Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Odlingsschema  (läst 15114 gånger)

Fru Jansson

  • Gäst
Odlingsschema
« skrivet: 18 jun-13 kl 22:09 »
Frågan "vad kan jag så nu?" är ständigt återkommande på forumets odlingstavlor. Jag undrar ofta själv, och informationen är inte lltid helt lätt att hitta via google. Och tanken slog mig; vore inte det något för handboken? Om folk kan lägga till eftersom, så borde det kunna bli en ganska gedigen odlingskalender med tiden!
« Senast ändrad: 19 jun-13 kl 10:48 av Fru Jansson »

Lena i Fjollträsk

  • Gäst
SV: Odlingsschema
« Svar #1 skrivet: 19 jun-13 kl 08:56 »
Bra idé (även om man väl får göra olika körschema för olika delar av landet?)

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
SV: Odlingsschema
« Svar #2 skrivet: 19 jun-13 kl 10:20 »
Ja, det var en bra idé. Jag har skapat en tom sida: http://handbok.alternativ.nu/Odling/Allmänt/Odlingsschema
Men hur lägger man upp det?
Ska man lista varje gröda och ange månad eller ska man lista varje månad och ange grödor?
En snygg tabell/diagram?

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Odlingsschema
« Svar #3 skrivet: 19 jun-13 kl 10:48 »
Jag vet faktiskt inte. Ett diagram vore antagligen allra mest överskådligt. Men kanske lite krångligare att få till så att det blir bra?

Annars tror jag att det blir bättre att lista månader och ange grödor efter, än tvärt om. Detta eftersom att frågan "vad kan jag så nu?" Verkar vara betydligt vanligare än frågan om när man kan så en specifik gröda. Eller, det är mitt intryck att det oftare frågas så.

hånung

  • Gäst
SV: Odlingsschema
« Svar #4 skrivet: 19 jun-13 kl 10:51 »
Där får ja hålla med dig  Fru Jansson att det nog blir lättare med en lista .

Lena i Fjollträsk

  • Gäst
SV: Odlingsschema
« Svar #5 skrivet: 19 jun-13 kl 19:59 »
Skulle man inte kunna tänka sig en tabell med grödan som rader och månaderna som kolumner, och kanske en tabell för norra, mellersta och södra sverige. Då kunde man ha en sorts markering för förkultivering en för direkt vår/sommar sådd och en annan för det som kan vara idé att stoppa i jord på hösten också.

enetkarin

  • Inlägg: 200
  • Njuter av livet, bakar dinkelbröd.
    • Västergötland
SV: Odlingsschema
« Svar #6 skrivet: 19 jun-13 kl 20:41 »

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
SV: Odlingsschema
« Svar #7 skrivet: 20 jun-13 kl 08:28 »
Skulle man inte kunna tänka sig en tabell med grödan som rader och månaderna som kolumner, och kanske en tabell för norra, mellersta och södra sverige. Då kunde man ha en sorts markering för förkultivering en för direkt vår/sommar sådd och en annan för det som kan vara idé att stoppa i jord på hösten också.


Du menar med liggande färgade staplar får såtidsintervallet, som det brukar vara på baksidan av köpefröpåsar?
Det vore nog överskådligt och bra, men kanske svårt att få till?

Hittade denna ...

http://www.kagus.nu/odling/odling/planering.shtml


Där har vi ju en bra sammanställning. Vi kan hör med skaparen om vi får använda det som grundmaterial att jobba vidare med?
En nackdel med upplägget är att det inte blir så tydligt för andra odlingszoner än I, samt att man inte ser hela det möjliga såtidsintervallet som Lena nämner ovan. Mycket kan ju sås under en väldigt lång tid.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Odlingsschema
« Svar #8 skrivet: 20 jun-13 kl 08:43 »
Det finns en samanställning i en bok från början av 70-talet som heter giftfria grönsaker . Den tyar iof bara upp sådd på friland men delar upp sådden från södra skandinavien , mellersta skandinavien och nordligaste skandinavien och kalla lägen i övrigt .
Sedan gör den det lite enklare genom att dela in grönsakerna i grupper som ex rädisor , rättikor och spenat i en grupp . Morötter ,palsternackor , persilja i en grup osv .

Det som saknas här är lite nyare grönsaker och tid för sådd inomhus eller i drivbänk för att ha plantorna klara för friland .

Men det är ju ganska så enkelt att fylla på med bara det finns en enkel början som ger lite mllar för hur man går vidare

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Odlingsschema
« Svar #9 skrivet: 20 jun-13 kl 08:52 »
Mycket grönt kan man sätta hela odlingssäsongen tex sallad, ärtor, rädisor - kanske lista de växterna specifikt?

Om ni får till ett bra system så finns ett önskemål om lista för felsökning tex frågor som "Varför gulnar bladen på x?" "varför blir salladen besk?" "vad är det här för ohyra?"
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Odlingsschema
« Svar #10 skrivet: 20 jun-13 kl 09:49 »
Det finns en samanställning i en bok från början av 70-talet som heter giftfria grönsaker . Den tyar iof bara upp sådd på friland men delar upp sådden från södra skandinavien , mellersta skandinavien och nordligaste skandinavien och kalla lägen i övrigt .
Sedan gör den det lite enklare genom att dela in grönsakerna i grupper som ex rädisor , rättikor och spenat i en grupp . Morötter ,palsternackor , persilja i en grup osv .

Det som saknas här är lite nyare grönsaker och tid för sådd inomhus eller i drivbänk för att ha plantorna klara för friland .

Men det är ju ganska så enkelt att fylla på med bara det finns en enkel början som ger lite mllar för hur man går vidare

Det där tyckte jag lät som ett bra sätt att få det överskådligt utan allt för mycket krångel! Bra också om det är smidigt att fylla på eftersom, för jag gissar att det är svårt att få med alla grödor från början..

Lena i Fjollträsk

  • Gäst
SV: Odlingsschema
« Svar #11 skrivet: 20 jun-13 kl 09:56 »
Slängde ihop nått (faktafel kan förekomma). Nu får vi se om jag begriper hur man bifogar.

hånung

  • Gäst
SV: Odlingsschema
« Svar #12 skrivet: 20 jun-13 kl 10:08 »
Slängde ihop nått (faktafel kan förekomma). Nu får vi se om jag begriper hur man bifogar.
Den syns inge vidare kanske en bättre bild ?

Lena i Fjollträsk

  • Gäst
SV: Odlingsschema
« Svar #13 skrivet: 20 jun-13 kl 10:13 »
Den syns inge vidare kanske en bättre bild ?

Jag vet inte hur man gör, tyvärr!

hånung

  • Gäst
SV: Odlingsschema
« Svar #14 skrivet: 20 jun-13 kl 10:24 »
Jag vet inte hur man gör, tyvärr!
Oki inte mycket att göra åt då .

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Odlingsschema
« Svar #15 skrivet: 20 jun-13 kl 10:29 »
Jag tyckte det var en bra tabell. Bra att det fanns plats för kommentarer. Lite färg skulle göra den än mer överskådlig, men en bra modell att jobba vidare på! Det kanske finns nån som är duktig på layout här?

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
SV: Odlingsschema
« Svar #16 skrivet: 20 jun-13 kl 10:33 »
Ja, det verkar bra.
Man kan ju göra tabeller i handboken och få dem snygga med färger osv, men jag är inte haj på sådan själv...

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Odlingsschema
« Svar #17 skrivet: 20 jun-13 kl 10:33 »
Bra och överskådlig tabell. Är kanske lättare att hitta om de står i alfabetisk ordning i stället för i grupper?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Odlingsschema
« Svar #18 skrivet: 20 jun-13 kl 10:42 »
Den tabellen var för sydspetsen i sverige inte många som har nytta av den tyvärr . Borde delas i mindre bitar (veckor) så att det går att styra bättre efter zonerna .

Fru Jansson

  • Gäst
SV: Odlingsschema
« Svar #19 skrivet: 20 jun-13 kl 10:48 »
Bra och överskådlig tabell. Är kanske lättare att hitta om de står i alfabetisk ordning i stället för i grupper?

Jag som tyckte det verkade bra att de står just i grupper... Så blir det lättare att hitta sånt som ska sås ungefär samtidigt...

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Odlingsschema
« Svar #20 skrivet: 20 jun-13 kl 10:52 »
Jag som tyckte det verkade bra att de står just i grupper... Så blir det lättare att hitta sånt som ska sås ungefär samtidigt...
Det ligger nåt i det men om man inte vet vad som hör till vilken grupp så kanske det blir svårare att hitta?
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1466
    • Ångermanland
SV: Odlingsschema
« Svar #21 skrivet: 20 jun-13 kl 11:03 »
Växtslag...........april..maj...juni..juli..aug...sept..okt...................................(södra skandinavien---------------) (mellersta skandinavien==========) (norra skandinavien och kalla lägen i övrigt;;;;;;;;;;;;)
                          .---------------               --------------
(rädisor rättika           =======        = 
spenat)                              ;;;;;;;       ;;


Hoppas att det syns ungefär

hånung

  • Gäst
SV: Odlingsschema
« Svar #22 skrivet: 20 jun-13 kl 11:08 »
Jag tyckte det var en bra tabell. Bra att det fanns plats för kommentarer. Lite färg skulle göra den än mer överskådlig, men en bra modell att jobba vidare på! Det kanske finns nån som är duktig på layout här?
Om dem är bra så bör man ju kunna se den först för det gör inte ja .

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Odlingsschema
« Svar #23 skrivet: 20 jun-13 kl 14:21 »
Jag kommer att göra om dokumentet som en tabell i handboken.. Blir troligen i kväll. Om ingen annan hinner före... ;)

Om jag förstår rätt så behöver vi tre sådana tabeller? Norra, mellan och södra?

Kommentarerna blir samma för alla tre, antar jag, så det skulle kanske vara rimligt att bryta ut till ett gemensamt avsnitt på något vis?

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Odlingsschema
« Svar #24 skrivet: 20 jun-13 kl 16:23 »
Mellan/mellersta Sverige/Skandinavien är för oprecist. Många tänker t.ex. på Svealand när de säger mellansverige, men det är snarare södra Norrland om man räknar avstånd Nord-Syd. I alla händelser så är mellersta/mellan odefinierat och därför oklart. Kanske skulle man också ha en något finare indelning. Det finns gängse indelningar i lantbruk, (trädgård? - tänker ej på zoner) och metorologi/klimat.

En meteorologisk/klimatisk indelning finns här:
http://www.smhi.se/vadret/vadret-i-sverige/Vaderoversikt-Sverige-meteorologens-kommentar
Kan användas som den är eller så kan områden slås ihop.

En vanlig lantbruksindelning (fritt ur minnet) är att man delar in i olika kombinationer av södra/norra, GötalandSvealand/Norrland och slättbygder/mellanbygder/skogsbygder.

En egen variant som jag kom på nu är:
1. Skåne, ev med södra Halland
2. Västkusten=(resten av)Halland, Göteborgstrakten och Bohuslän
3. Sydöstra Sverige: Blekinge, Kalmar län, Gotland, ev även Östergötland
4. Stora delar av norra Götaland samt hela Södra Svealand: Kronoberg, Jönköpings län, Västergötland utom Gbg-trakten, Dalsland, södra Värmland, (Östergötland här eller i föregående grupp), Närke, Sörmland, Uppland (ev ej norra Uppland), Västmanland.
5. Norra Svealand: Mellersta och Norra Värmland, Dalarna.
6. Södra Norrland: Norduppland, Gästrikland, Hälsingland, troligen Medelpad, kanske Ångermanland
Sen är jag osäker. Kanske så här:
7. Härjedalen, Jämtland
8. V-botten, N-botten (Lappland?)

Kanske kan 1 och 2 slås ihop (utom norra Bohuslän), kanske även 5 och 6, men det är att blanda inland och kust i hög grad.
I Norrland borde man kanske främst skilja mellan kustland, inland och fjälltrakter, samt södra/norra, som SMHI gör.

Om de här indelningarna är för detaljerade så föreslår jag
1. Södra Götaland
2. Norra Götaland och Södra Svealand
3. Norra Svealand och kanske även Södra Norrlands kustland (och inland?)
Sen är jag osäker hur 4 och ev 5 ska se ut.

Oavsett indelning, så bör man i  varje område ange vad som gäller genomsnittligt. För bättre områden får läsaren lägga till tid, för sämre dra ifrån.

Jag har här hållit mig till Sverige. Jag undrar om forumet har tillräcklig lokal odlingskunskap för att täcka in resten av Skandinavien.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Odlingsschema
« Svar #25 skrivet: 20 jun-13 kl 18:27 »
Jag kommer att göra om dokumentet som en tabell i handboken.. Blir troligen i kväll. Om ingen annan hinner före... ;)

Om jag förstår rätt så behöver vi tre sådana tabeller? Norra, mellan och södra?

Kommentarerna blir samma för alla tre, antar jag, så det skulle kanske vara rimligt att bryta ut till ett gemensamt avsnitt på något vis?

Nope! Blir inte i kväll. För mycket midsommarstökande...

Det går att ha hur många tabeller som helst. Lite extra jobb att fylla i dem, men har man en färdig så är det bara att klippa och klistra och sedan justera tiderna. Sedan skall nog tabellerna vara begränsade till kanske de 10-15 olika vanligaste grödorna?

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Odlingsschema
« Svar #26 skrivet: 20 jun-13 kl 18:30 »
Ja det är väl inget som är akut 8) Trevlig midsommar :D
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Odlingsschema
« Svar #27 skrivet: 24 jun-13 kl 20:41 »
Nu finns det en början till ett odlingsschema i handboken.

Jag föreslår att vi nöjer oss med de vanligaste och mest populära växterna. Dessutom bara sådana som vi kan länka till i i handboken, alltså som redan har en sida.

Jag föreslår vidare att vi börjar med södra Sverige, sedan när det börjar bli klart är det bara att kopiera tabellerna till Svealand(?) och södra Norrland(?).

Tabellen blev rätt platskrävande då jag helst vill slippa ändra radavstånd mm. Enklast om man kan ha standardvärden. Skulle annars gå att minska höjden på raderna...

Ändra/lägg till på sidan eller kom med synpunkter här...

http://handbok.alternativ.nu/index.php?title=Odling/Allm%C3%A4nt/Odlingsschema

För att lägga till en rad:
Högerklicka på en befintlig rad, välj "Rad" och sedan "Lägg till rad efter".

Petter B

  • Administratör
  • Inlägg: 3471
    • Västergötland
SV: Odlingsschema
« Svar #28 skrivet: 25 jun-13 kl 09:16 »
Snyggt  :D

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Odlingsschema
« Svar #29 skrivet: 25 jun-13 kl 13:55 »
* Har uppdaterat med ytterligare några växter.
* Lagt till länkar till artiklar/sidor för växtrgrupperna.
* Ändrat geografiska indelningen enligt förslag från Anders S.
* Lagt växterna i bokstavsordning inom grupperna. (Men grupperna är lite huller om buller...)

Vilka växter tycker du fattas?
Stämmer tidsangivelserna, eller ser du några tokigheter?

Kommentera här eller ändra direkt på sidan.

christelle

  • Inlägg: 7772
    • Blekinge
SV: Odlingsschema
« Svar #30 skrivet: 25 jun-13 kl 14:02 »
Det ser väldigt snyggt och redigt ut ;)
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Odlingsschema
« Svar #31 skrivet: 25 jun-13 kl 14:21 »
Ja ser bra ut.

Syftar f:et i förodling (förkultivering) på när sådden sker? Det ser så ut. Kunde klargöras.
Borde inte stå bara inomhus. Det kan vara i växthus eller bänk också.

En del direktsådder tycker jag verkar väldigt tidiga, men det får sydsvenskarna svara på.
Kanske kan normal tid för huvudsådd markeras med stor bokstav? Och/eller tveksamma/riskabla tider med parentes omkring bokstaven.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Odlingsschema
« Svar #32 skrivet: 25 jun-13 kl 14:29 »
Jag satte en del (d) inom parantes. Och lade till växthus/drivbänk.

Det är fritt fram att gå in och peta på sidan, för de som vill. Lägga till eller ändra. :) Skulle det gå på tok finns de tidigare versionerna kvar.


lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Odlingsschema
« Svar #33 skrivet: 25 jun-13 kl 14:42 »
Nu finns det en början till ett odlingsschema i handboken.

...
Jag föreslår vidare att vi börjar med södra Sverige, sedan när det börjar bli klart är det bara att kopiera tabellerna till Svealand(?) och södra Norrland(?).


Jag skulle kunna bidra med mina kunskaper om odling i södra norrland. (zon 4) Men jag undrar om inte det kan vara vettigt att följa den 'vanliga' zonindelningen? Södra Norrland kan ju vara allt från zon 4- 7 eller till och med 8.
Kanske borde man även infoga tiden för utplantering när det gäller förkultiverade växter.
Hur är det med skördetiden?
Vad tycker ni?

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Odlingsschema
« Svar #34 skrivet: 25 jun-13 kl 15:05 »
Jag skulle kunna bidra med mina kunskaper om odling i södra norrland. (zon 4) Men jag undrar om inte det kan vara vettigt att följa den 'vanliga' zonindelningen? Södra Norrland kan ju vara allt från zon 4- 7 eller till och med 8.
Kanske borde man även infoga tiden för utplantering när det gäller förkultiverade växter.
Hur är det med skördetiden?
Vad tycker ni?

Zonindelning gäller främst frukt/bär/träd/busk/perenner, men säger också en del om förutsättningar för frilandsodling av ettåriga kulturer, som det handlar om här. Fördel för zonindelning att den följer odlingsförutsättningarna detaljerat och är väl känd.

Utplantering sker en viss tid efter sådd, som är specifik för resp växtslag, och inte varierar särskilt mycket med var i landet man odlar. Dessutom sker den för frostkänsliga växter i god tid efter normal sista frost, vilket varierar väldigt lokalt, men för allan del nog följer zonindelningen i rätt hög grad.

Skörd sker när grödan är skördemogen vilket till stor del beror på sort och såtid och mindre på lokala förhållanden. Men man måste skörda före första frost eller före vintern och det följer ju i rätt hög grad landskap eller zon.

Summa summarum är jag ganska positiv till idén att följa zon, men mindre positiv till de andra två idéerna.

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Odlingsschema
« Svar #35 skrivet: 25 jun-13 kl 15:16 »
....

Utplantering sker en viss tid efter sådd, som är specifik för resp växtslag, och inte varierar särskilt mycket med var i landet man odlar. Dessutom sker den för frostkänsliga växter i god tid efter normal sista frost, vilket varierar väldigt lokalt, [....]
Skörd sker när grödan är skördemogen vilket till stor del beror på sort och såtid och mindre på lokala förhållanden. Men man måste skörda före första frost eller före vintern och det följer ju i rätt hög grad landskap eller zon.

Summa summarum är jag ganska positiv till idén att följa zon, men mindre positiv till de andra två idéerna.
Ja, du har rätt utplantering och skörd borde var och en kunna räkna och se själv beroende vad de har sått mm.........

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Odlingsschema
« Svar #36 skrivet: 25 jun-13 kl 15:28 »
Hur är det med texten och tiderna som anges på baksidan av fröpåsarna? Är den olika för olika delar av landet?

Detta med odlingsschema vänder sig nog främst till de som är lite osäkra. Alltså ett hjälpmedel för nya odlare. Det innebär att det kan få vara ganska "grovt". Mer erfarna gör nog sitt eget lokala schema med tiden, iaf i huvudet?

Kan man göra någon "översättningstabell" mellan väzxtzonerna och de tre nuvarande regionerna? Det skulle kunna göra det enklare för folk att hitta "sitt" odlingsschema?

Södra Götaland = Zon 1-3.

Norra Götaland och södra Svealand = Zon 3 + 5

Norra Svealand och södra Norrland = 5 -

Oavanstående är en ren gissning...

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Odlingsschema
« Svar #37 skrivet: 25 jun-13 kl 15:35 »
Jag skulle kunna bidra med mina kunskaper om odling i södra norrland. (zon 4) Men jag undrar om inte det kan vara vettigt att följa den 'vanliga' zonindelningen? Södra Norrland kan ju vara allt från zon 4- 7 eller till och med 8.
Kanske borde man även infoga tiden för utplantering när det gäller förkultiverade växter.
Hur är det med skördetiden?
Vad tycker ni?


Det finns en sida som skulle kunna behöva snyggas till och kompletteras:

http://handbok.alternativ.nu/Odling/Allm%C3%A4nt/Odlings%C3%A5ret_i_Norrland

Kunde fungera som inspiration till andra mycket mer detaljerade odlingsschema för olika platser, och exempel på hur man kan göra sitt eget.

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
SV: Odlingsschema
« Svar #38 skrivet: 25 jun-13 kl 16:43 »
Jag tror på att hålla det ganska enkelt men inte för enkelt. ;)

Texten på fröpåsar är nog av väldigt varierande kvalitet.

Antingen Södra Götaland etc eller zonindelning. Att översätta imellan blir väldigt trubbigt och ger inget. Det kan vem som helst kolla bättre på en zonkarta.

Södra Götaland = Zon 1-3.
1 - ca 4

Citera
Norra Götaland och södra Svealand = Zon 3 + 5
2 - ca 5 eller 1 - ca 5 beroende på var man drar gränsen mellan södra och norra Götaland.

Citera
Norra Svealand och södra Norrland = 5 -
3 - 8+

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Odlingsschema
« Svar #39 skrivet: 25 jun-13 kl 18:05 »
Hmm... Tror vi prövar utan zoner?

Jag har nu kopierat över odlingsschemat från södra Götaland till de övriga. Nu hoppas jag att någon vill fylla i.  :-*

Kolla även gärna södra Götaland. En del har jag bara höftat från eget huvud, och dragit till lite extra med tanke på det heta Skåne.  8)

Och det går fortfarande att lägga till nya växter, men det skall helst vara sådana som redan finns beskrivna i handboken, så att det går att länka till mer detaljerade odlingsanvisningar. Kolla gärna att det som står för de olika växterna också stämmer...

Kan/vill du inte ändra direkt i wikin kan du nog skriva här. "Någon" kan nog skriva in det på rätt plats åt dig. Jag skrev detta med "skrivmaskinsstil", fast teckenbredd, och räknade mellanslagen:


Region
Växtens namn
J F M A M J J A S O N D
    f f d d           h

« Senast ändrad: 25 jun-13 kl 18:13 av sɹǝpuɐ »

lichiplommon

  • Inlägg: 542
    • Hälsingland
SV: Odlingsschema
« Svar #40 skrivet: 01 jul-13 kl 09:23 »
Jag skrev in en del uppgifter i södra norrlands  delen, la också till några grödor. Kolla gärna om ni tycker det låter vettigt. Kanske nån annan i södra norrland har invändningar eller tillägg.....


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

265 gäster, 1 användare
xaelanar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser