Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ko-ost från Hälsingland  (läst 1517 gånger)

HenrikB

  • Inlägg: 2
    • Östergötland
Ko-ost från Hälsingland
« skrivet: 18 nov-23 kl 18:58 »
Färskost, saltost, ko-ost... Kärt barn har många namn. Hemma var nog ko-ost vanligast.

Jag har fått i uppdrag att försöka göra lite av vår favoritost till jul och det verkar inte allt för komplicerat - min svärmor brukade använda saltlag, tror vi, men i övrigt lika - men jag är lite fundersam på pressmomentet. Jag funderar på att skaffa en tofupress för att få ur ganska mycket vätska, men jag är lite orolig att det blir för mycket eller alldeles för lite tryck? Jag har ingen erfaranhet av att göra tofu heller, för den delen. Men har någon använt en tofuprest för den här osttypen och kan berätta om det funkar?

esten

  • Inlägg: 2323
    • -
SV: Ko-ost från Hälsingland
« Svar #1 skrivet: 19 nov-23 kl 01:24 »
Om du menar hälsinge-saltost så ska den inte pressas. Man vänder den väldigt ofta under en eller ett par timmar när man lagt den i ostformen och det hjälper till så att osten släpper vasslen. Därefter lägger man osten i saltlag

von tratt

  • Inlägg: 1766
    • Skåne
SV: Ko-ost från Hälsingland
« Svar #2 skrivet: 19 nov-23 kl 06:11 »
Lite lustigt; jag blev nyfiken och googlade, den första träffen var nån blogg (https://ostboden.wordpress.com/2010/06/14/halsingsk-saltost/) som länkar till...
...baka hit! http://www.alternativ.nu/index.php?topic=68330.0


« Senast ändrad: 19 nov-23 kl 06:37 av von tratt »
Jag bor i lägenhet så jag är inte trovärdig.

HenrikB

  • Inlägg: 2
    • Östergötland
SV: Ko-ost från Hälsingland
« Svar #3 skrivet: 19 nov-23 kl 20:04 »
Om du menar hälsinge-saltost så ska den inte pressas. Man vänder den väldigt ofta under en eller ett par timmar när man lagt den i ostformen och det hjälper till så att osten släpper vasslen. Därefter lägger man osten i saltlag

Jag har sett både recept där man saltar direkt och dels med saltlag. Min svärmor brukade göra osten till jul men folk verkar inte riktigt haft koll på hur hon gjorde, några familjemedlemmar hävdar dock att osten pressades. Och jo, det är den osten som menas.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

351 gäster, 5 användare (1 dolda)
Jon.b, Sjul, Tur-Johan, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser