Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp! Köpt omärkt gris  (läst 2214 gånger)

MrWoodstockOnYou

  • Inlägg: 1
Hjälp! Köpt omärkt gris
« skrivet: 22 okt-18 kl 01:14 »
Hej!

Jag hämtade för ett tag sen via blocket en mini gris på 80 kg, tänkte perfekt på gården. Tog han då han ogillar sällskap av andra grisar, vilket jag har sett.
Men nu när vi höll på kolla upp allt vi behövde för han hus a
Så såg vi mer. Trodde ej man behövde märka m.m då man hade nån enstaka gris. Och ingen av hennes var märkt så tänkte ej på det. Hon hade 3.
Hur gör jag nu?
Kommer jag få massa skit om han får gå själv. Han är själv när han sover.. då går han frivilligt undan. Annars är vi eller hundarna alltid ute... Vill han oss. Något så ställer han sig på trappen och berättat det :p
Hur gör jag med märkningen?
Om vi säger att jag ej får tag på gamla ägaren?
Jag vet ju att hon jag köpte av, köpte den själv av nån ... Grisen skulle stanna där men då den ej gick i hop med de andra grisarna så fick den komma till mig... Hjälp

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Hjälp! Köpt omärkt gris
« Svar #1 skrivet: 22 okt-18 kl 12:31 »
Om jag har ett djur som är inköpt utan öronmärken, hur ska jag märka det?
Grundregeln är att djuret ska märkas med det produktionsplatsnummer där det är fött. Det är djurhållaren på både avsändande och mottagande produktionplats som är skyldig att se till att djuret är korrekt märkt. Är det absolut omöjligt att ta reda på vilken produktionsplats djuret är fött ska du kontakta Jordbruksverket för en enskild prövning.


 

Alexn72

  • Inlägg: 1466
    • Skåne
SV: Hjälp! Köpt omärkt gris
« Svar #2 skrivet: 22 okt-18 kl 12:32 »
Har du själv se nummer?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

352 gäster, 5 användare
xaelanar, Jon.b, Lucas Axman, pjsl, Gröfre Slissing

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser