Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dags att så perenner.  (läst 812 gånger)

  • Gäst
Dags att så perenner.
« skrivet: 20 jan-19 kl 17:58 »
De ska ju kylbehandlas genom att sås redan nu. Sen ut med krukorna. Odla.nu har en hel del frön. De rear ut en hel del.  Mycket från England. Jag har köpt diverse. Det är gratis frakt. Tänkte prova vintersallad. den ska gå att odla på vintern. Även inne.

 Rudbeckia är intressant. Jag tog alla utom vit. Kanske beställer igen. Färgmix är intressantast.


Sen tog jag väl alla Primula. Viva kallas de kanske. Lundviva, Kandelaberviva osv. Jag hade mycket sådana olika varianter  förr. Lundvivan  korsade sig med Gullvivor ock blev i roliga former. Primula är ett säkert kort. De brukar komma rätt fort när solen värmer.


Förra året sådde jag Budleja men det kom bara upp en. Jag minns inte vart jag satte den exakt. Jag borde inte kastat ut jorden i sålådan. Växter kan gro året efter. Men man är lite för snabb att städa undan på hösten.

Förra året köpte jag 2 påsar Rudbeckia i färgmix. Sådde på vintern i kruka. De växte bra.  De ska blomma i år. Kul med nåt som blommar på eftersommaren.


Vallmo kan vara fina. Pionvallmo är höga ock har stora blommor. Vallmo funkar att ha i vas om man kokar stjälken nån minut. Kan vara bra att veta. De tappar gärna blombladen annars.

Förr gav man gröt av Vallmofrön till små barn så de skulle sova. Papaver Somniferum som de heter på Latin. Nåt med sömn att göra. Vallmo saft kan man ju ha på getingstick, myggbett osv. Bedövar smärtan.

Just nu har jag bara Islandsvallmo. Det kommer väl en ock annan lila opievallmo med+ någon röd sort.  De dyker upp vart år. Nästan som ogräs men jag tycker de är fina. De ruskar av sig mängder av frön. Så det gäller att skörda frökapslar i tid om man ska begränsa deras livsglädje.

Jag har t. om slängt ut vallmofrön som man ska ha till bröd nåt år. Det  kom upp blommor i lite olika färger.

Stockrosor är fina med. Har mest kvar den ljusgula ryska perenna. Den ger massor av frön. Den med flera stjälkar. men jag sådde en sort med olika färg förra året. Ryska frön är för övrigt intressant. Det är livskraftiga växter därifrån.

Stockrosorna klipper man ju av efter säsongen så kommer de oftast igen.

Jag borde åka till grusgropen efter sand. Jag tar hälften sand hälften blomjord. Så blir det nåt som liknar såjord. sen ett tidningsblad i botten på krukan så det inte jorden rinner ut. Krukskärva kan vara bra med.

Jag har en hel drös med nya ock gamla frön som vill komma ut.
« Senast ändrad: 20 jan-19 kl 18:09 av Fixasjälvkille »

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Dags att så perenner.
« Svar #1 skrivet: 20 jan-19 kl 18:09 »
Vintersallat/mache är en riktigt trevlig liten vintergrön växt, frösår sig lätt över stora arealer, bara den har lite jord att gro i, klarar sig ute och kan skördas hela vintern.
Sås där den har chansen att bre ut sig utan att bli upphackad.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

  • Gäst
SV: Dags att så perenner.
« Svar #2 skrivet: 20 jan-19 kl 18:13 »
Intressant!  Det fanns många sorter att välja på. Ska så inne till att börja med. Sara Bäckmo skrev väl om den i någon tidning (var det Land?) har jag för mig. Sen har jag kollat på nätet. Vinterodling är en helt ny grej för mig att utforska.

I kväll kollar jag på: Gardening Advice  Episode 17 på Youtube.
« Senast ändrad: 20 jan-19 kl 21:11 av Fixasjälvkille »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

472 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser