Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sockerbetor  (läst 4873 gånger)

admin

  • Administratör
  • Inlägg: 631
    • Alternativ.nu
Sockerbetor
« skrivet: 14 sep-03 kl 02:54 »
Carina N
 Lö 27 Jan, 2001 - 21:23
--------------------------------------------------------------------------------
Jag söker och söker men kan inte hitta fröer till sockerbetor, jag skulle gärna vilja prova att sätta såna, vet inte ens om det går. Är det någon som kan hjälpa mig.
 
Camilla
 To 1 Feb, 2001 - 14:19
--------------------------------------------------------------------------------
Jag har för mig jag har sett sockerbetsfröer i katalogen från Runåbergs fröer (Kan inte hitta den just nu). De har iallafall många gamla "lantsorter" av div. köksväxter. Deras adress är:
Runåbergs Fröer, pl 7368, 444 93 Spekeröd

/Camilla
 
Susanne Velander
 To 8 Feb, 2001 - 11:29
--------------------------------------------------------------------------------
Sockerbetor är ett begränsat område - de är ett bra svenskt exempel på att man äger hela paketet så att säga. Danisco som tar emot den färdiga betan från odlaren har också rätten till fröet och om du inte har leveranskontrakt med Danisco (som de danska ägarna av vårt tidigare Sockerbolaget heter) så kan du glömma det hela. Du är då hänvisad till tex Sesam, föreningen som bevarar sorter och arter genom att odla dem. Om du blir medlem kan du få del av deras sortiment och där finns både sockerbetor, foderbetor och fodersockerbetor. Så är det

hälsar Susanne i Hörby
 
Mirjam
 Sö 28 Okt, 2001 - 21:38
--------------------------------------------------------------------------------
Hur hittar man Sesam? Finns de på Intenret?
 
Charlotte
 Må 29 Okt, 2001 - 05:08
--------------------------------------------------------------------------------
Hej!
Sesam finns på Internet, här kommer länken:
http://w1.462.telia.com/~u46205450/
Mvh
Charlotte
 
Mirjam
 Må 29 Okt, 2001 - 08:24
--------------------------------------------------------------------------------
Tack!
 
Ture
 Ti 12 Nov, 2002 - 21:40
--------------------------------------------------------------------------------
Ta tillvara några sockerbeter,
från vägkanten eller nån åker.Övervintra dom svalt men
frostfritt,plantera dom till våren,så går de upp i fröställning,sen har du egna frö och behöver inte krusa Danisco
 

Christoffer

  • Gäst
Re:Sockerbetor
« Svar #1 skrivet: 02 mar-05 kl 19:49 »
Jag köpte min sockerbetafrön i år från www.pirkum.nu
Och alla jag sått har grott!

caprice

  • Inlägg: 105
    • -
Re:Sockerbetor
« Svar #2 skrivet: 01 dec-05 kl 16:25 »
Är det någon som har förslag på hur man kan använda sockerbeta i matlagningen?

Skytten

  • Inlägg: 7426
    • Skåne
Re:Sockerbetor
« Svar #3 skrivet: 08 dec-05 kl 12:31 »
Sockerbetan är en vitbeta som fått högre sockerhalt.
Har inte sett recept på sockerbetor.

Har dock framställt "Starka drycker" med dem.

Har oxå provat på att  panera en skiva med ägg och ströbröd och sedan steka, helt OK.
Det bästa sättet att misslyckas, är att inte försöka!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

516 gäster, 1 användare
krikav

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser