Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hönor som lägger ägg lite varstans  (läst 6107 gånger)

ÄngeboGård

  • Inlägg: 9
    • -
Hönor som lägger ägg lite varstans
« skrivet: 14 okt-12 kl 12:57 »
mina hönor ska få vara lösa på dagarna. Men hur undviker jag att de gömmer ägg/lägger ägg överallt på gården?

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Ägg
« Svar #1 skrivet: 15 okt-12 kl 11:35 »
Släpp inte ut dom förrän på em, för då har dom värpt klart :)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

vindensbonig

  • Gäst
SV: Hönor som lägger ägg lite varstans
« Svar #2 skrivet: 15 okt-12 kl 11:58 »
Ska man vänta tills eftermiddagen då  :)

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Ägg
« Svar #3 skrivet: 15 okt-12 kl 21:12 »
Ja man får ha flextid och bara jobba fm och kväll :D 
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Argona

  • Inlägg: 843
  • Hemsidan är ej uppdaterade sedan dec. 2011
    • Småland
    • www.vendelstorp.se
SV: Hönor som lägger ägg lite varstans
« Svar #4 skrivet: 15 okt-12 kl 21:18 »
Svårt det där, mina är lösa och de lägger lite varstans! Peridodvis i hönshuset när de har varit instängda till em. men sen när jag släpper på restriktionerna och öppnar flera mornar i rad så "glömmer" de bort 8) var de ska lägga äggen och hittar på helt egna ställen.
När jag hittar deras gömmor så är det flera höns som lägger på samma ställe, just nu i en tom kaninbur, hittar ca. 4-5 ägg där varje dag, jag har lagt ett låtsatägg där nu så de fortsätter att lägga där och inte hittar på ett nytt ställe (:)
Bor på landet med min man, två barn, lavinartat hönsintresse, några stallkatter, ponny-uppfödning, trav-häst uppfödning, starthästar, och shetlandsponny-travare.

vindensbonig

  • Gäst
SV: Hönor som lägger ägg lite varstans
« Svar #5 skrivet: 15 okt-12 kl 21:33 »
Ja har spara ett ägg där dom läger så man slipper leta överallt det har i alla fall funka hittills .  För tar man alla då flyttar dom till något nytt ställe  i alla fall så har  mina gjort så .

rapchic

  • Inlägg: 388
    • Lappland
    • Mörtangård
SV: Hönor som lägger ägg lite varstans
« Svar #6 skrivet: 15 okt-12 kl 21:36 »
bra reden! vi har frigående men vi har inte problem med att dom lägger överallt
(eller ja det kan ligga ägg ute som vi inte märkt på senare tid för katterna har märkt att det finns matrester i hönshuset och katterna älskar matrester, särskilt bröd)
det kan förståss också bero på att vi hade en "gammhöna" som lärde unghönsen vars dom ska läggas

vindensbonig

  • Gäst
SV: Hönor som lägger ägg lite varstans
« Svar #7 skrivet: 15 okt-12 kl 21:43 »
Tror det spelar ingen roll  tror ja   bra reden ja har stora fina  men det gör ingen skillnad.

rapchic

  • Inlägg: 388
    • Lappland
    • Mörtangård
SV: Hönor som lägger ägg lite varstans
« Svar #8 skrivet: 15 okt-12 kl 21:50 »
Tror det spelar ingen roll  tror ja   bra reden ja har stora fina  men det gör ingen skillnad.
reden ska inte vara för stora heller då känner dom sig otrygg

vindensbonig

  • Gäst
SV: Hönor som lägger ägg lite varstans
« Svar #9 skrivet: 15 okt-12 kl 21:54 »
reden ska inte vara för stora heller då känner dom sig otrygg
Mins inte nu va stora dom är men dom är efter rekommendationer från en hönsa bok .

karsan

  • Inlägg: 1896
    • Södermanland
SV: Hönor som lägger ägg lite varstans
« Svar #10 skrivet: 16 okt-12 kl 07:25 »
Kanske bra med olika slags reden på olika höjd, en del på golvet, för att tillgodose olika smakriktningar om hur ett bra värprede ser ut. 

Snuzer

  • Inlägg: 972
  • Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Hönor som lägger ägg lite varstans
« Svar #11 skrivet: 16 okt-12 kl 08:59 »
Mina har aldrig lagt ägg någon annanstans än i hönshuset (vad jag vet) Jag släpper ut dem på morgnarna och under dagen när de blir äggsjuka så går de in och lägger sitt ägg i hönshuset, i något rede. Tuppen följer oftast med en sån höna och håller sig utanför. Ser lite kul ut när han går fram och tillbaks, patrullerades med ett öga mot resten av flocken och ev faror som kan drabba dem. I bland springer han tillbaks till de andra och kollar.

Så fort ägghönan börjar sin skönsång (huva) så kommer han rusande och stämmer in i kören. Ibland så stämmer de andra hönsen in i samma melodi och det är ett jädra liv  ;D

Du lär förhoppningsvis märka om du får höns som ska lägga ägg överallt. Börja med att ha dem så som det passar dig bäst, sen får du se hur det utvecklar sig.

Får du problem så säger jag som de andra; Se över redena. Eventuellt så skulle jag hålla dem instängda i hönsgården under en hel månad för att "lära om" var äggen ska ligga. Sen skulle jag släppa ut dem och hoppas att de lärt in att ägg läggs i reden i hönshuset  ::)
Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

ElinorE

  • Inlägg: 261
    • Västergötland
SV: Hönor som lägger ägg lite varstans
« Svar #12 skrivet: 16 okt-12 kl 18:44 »
Jag har fått problem med att en höna lägger ägg på golvet i hönshuset och en lägger på backen ute i hönsgården. Äggen är inte gömda utan verkar ligga där de "ramlat ut". Jag har 10 hönor, vet att minst åtta utav dem har börjat att värpa. De har tre reden, ett på golvet som endast används utav araucanan samt ett dubbelrede som hänger på väggen. Det till vänster är favoritredet. Alla äggen är beiga/ljusbruna, utom det gröna givetvis, så jag vet inte vilka damer det är som inte läst instruktionsboken....

Går det att komma tillrätta med detta? Är lite rädd att de ska börja picka på äggen som inte är i redena och bli äggätare....
Being happy doesn´t mean that everything is perfect...
It just mean you´ve found the right medication.

Snuzer

  • Inlägg: 972
  • Vetgirig
    • Blekinge
    • enlitengard
SV: Hönor som lägger ägg lite varstans
« Svar #13 skrivet: 17 okt-12 kl 09:50 »
Jag har fått problem med att en höna lägger ägg på golvet i hönshuset och en lägger på backen ute i hönsgården. Äggen är inte gömda utan verkar ligga där de "ramlat ut". Jag har 10 hönor, vet att minst åtta utav dem har börjat att värpa. De har tre reden, ett på golvet som endast används utav araucanan samt ett dubbelrede som hänger på väggen. Det till vänster är favoritredet. Alla äggen är beiga/ljusbruna, utom det gröna givetvis, så jag vet inte vilka damer det är som inte läst instruktionsboken....

Går det att komma tillrätta med detta? Är lite rädd att de ska börja picka på äggen som inte är i redena och bli äggätare....

Testa att göra fler reden?

Mina kan lägga ägg på golvet någon enstaka gång när redena är upptagna av andra hönor. Ser lite kul ut när det faktiskt är kö till redena.


Livet är en smula för kort...  när man tänker efter : )

rapchic

  • Inlägg: 388
    • Lappland
    • Mörtangård
SV: Hönor som lägger ägg lite varstans
« Svar #14 skrivet: 17 okt-12 kl 10:11 »
lite off topic
Jag har märkt att höns också har favoritreden, vi har 8 reden och 5 höns (byggt så att vi kan utöka bara 4 har "stoppning" då dom endast använder dom)
men ändå så brukar ibland hönsen "hålla sig" för att få gå på sitt absoluta favoritrede. ser lite komiskt ut det med. men dom har aldrig däremot lagt utanför (vad jag vet)

petris

  • Inlägg: 95
    • Västergötland
    • Tuppochtomat
SV: Hönor som lägger ägg lite varstans
« Svar #15 skrivet: 17 okt-12 kl 10:51 »
Som jag skrev i en anna tråd hittade jag en äggömma under taket till matkällaren med ca 15ägg (tyckte det var lite med 1ägg per dag i redet) Nu försöker jag endast plocka in ägg från ett rede i taget så att det alltid finns minst ett rede med "massvis" av ägg. Det verkar som att mina hönor värper där det ligger många andra ägg. Jag plockar in ägg från ett rede i taget nästa gång jag plockar in ägg tar jag alla från andra redet. Plockar in ägg ca 2ggr i veckan på 7hönor (som precis börjat värpa tror inte alla har börjat värpa dock)

www.tuppochtomat.wordpress.com min blogg om natur, miljö och odling

ElinorE

  • Inlägg: 261
    • Västergötland
SV: Hönor som lägger ägg lite varstans
« Svar #16 skrivet: 17 okt-12 kl 12:10 »
De fick golvredet för en dryg vecka sedan, men det är bara araucanan som vill använda det.

När jag tänker efter så inser jag att jag bara har ett fuskägg, och det ligger i det vänstra redet... Kan vara ett samband där. Ska införskaffa två fuskägg till och se vad som händer.
Being happy doesn´t mean that everything is perfect...
It just mean you´ve found the right medication.

Petra Källden

  • Inlägg: 319
SV: Hönor som lägger ägg lite varstans
« Svar #17 skrivet: 28 maj-18 kl 16:33 »
Kan man blåsa ur ett ägg fylla m gips o lägga tillbaka o låtsas som det regnar, går de tillbaka dit då.. Jag har brukat plocka in alla o då byter hon ställe...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

644 gäster, 7 användare (1 dolda)
xaelanar, alternaiv, mikaelmareld, LimJans, von tratt, Jon.b

* Forum

* Om tidningen Åter



- Fantastiskt inspirerande
/Catarina L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser