Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  grönfoder?  (läst 5447 gånger)

**Sofielund**

  • Inlägg: 513
    • Västergötland
    • ***Sofielund***
grönfoder?
« skrivet: 18 sep-07 kl 16:33 »
odl grönkål fick jag som förslag.
 ???ågot mera man kan odla eller spara?
Älskar djur över allt annat även om jag har allergi. har jag Hund, höns, Ankor & katter

CatrinPlommon

  • Inlägg: 299
  • singdudeldej!
    • Uppland
    • www.catrinplommon.blogspot.com
SV: grönfoder?
« Svar #1 skrivet: 18 sep-07 kl 17:13 »
Jag brukar ge mina hela äpplen, det är poppis plus att det finns ju att få tag på hela året
annars är ju majs populärt också, hela kolvar eller en konserv majskorn.
Första året jag hade höns plockade jag buketter av brännässlor och torkade, men icke, det gillade dom inte alls  ::)
4-barns mamma som älskar djur och livet på landet. Ägare till 3hundar, 3 katter, 2 kaniner,4 tuppar, 11 hönor, 3 leopardgeckos, akvariefiskar, vandrande pinnar och fodersyrsor...

Södergården

  • Inlägg: 273
    • Ann-Charlott och Börjes hemsida
SV: grönfoder?
« Svar #2 skrivet: 18 sep-07 kl 21:42 »
Frukt är godis! Alla sorters frukt, grönsaker, rotfrukter gillas av hönsen i varierande grad. Men det blir dyrt att köpa på vintern om man inte kan få från någon handlare eller odla själv.
Antwerpen, Araucana, Barnevelder, Blomme, Dvärgkockin, Faverolle, Isbar, Lohman, Maran, Minorka, Silkeshöns och Sussexhöns.

Lotus74

  • Inlägg: 63
    • Värmland
    • Struven
SV: grönfoder?
« Svar #3 skrivet: 19 sep-07 kl 12:08 »
Jag har odlat grönkål, kålrot. Plockat röda vinbär och fryst in (har enorma massor av det). Klippt de stora gräsmattorna och torkat det gräset. Ska plocka rönnbär och torka dem också (tydligen fulla med c-vitamin). :o
Tyvärr verkar det vara en dåligt äppleår, annars hade jag tänkt att frysa in det också till dem. Mina gillar inte brännässlor.
/D
Har skånsk blommehönor genbank . En skogis och en katt som tror att hon är en hund + en jättego hund.

Helenan

  • Gäst
SV: grönfoder?
« Svar #4 skrivet: 19 sep-07 kl 21:58 »
Idag gick jag förbi en torghandel och frågade om de hade majs. (ville ha lite till mig själv) Den de hade var jätte ful så jag frågade om jag fick hela lådan för 20 kr och det fick jag! Nu har jag majs åt hönsen i flera veckor!  ;D

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: grönfoder?
« Svar #5 skrivet: 19 sep-07 kl 22:18 »
Bra tips eller ?  ;D

Man ska inte ge brunäggsvärpande höns kålväxter
eftersom kålväxter innehåller sinapin och det kan ge FISKsmak i äggulan !!!
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Sirpusbollen

  • Inlägg: 858
  • odling, raw food och sløjd
    • Hälsingland
SV: grönfoder?
« Svar #6 skrivet: 19 sep-07 kl 22:20 »
Men en del gillar ju MÅSÄGG  ;D
Drömmer om lerigt hobbithus, permakultur, bin, gröna odlingar och egen spirulina. Inspiration och skapa <3
Lev och Spira - Raw food och hälsa

Helenan

  • Gäst
SV: grönfoder?
« Svar #7 skrivet: 19 sep-07 kl 22:27 »
Bra tips eller ?  ;D

Man ska inte ge brunäggsvärpande höns kålväxter
eftersom kålväxter innehåller sinapin och det kan ge FISKsmak i äggulan !!!

Är majs kålväxt???

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: grönfoder?
« Svar #8 skrivet: 19 sep-07 kl 23:05 »
Är majs kålväxt???

Nej inte vad jag vet, vart har du läst det ???
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
SV: grönfoder?
« Svar #9 skrivet: 19 sep-07 kl 23:19 »
Majs är inte en kålväxt.

Kålväxter är grönkål, kålrot, brysselkål, majrova, vitkål, rödkål, broccoli, kinakål, mm.

Dessutom ska man tänka på att kålväxter, överhuvudtaget släktet Brassica kan ge gaser i djurens magar. Hur det är med hönsens krävor vet jag inte. Men tänk på att ge i små mängder. Kan vara en bra ide´ att koka innan man ger djuren fodret.

T ex till mina grisar kokar jag alltid kålväxter innan de får det. ;)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Hönsmamma

  • Inlägg: 123
SV: grönfoder?
« Svar #10 skrivet: 20 sep-07 kl 08:46 »
Jag brukar ge hackade, torkade nässlor men bara till mina kalkoner och dom blir väldigt glada  :)
Jag & gubben har bland annat: Ancona, Araucana, Australorp, Brahma, Brakel, Faverolle, Friesen, Fönix, Hollende hoens, Holländska Vithättor, Isbar, Jersey Jätte, Kochin, Lohmann, Maran, Millie Fleur, Silke, Svarthöns,Sussex, Wyandotte,
Mysk-ankor och Kinesiska knölgås, Amerikansk gul gås och katte

Helenan

  • Gäst
SV: grönfoder?
« Svar #11 skrivet: 20 sep-07 kl 14:19 »
Nej inte vad jag vet, vart har du läst det ???

Ja du skrev detta nyss: apropå mina majskolvar...

Bra tips eller ?  ;D

Man ska inte ge brunäggsvärpande höns kålväxter
eftersom kålväxter innehåller sinapin och det kan ge FISKsmak i äggulan !!!


« Senast ändrad: 20 sep-07 kl 14:20 av Helenan »

Grimla

  • Inlägg: 4057
  • 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
SV: grönfoder?
« Svar #12 skrivet: 20 sep-07 kl 16:56 »
Vart tycker du dig i så fall se att det står: till helenan eller är inkvotat ditt inlägg  ??? ???

Jag har ju inte skrivit ett enda ord om dina Majskolvar..
« Senast ändrad: 20 sep-07 kl 16:57 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Åsbokadorra

  • Inlägg: 283
  • Solen är varm och gräset är grönt!!!
    • Västergötland
SV: grönfoder?
« Svar #13 skrivet: 21 sep-07 kl 18:29 »
Bra tips eller ?  ;D

Man ska inte ge brunäggsvärpande höns kålväxter
eftersom kålväxter innehåller sinapin och det kan ge FISKsmak i äggulan !!!
Som jag tolkar det Helenan så tyckte Grimla tipset om torget och majsen var bra. I samma inlägg säger Grimla ett tips om kål som svar på vad som inte är bra! Alltså det hör inte ihop med majsen.
Ack va tokigt allt kan bli. Försök tolka med glimten i ögat. Hoppas ni förstår mitt invecklade inlägg!!!! ;D ;D ::)
Åsbokadorra i 9 år (genbank)
Nu i väntan på en ny genbanksras, gärna Bjurholm

ela84

  • Inlägg: 509
SV: grönfoder?
« Svar #14 skrivet: 21 sep-07 kl 20:38 »
Mina höns e tokiga i banan, äpple och näcktarin.
Funderar lite angående grönfoder under vintern, har läst att fruckt fungar bar som grönfoder under vintern.
Men min fråga är hur mycke behöver dom ungeför unger vintern?
Har ingen möjlighet att frysa in så vi måste köpa förslt.
Dar dyslexi
Fånga dagen med ett leende

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
SV: grönfoder?
« Svar #15 skrivet: 21 sep-07 kl 23:31 »
Har du ett allsidigt foder så måste du inte ge grönfoder eller frukt till dina hönor. Däremot gillar de ju att få lite extra gott ibland. Ge rester eller köp billig frukt och ge dem emellanåt.
Bara inte Avocado som kan vara giftig för fåglar.

En höbal dåoch då uppskattas också :D.
« Senast ändrad: 21 sep-07 kl 23:33 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

christine

  • Inlägg: 1693
  • Bor i Skinnskatteberg, Västmanland.
    • Västmanland
SV: grönfoder?
« Svar #16 skrivet: 21 sep-07 kl 23:40 »
Fråga på affären om du kan få hämta utsorterade grönsaker som ändå ska slängas. Godis åt hönsen. ;)
Söker en livskamrat som vill bo med mig på gården.

Rakadero

  • Inlägg: 3188
    • Västergötland
    • Reflections of Rachel
SV: grönfoder?
« Svar #17 skrivet: 22 sep-07 kl 01:14 »
Jag testade nektariner i dag eftersom du nämnde det ela84 men mina var inte så begeistrade... banan däremot tycker de mycket om!

Jag hade hoppats att de skulle gilla fallfrukten men de ser inte åt den alls. Inte ens om jag delar på den så de förstår att det är äpple...

Höns har verkligen olika smak, det har jag förstått...

Hö ska vara lite finfördelat när man ger det till hönor väl? Klippas lite eller något? Jag köpte hel-vete till mina i dag, 30 kg, hoppas det godtas av de små kräsmagarna...
Fyrtiotalet underbara hönor och tuppar av raserna vit leghorn, brun leghorn, blomme, australorp, sussex, plymouth rock, orpington, rir, lohmann och några blandningar mest leghorn-blomme-lohmann. Sju älskade katter. Två välartade söner. En händig make. Och så jag...

ela84

  • Inlägg: 509
SV: grönfoder?
« Svar #18 skrivet: 22 sep-07 kl 11:11 »
Hihi, ja att dom har olika smak de märks tydligt här me.
Har några som e galna i appelsin medans vissa spåttade ut och lipade åt mig när dom fick lite imorse, de såg nästan ut som om dom grimaserade för att de va för surt ;D ;D ;D
Dar dyslexi
Fånga dagen med ett leende


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

389 gäster, 2 användare (1 dolda)
Helge Olson

* Forum

* Om tidningen Åter



- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser