Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Göra en SCOBY (Kombuchamoder) från grunden  (läst 4747 gånger)

Missen

  • Inlägg: 64
    • Västergötland
Göra en SCOBY (Kombuchamoder) från grunden
« skrivet: 20 okt-18 kl 22:35 »
Har ni lyckats odla fram en egen SCOBY från grunden? Jag har idag kokat vatten, blandat i te och socker. Silat av och låtit det svalna. Sen tillsatt färdig kombucha. Min förhoppning är att en moder ska växa till sig så att jag sen kan fortsätta experimentera med kombucha i olika smaker. Tar tacksamt emot era erfarenheter om ni gjort samma sak!

Petra Källden

  • Inlägg: 319
SV: Göra en SCOBY (Kombuchamoder) från grunden
« Svar #1 skrivet: 22 okt-18 kl 10:47 »
Min erfarenhet är att det är svårt att få till en scoby med 'alla' stammar av bakterier o jästsvampar men prova du

Postat med Alternativ.nu´s app


Gurkmeja

  • Gäst
SV: Göra en SCOBY (Kombuchamoder) från grunden
« Svar #2 skrivet: 22 okt-18 kl 22:23 »
Jag testade odla fram Scoobys från scratch.. har för mig att jag använde Kung Markattas ofiltrerade äppelcidervinäger. I deras flaskor brukar det ju finnas brunt användbart "fluff" i botten.. funkar säkert med kombuchan också. Minns inte exakt hur jag gjorde, men googlar du finner du säkert recept.
Lycka till

Postat med Alternativ.nu´s app


Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Göra en SCOBY (Kombuchamoder) från grunden
« Svar #3 skrivet: 22 okt-18 kl 23:16 »
Men det blir inte riktigt samma sak. Kombushan är ju en koloni av både bakterier och jäst medans vinägermodern är en ren bakteriekultur.

 

Gurkmeja

  • Gäst
SV: Göra en SCOBY (Kombuchamoder) från grunden
« Svar #4 skrivet: 22 okt-18 kl 23:43 »
Alldeles rätt, var bara jag som vimsade till det

://4health.se/kombucha-det-har-ar-det-och-sa-gor-du-din-egen-diy

Postat med Alternativ.nu´s app


Missen

  • Inlägg: 64
    • Västergötland
SV: Göra en SCOBY (Kombuchamoder) från grunden
« Svar #5 skrivet: 23 okt-18 kl 06:41 »
Min erfarenhet är att det är svårt att få till en scoby med 'alla' stammar av bakterier o jästsvampar men prova du

Postat med Alternativ.nu´s app

Det är sant, men har ju ingen aning om innehållet i en egenodlad SCOBY. Men de SCOBY’s som finns att köpa vet man ju heller inget om. Eller kan man köpa labcertifierade SCOBY’s någonstans?


Postat med Alternativ.nu´s app

Petra Källden

  • Inlägg: 319
SV: Göra en SCOBY (Kombuchamoder) från grunden
« Svar #6 skrivet: 23 okt-18 kl 14:37 »
Det är sant, men har ju ingen aning om innehållet i en egenodlad SCOBY. Men de SCOBY’s som finns att köpa vet man ju heller inget om. Eller kan man köpa labcertifierade SCOBY’s någonstans?


Postat med Alternativ.nu´s app
Nä de tror jag inte men de bör väl innehålla ett visst antal kolonier o de som håller på kan tydligen smaka sig fram ungefär som vin, jag köper vin a la snygg flaska så prova som sagt

Postat med Alternativ.nu´s app


Missen

  • Inlägg: 64
    • Västergötland
SV: Göra en SCOBY (Kombuchamoder) från grunden
« Svar #7 skrivet: 26 okt-18 kl 07:16 »
Jag köper också en flaska då och då men det hade varit kul att kunna brygga egen. Tänker att kan man göra en surdeg från grunden så borde man kunna göra en kombucha från grunden. Problemet är kanske att jag inte har tillräckligt med erfarenhet för att kunna smaka av. Tyvärr känner jag ingen kombuchaexpert som kan ge mig ett utlåtande om resultatet heller! Vi får se om jag vågar mig på att smaka sen eller hur det går. Det växer för fullt i burken i alla fall!


Skickat från min iPhone med Alternativ.nu


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

311 gäster, 3 användare
xaelanar, kickan1971, l.l@bahnhof.se

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser