Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Maedi Visna frågor...  (läst 954 gånger)

Hejja

  • Inlägg: 39
    • -
Maedi Visna frågor...
« skrivet: 29 jul-13 kl 09:45 »
Hej!
Kommer med några frågor igen...

Nu gäller det Maedi Visna. Min första får köpte jag sommaren 2011. Det var 2 tackor o 1 Bagge. Jag fick då med ett papper att dessa djur var Maedi Visna fria och att intyget gällde till 130816.

Bra tänkte jag... I början på Juli började jag tänka på att jag måste ta ett nytt prov ang Maedi Visna innan bästföre datumet går ut. men nu vet jag inte alls om det går...

Har fått reda på att jag själv var tvungen att ansluta mig till detta program inom 1 år efter jag köpte mina första får. Stämmer det? Varför kunde säljaren inte informera mig då om det när de viste att det var mina första får?

Min Bagge har jag haft utlånad i höstas till en bekant som också har får som fick reda på att de var Maedi Visna fria när han köpte dom men han har precis som mig inte anslutit sig till maedi Visna programmet inom 1 år... Så får han börja om från början då?

Sen sist men inte minst har jag köpt in en ny avelsbagge och tacka för ett tag sedan från en gård som är Maedi Visna ansluten o har papper på det. Så är det ok?

Detta är en salig röra och jag som är extremt noga med papprerna på mina djur dvs hästar hundar mm.
Eftersom jag själv tycker detta är viktigt att vara ansluten till varför kan de då inte enkelt skicka med ett papper när man får sitt SE nummer med lätt info om Maedi Visna. Tror det hade gynnat många på resans gång. För trots allt är vi alla nybörjare någon gång. Fast nu känns det snart som man lägger får intresset på hyllan som hobbyfår ägare. Det är alldeles för mkt pappersarbete...

Kan tänka mig att det finns fler som varit med om samma tabbe. Hur gjorde ni och hur blev det sedan?

Jag har provat att ringa Svenska Djurhälsan och de som kan besvara dessa frågorna har semester för tillfället.
Bor på gård tillsammans med sambo och dotter. Har sedan barnsben alltid haft ett stort intresse för djur. På gården finns Hästar, Hundar, Får, Höns och en Katt.

tesåpa

  • Inlägg: 203
    • Skåne
SV: Maedi Visna frågor...
« Svar #1 skrivet: 29 jul-13 kl 17:32 »
Det lilla jag har haft att göra med dem har de varit pragmatiska och sympatiska. Samtidigt är det ju en allvarlig sjukdom så de kan väl inte vara hur flexibla som helst...

siken

  • Inlägg: 166
    • Blekinge
SV: Maedi Visna frågor...
« Svar #2 skrivet: 29 jul-13 kl 19:22 »
Enklaste sättet att få reda på vad som gäller är att du kontaktar fårhälsovården direkt.
Skriv ut djurägarförsäkran och anmälningsblanketter till MV-programmet från fårhälsovårdens hemsida:

http://www.svdhv.org/sv/kontrollprogram/maedi-visna-hos-far/maedi-visna-programmet-mv/

och fyll i uppgifterna om djuren du köpt. Sedan meddelar fårhälsovården när, om, hur ofta, osv som du skall ta nya prover.
Helst skall du försöka förmå din bekant att anmäla sig samtidigt, annars kommer ju kontakten mellan er att göra att ni riskerar att hamna på lägre status än ni annars hade behövt hamna på.
Föder upp myskankor, åsbohöns och gutefår

zeina66

  • Inlägg: 1051
    • Värmland
SV: Maedi Visna frågor...
« Svar #3 skrivet: 29 jul-13 kl 22:47 »
Hej
Jag är nästan säker på att ditt största misstag var att låna ut baggen. Oavsett utlåningen måste du snarast möjligt ansluta dig,det är först då du får besked om hur det blir med dina får. De måste provtas en första gång oavsett.

Men...om jag fick veta att en uppfödare lånat ut ett djur till npgon som ej var ansluten till programmet - då hade jag inte velat köpa djur hos denne. Det kostar rätt mkt pengar & många år att blir friförklarad så jag skulle inte chansa alls.
Lycka till!
Allting går - förutom bebisar och tennsoldater

MonaW

  • Inlägg: 978
    • Västmanland
    • Monas sida
SV: Maedi Visna frågor...
« Svar #4 skrivet: 30 jul-13 kl 09:08 »
Men om du får dina djur godkända och även din bekant kan få sina djur godkända så kanske utlåningen kan godkännas. Fast jag medger att det låter långsökt. I vilket fall som helst så bör du ju anmäla dig till programmet snarast, du kan ju säkert räkna med att dina djur är friska åtminstone så du behöver inte gå omkring och oroa dig för att inte bli godkänd. Som någon skrev, det är en allvarlig sjukdom så man får försöka se positivt på det och vara glad för att den bekämpas. Visst kan man tycka att någon kunde ha berättat om reglerna men det blir ju missar ibland.
Åsenfår, hundar och katter

 

Snåttergården

  • Inlägg: 95
    • -
SV: Maedi Visna frågor...
« Svar #5 skrivet: 30 jul-13 kl 09:39 »
Min erfarenhet är att de är inte så hårda på exakta datumet som står för provtagningen.

Jag tycker att mv har funkat bra o varit enkelt bara du är ansluten. Jag har 17 st värmlandsfår och fick min mv3 status i vår.
Skogsmulle tjej. Som gillar lantbruk, jakt o fiske. Optimist :)
Bor med min son på en avskild gård med får, (getter, grisar), höns, kalkoner, katter och jakthund.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

822 gäster, 1 användare
javill

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser