Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  'Grövre' basrecept, tack  (läst 5259 gånger)

edithsdotter

  • Gäst
SV: 'Grövre' basrecept, tack
« Svar #20 skrivet: 12 okt-10 kl 12:10 »
Kollar du med stektermometer?
Har alltid haft problem med hur länge jag ska grädda större bröd :-[
Vet att de ska låta ihåligt när man knackar på undersidan(Det sa Per Morberg :-[ ), men va f-n det är ju hett så jag kan ju inte gärna ta det direkt från ugn och kolla ::) eller är det det man ska göra?

 :-[ :-[ :-[ /Anette(rodnar lite av okunskapen jag besitter)

Skaffa en enkel elektronisk termometer som kan användas i ugnen. Den kan Du även använda till andra temperaturmätningar så på sikt blir den inte speciellt dyr trots att batteriet kostar några kronor emellanåt Clas Ohlson har många bra varianter.

Tips på förvaring av grovt välgräddat rågbröd, alltså med kraftig stekskorpa, är att när man skurit sina skivor ställa brödet med snittytan ner mot en träskärbräda. Då håller det sig gott och mognar bra under tiden.
(Lärt av Manfred Enoksson, Saltåkvarn)

esten: Jag bara måste testa ditt svartbrödsrecept :D

ecojonny

  • Inlägg: 6
SV: 'Grövre' basrecept, tack
« Svar #21 skrivet: 12 okt-10 kl 12:29 »
Precis kolla tempen som om du kör en stek. Finns bra på Ica eller Ikea (mkt billig). Ställ den på 96-98 grader (96 för ljusare bröd) och kör in den i största limpan efter 20-30 minuter, sedan är det bara att vänta.

Bröden kan du plocka in och ut ur ugnen om du vill lite hur som helst efter ca 20 min. Påverkar ju skorpans färg, smak och hårdhet men bara att pröva. Vill du ha bake off tar du ut bröden runt 92 grader, sedan när de svalnat kan du slänga dem i frysen och ta fram dem vid tillfälle och kör klart dem i ugn. Kanske inte helt ekonomiskt mot att köra klart bröden men du får ju nybakat enklare än att starta från grunden.

Tipset med bröd på högkant mot en träskiva är ett riktigt bra tips och jag tycker det funkar bäst på bröd gjorda på surdegsstart eller vildjäst.

Jag brukar hitta på egna recept, köra degen så att den smaskar (dvs häller på vätska tills jag är nöjd) som om du går med gummistövlar i en hjortonmyr och sedan tillsätta saltet på slutet och köra några minuter till på högre hastighet. Drar i degen för att se att den ger motstånd och ej brister då är degen klar. Sedan degvila ca 1-1,5 h och rasktid 45 min. Sedan ugnstemp efter vad du vill ha för skorpa och köra brödet till 98 grader.

edithsdotter

  • Gäst
SV: 'Grövre' basrecept, tack
« Svar #22 skrivet: 12 okt-10 kl 12:37 »

Tipset med bröd på högkant mot en träskiva är ett riktigt bra tips och jag tycker det funkar bäst på bröd gjorda på surdegsstart eller vildjäst.



Precis... surdegsbrödet har ju oftast en mycket lång mognads-/hållbarhetstid vilket gör att man kan förvara det, utanvidare, en vecka stående på högkant. Ofta ger det grova brödet en mättnad så endast tunna skivor behövs och då räcker det ju länge pga detta också.

Bra också att Du nämnde det om salttillsättningen under senare delen av degberedningen... tog själv upp det i ett tidigare inlägg. Det påverkar jäsningen mer än man kanske tror.

ChristinaR

  • Inlägg: 5562
    • Västergötland
    • Elins trädgård
SV: 'Grövre' basrecept, tack
« Svar #23 skrivet: 12 okt-10 kl 12:41 »
Såhär brukar jag göra:

4 dl vatten
10-20 gr jäst
grahamsmjöl eller rågmjöl eller fullkornsdinkel

Lös jästen i vattnet. Blanda i så mkt mjöl att det blir en tjock gegga, men inte mer än att det fortfarande går att röra. Gillar man skrädmjöl kan man ta i en näve sånt också. Låt stå länge, gärna över dagen eller natten. Har man bråttom kan det räcka med en timme, men flera timmar ger ett godare bröd. Man kan såklart blanda mjölsorter om man vill, själv tycker jag om ganska "rena" bröd.

Fortsätt med följande:
1 dl vatten
10-20 gr jäst
½-1 msk salt, efter smak
lite olja om man vill
vetemjöl, dinkel och/eller rågsikt

Lös jästen i vattnet. Häll detta + saltet + ev. olja i deg"geggan". Blanda ned mjöl tills du har en smidig deg, knåda 10-15 min, gärna i maskin. Låt jäsa till dubbel storlek - tiden beror på jästmängd och temperatur.

Baka ut till limpor eller bullar eller vad man nu vill. Låt jäsa på plåt ca 30 min eller mer om det behövs. Grädda limpor i 175-200 grader 30-40 min och småbullar i 250 grader ca 10 min. Spreja gärna lite vatten i ugnen under tiden.

Färdigt när de låter ihåliga i botten - ta dem med en ren grytlapp eller hopvikt handduk så bränner du dig inte. Låt gärna limpor svalna utan duk, så blir skorpan knaprig. Jag lägger aldrig bröd i plastpåse, de får ligga i brödburk eller invirade i en handduk så förstör man inte den goda skorpan  :)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 2 användare
ärt, smaka

* Forum

* Om tidningen Åter



- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser