Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  pengar  (läst 13743 gånger)

Helianthus

  • Gäst
pengar
« skrivet: 08 nov-14 kl 08:58 »
Hur får jag gott om pengar?

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: pengar
« Svar #1 skrivet: 08 nov-14 kl 14:14 »
Skaffa dig ett välbetalt jobb och lev i princip helt utan utgifter?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Bo

  • Inlägg: 4238
SV: pengar
« Svar #2 skrivet: 08 nov-14 kl 19:14 »
Fundera på om det finns något du är bra på eller kan bli bra på som kan komma andra till nytta. Då betalar de för att få tillgång till denna vara eller tjänst.

moby

  • Gäst
SV: pengar
« Svar #3 skrivet: 08 nov-14 kl 19:28 »
Var nöjd   ;)

grimbart

  • Inlägg: 4821
  • fångstman/jägare söker uppdrag!!!
    • Västergötland
SV: pengar
« Svar #4 skrivet: 08 nov-14 kl 20:35 »
Skär ner på alla småutgifter...gör saker som är gratis på fritiden eller saker som kan generera pengar,mat eller annat du behöver.  Sälj saker du inte behöver.. Och som tidigare talare..var nöjd...pengar är inte det viktigaste i livet även om många tycks tro det..hälsan och ledighet är bra mycket viktigare..varför jobba som en dåre för att tjäna pengar om man aldrig har ledigt och bränner ut sig på kuppen? Jobba lagom..tjäna lagom och lev lagom..
Fjäderfän och kaniner

torbjorn

  • Inlägg: 13720
    • Medelpad
SV: pengar
« Svar #5 skrivet: 08 nov-14 kl 20:49 »
Låna aldrig pengar. Om du redan har lån, se till att amortera av dem så fort som möjligt.

Köp aldrig något på kredit eller avbetalning, vänta hellre med affären tills du kan betala kontant.

Avskaffa alla små löpande utgifter - olika slags abonnemang, prenumerationer och sånt, även om det bara är några tior i månaden på varje onödig sak så blir det mycket pengar om man summerar alltsammans.

Se över vad du har för försäkringar, om det finns någon som går att avskaffa eller om det kan löna sig att byta försäkringsbolag.
Det är exempelvis bara dumt att betala helförsäkring för gamla bilar som inte är värda mer än några års försäkringspremier.
Lägg upp försäkringarna så de betalas årsvis, det brukar bli billigare än att ha t ex kvartals- eller månadsbetalning. Något som underlättar framtida byte av försäkringsbolag är om du ser till att alla dina försäkringar har samma årsförfallodag.

Om du röker, sluta med det.

Köp aldrig flaskvatten, läsk etc. Och om du absolut MÅSTE göra det, köp då till bra pris på någon stor livsmedelsbutik hellre än på en mack eller kiosk som tar ut överpris.

Handla aldrig mat när du är stressad, hungrig eller törstig, då finns det risk att det slinker med onödiga godbitar i kundvagnen. Ta god tid på dig för att tänka igenom varje inköp, skriv helst inköpslista i förväg. Prata inte i mobil medan du är i affären.

Låt bli att äta på restaurang.

Köp inte fabriksnya prylar, kläder mm, utnyttja istället loppisar, second hand etc.

Undvik att anlita hantverkare och reparatörer, lär dig istället att göra alla jobb, reparationer mm själv. Skaffa inga prylar som du varken kan eller vill lära dig att reparera.

Vinkelhake

  • Inlägg: 13
    • Södermanland
SV: pengar
« Svar #6 skrivet: 10 nov-14 kl 08:44 »
Som många redan nämnt och jag instämmer är att se över och dra ner på utgifterna. Gör en enkel uppställning av inkomst och utgifter, se vad du kan ändra eller slopa. Välbetalda jobb ger nödvändigtvis inte mer pengar utan ofta bara dyrare levnadsstandard och fler arbetstimmar i månaden. Själv har jag autogiro på mitt sparande och förhåller mig därefter och ökar sparandet varje år när jag får löneförhöjning.

Helianthus

  • Gäst
SV: pengar
« Svar #7 skrivet: 10 nov-14 kl 18:12 »
autogiro från storbank till sparande i en mindre kooperativ bank köper jag

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: pengar
« Svar #8 skrivet: 10 nov-14 kl 20:34 »
spara på bank ger inget,bättre att investera i egendom. själv köper jag torp och hyr ut till t.ex danskar o tyskar,ger bra klirr i kassan,torpen ökar ständigt i värde och räntan på lån är skitlåg och lär så bli överskådlig tid.
man kan inte spara sig till bättre ekonomi,låga utgifter är okej,höga inkomster bättre.kombinera dem och det blir klirr i kassan. ulf

flax

  • Inlägg: 1956
    • Halland
SV: pengar
« Svar #9 skrivet: 10 nov-14 kl 21:26 »
Vad ska du ha pengarna till?
Att bara snåla och gneta och inte unna sig något, för att lägga pengar på hög verkar konstigt.

Om du går igenom ett helvete - bara fortsätt att gå!

javill

  • Inlägg: 11372
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: pengar
« Svar #10 skrivet: 10 nov-14 kl 21:53 »
Vad ska du ha pengarna till?
Att bara snåla och gneta och inte unna sig något, för att lägga pengar på hög verkar konstigt.

Det där är så sant. Min mormor hon var sparsam som få. De hade det knapert när hon var liten och hon fick lära sig att man alltid ska spara. Vilket hon gjorde När hon dog hade hon ganska gott om pengar men, inte tror jag hon dog lyckligare för det.   :-\   Jag har funderat en del på det där och kommit fram till att hon fick lära sig att spara men, aldrig vad hon skulle spara till. När hon växte upp sparade man ju för att man en dag kunde få det knapert dvs alla inkomster kunde försvinna. Men, när hon blev äldre var det ju inte så länge utan skulle det gå så illa så får man hjälp av socialen.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Helianthus

  • Gäst
SV: pengar
« Svar #11 skrivet: 11 nov-14 kl 06:13 »
Ja, men jag sparar för att investera i egendom så att jag kan odla och leva på landet.
  Ska man ha ett riktigt välbetalt jobb ska man jobba inom finansbranchen med bedrägeri och räntespekulationer, vilket inte alls verkar lockande för närvarande. Då verkar ekologisk ekonomi mer lockande. Jag funderar på att investera i solceller. Frågan är hur... med 1 procents ränta och bankgaranti eller 3 procents ränta utan bankgaranti.   

Vinkelhake

  • Inlägg: 13
    • Södermanland
SV: pengar
« Svar #12 skrivet: 11 nov-14 kl 09:49 »
Det finns den en uppsjö av alternativ gällande sparande. Vissa bättre än andra.  Sparande i vilken form det än ter sig i behöver generera viss avkastning över tid. Mål är bra att ha med sparande annars tappar man lätt motivation. Själv ser jag sparande som en säkerhet då jag själv haft det knapert en gång i tiden. Visst kan det ses som konstigt att lägga pengar på hög men det kan alltid uppstå oförutsägbara kostnader och jag gillar annat bättre än att konsumera.

Vi sparar på följande sett bara för att ge några exempel.

*Tar ut hyra för bostad
*Aktier och indexfonder
*Bankkonto
*Köper inom snar framtid hus med mark (vilket även var ett av våra mål och får väl ses som en framtida investering/sparande)

farmdreamer

  • Gäst
SV: pengar
« Svar #13 skrivet: 11 nov-14 kl 15:36 »
Hur får jag gott om pengar?

Den som äger en bank vill äga en till, den som sträver efter att bli självhushållare vill skaffa sig själv en bit mark. I båda fallen behövs det mer pengar än vad som finns i dagsläget. Det är också uppenbart att det är en absolut nödvändighet att ha mer pengar för att uppnå de målen.
Lidandet om mer pengar verker inte ha en gräns, oavsett om man är rättfärdig tänkare eller giriga bankiren.

Jag gillar något som Toll skrev i en annan tråd- det var från Ordspråksboken 23:4.  "Ansträng dig inte för att bli rik, var förståndigt nog att avstå."
(Hela inlägget är kanske OT ta gärna bort om det inte till nån hjälp men Bibeln har medicin för själen som man inte hittar i världen annars)

Helianthus

  • Gäst
SV: pengar
« Svar #14 skrivet: 12 nov-14 kl 07:09 »
Medicin för själen... hm...I lördags följde jag med en väninna som är pingsvän på ett ungdomsmöte kallat "Alternativet" Det var vedervärdigt, förljuget, banalt, sentimentalt och luddigt samtidigt som de gick och samlade in pengar i bössor med hål i. De påminde om präktiga finansvalpar med sockevadd till slickepinnar.
I söndags träffade jag den första präst i hela mitt liv i svenska kyrkan som verkade både klarsynt och intelligent med bra handslag.

https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=GkXhWNEKBRA
« Senast ändrad: 12 nov-14 kl 07:20 av Skogsfrun »

farmdreamer

  • Gäst
SV: pengar
« Svar #15 skrivet: 12 nov-14 kl 15:31 »
Så länge man har kontroll över vad man gör i livet råkar man inte skada sig själv eller någon annan men det är inte så fallet alltid. Man skadar sig själv, sina medmänniskor eller andra råkar vara orsaken till ens egen skada.
Det går i en cirkel och medför en obalans i livet för vi alla mentalt friska människor. Obalansen i sin tur skapar ett lidande över hela situationen som smittar vidare till nästa och skapar ännu en ond cirkel.
Vare sig om man är i klass med Sigmund Freud eller analafabet bushman spelar det inte någon roll. Ingen kan undgå det! Därför att ingen kan kontrollera alla andra människor och deras gärningar. Något kan gå bra eller dåligt beror på hur andra reagerar för det. När det inte går som vi själva vil, blir vi lidande. Det är då man behöver medicin för den lidande själen och den medicinen finns inte hos andra människor, oavsett om de är klarsynta eller ej. Den finns bland Orden.
(ännu ett OT inlägg, kunde bara inte låta bli)

Helianthus

  • Gäst
SV: pengar
« Svar #16 skrivet: 13 nov-14 kl 05:12 »

Jag vet vad TS betyder men jag minns inte vad OT betyder.

MVH/TS

malarmaster

  • Inlägg: 5252
    • Småland
SV: pengar
« Svar #17 skrivet: 13 nov-14 kl 07:34 »
OT, off topic. ett svar som avviker från ämnet och alltså inte hör hemma i tråden. Ulf

skräptanten

  • Jane of all trades
  • Inlägg: 3918
  • Självhushållare på svennebanan-PRAO
    • Småland
SV: pengar
« Svar #18 skrivet: 14 nov-14 kl 08:29 »
Hur får jag gott om pengar?
1: Byt kön.
2: (Om 1 inte är möjligt) Bete dig på arbetsmarknaden som om du vore man! Cherchez l´homme är principen för alla som vill tjäna cash, så skaffa dig ett jobb eller starta företag där det finns en massa karlar, där finns också pengarna!
3: Köp ett alldeles vanligt hus (eller liten gård) i en alldeles vanlig by på landet istället för en ekoby, då får du mycket mer boende för mindre pengar! Du slipper dessutom bygga ett nytt hus (det är både jobbigt och dyrt), och de ekologiska byggmetoderna är redan använda i alla befintliga äldre hus. Det ligger säkert fina tankar bakom varje ekoby, men de bebos sedan enbart av folk med stadsbakgrund som inte vill släppa sargen och ge sig in i spelet på den verkliga landsbygden. Bygemenskap kan en ha med sina grannar även utan att ingå i en ekonomisk förening...och det räcker oftast att bli osams i vägsamfälligheten, jaktlaget eller fiskevårdsföreningen :P .
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Helianthus

  • Gäst
SV: pengar
« Svar #19 skrivet: 15 nov-14 kl 06:18 »
När det inte går som vi själva vill, blir vi lidande. Det är då man behöver medicin för den lidande själen och den medicinen finns inte hos andra människor, oavsett om de är klarsynta eller ej. Den finns bland Orden.
(ännu ett OT inlägg, kunde bara inte låta bli)

Ja, jag håller med om att språket är viktigt. Jag uppfattar orden som verktyg. Uppfattning språk skiljer sig förmodligen från individ.
Medicin  ??? Tja, varför inte...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

446 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser