Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Natriumbikarbonat - Svenskt!?  (läst 3796 gånger)

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
Natriumbikarbonat - Svenskt!?
« skrivet: 04 okt-17 kl 10:30 »
Jag tillverkar eget rengöringsmedel och använder bla natriumbikabonat, som faktiskt är superbra! Betalar 45 kr/kg - vet inte om det är normalpris MEN stör mig på att det är tillverkat i Frankrike.... Finns det inte svensk tillverkat? Var kommer ämnet från egentligen? Kemisk procedur eller ur vinns det direkt från naturen..... berg eller från vad? OCH vad är skillnaden på natriumbikarbonat och bikarbonat för utom att bikarbonat funkar i matlagning (helst inte natriumbikarbonat i mat/livsmedel vad jag vet....)?

Anders G.

  • Inlägg: 1039
    • -
SV: Natriumbikarbonat - Svenskt!?
« Svar #1 skrivet: 04 okt-17 kl 11:06 »
Nej, det är inte normalpris.
 ;D

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Natriumbikarbonat - Svenskt!?
« Svar #2 skrivet: 04 okt-17 kl 11:34 »
Bra svar....gjorde mig SÅ mkt klokare........... Ironmaiden..... Hursom........natriumbikarbonat o bikarbonat kanske är det samma.....

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Natriumbikarbonat - Svenskt!?
« Svar #3 skrivet: 04 okt-17 kl 11:54 »
Har inte så bra koll, men när jag letat blästermedel, så dyker olika namn upp för samma produkt.
Soda, Natriumkarbonat, Bikarbonat, Natriumvätekarbonat mm.

För runt 2 kr/kg och uppåt

Hoppas det här var till mer hjälp och inte blev "goda yxskaft" som det ibland kan bli.

Skogsbönan

  • Inlägg: 292
    • Västmanland
SV: Natriumbikarbonat - Svenskt!?
« Svar #4 skrivet: 04 okt-17 kl 12:03 »
Oj....isf pröjsar jag dubbelt så mkt!! MEN vad fint då kommer städ o tvätt bli ännu billigare.....= kosing över till annat!

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: Natriumbikarbonat - Svenskt!?
« Svar #5 skrivet: 04 okt-17 kl 19:57 »
Natriumkarbonat (soda), Na2CO3, är inte alls samma sak som natriumvätekarbonat / natriumbikarbonat NAHCO3.
Se Wikipedia, t ex https://de.wikipedia.org/wiki/Natriumhydrogencarbonat (det finns engelska och svenska sidor också, men de tyskspråkiga brukar som bekant vara mer grundliga när det gäller kemi).

Det verkar som om den främsta källan till bikarbonat är att man får fram det som biprodukt när man utvinner olja ur skiffer och en del andra bergarter, men det finns också ganska rena fyndigheter som bryts i gruvdrift i USA.

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Natriumbikarbonat - Svenskt!?
« Svar #6 skrivet: 06 okt-17 kl 07:43 »
Däremot så är natriumbikarbonat detsamma som bikarbonat.

Natriumkarbonat är ingen höjdare i matlagning 😋

Mvh
Magnus

Gamina

  • Inlägg: 914
SV: Natriumbikarbonat - Svenskt!?
« Svar #7 skrivet: 06 okt-17 kl 07:48 »
OCH vad är skillnaden på natriumbikarbonat och bikarbonat för utom att bikarbonat funkar i matlagning (helst inte natriumbikarbonat i mat/livsmedel vad jag vet....)?
Det är samma sak. I den första anger man motjonen i den andra är motjonen okänd men kan även där vara natrium.
Natriumbikarbonat NaHCO3
Bikarbonat HCO3-

Orsaken till att man inte vill ha natriumbikarbonat i maten är möjligen för att man inte vill ha för mycket natrium. men som sagt står det bara bikarbonat så har man ändå noll koll på vad man har för motjon och den vanligaste är natrium.
Genbank för Gotlandshöns

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: Natriumbikarbonat - Svenskt!?
« Svar #8 skrivet: 06 okt-17 kl 19:30 »
Den bikarbonat man köper i affären som livsmedel är natriumbikarbonat. I bakpulver kan det vara kaliumbikarbonat.

Mvh
Magnus


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

627 gäster, 7 användare (2 dolda)
xaelanar, ärt, alternaiv, von tratt, Frida Hagman

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser