Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Renovera gammal grusväg  (läst 6387 gånger)

sayerbýr

  • Inlägg: 716
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
Renovera gammal grusväg
« skrivet: 22 okt-18 kl 19:08 »
Tänkte lyfta frågan lite om min gamla väg.
Ni som följer mina inlägg och blogg vet ju att snart måste jag ändra min signatur då vägen till torpet börjar bli farbar.

Har provåkt halva sträckan och det går även om det skumpar och hoppar. Klarar mig med 2-hjulsdriften vid vanlig körning. Ska jag backa eller trixa mig nära träd för klippning så tvingar vägen mig att köra på 4xlåg.

När jag gjorde rent sista biten med röjsågen så hitta jag några hål eller gropar som avslöjar att det faktiskt varit en grusväg där i skogen en gång i tiden.
Dock är det 10-20 centimeter med jord, kräs, löv och en rot eller två som nu växer ovan på.

Håller nu på att se mig om efter lösningar för att återställa vägen under våren.
- Traktor/grävare = snabbt, kostsamt (förhållandevis vid hyrning) kan ge en lerig väg innan den får torka till sig med återkommande lera vid regn om den blir sönderkörd. Dock enkel att bättra på.
- Ogräsharv kopplat på ATV/Bil = lite billigare i inköp och den blir dessutom kvar att brukas igen. Kan jämna ut de större ojämnheterna eventuellt. Riskerar dock att fastna i rötter eller i mitt-upphöjningen mellan hjulspåren.
- Sand/Salt-spridare = Helt sonika ta död på gräset med vägsalt som körs ut gång på annan. Billigt i förhållande till de andra lösningarna, går dock mycket långsammare än de andra lösningarna. Resultatet oklart men borde vara skonsammare för själva vägen jämfört med traktor/grävare.

Men frågan är. Finns det någon annan kreativ lösning som ni kan tänkar er eller har testat?
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Renovera gammal grusväg
« Svar #1 skrivet: 22 okt-18 kl 19:36 »
Gör en massa märken i vägen och gräv ner metallbitar lite här och där.
Sen ringer du anonymt till polisen och säger att du sett folk gräva ner något som såg ut som vapen.
Så kommer de och gräver upp hela vägen för att söka, där metalldetektorn gett utslag
Sen återställer de förhoppningsvis vägen i ett bättre skick

Kreacon

  • Inlägg: 563
    • Övriga världen
SV: Renovera gammal grusväg
« Svar #2 skrivet: 22 okt-18 kl 20:07 »
Fniss. Fin idé ensamhet!
Hoppas att du även får andra svar sayer!

sayerbýr

  • Inlägg: 716
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Renovera gammal grusväg
« Svar #3 skrivet: 22 okt-18 kl 20:27 »
hahaha får ja tråkigt någon gång i framtiden flyttar jag till dina trakter ensamhet. Känns fritt och kreativt att bo där du bor med tanke på allt tok du skriver här på forumet.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

 

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Renovera gammal grusväg
« Svar #4 skrivet: 22 okt-18 kl 21:01 »
Köp några lass 0-35 stenkross och lägg i hålorna. Fortsätt så i ett antal år, lägg i mer i alla hålor som uppkommer så blir vägen gradvis bättre.

sayerbýr

  • Inlägg: 716
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Renovera gammal grusväg
« Svar #5 skrivet: 23 okt-18 kl 09:45 »
Har funderat på det där med sten och bara lägga över. Men det känns som att grunden, allt gräs och skit, behöver göras något åt innan en lagar med sten. Eller tänker du att stenen packar ihop gräset?
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Alexn72

  • Moderator
  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Renovera gammal grusväg
« Svar #6 skrivet: 23 okt-18 kl 09:51 »
Om du kommer köra där några gånger i veckan så håller sig växtligheten borta från hjulspåren.

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Renovera gammal grusväg
« Svar #7 skrivet: 23 okt-18 kl 10:15 »
Som Alexn72 säger kommer vägen håll sig ren från växtlighet om du börjar använda den.

Kollat på bilderna på din blogg. Det ser väl långt ifrån hopplöst ut. Ser ut att finnas antydan till diken på en del ställen. Det är bra, diken gör att du inte får lerig väg, samlas inget vatten på vägen då.

Ett problem är dock att du har så djupa hjulspår. Dels för markfrigången för olika fordon men också att det blir skumpigt och samlas vatten i dessa hål. Jag hade bitit i det sura äpplet här och beställt en entreprenör till att lägga makadam till en början. Det går att stränga ut det i hjulspåren så du slipper ha makadam i mitten, det blir billigare så. Makadam är en början, vill du sedan stränga ut finare material så det är trevligare att gå, cykla eller gå med hunden på så kan man göra det .. sen.

Om det är en gammal väg har du säkert okej bärighet på den, men du måste röja fram den så att en maskin kan komma åt att lägga sten där sen. Så fortsätt med busk- och trädröjning. Det du inte kommer åt från marken tar du med stångsåg.
Heja
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

skogaliten

  • Inlägg: 1288
    • -
SV: Renovera gammal grusväg
« Svar #8 skrivet: 23 okt-18 kl 10:40 »
Har funderat på det där med sten och bara lägga över. Men det känns som att grunden, allt gräs och skit, behöver göras något åt innan en lagar med sten. Eller tänker du att stenen packar ihop gräset?

För att få bort gräs och sly från vägen, så lejer du en närboende bonde eller maskinentreprenör som har en rejält dimensionerad slaghack eller en kättingröjare.

Det kostar antagligen mindre än du tror, de jobbar per timme och tar kanske 500-1000 kr timmen. Man kommer långt på en en timme med sådana maskiner.

Sedan så gör du som kackelman sa, lägger makadam i hjulspåren och fyller upp dem. Det görs också med maskin. Är lite dyrare än att dra av med med slaghack eller kättingröjare. Kan göras med släpkärra bakom egna bilen också, men det krävs en rejält dimensionerad släpkärra för att få med sig meningsfulla mängder med makadam, och många turer till grusgropen. Turerna med den egna bilen kostar också pengar, så det blir nog billigast i slutändan att köpa den tjänsten också.

Har du egen traktor med tippsläp, så kan den såklart användas, då kan det ju vara värt att skaffa egen slagklippare, skaffa schaktblad med mera för att sköta vägunderhåll.

Annars så säger jag: lej tjänster av dem som har fungerande maskiner, istället för att slita ihjäl dig med vägen. Spara tiden och orken till din stuga istället.

Dela upp projektet i bitar, så blir det inte så betungande ekonomiskt.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Renovera gammal grusväg
« Svar #9 skrivet: 23 okt-18 kl 10:59 »
Jag lade 0-90 (eller var det 0-70?) på min vedväg som var sumpig. Den lokale åkaren tyckte det var ett bra material som bar tyngre maskiner, och i mitt fall fungerade bra utan duk under. Lägg på väggrus när du kört till det, sade han, men när det satte sig så blev det så bra så jag har struntat i slutklämmen. 0-32 lade vi på ladugårdsplan, och det stärkte ytan bra där, men hade nog blivit för mjukt i vedvägen utan duk.

sayerbýr

  • Inlägg: 716
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Renovera gammal grusväg
« Svar #10 skrivet: 23 okt-18 kl 11:01 »
Tack för mycket intressanta svar.
Makadam i just hjulspåren hade jag missat. Det är fullt möligt. Bilen jag har är typad på 3 ton och ett sådant släp går nog att ordna om jag får för mig att göra det själv. Idag (hoppas och tror jag) att markägaren ska röja den högen med skit jag inte kommer åt. Samt plana ut lite med skopan.

Dikena är helt ok runt större delen av vägen. Och enligt er så tolkar jag det som att det kommer hjälpa mig till stor del. Och att jag borde (som jag tänkt längre fram) dika om dem bit för bit för att hålla vägen friare från vattensamlingar.

Ska kolla med markägaren om de kan köra med en slaghack med eller utan betalning. De är ju bönder och skogsbrukare så det finns säkert inom deras egna maskinpark. Och en slant gör det kankse lättare för dem att köra där :) Jag har ju röjt närmare 1km själv så de är faktiskt väldigt medgörliga just nu.

Det finns en del byggen på gång runt orten jag bor. Är det helt tokigt att fråga dem om de vill bli av med massor därifrån och lägga i spåren? Iåfs så kostar väl transport av grus/sten mer än själva lasset så det är kanske inte lönt att hålla på.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

sayerbýr

  • Inlägg: 716
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Renovera gammal grusväg
« Svar #11 skrivet: 23 okt-18 kl 11:04 »
Kom just på att jag borde kanske köra där lite först. Vet inte exakt var de gamla spåren går. Det är väl lämpligt att köra fram dem först och få en större blick och förståelse för var vägen gått för 30 år sedan?

Nu är det ju en bädd av gräs/löv mellan träden och groparna syns knappt med blotta ögat, de känns bara :)
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Renovera gammal grusväg
« Svar #12 skrivet: 23 okt-18 kl 12:41 »
Har du kollat lantmäteriets historiska kartor? Där syns ofta vägarna.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

sayerbýr

  • Inlägg: 716
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Renovera gammal grusväg
« Svar #13 skrivet: 23 okt-18 kl 17:41 »
Har du kollat lantmäteriets historiska kartor? Där syns ofta vägarna.
Absolut, det har jag. Även kollat kartbild.com. En löjligt rolig site, om än lite meckig, att se historiska bilder över ens ställe. Testa vetja!
Var ute idag och kolla läget igen men inte hade de varit där ännu. Lite synd på ett sätt men skönt på ett sätt. Blir lite naturlig vila från alla bestyr jag vill ta tag i. Sitter nu och kollar på sand/salt spridare. Tänker mig en kombo av tidigare förslag med 0-90 eller 70 grus samt vägsalt. Sten i hjulspåren och över allt för att ta död på växtligheten och bygga upp vägen i maklig takt.

Vill göra mycket själv bara för att jag kan och vill :)
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Renovera gammal grusväg
« Svar #14 skrivet: 23 okt-18 kl 20:49 »
Min fösta reaktion är att inte överanvända salt, det är inte alls snällt mot natur och djur.

Att ta dit en maskin och förare som skrapar av toppskiktet och sedan lägga på sten är nog den bästa lösningen i det långa loppet.
Ja, det kommer att kosta en slant men det behöver inte spräcka budgeten totalt.
Kolla runt bland bönderna runtom.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

sayerbýr

  • Inlägg: 716
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Renovera gammal grusväg
« Svar #15 skrivet: 23 okt-18 kl 21:56 »
Min fösta reaktion är att inte överanvända salt, det är inte alls snällt mot natur och djur.

Att ta dit en maskin och förare som skrapar av toppskiktet och sedan lägga på sten är nog den bästa lösningen i det långa loppet.
Ja, det kommer att kosta en slant men det behöver inte spräcka budgeten totalt.
Kolla runt bland bönderna runtom.

Du har helt rätt angående saltet. Den tanken finns med hos mig också. Dessutom en kortsiktig lösning om det blir aktuellt. Då min vision är att kunna hålla efter den med enbart hjälp av en åkgräsklippare. En maskin kan eventuellt förstöra vägen beroende på vikt. Har faktiskt inte kollat på vägverket om det finns en BK-standard på denna snutt. Den är ju trots allt officiellt klassad vägen.

Har även klurat på att köra med en minigrävare. Tar lite längre tid. Blir kanske inte helt autobahn plant men det skonar det mesta av allt runt om.
Har iallafall bestämt att vintern får gå så jag lär mig hur den beter sig vid snö, tjäle, tö och vår.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Renovera gammal grusväg
« Svar #16 skrivet: 23 okt-18 kl 22:11 »
I vår när marken är mjuk kan du fixa mycket med en vanlig traktor med schaktblad. Sedan tar du vägsladden som de flesta vägsamfälligheter har en av, och kör lite försiktigt. Faktiskt går det att dra en mindre harv efter din bil om du vill leka med grejer du har. Tyvärr är lågväxeln lite väl hög på bilarna, annars skulle det vara frestande att köra med ett blad på bilen. Men det går i alla fall till snön.

TW

  • Inlägg: 2684
    • Finland
SV: Renovera gammal grusväg
« Svar #17 skrivet: 23 okt-18 kl 22:13 »
Jag skulle jämna ut knölarna och fylla gropar och hjulspår med 0-65 krossgrus varefter de uppstår. Jämna till litet med traktor och schaktblad. Småningom blir det väg av det.

Där det är gyttjigt eller annars mjukt brukar det löna sig att rada stenar tätt tätt innan man lägger på grus. Stenarna binder det mjuka jordmaterialet och ger bärighet. Grus bara blandas ned i smörjan.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

kackelmann

  • Inlägg: 443
    • Skåne
SV: Renovera gammal grusväg
« Svar #18 skrivet: 24 okt-18 kl 16:21 »
Saltning tror jag inte är en bra metod för bekämpning av ogräs i större skala.
Man använder det runt byggnader och på hårda ytor men det jag sett är att det går åt ganska mycket salt för väldigt lite ogräs.
Att bekämpa bort ogräs på hundratal meter väg som är 3 meter bred, det vore nog en historia på flera 10-tal ton salt.
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

sayerbýr

  • Inlägg: 716
  • sayerbýr - woodcutter settlement
    • -
    • Sayerbýr - Woodcutter Settlement
SV: Renovera gammal grusväg
« Svar #19 skrivet: 24 okt-18 kl 17:36 »
Strålande, ni har gett mig en del att fundera på och ta ställning till. Tack!
Som sagt så får vintern gå och våren. Sen en utvärdering.
- Min tråd här på alternativ: https://www.alternativ.nu/index.php?topic=191016.0 - En stuga utan el, vatten & avlopp inkopplat. 1.5 mil in i skogen från närmaste tätort, 1.5km till närmaste hus. En dåres vardag mer eller mindre. Novis på många sätt med ett öppet sinne för nya lärdomar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

364 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, malarmaster, Palle500, sayerbýr

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser