Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  " Filk !"  (läst 1193 gånger)

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1632
    • -
" Filk !"
« skrivet: 05 maj-17 kl 08:20 »
Hej!
Maria Kristina "Tina" Nordström nämnde till min glädje ordet ”filk” i  ett av sina matprogram. Det är den hinna som stundom kan kännas på ytan av vissa livsmedel ; själv har jag känt / erfarit detta när det gäller korv! Gissar att renlighetsivrare kastar korven! Så icke ”Tina!” Hon nämnde att det vara var att tvätta  med litet vatten !
SAOB kallar detta  ”mögel; orenlighet,”
Det är således helt  bara att tvätta av korven , som helst bör användas / tillredas omedelbart. Har gjort så, och intet negativt förmärkt. Med kännedom om vissa damer beteende när det gäller livsmedel kan jag mycket väl tänka mig att sådan korv ofta kastas.

Ordet ”felk” med tjock ”l” förekom i min barndom ,( boende som jag är i kusttrakterna i östra Småland) och för de dåvarande husmödrarna var det inte obekant, och att kasta mat på grund av detta var otänkbart!

Har niiii råkat ut för detta?

Hälsning!
G S
« Senast ändrad: 06 maj-17 kl 04:38 av Gröfre Slissing »
"Klar låg himlen över viken; solen stekte hett.." ("Vackert väder") (Fröding)
"Tjock låg oljan över viken; ingen stekte fläsk..("Gulfkriget")(Henric Pllebsen)

Harry Tiften

  • Inlägg: 183
    • -
SV: " Filk !"
« Svar #1 skrivet: 05 maj-17 kl 14:22 »
Jag  är förvånad över att inte fler svarat!  De kan väl inte va så att de inte vet?
det här förekommer ofta i hushåll med begränsad ekonomi.
Har du valt fel namn på trån?
Känner till de du frågar om. jag har råkat ut för det många gånger . men det gör inget, bara tvätta me vatten och annvänd det medetsamma.Jag kan också tänka mej vad renläriga anser!
Harry
« Senast ändrad: 05 maj-17 kl 18:38 av Harry Tiften »
Drick träsprit!

tropfrog

  • Inlägg: 1755
    • Västergötland
SV: " Filk !"
« Svar #2 skrivet: 05 maj-17 kl 21:44 »
Jag kör enligt principen lukta och smaka. Om det verkar bra då så är det bara att köra.

Mvh
Magnus


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

508 gäster, 2 användare (1 dolda)
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser