Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Tillverkning av gjutformar  (läst 20272 gånger)

Sågaren

  • Inlägg: 604
    • Medelpad
Tillverkning av gjutformar
« skrivet: 16 jul-12 kl 21:50 »
hur går tillverkning av gjutformar för porslin och gjutlera till, har nån gjort egna här på forumet det skulle vara kul att pröva att göra nån gång, tänk vad behändigt att kunna gjuta sitt eget porslin som man vill ha det.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
SV: Tillverkning av gjutformar
« Svar #1 skrivet: 18 jul-12 kl 19:34 »
Har inte egen erfarenhet men jag vet att Cebex.se säljer material, gips m.m., för att tillverka gjutformar.

Händig Man

  • Gäst
SV: Tillverkning av gjutformar
« Svar #2 skrivet: 18 jul-12 kl 19:42 »
gjutformar kan man göra i latex dock är de mest lämpade för betong och gips, men googla på gjutform för porslin eller liknande så borde du få massa träffar

Resultatet av mina latexformar är helt ok, se länken för mer info och bilder

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=137696.0



Här har du ett av många företag som säljer gjutformar för keramik

http://www.engstroms.se/fors_keramik.htm

sonja på slätten

  • Inlägg: 2924
    • Halland
SV: Tillverkning av gjutformar
« Svar #3 skrivet: 18 jul-12 kl 19:49 »
Man tillverkar ett original,  sedan funderar man ut var formdelarnas gränser ska vara så det inte blir omtag, sedan lägger man det  fortfarande mjuka originalet i gipset eller lägger på halvstelt gips, formens delar isoleras från varandra med slammad lera. Gipsformen måste torka ordentligt innan den kan användas.
Det är mycket och slabbigt arbete att tillverka formar, ganska svårt att få gipset att hamna där man vill.  Varje formdel måste stelna helt innan man gör nästa.
Man får absolut inte få in gips i lera som ska  brännas.
För att det ska löna sig med allt arbete med att tillverka formen, vill det till att man gör många föremål i den.
Det finns också färdiga gipsformar att köpa till muggar m.m.
Uppfödare av DVÄRG-KOCHIN och DVÄRG-WYANDOTTE  sedan mer än 20 år.  Ägare till en underbar långhårscollie.

pyromanen

  • Gäst
SV: Tillverkning av gjutformar
« Svar #4 skrivet: 18 jul-12 kl 20:20 »
Till porslin gör man oftast gjutformar i gips.
Originalet kan vara i många olika material t.ex. något man själv drejat eller skulpterat i lera eller nåt man hittar färdigt någonstans och gillar formen på. börja med att testa göra en mycket enkel form för att träna! 
Enklast är att ha någon plastburk eller hink eller liknande som är lagomt mycket större än originalet och använda denna att gjuta i. Då placerar man originalet t.ex. stående på en liten lerklutt i botten, håller fast/ner originalet och häller gips i formen runt originalet upp tills kanten.  Det gäller så att originalet lätt kan tas upp. I dom flesta fall behöver man en tvådelat form för att få ut dels originalet och dels det man sedan gjuter.  På mer avancerade former kan man behöver 3- 4 eller ännu fler delar på formen. 

Olika matrial i originalet släpper gipsformen olika bra!  Obränd lera släpper bra liksom vissa platmatrial. Har man ett original i trä/glas/bränd keramik eller dyl. behöver man förbereda ytan så den släpper och går att få ur gipsformen sen.  Såpa är bra som "släppmedel " på en del matrial. På en träform - jag har ibland svarvat fram ett original i hoplimmade mdf-skivor - då har jag först spraymålat ytan för att få den "hal", och sen haft såpa på dessutom. Det funkar!

Det finns böcker med bra bilder på hur man gör, och det finns även ibland kurser i detta t.ex på folkhögskolor.

Det är en del mer saker att lära sig om gjutporslin. t.ex. att det inte får torka för snabbt, helst ska vara jämntjockt för att inte spricka vid torkning, måste ha logomt tjock konsistens, lagomt mycket av tillsatser i mm.  M a o det är inte superenkelt och jag rekommenderar dig att antingen ta hjälp av nån som kan när du ska lära dig eller gå en kurs.
« Senast ändrad: 18 jul-12 kl 20:23 av pyromanen »


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

579 gäster, 5 användare (1 dolda)
xaelanar, Radar, skräptanten, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Köpte numret främst för att jag tänker lära mig spinna, men förutom det fanns mycket annat intressant, som skötsel av naturbetesmarker och hoppfulla nybörjarbrev!
/Johanna W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser