Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

 

Författare Ämne:  Säsongsguide mat  (läst 3470 gånger)

Tindrah

  • Inlägg: 329
    • Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
Säsongsguide mat
« skrivet: 21 okt-12 kl 13:59 »
Jag satt nyss och letade efter en bra säsongsguide för självhushållarmat. Det verkar inte finnas någon i handboken.

På nätet finns det många varianter av säsongsguider för mat som visar när det är säsong för olika frukter, grönsaker, kött, fisk och skaldjur. Men inom självhushållningen blir det ju inte riktigt samma guider eftersom man där anpassar och konserverar maten. Det innebär ju att man har andra säsonger än vad man har i vanliga fall.

Svenska frukter och grönsaker har ju samma säsonger i en vanlig säsongsguide, men i en självhushållande guide så faller ju exotiskt frukt och grönt bort och säsongerna blir kortare eftersom man inte köper in från hela Europa/världen. Dessutom tillkommer ju andra varianter av mat (som är säsongsbundna på ett annat sätt), t.ex. inläggningar, mjölksyrat, torkade bönor, nötter. Det skulle vara roligt och inspirerande att läsa en sådan guide.

Så slutsatsen av det hela är att jag saknar "självhushållarens säsongsguide" i handboken.

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
SV: Säsongsguide mat
« Svar #1 skrivet: 06 nov-12 kl 22:31 »
Nu finns det en säsongsguide för mat för självhushållare i handboken.

http://handbok.alternativ.nu/index.php?title=Mat/S%C3%A4songsguide

Men tyvärr är den pinsamt tom.  :-[

Fyll i något litet, eller bygg lite struktur, och så får vi hoppas att fler gör likadant.

Tindrah

  • Inlägg: 329
    • Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
SV: Säsongsguide mat
« Svar #2 skrivet: 08 nov-12 kl 17:47 »
Vad kul! Tackar!  ;D

Jag verkar inte kunna skriva in något, har nog inga rättigheter. Dessutom har jag väldigt dålig koll på säsongerna för en självhushållare så det skulle bli rätt torftigt.  ;) Vill däremot gärna lära mig mer och bli inspirerad av folk som vet mer.

Men om någon som är bra på ämnet vill skriva så kan ju en tanke vara att dela in året i de här säsongerna:

-Vår (När de naturen vaknar och man kan plocka de första sakerna ur naturen, t.ex. nässlor och sav. Maten kommer nästan helt från förråden av fryst, torkat och inlagt samt groddar, äggperioden börjar)
-Försommar (när man får de första egna grönsakerna och kan plocka ur naturen)
-Högsommar (när det finns gott om grönsaker av alla slag, och en del frukt)
-Sensommar (när man skördar för fullt ur landen och det finns gott om frukt och bär, lite svamp)
-Tidig höst (äppelskördens start där det finns en del sena grönsaker och gott om svamp)
-Sen höst (rotfrukternas tid och köttperioden när det jagas och slaktas och det finns gott om äpplen, sista svamparna)
-Tidig vinter (när det bara finns lite purjolök, jordärtskockor och kål i landen, man äter av förråden av rotfrukter, fryst, torkat och inlagt samt groddar, fisksäsongen pågår)
-Sen vinter (det sista i landen går åt eller är redan slut, maten kommer nästan helt från förråden av rotfrukter, fryst, torkat och inlagt samt groddar. Fisksäsongen pågår)

Tindrah

  • Inlägg: 329
    • Uppland
    • Bloggen: Husmors Nyckelknippa
SV: Säsongsguide mat
« Svar #3 skrivet: 08 nov-12 kl 18:02 »
Kan inte alla som vet något om ämnet skriva lite om sina erfarenheter och kunskaper i den här tråden så kan man klippa ihop det sen till ett enda dokument till handboken?

Några frågor som folk kanske kan ge svar på:
-Hur länge håller rotfrukterna frampå vårkanten?
-När är det äggsäsong och när är det uppehåll i äggproduktionen?
-Hur fungerar det med mjölksäsongerna för kor, får, getter om man följer året och inte har ungar året om?
-Vad är basfödan på vintern för självhushållaren?
-I vilken ordning kommer grönsakerna? Allt blir ju inte klart samtidigt.
-Vilka frukt och bär finns det och när mognar de? Äppelsäsongen delas ju t.ex. upp i flera olika delar beroende på om äpplet ska ätas direkt eller lagras.
-Vilka färskvaror och grönsaker kan man odla/få tag i på vintern mer än t.ex. groddar eller purjolök ur landet.
-Vilka basvaror håller året om? (t.ex. sylt, inläggningar, inkokningar, säd, bönor, ärtor, nötter, torkat m.m.)



 


Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 6 användare (2 dolda)
xaelanar, fri, Big_Mama_1969, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser