Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dåliga vinterdäck eller bra sommardäck?  (läst 10240 gånger)

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Dåliga vinterdäck eller bra sommardäck?
« Svar #20 skrivet: 22 okt-18 kl 23:09 »
Jag vet inte rent tekniskt hur det funkar vet bara att det funkar, den där miljöavfettningen på OK är bäst men annan går oxå bra. Förmodligen tar det bort nån hinna på däcket på nåt vis. Jag har kommit lös många gånger då jag har stått riktigt illa fastkörd, spray på vänta lite o smyg iväg

Postat med Alternativ.nu´s app
Jo men då är det ju knappast en lösning om du har dåliga vinterdäck? Syftet är väl mer att man ska ha bra däck när man kör? Kan ju inte ut o spraya avfettning var tionde minut.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


 

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Dåliga vinterdäck eller bra sommardäck?
« Svar #21 skrivet: 22 okt-18 kl 23:15 »
Tack för svar!

De flesta dubbarna är kvar. Det är några mm kvar till "klacken" så de är definitivt lagliga.

Det är så många som säger att vinterdäck blir hårda, det är därför jag frågar. "De tappar halva greppet varje år" hörde jag häromdagen...

Vi byter ej däck utan behåller dessa.
Men du kan ju inte gå på vad några förståsigpåare på ett forum säger, kanske särskilt inte detta. Tycker du att du har för dåliga däck för att säkert framföra din bil så byter du såklart. Har ingen sett dina däck så kan de inte ge några bra råd.

Och som tidigare sagts det är stor skillnad på nya och 4-5 år gamla slitna däck. Släng på de gamla o kör tills det blir halt, då tar du en sväng o testar när det släpper i kurvor broms mm. Sen åker du och byter till nya däck och gör samma sak. Märker du ingen skillnad så bör du inte framföra en bil på vinterväglag.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


andtol

  • Gäst
SV: Dåliga vinterdäck eller bra sommardäck?
« Svar #22 skrivet: 23 okt-18 kl 07:02 »
Jag tolkade det här som att Toll ville möta första frosthalkan/snön med så bra grepp som möjligt i väntan på att lägga på ny vinterdäck, men nu har han ändrat sig och kör ett tag till på de gamla vinterdäcken. Eller snarare, frun och dottern får göra det, för Toll åker med.

Ja. :)

Jag kör inte. Knappt ens åker med. :) Så det måste vara så enkelt som möjligt.

Den nya bilen får nya däck och den gamla får nöja sig med gamla däck.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Dåliga vinterdäck eller bra sommardäck?
« Svar #23 skrivet: 23 okt-18 kl 08:14 »
Jag vet inte rent tekniskt hur det funkar vet bara att det funkar, den där miljöavfettningen på OK är bäst men annan går oxå bra. Förmodligen tar det bort nån hinna på däcket på nåt vis. Jag har kommit lös många gånger då jag har stått riktigt illa fastkörd, spray på vänta lite o smyg iväg

Postat med Alternativ.nu´s app


Fast det är ju inte riktigt samma sak att tvätta däcket som att spreja på när man behöver greppet.

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Dåliga vinterdäck eller bra sommardäck?
« Svar #24 skrivet: 23 okt-18 kl 09:32 »

Och som tidigare sagts det är stor skillnad på nya och 4-5 år gamla slitna däck. Släng på de gamla o kör tills det blir halt, då tar du en sväng o testar när det släpper i kurvor broms mm. Sen åker du och byter till nya däck och gör samma sak. Märker du ingen skillnad så bör du inte framföra en bil på vinterväglag.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Jag skulle vilja säga att man märker samma skillnad även mellan helt nya vinterdäck och vinterdäck som är ett par månader gamla. Det blir så att säga en ganska snabb försämring under de allra första milen med ett nytt vinterdäck, sedan händer det inte så mycket förrän däcket verkligen är utslitet, dubbarna nernötta eller borta osv.

Apropå det, jag undrar när någon motortidning vågar sig på att göra ett stort jämförande däcktest med däck av olika fabrikat som inte är fabriksnya utan som har gått t ex en säsong.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Dåliga vinterdäck eller bra sommardäck?
« Svar #25 skrivet: 23 okt-18 kl 09:48 »
Jag skulle vilja säga att man märker samma skillnad även mellan helt nya vinterdäck och vinterdäck som är ett par månader gamla. Det blir så att säga en ganska snabb försämring under de allra första milen med ett nytt vinterdäck, sedan händer det inte så mycket förrän däcket verkligen är utslitet, dubbarna nernötta eller borta osv.

Apropå det, jag undrar när någon motortidning vågar sig på att göra ett stort jämförande däcktest med däck av olika fabrikat som inte är fabriksnya utan som har gått t ex en säsong.

Jag har för mig att jag hört om ett test av begagnade vinterdäck, men det kanske var mot nya eller bra sommardäck för nått år sen.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Dåliga vinterdäck eller bra sommardäck?
« Svar #26 skrivet: 23 okt-18 kl 09:56 »
Jag skulle vilja säga att man märker samma skillnad även mellan helt nya vinterdäck och vinterdäck som är ett par månader gamla. Det blir så att säga en ganska snabb försämring under de allra första milen med ett nytt vinterdäck, sedan händer det inte så mycket förrän däcket verkligen är utslitet, dubbarna nernötta eller borta osv.

Apropå det, jag undrar när någon motortidning vågar sig på att göra ett stort jämförande däcktest med däck av olika fabrikat som inte är fabriksnya utan som har gått t ex en säsong.
Ja det hade varit intressant. Väldigt svårt att få till en rättvis/jämn körning på dom bara. Skulle vara biltestare som skulle komma närmast sanningen kanske.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Dåliga vinterdäck eller bra sommardäck?
« Svar #27 skrivet: 23 okt-18 kl 10:48 »
Man kan ju få rätt bra guidning utifrån tester på nya däck. Det är inte troligt att de ändrar karaktär till det bättre...

Sedan är det också viktigt att man kör in och är försiktig med sina dubbdäck om de skall vara bra länge.

Landet

  • Inlägg: 803
    • Västerbotten
SV: Dåliga vinterdäck eller bra sommardäck?
« Svar #28 skrivet: 23 okt-18 kl 11:29 »
Man kan ju få rätt bra guidning utifrån tester på nya däck. Det är inte troligt att de ändrar karaktär till det bättre...

Sedan är det också viktigt att man kör in och är försiktig med sina dubbdäck om de skall vara bra länge.
Nä men man kanske kan se vilka som är minst dåliga efter 500 mils intervaller.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: Dåliga vinterdäck eller bra sommardäck?
« Svar #29 skrivet: 23 okt-18 kl 12:06 »
sätt på vinterdäcken och kör med förstånd.. anpassa farten efter väderförhållande och grepp..
Fjäderfän och kaniner

torbjorn

  • Inlägg: 13715
    • Medelpad
SV: Dåliga vinterdäck eller bra sommardäck?
« Svar #30 skrivet: 23 okt-18 kl 12:07 »
Ja det hade varit intressant. Väldigt svårt att få till en rättvis/jämn körning på dom bara. Skulle vara biltestare som skulle komma närmast sanningen kanske.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Man skulle ju kunna tänka sig att "köra in" däcken hos någon som har en större bilpark där alla bilar används på ungefär samma sätt och där förarna växlar mellan bilarna. T ex en kommuns hemtjänstbilar.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Dåliga vinterdäck eller bra sommardäck?
« Svar #31 skrivet: 23 okt-18 kl 12:11 »
Men du kan ju inte gå på vad några förståsigpåare på ett forum säger, kanske särskilt inte detta. Tycker du att du har för dåliga däck för att säkert framföra din bil så byter du såklart. Har ingen sett dina däck så kan de inte ge några bra råd.

Och som tidigare sagts det är stor skillnad på nya och 4-5 år gamla slitna däck. Släng på de gamla o kör tills det blir halt, då tar du en sväng o testar när det släpper i kurvor broms mm. Sen åker du och byter till nya däck och gör samma sak. Märker du ingen skillnad så bör du inte framföra en bil på vinterväglag.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk


Då kanske man ska ta dina ord med en skvätt salt oxå???
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Dåliga vinterdäck eller bra sommardäck?
« Svar #32 skrivet: 23 okt-18 kl 13:04 »
Det är alltid på sin plats att varna för att lita för mycket på vad andra säger, speciellt när faktagranskningen är låg. I den här tråden har vi dessutom problemet när en trovärdig person förmedlar en inte så trovärdig information. Det är lätt att den godtrogne köper det rakt av.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Dåliga vinterdäck eller bra sommardäck?
« Svar #33 skrivet: 23 okt-18 kl 13:10 »
Nä men man kanske kan se vilka som är minst dåliga efter 500 mils intervaller.

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Det skulle vara intressant att veta. Jag frågar ofta på gummiverkstaden om livslängd på däck, och de brukar veta vilka däck som håller länge. Men jag har aldrig tänkt på att fråga om greppet efter låt säga halva tiden.

I dag finns det klassning på däcken för ett antal parametrar, men de gäller ju bara nytt däck.

Petra Källden

  • Inlägg: 319
SV: Dåliga vinterdäck eller bra sommardäck?
« Svar #34 skrivet: 23 okt-18 kl 14:33 »
Fast det är ju inte riktigt samma sak att tvätta däcket som att spreja på när man behöver greppet.
Nä o jag har inte sagt nåt om att tvätta dom väl? Jag sa spraya på (med tanke att få bättre yta/grepp) o kör försiktigt. Det vill säga med förstånd, inte för fort, håll avstånd osv. Så har jag mött många vintrar o för mig har det funkat.

Postat med Alternativ.nu´s app


Skogsvilde

  • Inlägg: 16854
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Dåliga vinterdäck eller bra sommardäck?
« Svar #35 skrivet: 23 okt-18 kl 17:25 »
Det är klokt att vara uppmärksam på hur däcken mår.

Jag personligen kollar över alla mina däck dagligen, det händer att jag tvättar av dom efter att kört på välsaltade vägar och när jag kommer in på osaltade och märker att greppet är en aning kasst.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Dåliga vinterdäck eller bra sommardäck?
« Svar #36 skrivet: 24 okt-18 kl 12:19 »
Dra av sommardäcken med avfettning så gummi ytan är fräsch o kör förståndigt

Postat med Alternativ.nu´s app


Nä o jag har inte sagt nåt om att tvätta dom väl? Jag sa spraya på (med tanke att få bättre yta/grepp) o kör försiktigt. Det vill säga med förstånd, inte för fort, håll avstånd osv. Så har jag mött många vintrar o för mig har det funkat.

Postat med Alternativ.nu´s app



Jag tolkade " dra av" som tvätta av.

Man ska komma ihåg en sak i detta. Hur försiktigt man än kör så kan man reglera farten men när man måste tvärbromsa så brukar omgivningen inte vara så förlåtande.

VS

  • Gäst
SV: Dåliga vinterdäck eller bra sommardäck?
« Svar #37 skrivet: 24 okt-18 kl 19:39 »
Jag tolkade " dra av" som tvätta av.

Man ska komma ihåg en sak i detta. Hur försiktigt man än kör så kan man reglera farten men när man måste tvärbromsa så brukar omgivningen inte vara så förlåtande.

Det är då det "onödigt" dyra däck inköpet betalar av sig.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Dåliga vinterdäck eller bra sommardäck?
« Svar #38 skrivet: 24 okt-18 kl 20:25 »
När jag var 18 år och köpte min första bil råkade det bli en med framhjulsdrift så jag kunde inte sladda omkring som de tuffa killarna. Men jag fick tag på två gamla torra vinterdäck som var stenhårda och satte bak, sedan kunde jag också åka brett i kurvorna  ;D

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14374
    • Östergötland
SV: Dåliga vinterdäck eller bra sommardäck?
« Svar #39 skrivet: 25 okt-18 kl 14:50 »
När jag var 18 år och köpte min första bil råkade det bli en med framhjulsdrift så jag kunde inte sladda omkring som de tuffa killarna. Men jag fick tag på två gamla torra vinterdäck som var stenhårda och satte bak, sedan kunde jag också åka brett i kurvorna  ;D

Jag hade ett par framhjulsdrivna bilar för ett tag sedan som jag ville åka lite sportigt med på vintern, men då jag bara åkt fort med bakhjulsdrivna bilar så satte jag bra däck fram och halvbra bak för att få rätt väghållning på dem. Gick förvånandsvärt bra. Framhjulsdrift är ok, bara man anpassar...

En av de första bilarna jag hade satt det diagonaldäck av bakelit på. Den skrek som tagen ur en amerikansk biljaktfilm fast man bara svängde lite i 30 knyck.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

310 gäster, 3 användare
xaelanar, isa, Palle500

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser