jag tycker också att det är meningslöst att konkurrera om "präktigaste självförsörjeriet". Var och en kan och bör göra det som känns rätt och riktigt i den livssituation man befinner sig i. Själv är jag självförsörjande på vinbärsgele och lingonsylt (men jag köper socker...)!, men drömmer om så mycket mer. Under tiden samlar jag kunskaper och skaffar mig färdigheter, och lönearbetar.  


Tokfia
 Posted on Monday, November 25, 2002 - 8:47 pm:    
--------------------------------------------------------------------------------
Hejsan!

Det är kul och även intressant att läsa inläggen härinne. Jag är nyfiken till att börja till en viss del med självförsörjning är dock inte helt redo att försvinna ur svenssonslivet.  


Carina
 Posted on Tuesday, November 26, 2002 - 9:24 am:    
--------------------------------------------------------------------------------
Monika! Instämmer med dig till fullo, kunde inte sagt det bättre själv!  


activista a gogo
 Posted on Tuesday, November 26, 2002 - 2:19 pm:    
--------------------------------------------------------------------------------
Har precis sagt upp dyr lägenhet i centrala gbg o flyttat ut i ett skogstorp. Det finns vägar för fattiga att ta sig ut men de är krångligare. Det är ett privilegium att få leva i naturen med mark o eget ägande. Ju mer kapital du har att investera desto lättare blir du självförsörjande. Målet bör vara att frigöra mark o bostäder för alla. Det jag sett av glesbygden hitills är skrämmande....hela byar ruttnar bort för att ägarna skall plantera granskog o sälja. Flera gröna vågare på 70-talet ockuperade skogstorp men det är svårt eftersom hela bygden blir emot de som tar saken i egna händer. Det finns sätt att klara sig billigt. Genom att samarbeta. Vi behöver slå oss ihop och tänka på hur det ser ut och varför. Ägandet av mark, skog o fastigheter gör att ett fåtal kan leva tryggt o sen gnälla på proletariatet..."de egendomslösa utan resurser som bara har sin arbetskraft att sälja till arbetsköparna som äger produktionsmedlen". Oftast föser man ihop proletariatet i städernas förorter. De bor i ghetton med få möjligheter att flytta. De är tacksamma för jobb eftersom det är enda vägen att ta sig ut från sin sociala situation. De anses kunna flytta dit jobben finns o sägs upp när det finns billigare arbetskraft i andra länder. Vi förväntas konkurrera. Det är kränkande. De som klagar på bakåtsträvare ser inte systemets inbygda orättvisor utan vill klänga sig fast vid den makt som inte har fungerat och aldrig kommer fungera. Det är bekvämt, de har stöd från media, politiker och "svenssons". Dessutom har man ju sej själv att skylla om man inte lyckas i det här samhället. Satsa inte på dej själv...satsa på gemensamhet så kanske vi kan börja snacka vilket värde pengar egentligen har....läkare o sjukhus finns inte enbart för att de har en lön eller ger vinst (till ägaren). Människor kan göra saker för att det gynnar alla o för att sen få hjälp i sin tur. Kunskap är inget magiskt medel som vissa besitter. Det är något som vissa får ta del av för att de har en annan social bakgrund än arbetarklassen. Maskiner byggs inte för att någon bestämmer det. Allt vi gör är baserat på ideologier, de kan ändra sig över en natt. Anarki är en anti-kaosteori som ser ordningen i det organiska flödet. Naturen vet inte av ordning men den fungerar bra av att samarbeta med det som växer, lyser, rinner, finns i marken o det som bryts ner o blir till näring....Kanske det är samma med dej o mej....organisk anarki en fungerande ordning?  


tg
 Posted on Wednesday, November 27, 2002 - 9:02 pm:    
--------------------------------------------------------------------------------
Jodu..torpägare.
Kanske är du närmare sanningen än du anar.
låt packet bo i stan....så flyttar kapitalet ut på landet.
Köp ett torpställe i protest!  


stadsbo
 Posted on Friday, November 29, 2002 - 3:23 am:    
--------------------------------------------------------------------------------
Varför kallar du dem i stan för "pack" tg? Vilken "sanning" syftar du på? På vilket sätt är det en "protest" att köpa ett torp?  


Cecilia
 Posted on Friday, February 21, 2003 - 8:49 pm:    
--------------------------------------------------------------------------------
Jag vill både ha kakan och äta den!
Behöver träffa många olika sorters människor för att hålla hjärnan igång!!!
Alltså, jag har inget emot lönearbete... men vill gärna klara mig själv också!!!

Har läst några intressanta böcker om människor (gamla) som bor i sin gamla stuga och sköter sig själva!
Det verkar så lugnt tycker jag.
Att elda vatten en hel dag för att kunna bada och sedan göra det under stjärnorna.
Att tvätta två gånger om året så mängden kläder är enorm.
Det som vi har störst brist på idag är väl tid!
Oavsett om man lönearbetar eller inte. Men det är de som gör det som lider mest....

Så blir jag störd på sådana inlägg som handlar om att man är "dum i huvudet" om man vill hitta ett alternativt sätt att leva!
Varför vara så anti mot varandra?

Jag är hoppfull för mitt liv iallafall!
Studerar, ska sälja min stuga ock bli lånefri....

Det tar sig.....  


Jesus
 Posted on Monday, February 24, 2003 - 11:25 am:    
--------------------------------------------------------------------------------
Jag tycker att det är helt rätt om man kan klara sig själv, men man ska fan inte ha bidrag, skola, sjukvård och andra av skattebetalarna sponsrade tjänster..

Det e jäkligt tufft å säga att de som lönearbetar är slavar och trälar medan man själv snyltar och lyfter bidrag samtidigt som man gnäller över att sjukvåden inte är bra nog!!

En höggaffel i arslet på alla snyltare!!

/Lönearbetande månskensbonde!  


Jens
 Posted on Tuesday, February 25, 2003 - 1:48 pm:    
--------------------------------------------------------------------------------
Om någon tror att det är nödvändigt att alla ska jobba heltid med att förstöra planeten för att vi ska kunna få skola, sjukvård etc. så är det ju tråkigt att höra.

I ett alternativt samhälle tar vi hand om varandra på ett mycket effektivare och trevligare sätt än vad staten någonsin skulle kunna klara av, helt utan pengar dessutom.

Jag har själv sparat samhället på kanske några miljoner eller så pga att jag inte jobbar utan spenderar min tid på att roa mig och umgås och ha trevligt med människor som i detta ruttna samhällssysten annars skulle bott på institution. Samtidigt som vi bygger en vision om något bättre, och odlar mat utan att förgifta.

Och hur förändrar du världen? Genom att vara en skattebetalare? Tror inte du betalar skatt för att du vill utan för att du måste.  


Jesus
 Posted on Tuesday, February 25, 2003 - 2:14 pm:    
--------------------------------------------------------------------------------
Ni e så söta alla små socialfallsromantiker som sitter och dricker rötjut och filosoferar om vilken fin fin värld vi skulle ha om knarkarna fick bestämma.

OM världen suger så gäller det fan att vara på bollplan för att åstakomma någon förändring.. Jag vet hur de här små byarna som skall klara sig själv fungerar, se på USA där e det självaste grogrunden för inavel och sjuka åsikter om den farliga "staten"..

Jepp.. Jag betaler skatt för att jag vill betala skatt, jag tror på rättvisa och solidaritet.. Jag säger inte att systemet e bra men jag e inte feg och gömmer mig bakom nån jävla skitfilosofie som passar när man e ung och stark.. Inom 20-40år så kommer du att behöva den av skattepengar betalade sjukvården, var så säker.. Kom ihåg mig, jag har betalt för dig med!!  


Jens
 Posted on Wednesday, February 26, 2003 - 8:19 pm:    
--------------------------------------------------------------------------------
Och vad gör alla rika för nytta mer än att utnyttjar andra människor? Jag gör mer nytta som A-kassemottagare än en utsugare. Eftersom 99% bara arbetar för att öka sin egen rikedom så skapar det ett samhälle med orättvisor, skövling och krig.

Vi vill något annat, därför är inte alltid pengarna viktigast. I framtiden kanske dina barn, Jesus, kommer och tackar mig för att dom kan leva friska i frihet i en ren miljö.  


Jesus
 Posted on Monday, March 3, 2003 - 2:04 pm:    
--------------------------------------------------------------------------------
Jens: Snälla berätta för mig vad du gör om dagarna för att förbättra för mina barn?

Jag kan berätta vad jag gör, 8timmar varje dag så lönearbetar jag. Mitt arbete går ut på att förbättra just din kära miljö mot just dom du skyr som pesten, kapitalet.. Till skillnad från många andra så kan jag påverka aktivt.

När jag sedan kommer hem så fortsätter jag och jobba med mitt ekoligiska småskaliga jord/skogsbruk där jag aktivt VARJE dag påverkar min närmiljö, så berä

nils

  • Gäst
Re:Att inte lönearbeta
« Svar #1 skrivet: 12 okt-03 kl 20:44 »
Ni som inte lönearbetar får mycket riktigt ingen pension - annat än folkpensionen! Den får ni i alla fall, lika för alla.

Egentligen förutsätter folkpensionen att man har haft någon slags inkomster. Skulle alla arbeta "lönefritt" så skulle folkpension inte kunna utbetalas.

Förresten, betyder inte detta att de entusiaster som ser det som lämpligt att inte lönearbeta ändock är beroende av det lönearbetande samhället? Var får man annars tag på spik, ledningstråd, en generator osv? Är det inte så att det romantiskt gröna livet kräver en teknisk civilisation någonstans i bakgrunden. de flesta kvinnor vill till exempel slippa tvätta i isvatten på vintern...

Carina

  • Gäst
Re:Att inte lönearbeta
« Svar #2 skrivet: 13 okt-03 kl 07:24 »
Ja, fast för männen går det ju bra att tvätta i isvatten... ;)

BuDDHa

  • Gäst
Re:Att inte lönearbeta
« Svar #3 skrivet: 13 okt-03 kl 11:39 »
Sanning Nils... Tyvärr så finns det för mycket romantiker som dricker röttjut utan någon verklighetsförankring överhuvudtaget.. Istället för att motverka samhället och gnälla så tycker jag att det är bättre att deltaga och att påverka med de demokratiska och lagliga medel som ändå finns..

Elisabeth

  • Gäst
Re:Att inte lönearbeta
« Svar #4 skrivet: 28 okt-03 kl 01:06 »
En liten tanke....
Om man nu vill ha en trygg ålderdom, möjlighet till sjukvård och skolor etc. så måste man lönearbeta. Skulle pengarna som kommer i lönekuveret kännas "överflödiga" så finns det många på vår jord som behöver bl.a. ekonomisk hjälp för sin överlevnad.
Elisabeth

JooSi

  • Inlägg: 13
  • Kärlek och Grön Anarki.
    • eldartisteri
Re:Att inte lönearbeta
« Svar #5 skrivet: 28 okt-03 kl 11:51 »
Egentligen förutsätter folkpensionen att man har haft någon slags inkomster.
Skulle alla arbeta "lönefritt" så skulle folkpension inte kunna utbetalas.


Eller tvärt om!
Skulle alla arbeta "lönefritt" inom sina respektive yrken, och utföra sina tjänster för andra värden än pengar. Så skulle inte folkpension behövas, därför att de tjänster som en pensionär behöver skulle vara gratis.

Visst det låter kanske avlägset och skapar en hel del tankar kring hur ett sådant samhälle skulle se ut, men är det verkligen omöjligt???

Kärlek /Doc

PS. Vill poängtera att bara för att man har visioner större än dagens samhälle behöver inte det betyda att man ger upp och skiter i allt det bra som faktiskt finns i dagens samhälle. DS
« Senast ändrad: 28 okt-03 kl 11:54 av doc »
En dag kommer maktens natur besegras av naturens makt. En dag kommer kärleken till makten besegras av kärlekens makt. Så bringa kärlek och låt naturen vara mäktig så kommer du att förstå att naturens makt också är kärlekens.

Elisabeth

  • Gäst
Re:Att inte lönearbeta
« Svar #6 skrivet: 29 okt-03 kl 09:27 »
Egentligen förutsätter folkpensionen att man har haft någon slags inkomster.
Skulle alla arbeta "lönefritt" så skulle folkpension inte kunna utbetalas.


Eller tvärt om!
Skulle alla arbeta "lönefritt" inom sina respektive yrken, och utföra sina tjänster för andra värden än pengar. Så skulle inte folkpension behövas, därför att de tjänster som en pensionär behöver skulle vara gratis.

Visst det låter kanske avlägset och skapar en hel del tankar kring hur ett sådant samhälle skulle se ut, men är det verkligen omöjligt???

Kärlek /Doc

PS. Vill poängtera att bara för att man har visioner större än dagens samhälle behöver inte det betyda att man ger upp och skiter i allt det bra som faktiskt finns i dagens samhälle. DS

Men är det inte så att i byteshandel får man poäng istället för pengar för utförd tjänst?Och dom poängen används till tjänster som man själv behöver och att det systemet går ut på samma sak? Rätta mig om jag har fel. Skulle gärna vilja höra mer om dina visioner. Alternativ är alltid bra och så kan man själv få välja.

Jag själv jobbar deltid och klarar mig gott på det för mig och mina barn. Jag bor billigt i ett torp med vatten i brunn och utedass. Till mångas förfäran. ( här är det nog ingen som förfäras över det)
Mina framtidplaner, när barnen flytt hemmet, är att kunna hjälpa andra i andra länder med sin överlevnad. Det finns så mycket orättvisor. Nåja det här sista, om mig själv,hörde väl inte riktigt hit.
Elisabeth

JooSi

  • Inlägg: 13
  • Kärlek och Grön Anarki.
    • eldartisteri
Re:Att inte lönearbeta
« Svar #7 skrivet: 29 okt-03 kl 17:22 »

Men är det inte så att i byteshandel får man poäng istället för pengar för utförd tjänst?Och dom poängen används till tjänster som man själv behöver och att det systemet går ut på samma sak? Rätta mig om jag har fel. Skulle gärna vilja höra mer om dina visioner. Alternativ är alltid bra och så kan man själv få välja.


Visst kan det vara så, nu har jag ingen klar "världs-vision" det är ju som sagt var ganska krångligt. Däremot tycker jag att det finns mycket bra tankar kring hur man kan organisera ett annorlunda samhälle. Jag har ibland lite svårt för att tala om sådana visioner just därför att folk har en tendens att ta en för drömmare, men att ha en vision att sträva efter är lika viktigt som att veta var man skall börja....
Jag själv dras mot de frihetliga (anarkistiska) organisationssätten kombinerat med olika sorters indian idéer och liknande.

Mitt lilla alternativ.

Tillsammans lever man i mindre samhällen/kommuner - detta för att alla skall ha rätt att organisera sig på de sätt som man tycker är bäst. Att man låter ALL MAKT (samhälligt, arbete, föreningar etc etc) finnas i form av direkt-demokrati med utbytbar representant i råd, och att man jobbar med konsensus. (Se på hur det funkar i Chiappas - En av småbönder och indianer ockuperad del av södra Mexico - ungefär så)

De former av arbete som finns skapas tillsammans med det gemensamma målet att bygga en hållbar framtid och en välmående nutid. Utbildning sker i form av praktikantarbete och en mycket fri skolgång, där det egna intresset får stå för största delen av informations finnandet och skolan mer som forum för diskussion kring den informationen. De tillgångar man bygger upp delar man på gemensamt efter mottot "av var och en efter förmåga, åt var och en efter behov". Man strävar efter andra värden tillsammans än materiella eftersom man har insett att man inte kan ta mer av moder jord än som man verkligen behöver. Genom att arbeta aktivt med att låta alla yrken få samma status, så kommer förhoppningsvis människor att välja att bli det som de verkligen vill och då blir det inte lika viktigt att jobba för att tjäna något.
Finns det saker inom samhället som måste bli gjort men ingen vill, får man dela på ansvaret och göra lite var...
Eftersom samhällena är ganska små så märks relativt fort att allas plats i gemenskapen (oavsett som städare eller doktor) är lika viktig, och dessutom ses inte arbetet som det viktigaste delen av livet (som det är nu), utan man jobbar för att kunna överleva och sedan har man resten av tiden för utveckling av andra saker som kultur, filosofi, andlighet, gemenskap osv osv...

Dessutom ser jag som det viktigaste att man hela tiden omprövar riktigheten i samhällets-organisations form så att det inte blir stelt och klumpigt.

Ja det är svårt att berätta hur ens egen vision kan se ut, dessutom är detta vad jag tycker idag, imorgon kanske en ny idé kommer upp och förändrar allting, vem vet....

Kärlek i mängder.
/Doc
En dag kommer maktens natur besegras av naturens makt. En dag kommer kärleken till makten besegras av kärlekens makt. Så bringa kärlek och låt naturen vara mäktig så kommer du att förstå att naturens makt också är kärlekens.

Yehala

  • Inlägg: 93
    • Västergötland
Re:Att inte lönearbeta
« Svar #8 skrivet: 26 nov-03 kl 20:28 »
Citera
...utan man jobbar för att kunna överleva och sedan har man resten av tiden för utveckling av andra saker som kultur, filosofi, andlighet, gemenskap osv osv...

Vad som gått snett i vårt samhälle tycker jag är att en utbildad elit har dessa saker (kultur,filosofi,andlighet) som monopol och får betalt för det medans vi andra ska jobba fysiskt för att försörja dessa nöjesarbetare.

Nu tycker jag kanske inte direkt att vi ska ta bort alla statliga bidrag till kultur, men att vi istället omfördelar det hela så att vi alla kan jobba mindre med det tråkiga och få mer del av det intressanta.

Det bästa vore om alla jobbade mindre så vi fick mer tid till det gemensamma - kultur och gemenskap.  Så skulle vi inte behöva så många institutioner...eller terapeuter som tar hand om alla ensamma...

Plätten

  • Gäst
Re:Att inte lönearbeta
« Svar #9 skrivet: 27 nov-03 kl 13:44 »
  Hej! Blev mkt överraskad av att hitta denna intressanta diskussion. Jag har varit både månskensbonde och lönearbetare samt levt på studielån. Att producera så mycket som möjligt själv har en stor nackdel: det är tungt, och som ensamstående kvinna har jag insett att jag tyvärr måste begränsa mig - stora grönsaksland och höskörd vill jag inte ha. Att dra ner på sin konsumtion kan ingen hindra en ifrån, och det är nog där man lättast kan börja. Köp endast det som verkligen är nödvändigt, köp begagnat och sälj dina egna onödiga prylar - eller ge bort dem. Bo billigt. För fem år sedan kom jag över ett litet hus med el, vatten, tel och avlopp samt litet härbre och stor lada på en 1200m2 liten tomt. Detär betalt och detta är nog den bästa pensionen (har redan sagts). Jag spar inte pengar, jag förbättrar huset, d.v.s. investerar. Studielån och underhåll för två barn ( tot. 3200kr )gör att jag måste ha en normal inkomst. Buss finns det inte här - bilkostnad minst 2000 kr/mån. Boende (inkl.allt) 2000kr. Tillkommer det vanliga. På 10.000kr e. skatt klarar jag mig om ingenting händer - tandläkare, veterinär, VVB el. bil totalhavererar..... Jag kan dock komma ner ytterligare ca 1000kr, om jag utesluter precis allt - ingen glass t.ex - och om jag sover i köket och inte värmer upp sovrummet. Jag är på väg åt det hållet. För mig känns kombinationen anställd - egen firma bäst och när tiden för underhållsbidrag är över - då drar jag ned på både inkomst och konsumtion. För övrigt är det mkt billigare att bo ihop m. ngn än att vara singel. mvh Plätten

PF

  • Gäst
Till Kenneth
« Svar #10 skrivet: 07 jan-04 kl 14:59 »
Du skrev:

"Jag hoppas att de kunskaper jag förvärvat är tillräckligt
viktiga och att jag kan förmedla dem till andra och på det
sättet förjäna mitt uppehälle även om jag inte längre är
lika fysiskt stark. Kanske är jag helt galen men det känns
ändå helt rätt för mig. Men tro för all del inte att jag
inte tvivlar till och från men inte tillräckligt för att
ändra mig."

Fint. Men det är en form av lönearbete.
Jag ser hela denna sajt som ett försök att komma runt den strypsnara som de höga skatterna i Sverige utgör.

Det är effektivast med specialisering, och det är specialisering som har skapat dagens jämförelsevis enorma välfärd i västvärlden.

Att man sedan av personliga skäl vill komma ur detta system är ju en annan sak -men bättre för alla blir det knappast om alla skulle försöka.

Bättre vore att verka för rimliga skatter så att man slapp jobba häcken av sig för sitt uppehälle.

M.v.h

AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
Re:Till Kenneth
« Svar #11 skrivet: 07 jan-04 kl 15:18 »
Fint. Men det är en form av lönearbete.
Jag ser hela denna sajt som ett försök att komma runt den strypsnara som de höga skatterna i Sverige utgör.

Att bli beskattad är en form av slaveri. När ngn tar ifrån dig det du producerat och sedan föredelar det så är man inte fri (i varierande grad). Om ngt tas ifrån dig (som du producerat) mot din vilja så är det stöld.

I Sverige så sitter staten på en oproportionellt stor del av alla medel (höga skatter). Dessa fördelas sedan enligt överenskommelse och Regeringsbeslut. Individen har en mkt liten makt att välja hur mkt hon vill vara del av samhället. Att vara självförsörjande är en egoistisk önskan om frihet.


Jan M Hedlund

  • Gäst
Re:Att inte lönearbeta
« Svar #12 skrivet: 07 jan-04 kl 15:35 »
Min egen ide är att kombinera egetföretagande t.ex ett snickeri, mejeri eller annat på gården med att producera det man behöver själv tex ägg, mjölk möbler samt byteshandel t.ex en kista mot ett antal liter mjölk. med detta system kan man spara undan en del pengar från företaget till pensionen.

PF

  • Gäst
Re:Till Kenneth
« Svar #13 skrivet: 07 jan-04 kl 15:36 »
Att bli beskattad är en form av slaveri. När ngn tar ifrån dig det du producerat och sedan föredelar det så är man inte fri (i varierande grad). Om ngt tas ifrån dig (som du producerat) mot din vilja så är det stöld.

I Sverige så sitter staten på en oproportionellt stor del av alla medel (höga skatter). Dessa fördelas sedan enligt överenskommelse och Regeringsbeslut. Individen har en mkt liten makt att välja hur mkt hon vill vara del av samhället. Att vara självförsörjande är en egoistisk önskan om frihet.

Ja, men det är inte en rationell önskan. I ett väl styrt samhälle med rimliga skatter så blir det som blir kvar efter skatt oerhört mycket mer för specialiserade jobb än för de som försöker göra allt själva (även om dessa betalar noll i skatt).

Endast ett samhälle på väg ned i fattigdom och misär p.g.a groteska skatter och misshushållning med resurserna så börjar folk fundera på självhushållning som en lösning.
« Senast ändrad: 07 jan-04 kl 18:35 av admin »

PF

  • Gäst
Re:Att inte lönearbeta
« Svar #14 skrivet: 07 jan-04 kl 15:40 »
Min egen ide är att kombinera egetföretagande t.ex ett snickeri, mejeri eller annat på gården med att producera det man behöver själv tex ägg, mjölk möbler samt byteshandel t.ex en kista mot ett antal liter mjölk. med detta system kan man spara undan en del pengar från företaget till pensionen.

I alla normalt fungerande samhällen vore det mycket bättre för dig om du använde samma energi till att helt enkelt jobba lite extra på det du är bäst på!

Ditt motiv är kanske något annat än förbättrad inkomst? (Och det är i.o.f.s sant att Sverige inte är ett normalt fungerande samhälle längre.)

AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
Re:Till Kenneth
« Svar #15 skrivet: 07 jan-04 kl 16:04 »
Ja, men det är inte en rationell önskan. I ett väl styrt samhälle med rimliga skatter så blir det som blir kvar efter skatt oerhört mycket mer för specialiserade jobb än för de som försöker göra allt själva (även om dessa betalar noll i skatt).

Endast ett samhälle på väg ned i fattigdom och misär p.g.a groteska skatter och misshushållning med resurserna så börjar folk fundera på självhushållning som en lösning.

Det kan även finnas ideologiska skäl till varför man vill vara egenproducent av det man behöver, te x Religögösa motiv;kristen höger, primitivism, anarkism, egoism, survivalism...

Specialisering är enda sättet att skapa tillväxt. Bara genom att skapa bättre produktionssätt kan man få högre avkastning. Det är enda sättet till välfärd.
« Senast ändrad: 07 jan-04 kl 18:36 av admin »

PF

  • Gäst
Re:Till Kenneth
« Svar #16 skrivet: 07 jan-04 kl 16:49 »
Citera
Det kan även finnas ideologiska skäl till varför man vill vara egenproducent av det man behöver, te x Religögösa motiv;kristen höger, primitivism, anarkism, egoism, survivalism...

Specialisering är enda sättet att skapa tillväxt. Bara genom att skapa bättre produktionssätt kan man få högre avkastning. Det är enda sättet till välfärd.

Ja, visst kan det finnas ideologiska skäl. Många är dock missriktade. Som tanken att självhushållning skulle tära MINDRE på naturens resurser. Tvärt om tär den resulterande ineffektiviteten MER på naturens resurser, räknat per capita. Endast genom att minska folkmängden (Svält? Hög barnadödlighet?) så kan självhushållning leda till lägre total miljöbelastning.

Vad gäller välfärden så går det kanske inte upp för alla miljöpartister och liknande drömmare att det inte främst handlar om att skapa enormt överflöd, utan om att slippa oroa sig för svält, kyla och misär.

Skillnaden är hårfin, vilket enkelt kan ses om man betraktar misslyckade styrelseskick med ideologier som i mycket liknar miljöpartiets, och helt liknar vänsterpartiets förvirrade tankar.
« Senast ändrad: 07 jan-04 kl 16:53 av PF »

AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
Re:Till Kenneth
« Svar #17 skrivet: 07 jan-04 kl 17:12 »
Ja, visst kan det finnas ideologiska skäl. Många är dock missriktade. Som tanken att självhushållning skulle tära MINDRE på naturens resurser. Tvärt om tär den resulterande ineffektiviteten MER på naturens resurser, räknat per capita. Endast genom att minska folkmängden (Svält? Hög barnadödlighet?) så kan självhushållning leda till lägre total miljöbelastning.

Vad gäller välfärden så går det kanske inte upp för alla miljöpartister och liknande drömmare att det inte främst handlar om att skapa enormt överflöd, utan om att slippa oroa sig för svält, kyla och misär.

Skillnaden är hårfin, vilket enkelt kan ses om man betraktar misslyckade styrelseskick med ideologier som i mycket liknar miljöpartiets, och helt liknar vänsterpartiets förvirrade tankar.

Nåja inte helt sant. Tex, att odla sin egen potatis är en miljövinst, man slipper transporterna av den!

Man kan bara ändra på sig själv, tack o lov. Själv är jag helt övertygad om att jag kunde var helt lycklig med en väldigt sk "låg standard". En enkel bostad med billig egen odlad mat. Och inte behöver jag ha bil heller. Dessa besparingar kunde få väga upp en låg arbetstid/inkomst. Men då denna beskattas så hårt så blir lönearbete dyrt.

De framsteg (teknikutveckling) som lett till högre produktivitet (välfärd)har staten tagit största delen av. Staten vill bara ha mer, och jagar oss in i ett ekorrhjul. Skatt är slaveri!

« Senast ändrad: 07 jan-04 kl 18:37 av admin »

PF

  • Gäst
Re:Till Kenneth
« Svar #18 skrivet: 07 jan-04 kl 17:27 »
Nåja inte helt sant. Tex, att odla sin egen potatis är en miljövinst, man slipper transporterna av den!

Man kan bara ändra på sig själv, tack o lov. Själv är jag helt övertygad om att jag kunde var helt lycklig med en väldigt sk "låg standard". En enkel bostad med billig egen odlad mat. Och inte behöver jag ha bil heller. Dessa besparingar kunde få väga upp en låg arbetstid/inkomst. Men då denna beskattas så hårt så blir lönearbete dyrt.

De framsteg (teknikutveckling) som lett till högre produktivitet (välfärd)har staten tagit största delen av. Staten vill bara ha mer, och jagar oss in i ett ekorrhjul. Skatt är slaveri!

"Man kan bara ändra på sig själv, tack o lov."

Om det ändå vore så väl!
I ett samhälle där politikerna vill styra exakt hur man lever sitt liv så kan man påverka väldigt många genom att rösta på partier som stöder denna totalitära attityd. Företrädesvis då de på vänsterkanten (mp, vp och s).

Staten tar idag största delen av effektivitetsvinsten och förstör denna i sin egen ineffektivitet. Det finns naturligtvis inget som säger att det måste vara så. Rösta bort dumheterna bara! (En allmän uppmaning riktad till alla här.)

P.S: Hur vet du att odling av egen potatis är en miljövinst totalt sett? Har du räknat på de olika kostnaderna? T.ex förlusten av ditt mer effektiva bidrag inom ett område där du är specialiserad, och hur denna förlust minskar marginalerna i samhället (om alla gjorde så), samt hur detta påverkar samhällets förmåga att effektivisera sig? En gissning är att det inte alls lönar sig totalt sett. Ett ineffektivt samhälle tär nämligen mer på naturen, och din synbara naturvänlighet kan komma att kosta desto mer i slutändan. (Ryssland är ju ett rätt bra exempel på hur misär och lokal självförsörjning knappast har lett till bättre utnyttjande av naturresurserna.)
« Senast ändrad: 07 jan-04 kl 18:37 av admin »

AntiUrban

  • Inlägg: 395
    • Backwoods Home
Re:Till Kenneth
« Svar #19 skrivet: 07 jan-04 kl 18:21 »
"Man kan bara ändra på sig själv, tack o lov."

Om det ändå vore så väl!
I ett samhälle där politikerna vill styra exakt hur man lever sitt liv så kan man påverka väldigt många genom att rösta på partier som stöder denna totalitära attityd. Företrädesvis då de på vänsterkanten (mp, vp och s).

Staten tar idag största delen av effektivitetsvinsten och förstör denna i sin egen ineffektivitet. Det finns naturligtvis inget som säger att det måste vara så. Rösta bort dumheterna bara! (En allmän uppmaning riktad till alla här.)

P.S: Hur vet du att odling av egen potatis är en miljövinst totalt sett? Har du räknat på de olika kostnaderna? T.ex förlusten av ditt mer effektiva bidrag inom ett område där du är specialiserad, och hur denna förlust minskar marginalerna i samhället (om alla gjorde så), samt hur detta påverkar samhällets förmåga att effektivisera sig? En gissning är att det inte alls lönar sig totalt sett. Ett ineffektivt samhälle tär nämligen mer på naturen, och din synbara naturvänlighet kan komma att kosta desto mer i slutändan. (Ryssland är ju ett rätt bra exempel på hur misär och lokal självförsörjning knappast har lett till bättre utnyttjande av naturresurserna.)

Nej, jag har inte räknat på hur det lönar sig totalt att odla egen potatis. Det är ju så att alla vill inte odla själv, alla vill inte vara glesbor, där det finns förutsättningar att odla. Om man har förutsättningen att odla sin föda så är det ju bättre än att bära den ända hem från en butik. Potatis kräver mkt lite skötsel ( skötseln kan ersätta gymbesöken med fördel!)

Din gissnig är nog korrekt. Det är inte lönsamt att vara småbonde. Men friheten är en lön i sig, om man kan nöja sig med enkel standard. Man kan bara ändra på sig själv och detta val är frivilligt. Höga skatter gör det svårare att leva på detta vis, iom att de pengar som man ändå måste ha blir dyrköpta.

Anledningen till Sovjets och Forna Sovjets misär är ju brist på kapitalism.
« Senast ändrad: 07 jan-04 kl 18:39 av admin »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

731 gäster, 1 användare
Hokuspokus

* Forum

* Om tidningen Åter



- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser