Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Erfarenhet av växthus gjort av kanalplast??  (läst 5820 gånger)

BondeMarie

  • Inlägg: 2
    • Småland
Erfarenhet av växthus gjort av kanalplast??
« skrivet: 22 okt-18 kl 13:37 »
Ni som har erfarenhet av växthus av kanalplast respektive växthus av glas, vilket är bäst och varför? Tex tål kanalplast snö? Blir plasten ''mjölkig'' efter några år? Kan man vänta sig att plasten liksom torkar ut och blir försvagad av tidens tand och av solpåverkan?

Växthuset är tänkt att användas för plantering av bl.a tomater och vintertid som bostad åt höns, så det ska vara ett stort rejält växthus.

Tacksam om jag kan få lite goda råd eftersom jag står i valet och kvalet vilket typ av växthus jag ska leta efter.



Znibban

  • Inlägg: 1407
    • Skåne
SV: Erfarenhet av växthus gjort av kanalplast??
« Svar #1 skrivet: 22 okt-18 kl 17:22 »
Jag har ett i kanalplast och är nöjd med det.
Bor i skåne och har inte erfarenhet av snöproblem, vi har inte så mycket av den varan. De få gånger det inträffar så är det lätt att skotta för det inte så högt.
Det blir mjölkigt efter många år men det är bara bra, för en slipper kalka osv. Tror att faran med solljuset är större än problem med ljusinsläpp. Vi satte upp vårt 1999 och det fungerar jättebra.

torpjens

  • Inlägg: 2372
  • Vi lever på naturens villkor
    • Södermanland
SV: Erfarenhet av växthus gjort av kanalplast??
« Svar #2 skrivet: 22 okt-18 kl 17:23 »
Jag hade mitt i två säsonger, sen blåste det bort. De är lätta och behöver förankras väl. Något mer vet jag inte.
Problemet är inte att makt korrumperar, det är att de korrumperbara söker makten.

 

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Erfarenhet av växthus gjort av kanalplast??
« Svar #3 skrivet: 22 okt-18 kl 18:50 »
Kanalplast behöver inte kalkas överhuvudtaget. Kanalplast "slår sönder" ljusstrålarna.

Jag har haft mitt i 5 år nu och ännu inga tecken på mjölkighet i plasten. Men det finns ju uv resistenta plaster, så de kommer att behöva bytas ut förr eller senare.

För de flesta växthusmodeller är det enkelt att konvertera till glas när man vill.

Jag tror inte att det är valet mellan plast och glas som gör att växthuset blåser iväg. Är bara stommen tillräckligt stabil så skall det inte spela någon roll.

Fundamentet och grundarbetet är mycket noggrannare med glas. Minsta lilla skevhet i grunden så spricker glas på löpande band. Ett växthus som saknar en eller två rutor blåser lättare iväg oavsett material.

Kanalplast ger en mycket bättre miljö för växterna än glas. Mindre temperatursvängningar och "brutna" solstrålar.

Glas är ju så himla mycket snyggare, men det är främst om man skall använda det som uterum. Använder man det för odling så gör man bäst i att kalka. Då är det inte lika snyggt längre.

Jag har funderat på miljöpåverkan också. Men inte kommit fram till mycket. Plast är ett problematiskt material i naturen och våra hav. Så länge det är bra plast som håller länge och man återvinner uttjänta plattor så borde det minska. Glastillverkning är väldigt energikrävande, det kan vara ett problem ur miljösynpunkt. Men och andra sidan så står ett glasväxthus i 50 år eller mer om det är ordentligt byggt. Om rutorna börjar gå så tror jag att det bästa man kan göra är att byta till plast.

Mvh
Magnus

BondeMarie

  • Inlägg: 2
    • Småland
SV: Erfarenhet av växthus gjort av kanalplast??
« Svar #4 skrivet: 24 okt-18 kl 14:08 »
Tack för svar!

Det var nytt för mig det här med att kalka, men då ska det tydligen inte behövas i ett växthus av kanalplast.

Jag har ju förstått så mycket som att kanalplasten håller en ''jämnare'' temperatur vilket är bättre för växterna :)

 ;)


Tornsvalan

  • Inlägg: 7
  • Med gröna fingrar i blodet
    • Värmland
SV: Erfarenhet av växthus gjort av kanalplast??
« Svar #5 skrivet: 01 feb-19 kl 21:28 »
Jag har erfarenheter av odling i både stora och små kanalplats växthus alltså både hobby och yrekseodling av grönsaker. 

Jag säger att det är det enda valet om man ska odla är kanlplats. Mycket bättre än glas håller bättre håller värme bättre inte samma risk för bränna på växterna. Kalkning kan användas även här beror på läge storlek mm men på hobby hus inte så ofta. Men har man stora hus kan det var bra i vissa fall.

Så beroende på storlek du tänker bygga tänk 6mm plast och uppåt då får man bra isolerings egenskaper. Plast i dag UV beständig så klarar massor av säsonger utan missfärgning. Men se lite upp för de allra billigaste husen där har det varit lite problem förr alla fall.

Snö rasar av nästan lättare på plasten men detta har mer med stomme vinklar mm att göra och såklart om det är som nu här att det vräker ner snö snart halvmetern de senaste dagarna så skottar jag mitt växthus.  Plasten är oxå lie följsammare så man kan ruska på den för att få snö is att lossna på et annat sätt.

Välj med omsorg ditt växthus och titta på stommar mm ordentligt. Och såklart gör bra förankring med bra grund. Det lönar sig både odlingsmässigt och när det blåser storm.


Jontemyra

  • Inlägg: 9
    • -
SV: Erfarenhet av växthus gjort av kanalplast??
« Svar #6 skrivet: 01 feb-19 kl 22:43 »
Vi har ett hus i kanalplast som nog stått i över två decennier och plasten är tillsynes oförändrad vill ja minnas även om farsan gjort mycket med det under åren.

Imorn ska ja beundra det närmare  något ja inte gjort på många år, kan ta nåra bilder för inspiration me

Postat med Alternativ.nu´s app

skogstrance och freeganism

Samuel1234

  • Inlägg: 15
SV: Erfarenhet av växthus gjort av kanalplast??
« Svar #7 skrivet: 01 feb-19 kl 23:59 »
Vi har ett växthus av kanalplast drygt 15 år snö är inga problem glider av lätt från plasten så blir sällan liggandes. Ja plasten blir lite mjölkig men först efter 7år eller nåt. Jag upplever att alger och mossa inte sätter sig i plasten på samma sätt som i vårt glas växthus vi hade tidigare. Jag upplever inte att plasten är skörare nu än som ny. Och spelar barnen boll i trägården å håller plasten betydligt bättre än glaset de kan jag lova.   
Plasten är betydligt bättre för växterna och håller värmen på ett helt annat sätt om man vill sätta in en värme fläkt för att driva upp plantor tidig på våren.


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

352 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, javill, malarmaster, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser