Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Varmbänk i växthus  (läst 3333 gånger)

Petra Källden

  • Inlägg: 319
Varmbänk i växthus
« skrivet: 25 aug-18 kl 14:31 »
Har en fråga: om jag kan få till en varmbänk m grönt o hästskit o löv o täcker med spån i växthuset kan det bli så varmt så hönorna kan husera där i vinter? Fyra hönor fem kvadrat o tänkte typ 30cm djup inkl spånet...jag vill fixa sån där typ ströbädd som ger värme åt dom men har ingen aning hur?

Postat med Alternativ.nu´s app


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Varmbänk i växthus
« Svar #1 skrivet: 25 aug-18 kl 16:49 »
Det blir inte varmt, men det blir rätt ok för dem att ha något som inte är hårt och tjälat att sparka i. Sedan beror det på hur tåliga hönor du har. Vi har hönsen i blandade hus men de flesta har värmelampa i natt-delen.

Petra Källden

  • Inlägg: 319
SV: Varmbänk i växthus
« Svar #2 skrivet: 25 aug-18 kl 18:38 »
Okej ja vi har ingen el men tanken va sån där mini korvkiosk/skogskoja o en tunnel till växthuset så få de välja, kojan är ju något bättre isolerad. Två bovaner o två silveruddsblå, åtminstone silveruddarna är väl rätt härdiga

Postat med Alternativ.nu´s app


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Varmbänk i växthus
« Svar #3 skrivet: 25 aug-18 kl 20:37 »
Det blir dragfritt och nattkylan, framför allt utstrålningen uppåt hålls ju borta i kojan så en tio-femton minus klarar de nog. Men om du inte vill ha förfrysta kammar så behöver du någon mer värme om det kryper ner lägre. Eller fler höns.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Varmbänk i växthus
« Svar #4 skrivet: 25 aug-18 kl 20:42 »
Kompisen som bor på 600 meters höjd i Värmland håller sina hönor på det sättet.

Dom har nattkojja, men dom brukar sitta uppe på takstolarna nattetid.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Petra Källden

  • Inlägg: 319
SV: Varmbänk i växthus
« Svar #5 skrivet: 25 aug-18 kl 20:44 »
Åh ja skogskojan är inte stor, minsta modellen som gjordes av bolinder båt i nyland om jag inte misstar mig, den är så liten så jag vill inte de ska behöva va där jämt om vi säger så, så där håller de nog varmt annars kan man ju t ex värma en täljstensbit o bära ut

Postat med Alternativ.nu´s app


Petra Källden

  • Inlägg: 319
SV: Varmbänk i växthus
« Svar #6 skrivet: 25 aug-18 kl 20:46 »
Går kanske o baxa in nån eupall o fylla m spån som en extra isolerad låda oxå...

Postat med Alternativ.nu´s app


Petra Källden

  • Inlägg: 319
SV: Varmbänk i växthus
« Svar #7 skrivet: 25 aug-18 kl 20:47 »
Kompisen som bor på 600 meters höjd i Värmland håller sina hönor på det sättet.

Dom har nattkojja, men dom brukar sitta uppe på takstolarna nattetid.
I växthuset enbart? Med ströbädd? Låter ju lovande isf, häckar själv efter norrlandskusten så klimatet lär ju va hyfsat lika isf

Postat med Alternativ.nu´s app


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Varmbänk i växthus
« Svar #8 skrivet: 25 aug-18 kl 20:52 »
De vill ju sitta högt, så de gör inte alltid rätt val. Men man märker ju vad de tål, det gäller bara att vara uppmärksam och ha plan B klar.

Skall du bära ut värme åt dem så ta en dunk varmvatten, håller mer energi än sten om du håller dig till temperatur som inte skadar djuren.

Skogsvilde

  • Inlägg: 16883
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Varmbänk i växthus
« Svar #9 skrivet: 25 aug-18 kl 20:58 »
I växthuset enbart? Med ströbädd? Låter ju lovande isf, häckar själv efter norrlandskusten så klimatet lär ju va hyfsat lika isf

Postat med Alternativ.nu´s app


Deras nattkojja är inte någon huggarvagn utan snarare en större hundkoja.
Det är deras normala boende som han drar in i växthuset vintertid.
Så dom vet att där är hemma. Reden och allt är där inne.
Men likväl far dom upp och sätter sig i takstolarna inte alla men ungefär hälften.
När det blir kallare flyttar fler in.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Petra Källden

  • Inlägg: 319
SV: Varmbänk i växthus
« Svar #10 skrivet: 25 aug-18 kl 21:27 »
Åh okej. Hmm kan funka med extra koja av eupall då då...jaså funkar varmvatten dunk bättre? Jag tänkte en täljsten släpper ju värme länge men dunk vatten lät ju mycket enklare

Postat med Alternativ.nu´s app


Petra Källden

  • Inlägg: 319
SV: Varmbänk i växthus
« Svar #11 skrivet: 25 aug-18 kl 22:03 »
Rätta mig nu om jag har fel men ventilation är a&o så om jag lägger extra sån där plastaltantak på växthuset men får till en öppning på orginalluckan för ventilationen och jag spänner papp på eupall o fyller med spån o har som extra tak på en kur där i så borde det förbättra läget avsevärt? Isolering är väl viktigast uppåt lr tar jag fel

Postat med Alternativ.nu´s app


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Varmbänk i växthus
« Svar #12 skrivet: 26 aug-18 kl 00:28 »
Det gäller att ha lagom med ventilation i kojan. Med 4 höns så behöver det inte vara så mycket om du bara håller rent. Och det gäller att spara på värmen hönsen ger när det är riktigt kallt. Sätt deras pinne högt i kojan så hönsen bara har ett par dm till taket när de står på pinnen, värmen stiger uppåt.

Själva växthusdelen kommer inte att vara varm annat än med solens hjälp, men hönorna kommer nog att trivas där ändå.

Petra Källden

  • Inlägg: 319
SV: Varmbänk i växthus
« Svar #13 skrivet: 26 aug-18 kl 11:34 »
Tusen tack 'själv är bästedräng' och 'skogsvilde' för input

Postat med Alternativ.nu´s app


Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
SV: Varmbänk i växthus
« Svar #14 skrivet: 02 sep-18 kl 19:04 »
Ur Almogebladet nr 2, 1860:
"I november bör man inlägga uti hönshuset ett tre kvarters (= 44 cm) tjockt lager av färsk hästspillning och betäcka det med halm. Den erforderliga värmen är härigenom åstadkommen genom gödselns bränning efter hand. En fot (= 25 cm) över spillningen lägger man bräder till vilplatser för hönsen. Hönsen värpa i sålunda uppvärmt hönshus hela vintern, och ankorna börja därmed redan vid nyår."

Petra Källden

  • Inlägg: 319
SV: Varmbänk i växthus
« Svar #15 skrivet: 03 sep-18 kl 09:38 »
Å tack! Precis sån info jag letat efter :) nu må jag bara flörta med grannen om hästskit :) Borde väl funka lika bra med spån på som halm antar jag.

Postat med Alternativ.nu´s app


Västragård

  • Inlägg: 35
    • Skåne
SV: Varmbänk i växthus
« Svar #16 skrivet: 03 sep-18 kl 12:42 »
Nej halm behövs, spån är inte alls samma sak, fungerar inte till varmbänk så som halm är jag rädd.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Varmbänk i växthus
« Svar #17 skrivet: 03 sep-18 kl 13:32 »
Men halmen eller kutterspånet är ju i det här fallet till för att täcka hästskiten så den kan få upp temperaturen och att hönsen inte skall gå i den, inte som kolkälla i förbränningen.

Petra Källden

  • Inlägg: 319
SV: Varmbänk i växthus
« Svar #18 skrivet: 03 sep-18 kl 14:32 »
Halm lär väl va brist vara i år tänkte jag med tanke på torkan, kutterspån finns ju jämt iom träindustrin. Som sagt det är väl huvudsaken hästskiten täcks med nåt hyfsat snällt mot natur o plånbok. Sedan kan den väl få komposteras till våren o ligga hela sommaren? Eller tänker jag helt galet?

Postat med Alternativ.nu´s app


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14410
    • Östergötland
SV: Varmbänk i växthus
« Svar #19 skrivet: 03 sep-18 kl 15:30 »
Tror det går bra, hönsen gillar ju spånet, både att bada i och gå i på vintern. Här gräver de badgropar på ca 2 dm, så skulle jag lägga hästskit under så lade jag nog åtminstone 2 dm spån ovanpå. Det borde ju gå bra att separera spån och hästskit med dagstidningar om man vill prova och har ont om halm.

Hade jag takhöjd i hönshusens utegårdar så skulle jag testa själv, för lite varmare om fötterna mår de inte dåligt av. Nu får de bara en dm spån där, de får det drägligt och jag slipper slå i huvudet i reglarna ;D


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 8 användare (1 dolda)
xaelanar, Radar, ärt, Anders Flix, alternaiv, e bergman, per.martinsson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser