Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  isolering med frigolit  (läst 3246 gånger)

alfredsson

  • Inlägg: 142
    • Västergötland
isolering med frigolit
« skrivet: 18 dec-12 kl 15:13 »
Har en krypgrund. Stenar och murat runtom (heter väl krypgrund) där är en lucka, tunna brädor bara.
Har pikat fast en filt som provisorisk lösning.
 Letar efter en frigolitplatta. Hur får jag den att passa? Smular den inte om jag skär med kniv?
Kan väl köpa en med rätt mått. Fast har ofta sett frigolit kastat.
Andra förslag mottagestacksamt.

bokeliden

  • Inlägg: 217
    • Västergötland
SV: isolering med frigolit
« Svar #1 skrivet: 18 dec-12 kl 15:28 »
du kan ju köpa byggelement, eller sandwichelememt, heter lite olika. det är frigolit med plåt på båda sidor, kan du ofta hitta spillbitar som räcker till en lucka. vi har till hönsluckor o lite annat.. det är ju lätt att såga till....
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

Ylven

  • Inlägg: 960
  • Ena foten i jorden och andra i datarymden!
    • Småland
    • Min blogg
SV: isolering med frigolit
« Svar #2 skrivet: 18 dec-12 kl 16:03 »
Jo, frigolit smular om man sågar eller skär i den. Man kan också köpa cellplast med högre densitet, ofta blå, som inte smular lika mycket, den är dock mycket dyrare.
Om får, biodling, småbruk, husrenovering och tankar om världen omkring:

http://ylven.blogspot.com/

bokeliden

  • Inlägg: 217
    • Västergötland
SV: isolering med frigolit
« Svar #3 skrivet: 18 dec-12 kl 16:08 »
om du kan hitta någon som  bygger maskinhallar, verkstäder eller liknande, slå de en pling, de har nästan alltid spillbitar, det är oftast 120 cm breda o i varierande längder som de får betala för att bli av med... de flesta plåtfirmor har också... tror det kan vara värt en stund vid telefonen.
jag är inte konsekvent, gillar inte konsekvenser....

vindensbonig

  • Gäst
SV: isolering med frigolit
« Svar #4 skrivet: 18 dec-12 kl 16:10 »
Ett sätt är väll att tejpa där man ska såga för att förhindra smulning fungerar ju i andra sammanhang så det kanske funkar här med ?

torbjorn

  • Inlägg: 13750
    • Medelpad
SV: isolering med frigolit
« Svar #5 skrivet: 18 dec-12 kl 20:04 »
Eller också skär man frigoliten med en varm tråd, det är som att skära i smör och helt smulfritt.
Prova med en tunn järntråd och skicka några A genom den (lämplig strömkälla kan vara t ex ett bilbatteri eller batteriladdare med en strålkastarlampa i serie). Tråden ska vara så varm att det fräser när man spottar på den men inte så varm att den glöder.  Jag tror det är rätt lagom om den är på gränsen till att kunna smälta lödtenn.

Ska man hålla på mycket med frigolitslöjd kan man tillverka en bygel, ungefär som en lövsåg, för att hålla tråden spänd. Tänk dock på att göra bygeln av isolerande material eller åtminstone ha isolering i ena änden av tråden.

Blekslättens Gård

  • Inlägg: 486
  • Blekslatten gard.se
    • Dalsland
SV: isolering med frigolit
« Svar #6 skrivet: 18 dec-12 kl 20:13 »
På byggen sågar vi med fogsvans ,Smular en del men går inte sönder,mvh
Ekologisk pärlhöns uppfödning

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: isolering med frigolit
« Svar #7 skrivet: 19 dec-12 kl 00:25 »
Fogsvans funkar utmärkt. Finare tänder är bättre men vanlig funkar utan problem. Småsmulorna är bara att blåsa bort.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

598 gäster, 4 användare
köksträdgård, Tur-Johan, von tratt, LimJans

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser