Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  besöka nån med getter i östergötland  (läst 9542 gånger)

Halte

  • Gäst
SV: besöka nån med getter i östergötland
« Svar #20 skrivet: 26 okt-13 kl 22:59 »
Bara trevligt ! :)
Lilla Bä finns nog kvar sedan när ni ska börja införskaffa getter.. :)

tjiboo

  • Inlägg: 36
SV: besöka nån med getter i östergötland
« Svar #21 skrivet: 26 okt-13 kl 23:08 »
det hoppas jag!hoppas också att vintern går fort så vi kan komma igång!!ja han var fin o go

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: besöka nån med getter i östergötland
« Svar #22 skrivet: 26 okt-13 kl 23:15 »
Så du är redan fast?  ;D  Välkommen i gänget!  Var nu bara beredd på att de är ÄNNU gulligare när de är små och nyfödda.  Det är kanske bäst att du satsar på att noggrant hindra födslar under några år!  ;)

  Vad bra att Halte kunde ta emot dig.  Har vi förresten hälsat Halte välkommen till Gettavlan?  Härmed:  :D

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: besöka nån med getter i östergötland
« Svar #23 skrivet: 27 okt-13 kl 07:29 »
:) ja det blir ev den en kastrerad bock till våren o sen 2 småkillingar så  tror jag det blir bra.då kan jag vänta med kastreringen om den ens blir av.det låter väl klokt hoppas jag.men då undrar jag hur gamla dom är när urinröret är färdigtutvecklat?vad som är en rimlig ålder utifall att.kan väl vara bra med en äldre kille till dom små. han är ca 2 år nu.

Tycker du har hittat en klok modell, en snäll kastrerad bockfarbror och två bockkillingar :). Jag vet att bockkillingar ibland kastreras väldigt tidigt, men just med tanke på urinröret/urinsten skulle jag vänta tills de är 6-12 mån. I ditt fall går det ju bra.

 

tjiboo

  • Inlägg: 36
SV: besöka nån med getter i östergötland
« Svar #24 skrivet: 27 okt-13 kl 12:15 »
ja jag är fast getter är superhärliga!jag tror oxå att det kan bli bra men undrar om den äldre brukar vara snäll o hygglig mot dom små?eller tycker han dom är jobbiga!man har mycket som man undrar över hela tiden!!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: besöka nån med getter i Östergötland
« Svar #25 skrivet: 27 okt-13 kl 15:03 »
Om den vuxne bocken är "normal" så är han jättesnäll mot de mindre.  Han tycks uppfatta dem som sin "förmögenhet", att vårda och utöka!  ;)  Många gånger har jag sett vuxna, mest bockar, undervisa små killingar i konsten att stångas.  Då är han försiktig för att inte göra illa eller skrämma i onödan, utan verkar försöka träna den lilles mod och teknik.  Det är värt att se.  Det är också ledarbockens uppgift att hålla ner grenar och sly så att alla kan äta löv.  (Detta får lite ohygieniska konsekvenser när man utfodrar med hö på marken!)  Och att gå först mot en fara, även med risk för eget liv.

  Men självklart finns det undantag.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

tjiboo

  • Inlägg: 36
SV: besöka nån med getter i östergötland
« Svar #26 skrivet: 27 okt-13 kl 23:38 »
ja men det låter så som jag hoppades!ja det känns som man har mycket roligt att se fram emot o lära sig.det är roligt att förstå sig på deras beteende om hur det funkar för dom.så det känns som en bra liten flock att börja med.jag undrar en sak till om det är så att en kan bli typ utanför om man har 3?men så gör dom kanske inte?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: besöka nån med getter i Östergötland
« Svar #27 skrivet: 28 okt-13 kl 00:30 »
Nä, dom bildar normalt inte par som skolungar.  En getflock på promenad går alla tillsammans, och alla äter tillsammans från samma buske, som Pappa håller ner åt alla småkillingarna.   :-* :-*
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

tjiboo

  • Inlägg: 36
SV: besöka nån med getter i östergötland
« Svar #28 skrivet: 28 okt-13 kl 14:41 »
ok.nu undrar jag om en del bockar blir dominanta o testar sin ägare på olika sätt?o vad man gör då för att man ska komma överens o behålla sin ställning dvs att vara ledaren?kan man fostra en get till att få bort ja typ ofog?

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: besöka nån med getter i Östergötland
« Svar #29 skrivet: 28 okt-13 kl 17:42 »
Det är sällsynt, men det händer.  Det finns trådar här på tavlan.  klicka du runt bland trådarna, och försök komma överens med sökfunktionen!  (Som jag inte klarar av alls ... :P )  Om du botanserar bland äldre trådar, så hittar du en hel del intressant som du inte visste att du ville fråga om! ;)

  "Ofog" kan mycket väl vara signaler att "Jag trivs inte med detta, se till att ordna det, Husse!".  Både sådana signaler och "äkta ofog" är bättre att förebygga än att försöka åtgärda i efterhand.  Ungefär som att släcka fimpen först och lägga den i papperskorgen efteråt, även om du har en hink vatten nära till hands!  ;) ;)

En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

tjiboo

  • Inlägg: 36
SV: besöka nån med getter i östergötland
« Svar #30 skrivet: 29 okt-13 kl 13:03 »
jättebra med alla svar!du kan väldigt mycket om getter du!har du många hos dig?trollmor!det är kul att lära sig om dom.men det är mycket man vill ta reda på.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: besöka nån med getter i Östergötland
« Svar #31 skrivet: 29 okt-13 kl 13:22 »
Jag är mest teoretiker numera.  Men det är ju kul när ens gamla lärdomar kommer till användning.  Det var mest mina getter som lärde mig, saliga i åminnelse.  Jag hjälper till där jag kan, men har inga egna.

  Numera är Gettavlan befolkad av många kunniga och vänliga personer.  Tag du lärdomar och informationer från olika håll, så blir den sammanlagda "soppan" rikligare!  :)
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

tjiboo

  • Inlägg: 36
SV: besöka nån med getter i östergötland
« Svar #32 skrivet: 29 okt-13 kl 13:35 »
ja jag trivs så bra här ibland svar tips o råd.man vill ha mycket kunskap när man ska skaffa djur o jag har alltid haft djur i min närhet men aldrig getter.men jag är helt såld på dom o nu har jag varit o träffat lite olika.ska bli så roligt. hoppas bara att dom jag skaffar blir trevliga o mysiga.det ska bli lite kul i hagarna med kabeltrummor o lite höga viloplatser mm.tänker att om dom trivs med tillvaron så blir det typ lyckliga getter!!

tjiboo

  • Inlägg: 36
SV: besöka nån med getter i östergötland
« Svar #33 skrivet: 01 nov-13 kl 17:53 »
nu kommer mer undringar!ska getter vaccineras?om dom kastreras nångång ska dom då ha stelkrampsspruta?ja jag är såld på dom små liven så nu tas det ner träd här för fullt så vi kan komma igång med vårat get/smådjursstall.

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: besöka nån med getter i Östergötland
« Svar #34 skrivet: 01 nov-13 kl 22:01 »
Tar du ner träd?  Du vet väl att getter älskar löv och bark?

Vaccinationer m m har jag noll koll på.  Du behöver ha en bra veterinärkontakt ändå, så jag rekommenderar att börja kolla vilka som finns i hyfsad närhet.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

tjiboo

  • Inlägg: 36
SV: besöka nån med getter i östergötland
« Svar #35 skrivet: 01 nov-13 kl 23:37 »
ja vet finns i närheten så det är inga problem.träden tar vi ner lite för det ska ju byggas ett getstall där men det är massor av träd kvar.ska stå klart till våren sommaren det är därför jag bla ville besöka lite olika för tips o ideer så det blir bra för dom!vi har köpt mark med mycket skog på o stenrösen.borde bli bra.

SussiloII

  • Inlägg: 580
    • Småland
SV: besöka nån med getter i östergötland
« Svar #36 skrivet: 02 nov-13 kl 05:37 »
Låter som den perfekta gethagen  :)!

Trollmor

  • Inlägg: 10686
  • Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
SV: besöka nån med getter i östergötland
« Svar #37 skrivet: 03 nov-13 kl 18:20 »
Då kan du ju kolla att du och vetten trivs tillsammans, genom att börja med några inledande frågor!  ;)  Och hagen verkar getterbra, jag fattade inte att du röjer för vindskydd.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

tjiboo

  • Inlägg: 36
SV: besöka nån med getter i östergötland
« Svar #38 skrivet: 03 nov-13 kl 20:33 »
just precis-mycket jobb nu framöver men det kommer det att vara värt i vår när jag får tinga killingar!!känns lite långt dit bara.vill nu!!

tjiboo

  • Inlägg: 36
SV: besöka nån med getter i östergötland
« Svar #39 skrivet: 10 dec-13 kl 20:46 »
Nu har jag läst allt om getter på detta forum!o det var en del.mycket har man lärt sig av alla kunniga med egna erfarenheter.roligt att följa er med gamla o nya getter!ska bli väldigt skoj med almanackan oxå.jag får vänta till nästa år innan jag får hem egna o då lär jag komma med mer frågor.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 2 användare
xaelanar, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser